Tanssin aloittaminen vanhana?

kiiiinnostunut

Olen suunnattoman kiinnostunut tanssista, mutta pelkään sen aloittamista. Olen 20v ja minulla ei ole aikaisempaa tanssikokemusta miltään tunneilta. En ole kuitenkaan ihan täysi tönkkö ja rytmitajuakin löytyy. Ei vain uskalla mennä mihinkään ryhmään jossa on jo kauan harrastaneita.

Löytyykö mistään mitään alkeiskursseja näin vanhoille ja onko tämän ikäisenä enää helppo oppia hyväksi tanssijaksi? Kiinnostaa myös nykytanssi, kuinka paljon siihen tarvitsee kokemusta? Onko helppoa vai vaikeaa?

26

5835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Millähän paikkakunnalla asustat? Useita erilaisia tanssikursseja löytyy esim. pääkaupunkiseudulta.
      http://www.tanssi.net/cgi/sivu.cgi?l=tk
      Ylläolevasta linkistä löytyy muutamia kursseja, joista osa on alkeiskursseja. Niissä sinun ei TODELLAKAAN tarvitse tuntea itseäsi osaamattomaksi, saati sitten vanhaksi! Lisäksi tutustut kursseilla ihmisiin, joiden kanssa on tanssikynnys pienempi. Eka kerroilla voi joskus joku kuvio esim. tuntua toivottoman hankalalta, mutta jo muutaman harjoituskerran jälkeen huomaat niiden tuntuvan helpommalta. Opit varmasti, ja mikäli on edes jonkinlaista rytmitajua siihen ei ikäiseltäsi kulu kovinkaan kauaa. Älä ujostele kysyä ohjaajilta, tai vaikka kokeneimmilta neuvoja jos joku asia askarruttaa. Mukaan vain, tanssiminen ON TOSI IHANAA!

      • kiiiinnostunut

        Kiitos :) Linkittämälläsi sivuilla näytti olevan vain paritansseja. Ajattelin kuitenkin jotain yksin tanssittavia street- tai hiphoptanssia, jazztanssia ym. Tuntuu että juuri niistä tanssilajeista on vähemmän kursseja vasta-alkajille.

        Olen muuttamassa vuoden sisällä ja muuttokaupunki on vielä vähän auki. Saa kertoa ihan minkä tahansa kaupungin tanssimahdollisuuksista, jos se vaikka vaikuttaisi muuttamiseenkin.


    • toki kannattaa

      Kyllä parikymppinen on vielä nuori omaksumaan uusia asioita ja liikkeitä, vasta yli viisikymppisenä aloitamisessa ei ole enää mieltä. Tuolloin kannattaa enemmän sauvakävellä ja ohjatuissa ikäihmisen jumpassa käydä lihaskunnon ylläpitämiseksi.

      • myoskin

        Humppaa tanssii varmaan vielä arkussakin, mutta boogie ei onnistu enää yli 40 vuotiaalta.


      • *tanssimummo*
        myoskin kirjoitti:

        Humppaa tanssii varmaan vielä arkussakin, mutta boogie ei onnistu enää yli 40 vuotiaalta.

        Miks ei boogie onnistu sulta, kun multa se onnistuu tarvittaessa vaikka olen melkein 50v!


      • Ajoissa syntynyt
        *tanssimummo* kirjoitti:

        Miks ei boogie onnistu sulta, kun multa se onnistuu tarvittaessa vaikka olen melkein 50v!

        Kyllä ihminen oppii MITÄ vaan, jos on tarpeeksi halua! Nämä sanat on isävainaani iskostanut kallooni ja näin on asia edennyt. On vaan huomioitava, että aika minkä oppimiseen varaa voi olla pitempi, kuin mitä parikymppisellä. Itse opettelin, niin BW, kuin jivenkin YLI 50 vuotiaana. On tietysti oltava terveys/fysiikka kunnossa, joka on aina pidemmän tähtäimen juttu. Nyt olen 54 ja lempitanssejani on juuri rock and swing- tanssit. Niitä on siinäkin mielessä kiva tanssia, koska niihin liittyy joskus vähän haastavampia hyppyjä/"temppuja" sekä nautinnollisia musiikin tulkinnallisia fiilistelyjä.

