10v ei syö?

ededwewew

10v lapseni on yhtäkkiä muuttunut sellaiseksi että ei oikein meinaa syödä ja sanoo olevansa pullea?Mitä neuvoja antaisitte?

5

1130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rehellisesti

onko ylimääräistä? onko pullukan näköinen, vaikkei varsinaista ylipainoa? eli onko mahaa, löysää? liikkuuko? jos löytyy löysää, niin opasta terveelliseen syömiseen ja liikkumiseen. telinejumppa, voimistelu,paini... siinä lajit, jossa ylimääräinen palaa äkkiä ja löysä muuttuu lihaksiksi.

meillä oli kaksi vuotta pullero 9-vuotias. taulukoiden mukaan ei yipainoa, mutta löytyi mahaa, poskia... alkoi kanssa syömättömäksi. sitten tehtiin ruokaremppa, lapsi uskoi, että kouluruoka kantsii syödä, kun se ei lihota (lasagnea ei silti kannata hakea toista kertaa). kotona iltapalaksi alettiin syödä ruisleipää päällystettynä vihanneksilla ja porkkanaraastetta. muutenkin puhuin ja paljon terveellisestä ruuasta. usein kun toistaa,lapsi uskoi, että OIKEAA ruokaa voi ja pitää syödä eikä siitä liho. liittyi ensin telinevoimistelijoihin, mutta siinä ei ollut tarpeeksi äksöniä ja alkoi painimaan. nyt on hoikka, silti lihaksikas, terve hyväkuntoinen notkea tyttö.

• fregrgergergergerger

kohta luut rupeaa näkyyn ,asuu äidillä joten aika hankala puuttua?

• juttu ku meillä
        fregrgergergergerger kirjoitti:

kohta luut rupeaa näkyyn ,asuu äidillä joten aika hankala puuttua?

ei meilläkään ylipainoa ollut. huonosta liikunnasta vaan heikot lihakset, jotka kun sai kuntoon, ei enää näkynyt "pulleutta". sitten ei paljon muu auta, kunvaan yrittää puhua sen terveellisen ruuan puolesta. liika laihuus ei ainakaan ole kaunista.

• tervehtynyt äiti-ihminen

En halua pelästyttää, mutta noin kymmenvuotiaana se alkoi minulla. Ensin vaan tuntui, että olen pullukka, sitten tuli pikkuhiljaa mukaan väkinäinen liikunta (meitä ei kannustettu mihinkään liikuntaharrastukseen enkä osannut itsekään sellaiseen hakeutua) ja sitten rupesin jättämään pois annoskoosta ja rasvasta ja vähitellen kaikesta muustakin. Tuli kaloritaulukot, pakkoajatukset, vetäydyin kaverisuhteista, kärsin yksinäisyydestä ja masennuksesta. Sairaalahoitoon jouduin 11-vuotiaana ja olin pois koulusta melkein koko kuudennen luokan. Syrjäydyin tavallaan ikätovereistani henkisesti vaikka yläasteelle siirryin muiden mukana ihan hyvin arvosanoin. Fyysisesti paranin parissa vuodessa mutta se henkinen puoli vaati useampia vuosia, oikeastaan koko teini-iän ja jätti tietyt arvet sisimpään. Anoreksia on helvetti niin sairastuneelle itselleen kuin hänen perheelleen. Se voi johtaa psykoottiseen tilaan, jopa kuolemaan. Hakekaa ajoissa apua, ettei pääse pahaksi! Ota vaikka kouluterveydenhoitajaan yhteys ensimmäiseksi ja kerro huolistasi.

• ettei pahene

Minä päätin noin 13 vuotiaana lopettaa syömisen. Ei ollut mitään varsinaista syytä, joku ihme päähänpiinttymä. Äiti huusi kun tytär nääntyy nälkään ruuan keskellä. Mitä enemmän hän huusi sitä varmemmin olin syömättä. Se oli sellaista valtapeliä. Minulla menikin sitten seuraava kymmenen vuotta asian kanssa taistellessa. Syömättömyys on vähän niinkuin mykkäkoulu. Tosi tehokas tapa saada muut hermostumaan kun muut ei saa oikein otetta. Se on sellaista muiden ihmisten hallintaa osaltaan. Nyt pitäisi saada tytön muita keinoja siihen oman mielipiteen esittämiseen. Pitäisi opettaa ettei maailma kaadu vaikka välilä sanoo muille vastaan. Kiltteys kääntyy monesti itseään vastaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      23
      2413
    2. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      53
      1673
    3. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      251
      952
    4. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      276
      941
    5. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      11
      917
    6. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      146
      893
    7. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      56
      824
    8. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      110
      739
    9. Onko sulla mua enää yhtään ikävä

Etkö halua enää yrittääkään?
      Ikävä
      46
      725
    10. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      8
      698
    Aihe