Nyt iski kauheat paineet taas äipälle...
Jatkuvasti kaikki kyselee että miksi ei lapseni puhu. Tai kyllä hän puhuu, mutta se on semmosta siansaksaa...
Eli poika on nyt n. 2v3kk.
Sanoo vaan muutamia helppoja sanoja esim. kukka ja kakka.
Sitten on vähän enemmän semmosia sinnepäin sanoja esim. siili=siisi vaippa=aippa merkki=kekki
ja sitten vielä ihan omia sanoja esim. teletappi=kakka sammakko=kookotsä lamppu=puppa
Aloittaa sanan sanomisen monesti viimeisestä tavusta...
Puhetta hän kuitenkin ymmärtää tosi hyvin eli tekee pyynnöstä paljon asioita ja joihinkin kysymyksiin vastailee ei tai joo esim. mennäänkö ulos?
Neuvolassa on sovittu että mennään 2,5v ylimääräiselle käynnille ja keskustellaan jatkotoimenpiteistä.
Mutta kertokaa teidän mielipiteitä että onkohan kaikki ihan kunnossa vai ei.. :/
2v3kk
13
3485
Vastaukset
- poika joka
on 2,3v.puhuu kans siansaksaa ja muutama oikee sankin löytyy,mut ei muuta.mut ymmärtää hyvin mitä sille sanoo (uskoo kieltoja kyllä huonosti :)),mut kun kerran niitä oikeita sanoja kuitenkin löytyy ja poika kuulee ja ymmärtää mitä puhuu niin en ole huolissani,kyllä se siitä! T.Neljän mamma
- pojan isä
Meillä 2v 8kk poika, joka ei myöskään puhu kuin omaa kieltään. 2 kertaa ollaan jo käyty puheterapiassa, joten toivotaan, että kehitystä ilmenee jossain vaiheessa. Kuulee ja ymmärtää kyllä puhetta hyvin. Matkii paljon ja joskus tulee joitakin sanoja.
- lapsesi kanssa kotona?
Olin itse poikani kanssa kotona ja meillä oli ihan oma "kieli"... poika oli 2v ja 2kk, kun lähdin viikon lomalle ja poitsu jäi isän kanssa kotiin... reissussta palattuani poikahan puhui!! koska isä ei ymmärtänyt meidän omaa " kieltä" hänen oli pakko ruveta puhumaan.
- ollaan...
Olen pojan kanssa kotona ja isi ja äiti ymmärtää vissiin just sen mitä tarvii.. Tarhaan en ole häntä ajatellut laittaa alle 3v.
- aina riittää
ollaan... kirjoitti:
Olen pojan kanssa kotona ja isi ja äiti ymmärtää vissiin just sen mitä tarvii.. Tarhaan en ole häntä ajatellut laittaa alle 3v.
Omani ovat jo hiukan vanhempia lapsia, mutta edeltävään puheenvuoroon liittyen olen kuullut tuttavapiiristäni vastaavia "onnistumisia". Voihan olla totta, että tekin ymmärrätte tosi pienestä, mitä lapsi tarkoittaa. Vieras ympäristö voisi kehittää puhetta hyvinkin. Mutta tarkoitus ei ole syyllistää - niitä on jo muutenkin riittävästi.
- ei ollut syyllistää
aina riittää kirjoitti:
Omani ovat jo hiukan vanhempia lapsia, mutta edeltävään puheenvuoroon liittyen olen kuullut tuttavapiiristäni vastaavia "onnistumisia". Voihan olla totta, että tekin ymmärrätte tosi pienestä, mitä lapsi tarkoittaa. Vieras ympäristö voisi kehittää puhetta hyvinkin. Mutta tarkoitus ei ole syyllistää - niitä on jo muutenkin riittävästi.
Päivastoin!! On ihanaa hoitaa lapsia kotona... itse olen olut 6vuotta kotona hoitamassa lapsiani... Neuvo oli vain omista kokemuksistani!!!
- ap.
ei ollut syyllistää kirjoitti:
Päivastoin!! On ihanaa hoitaa lapsia kotona... itse olen olut 6vuotta kotona hoitamassa lapsiani... Neuvo oli vain omista kokemuksistani!!!
No vastaanpa kuitenkin vielä että tarhaan vienti ei oikein onnistu, koska minä (äiti) opiskelen arki-iltaisin ja jos veisin pojan tarhaan, näkisin häntä aivan liian vähän...
Eli kaipa täytyy vaan puheterapiaan sitten lähteä. Onkohan teillä kokemuksia puheterapiasta näin pienen kanssa? Kuinka usein siellä käydään? Ei kai maksa mitään..? Mitä pääasiassa tehdään ja kuinka kauan yksi kerta kestää? - kivoja kokemuksia
ap. kirjoitti:
No vastaanpa kuitenkin vielä että tarhaan vienti ei oikein onnistu, koska minä (äiti) opiskelen arki-iltaisin ja jos veisin pojan tarhaan, näkisin häntä aivan liian vähän...