        Mietipä kuitenkin vielä, sinä 20v. "vanha": Yksintanssit on ihan kivoja sinänsä, mutta paritanssissa voi niinikään kokea haasteita! Lisäksi niihin liittyy ainutkertainen mahdollisuus kokea jotain yhteistä, ainakin hetken, ihan tuntemattoman henkilön kanssa...


      • Vaino Harha
        Ajoissa syntynyt kirjoitti:

        Kyllä ihminen oppii MITÄ vaan, jos on tarpeeksi halua! Nämä sanat on isävainaani iskostanut kallooni ja näin on asia edennyt. On vaan huomioitava, että aika minkä oppimiseen varaa voi olla pitempi, kuin mitä parikymppisellä. Itse opettelin, niin BW, kuin jivenkin YLI 50 vuotiaana. On tietysti oltava terveys/fysiikka kunnossa, joka on aina pidemmän tähtäimen juttu. Nyt olen 54 ja lempitanssejani on juuri rock and swing- tanssit. Niitä on siinäkin mielessä kiva tanssia, koska niihin liittyy joskus vähän haastavampia hyppyjä/"temppuja" sekä nautinnollisia musiikin tulkinnallisia fiilistelyjä.

        Mietipä kuitenkin vielä, sinä 20v. "vanha": Yksintanssit on ihan kivoja sinänsä, mutta paritanssissa voi niinikään kokea haasteita! Lisäksi niihin liittyy ainutkertainen mahdollisuus kokea jotain yhteistä, ainakin hetken, ihan tuntemattoman henkilön kanssa...

        todellakin ovat sillä tavalla tarkemmin ajateltuna huomispäivän vanhaintanssijoita. Nyt joku saattaa minimissänsä hieman ihmetellä, että minne siitä katosivat sekä nuorten- että vanhaintanssijat? No nythän on hyvinkin pitkälti niin, että eivät he tuosta minnekään mitä ilmeisimminkään kadonneet, vaan kaiken tanssiaikaansa ovat he melko varmasti jossain siinä välissä.

        Tuo on sekä nuorten- että vanhaintanssijoitten osalta kieltämättä lievää spekulointia, sillä ainut asia, joka näissä nuorten ja vanhain tanssipiireissä on ennustettava ja siten täysin varma, on se, että tämän päivän nuortentanssimusiikki on huomispäivän vanhaintanssimusiikkia. Tästä äärimmäisenkin pitkälti johtuu, että jonpaan kunpaan em musiikeista tanssivat tahot ovat tarkastelupäivästä riippuen joko nuorten tahi vanhain tanssijoita. Sen sijaan tahot, jotka jokseenkin kaiken tanssiaikaansa mieluusti tanssivat kunpaisiinkin musiikkeista, ovat tarkastelupäivästä riippumatta sekä nuorten- että vanhaintanssijoita. Tuo mitä ilmeisimminkin on jokseenkin sekä nuorten- että vanhaintanssikiistaton tosiasia siitäkin huolimatta, että kukaan ei tiedä, mikä on huomispäivän nuortentanssimusiikkia.


        Aidon Vainon digitaalinen allekirjoitus:
        www.geocities.com/vaino.harha/VahaTiedote.htm


      • oldd
        myoskin kirjoitti:

        Humppaa tanssii varmaan vielä arkussakin, mutta boogie ei onnistu enää yli 40 vuotiaalta.

        Miksei onnistuisi? Nelikymppiset ovat tänä päivänä todistetusti paremmassa kunnossa kuin kaksikymppiset. Hei vaan lihaksettomalle nörttipolvelle :)


      • 40 ikää
        oldd kirjoitti:

        Miksei onnistuisi? Nelikymppiset ovat tänä päivänä todistetusti paremmassa kunnossa kuin kaksikymppiset. Hei vaan lihaksettomalle nörttipolvelle :)

        Minulla itselläni alkaa olla ongelmia vaikemmissa kuvioissa, joissa tarvitaan nopeaa liikkumista ja kunnollista kuminauhaa, jotta kuvio onnistuisi, siitä tämä mielipide. Olen huomannut saman vastapuolessa.


      • 24 v lihaskimppu
        oldd kirjoitti:

        Miksei onnistuisi? Nelikymppiset ovat tänä päivänä todistetusti paremmassa kunnossa kuin kaksikymppiset. Hei vaan lihaksettomalle nörttipolvelle :)

        itse olet netissä...kateelliset haukkuu :)


      • Anonyymi

        Voi hyvää päivää,vai 50 v pitäisi siirtyä ikäihmisen liikuntaan etpä paljon tajua mistään mitään.
        Taitaa ne vanhukset olla paremmassa iskussa kuin nuoremmat lötköpötköt.


      • Anonyymi
        myoskin kirjoitti:

        Humppaa tanssii varmaan vielä arkussakin, mutta boogie ei onnistu enää yli 40 vuotiaalta.

        Kannattaa katsoa kun 80v vetää boogieta.


    • Earth_callling

      Haloo, Maa kutsuu!

      Jo on aikoihin eletty, jos kakskymppinen on omasta mielestään vanha.

      Tiedän yhden 70v ihmisen joka aloitti tanssin harrastuksen, koskaan ei aikaisemmin ollut tanssinut. Joten?

    • däddändäää

      Keski Uudenmaan Tanssiopisto Keto ainakin tarjoaa alkeita kaiken ikäisille vaikka Locking joka on oikeasti hauskaa ja ryhmässä kaiken ikäisiä.

      Alkeisryhmissä voi olla kyllä nuorempiakin mut ketä se haittaa sitten. Esmes Nykytanssi 4 on aikuisten alkeet. Lisä tietoa saa varmasti soittamalla opiston toimistoon... www.keto.fi

    • POIKANEN

      Moi,

      ajattelin itsekkin aloittaa tanssin ja olen >20v.
      Mistä päin suomea olet?

    • ullakaisa

      Huh!
      Olet jo 20 vuotias:) ihanan nuori. Itse kävin ensikerran tanssimassa 25 vuotiaana. Opettelin kotona tyynyn kanssa askelia ( tango ja valssi) Nyt olen 52 vuotias. Vastaus kysymykseesi. Et ole liian vanha. Opit varmasti tanssimaan hyvin. Kaikki on itsestäsi kiinni, miten vahvasti tahdot oppia.
      Käy katsomassa kotipaikkasi lähellä olevien tanssipaikkojen sivuja netissä. Ne järjestvät usein tanssien alkeita ennen varsinaisia tansseja. Innostus niihin ainakin täällä Turun seudulla on suuri. Seuraa myös tanssipaikkojen ilmoituksia niissäkin mainitaan näistä. Ja sitten mukaan iloinen rohkea mieli, kaikki muutkin ovat tulleet opettelemaan. Älä välitä vaikka toiset "näyttävät" osaavan paremmin, opettelemaanhan olet mennyt.
      Ota jalkaasi hyvät, matala korkoiset, luistava pohjaiset kengät... Siitä se lähtee. Ihana, mukava harrastus, jossa voit jatkaa niin pitkälle kuin haluat. terv. ullakaisa

      • i Diot

        Hei se alkuperäinen kirjoittaja ei siis todellakaan halua alkaa tanssimaan mitään lavatansseja vaan hip hoppia ja muita street lajeja. Kannattaa joskus lukea koko keskustelu ennen kuin vastailee jotain viisaita O_o


      • älinää
        i Diot kirjoitti:

        Hei se alkuperäinen kirjoittaja ei siis todellakaan halua alkaa tanssimaan mitään lavatansseja vaan hip hoppia ja muita street lajeja. Kannattaa joskus lukea koko keskustelu ennen kuin vastailee jotain viisaita O_o

        En kyllä yhtään ihmettele että keskusteluja ei jakseta lukea läpi! Tällä saitilla valtaosa viesteistä on provoilua ja törkeilyä puolin ja toisin sekä saman asian jonninjoutavaa jankkausta!


      • .käppänä
        i Diot kirjoitti:

        Hei se alkuperäinen kirjoittaja ei siis todellakaan halua alkaa tanssimaan mitään lavatansseja vaan hip hoppia ja muita street lajeja. Kannattaa joskus lukea koko keskustelu ennen kuin vastailee jotain viisaita O_o

        Heh, olen 46v "jätkä", ikinä en ole tanssinut, mutta nyt kans kiinnostais..
        ..ja juurikin noi lajit mitä mainitsit. Eikä todellakaan mitään lavatansseja!