Eli kaipa täytyy vaan puheterapiaan sitten lähteä. Onkohan teillä kokemuksia puheterapiasta näin pienen kanssa? Kuinka usein siellä käydään? Ei kai maksa mitään..? Mitä pääasiassa tehdään ja kuinka kauan yksi kerta kestää?Alussa käytiin parin kuukauden välein. Lapsi lähinnä leikki ja teki kivoja tehtäviä puheterapeutin kanssa, olin mukana huoneessa koko ajan. Kerta kesti noin tunnin. Mukaan saatiin vihkoon tehtäviä, joita laiskoina emme paljonkaan ole tehneet. Hyötyä ei siis käynneistä ehkä ole ollut, koska käyntejä oli muutaman alkukerran jälkeen vain kerran puolessa vuodessa. Lapsi oppinut kyllä puhumisen ihan muualta.
- vähemmälläkin
Jos lapsi ymmärtää puhetta ja vastaa järkevästi, kykenee sanomaan joitakin sanoja suht oikein, niin kyll ennen pitkää alkaa puhetta tulla. Voi tulla lauseita melkein suoraan, kun kovin kauan panttaa.
Puhetta ei tarvitse erikseen opettaa. Lapselle pitää puhua oikeilla sanoilla ja antaa tarpeeksi aikaa vastata. Vastauksen voi vahvistaa sanomalla sanan oikein, että lapsi saa ilon ymmärretyksi tulemisesta.
Kaksi lastenlastani ovat puheenkehityksessä eri moodissa. Vanhin puhui selkeitä lauseita kaksivuotiaana, nuorempi muutamia sanoja. Epäilemättä parin vuoden päästä pärpätys ei vaimene koskaan:)) - ...eikä puhu sanaakaan :(
Hei,
meillä on ihan samanikäinen poika eikä sano sanaakaan. Äänteitä tulee ja kiljumisen sävyistä tiedän onko ilo vai suru. ei vastaa kysymyksiin ja olen hiukan kyllä huolissani, että minkä verran edes ymmärtää... Huolihan tässä on melkoisen valtava, puheterapia alkaa aktiivisesti tammikuussa, arvioinnissa olemme jo käyneet. - dysfaatikon äite
Vuosia dysfasiajärjestötyössä olleena olen ilahtunut,kun neuvola on kutsunut teidät 2½-vuotiaana käynnille. Eli jos ongelmia on, asia otetaan ajoissa esille.
Jos lapsen käytöksessä ei ole selkeästi poikkeavaa - ei ahdistusta, levottomuutta, unirytmihäiriötä, kontaktin saannin vaikeus ... älä ole huolissasi. Nyt voit tukea lasta aktiivisella vuorovaikutuksella - lue, juttele, leiki ja liiku.Esim saippukuplien puhaltelu vahvistaa suun alueen lihaksistoa. - 4-vuotiaan äiti
Meillä ei poika puhunut saanaakaa vielä 2-vuotiaana. Poika oli jo silloin päiväkodissa ja 2-vuotisneuvolasta saimme lähetteen puheterapiaan. Terapiaan pääsy kesti kuitenkin puolisen vuotta ja tänä aikana puhetta alkoi tulla. Nyt on jo aivan ikäistensä tasolla, R:nkin on oppinut hienosti ja puheterapiassa käydään enään muutaman kerran vuodessa viilaamassa muutamia kirjaimia esim. suhuässää. Eli olen sitä mieltä ettei kannata ottaa vielä tuossa vaiheessa kauheata stressiä, tosin aina tilanteet yksilöllisiä. Pojallamme oli hapenpuutetta synnytyksessä ja nyt on päiväkodissa tullut esiin ylivilkkautta ja joskus keskittymiskyvyttömyyttä eli voivathan nämä kaikki liittyä toisiinsa. Muistan kuitenkin kuinka kova huoli oli, kun poika ei puhunut sanaakaan 2-vuotiaana, joten stemppiä, eiköhän sitä puhetta ala tulla.
- .........
Meilä tuon ikäisenä poika puhui pätkäsanoilla, eli vain 2 tavuisilla sanoilla. Enimmäkseen jätti sanan lopun pois, toisinaan alun. Esim. haalari oli haala, keittiö oli keitti, jääkaappi oli jääka jne, Sit yhtäkkiä rupes puhetta tulemaan, pian on ikää 2v 6kk ja puhuu jo pitkiä lauseita ja täysiä sanoja. Meillä kans puhetarkastus pian edessä, kun 2 vuotistarkastuksessa ei tuo puhunut sanaakaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445199Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243420Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982802Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552608- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261871Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161381