      • Kiinnostaa enemmän
        .käppänä kirjoitti:

        Heh, olen 46v "jätkä", ikinä en ole tanssinut, mutta nyt kans kiinnostais..
        ..ja juurikin noi lajit mitä mainitsit. Eikä todellakaan mitään lavatansseja!

        Hevi siin on kiva pyörittää fledaa mä oon 60 vuotias harmaapäinen tukka kivasti ohentunut ja otsa noussut jo aika ylös.


    • tinttalieru

      Voi ihme jos parikymppinen on vanha, sul on vuosia aikaa oppia vaik mimmoseks mestariks missä vaan tanssilajissa.
      Ikä ei ole este millekkään tanssille, ehkäpä hiukan hidastuu ja jäykistyy mut pääasia et on kivaa. Itte olen jo puolessavälissä kuuttakymmentä, mut kyl Boogiekin vielä sujuu kun nuorelta tytöltä enkä vielä muutamaan vuoteen ole ajatellut lopettaa, just niin kauan tanssin ku jostain kavereita siihen löydän.

    • iseite

      Itse läksin opettelemaan fuskua 56 vuotiaana viimevuoden syksyllä. Kävin muutaman kerran. Siirryin keväällä wookie bookiehen aikataulusyistä. WB oli jatkoa muiden syksyn alkeiskurssiin. Hyvin taitavien ja kärsivällisten naisten ansiosta se alkoi sujua jo tahtia 45-50. Nopeus ja ketteryys ei ollut minulle ongelma. Sen sijaan kuviosta toiseen siirtyminen ja kuviosarjat ovat työn ja tuskan takana. Tänä syksynä kävin hiukan fuskua ja jatkoksi cha cha jakson. Kun opettelee yhden KA tanssin kuviot kunolla muutkin menevät helpommin kunkin tyylin omalla askelluksella. Ikä siis ei ole ongelma.

      • riksu

        Kokemuksesta voin sanoa, että yli 40 v. aloittanutkin yltää hyviin tuloksiin. Olen nuorempana tanssinut 15 vuotta aktiivisesti ja oli 20 vuoden tauko (en nyt ota kantaa tanssilajeihin). Etua on liikesarjojen/-mallien suhteen siitä, että on lapsena harrastanut: "Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa".

        Mutta puhtaalta pöydältä aloittaminen ei ole missään nimessä este! Esim. rytmitajukin on lahja, samoin tietty taiteellisuus ja ilmaisuvoima. Ehdottomasti mukaan vaan jos vähänkään kiinnostaa. Omaksi iloksi voivat tanssia IHAN KAIKKI. Jos esiintymään tms. niin tavoitteet sitten sen mukaisesti, oppilasnäytöksiin jne.


    • Heikki L

      Tämä palsta on kyllä niin pilalla. Kaikilla vakiokirjoittajilla tuntuu olevan kuvitelma, että tanssi = lavatanssi. Lavatanssille joutaisi tekemään oman palstan, että täällä yleisellä tanssinharrastajien palstalla voisi keskustella muustakin kuin lavatanssista ilman, että lavatanssia ollaan heti tuputtamassa.

      • jebbb

        Niimpä eli sanokaa nyt hyvät ihmiset että missä turun seudulla voi aloittaa 20 vuotias hip hop tai show tanssin? Katsoin eri paikkojen sivuilta ja löysin vain ryhmiä joihin voi tulla 13v ja vanhemmat. Haluaisin oman ikäisille alkeis kurssin.


      • Humpsis
        jebbb kirjoitti:

        Niimpä eli sanokaa nyt hyvät ihmiset että missä turun seudulla voi aloittaa 20 vuotias hip hop tai show tanssin? Katsoin eri paikkojen sivuilta ja löysin vain ryhmiä joihin voi tulla 13v ja vanhemmat. Haluaisin oman ikäisille alkeis kurssin.

        No ainakin täällä näyttäisi olevan molemmissa lajeissa alkeita nuorille ja aikuisillekin: http://www.monakoivunen.fi


    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe