Haamukuva

mikä ihme

Tietääköhän kukaan syytä ns. haamukuvaan ? Jos katson vaikka ohutta tikkua niin näen toisen tikun siinä vieressä. En ole tällaista koskaan ennen huomannut. Laseja olen käyttänyt jo yli 50 vuotta.

Vaikuttaisiko siihen jos hajataittoisuus on määritelty väärin ? Ilmiö on iahan sama vaikka toinen silmä olisi kiinni. Lasini ovat voimakkaat:
2.75
3.75 -1.0 135 ast.
ass 2.50

17

6475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haamukuva

      Näkyykö haamukuva jos suljet toisen silmän?

      • mikä kumma

        kyllä se haamukuva näkyy myös toinen silmä suljettuna. Se on täsmälleen samassa kohtaa eikä muutu mihinkään, kun toisen silmän sulkee.

        Silmälääkärissä kävin kesäkuussa ja nyt olen taas menossa. (silmissäni ei ole koskaan havaittu mitään) Kuitenkin joudun käymään silmälääkärillä koska minulla on toinen silmä ns. laiska silmä.

        Uskomattaomalta tuntuu, mutta totta joka sana: haamukuva. Se on siis sellainen kun aikaisemmin saattoi olla televioissa. Mikään ei näy "terävästi".


    • mykiöt

      kaihi voi aiheuttaa kahtena näkemistä

      • mikä kumma

        Eilen pääsin juttelemaan yhden neurologin kanssa ja hän ei ainakaan suoralta kädeltä tiennyt mitään järkevää syytä. Kysyin näet voisiko vika johtua aivojen näköjärjestelmästä. Jos on laiska silmä lapsesta saakka, kuten minulla, niin silloin se aivojen "näkökeskus" ei ole päässyt kehittymään sillä "laiskalla" silmällä.

        Elikkä lasten kehitystä kannattaa tarkkailla. Jos laiskaa silmää ei havaita riittävän ajoissa niin siitä on se riesa ettei stereonäkö kehity ja määrätyt ammatit jää silloin aina pois. Esimö hävittäjälentäjää ei tule koskaan. (vitsi)

        Pitänee alkaa kyselemään arvailukeskuksesta lähetettä eteenpäin silmäklinikalle. Yksityisillä ne tutkimukset varmaan maksaa liki 2000 euroa ?


      • haamukuvia myös
        mikä kumma kirjoitti:

        Eilen pääsin juttelemaan yhden neurologin kanssa ja hän ei ainakaan suoralta kädeltä tiennyt mitään järkevää syytä. Kysyin näet voisiko vika johtua aivojen näköjärjestelmästä. Jos on laiska silmä lapsesta saakka, kuten minulla, niin silloin se aivojen "näkökeskus" ei ole päässyt kehittymään sillä "laiskalla" silmällä.

        Elikkä lasten kehitystä kannattaa tarkkailla. Jos laiskaa silmää ei havaita riittävän ajoissa niin siitä on se riesa ettei stereonäkö kehity ja määrätyt ammatit jää silloin aina pois. Esimö hävittäjälentäjää ei tule koskaan. (vitsi)

        Pitänee alkaa kyselemään arvailukeskuksesta lähetettä eteenpäin silmäklinikalle. Yksityisillä ne tutkimukset varmaan maksaa liki 2000 euroa ?

        Minullakin näkyy noita haamukuvia/kaksoiskuvia.
        Haamukuvat näkyvät esim. tuolin tai tason päällä, vähän niinkuin olisi toinen ääriviiva siellä. Lisäksi joskus elokuvia katsoessa/tietokoneella olen huomannut että kun on musta pohja niin ainakin valkoinen teksti näkyy kahtena ellei avaa silmiä täysin auki.
        Näkyvät kahdella sekä yhdellä silmällä. Lisäksi minulla on tinnitystä. Aivokasvain ilmeisesti poissuljettu kun otettu magneettikuvat n.3 vuotta sitten ja lääkäri sanoi että se poissulkee neurologiset sairaudet tjsp..

        Lisäksi on myös sellaista että kun katson valoa päin niin valo tavallaan hajaantuu, eli siitä lähtee sellasia pitkiä säteitä ympärille, normaalia? Säteet eivät kuitenkaan häikäise katsoessa. Näkö tarkastettu muutama viikko sitten ja oli terveydenhoitajan mukaan normaali. Pienimmät E:t näkyivät hieman epäselkeästi.

        Ja tuosta yksityisestä lääkäristä.. Ainakin Jyväskylän yksityisellä korva-nenä-kurkku lääkärillä kun kävin niin ei se maksanut ainakaan 100 euroa enempää, ja hyvä lääkäri tuntui olevan.

        Että olisivatko nuo minun oireeni hajataittoa vaiko harmaakaihia?


      • häviääkö
        haamukuvia myös kirjoitti:

        Minullakin näkyy noita haamukuvia/kaksoiskuvia.
        Haamukuvat näkyvät esim. tuolin tai tason päällä, vähän niinkuin olisi toinen ääriviiva siellä. Lisäksi joskus elokuvia katsoessa/tietokoneella olen huomannut että kun on musta pohja niin ainakin valkoinen teksti näkyy kahtena ellei avaa silmiä täysin auki.
        Näkyvät kahdella sekä yhdellä silmällä. Lisäksi minulla on tinnitystä. Aivokasvain ilmeisesti poissuljettu kun otettu magneettikuvat n.3 vuotta sitten ja lääkäri sanoi että se poissulkee neurologiset sairaudet tjsp..

        Lisäksi on myös sellaista että kun katson valoa päin niin valo tavallaan hajaantuu, eli siitä lähtee sellasia pitkiä säteitä ympärille, normaalia? Säteet eivät kuitenkaan häikäise katsoessa. Näkö tarkastettu muutama viikko sitten ja oli terveydenhoitajan mukaan normaali. Pienimmät E:t näkyivät hieman epäselkeästi.

        Ja tuosta yksityisestä lääkäristä.. Ainakin Jyväskylän yksityisellä korva-nenä-kurkku lääkärillä kun kävin niin ei se maksanut ainakaan 100 euroa enempää, ja hyvä lääkäri tuntui olevan.

        Että olisivatko nuo minun oireeni hajataittoa vaiko harmaakaihia?

        Siis häviääkö kaksoiskuvasi kun avaat silmäsi täysin auki? Minulla ripsien avaaminen ei vaikuta kaksoiskuvaan mitenkään kun taas valoisuus vaikuttaa, mitä pimeämpää niin sitä vahvempi kaksoiskuva on, esim illalla televisiota katsoessa kaksoiskuva näkyy oikeassa silmässä siten että tekstit näkyvät selvästi kahtena päällekkäin, vasemmassa silmässä kaksoiskuva on paljon haaleampi ja nousee korkeammalle kuin oikeassa silmässä.
        Kaksoiskuva katoaa myös kun katson pienen reiän lävitse, elikkä kaksoiskuva luultavasti johtuu silmästä eikä aivoista, sillä reikätesti taitaa kertoa sen että silmässä on taittovika, jos nostan reikää ylemmäks niin näen vain sen ylemmän kaksoiskuvan, se ei ole täysin tarkka, mutta kun liikutan reikää alemmas näen ns "oikean" kuvan, joka on tarkka, taitaapi olla minulla silmässä joku naarmu tjtn joka taittaa valon sarveiskalvon yläosassa väärin.


      • haamukuvia myös
        häviääkö kirjoitti:

        Siis häviääkö kaksoiskuvasi kun avaat silmäsi täysin auki? Minulla ripsien avaaminen ei vaikuta kaksoiskuvaan mitenkään kun taas valoisuus vaikuttaa, mitä pimeämpää niin sitä vahvempi kaksoiskuva on, esim illalla televisiota katsoessa kaksoiskuva näkyy oikeassa silmässä siten että tekstit näkyvät selvästi kahtena päällekkäin, vasemmassa silmässä kaksoiskuva on paljon haaleampi ja nousee korkeammalle kuin oikeassa silmässä.
        Kaksoiskuva katoaa myös kun katson pienen reiän lävitse, elikkä kaksoiskuva luultavasti johtuu silmästä eikä aivoista, sillä reikätesti taitaa kertoa sen että silmässä on taittovika, jos nostan reikää ylemmäks niin näen vain sen ylemmän kaksoiskuvan, se ei ole täysin tarkka, mutta kun liikutan reikää alemmas näen ns "oikean" kuvan, joka on tarkka, taitaapi olla minulla silmässä joku naarmu tjtn joka taittaa valon sarveiskalvon yläosassa väärin.

        siis jos olen tietokoneella, ja teksti näkyy kahtena, niin joskus auttaa kun avaa silmät ihan auki ja ottaa hiukset pois silmien edestä. Sama TV:n kanssa.. Mutta taas esim. penkkien päällä näkyviin haamukuviin se ei auta. En sitten tiedä mikä on.. Voisiko olla hajataittoa? Niin ja kun katson hampaitani peilistä, ylähampaista lähtee haamukuva alaspäin, ja alahampaista ylöspäin... Kun peitän oikean silmän, kuvat siirtyvät oikeammalle, ja kun vasemman, niin siirtyvät vasemmalle päin.


      • mikä kumma
        haamukuvia myös kirjoitti:

        Minullakin näkyy noita haamukuvia/kaksoiskuvia.
        Haamukuvat näkyvät esim. tuolin tai tason päällä, vähän niinkuin olisi toinen ääriviiva siellä. Lisäksi joskus elokuvia katsoessa/tietokoneella olen huomannut että kun on musta pohja niin ainakin valkoinen teksti näkyy kahtena ellei avaa silmiä täysin auki.
        Näkyvät kahdella sekä yhdellä silmällä. Lisäksi minulla on tinnitystä. Aivokasvain ilmeisesti poissuljettu kun otettu magneettikuvat n.3 vuotta sitten ja lääkäri sanoi että se poissulkee neurologiset sairaudet tjsp..

        Lisäksi on myös sellaista että kun katson valoa päin niin valo tavallaan hajaantuu, eli siitä lähtee sellasia pitkiä säteitä ympärille, normaalia? Säteet eivät kuitenkaan häikäise katsoessa. Näkö tarkastettu muutama viikko sitten ja oli terveydenhoitajan mukaan normaali. Pienimmät E:t näkyivät hieman epäselkeästi.

        Ja tuosta yksityisestä lääkäristä.. Ainakin Jyväskylän yksityisellä korva-nenä-kurkku lääkärillä kun kävin niin ei se maksanut ainakaan 100 euroa enempää, ja hyvä lääkäri tuntui olevan.

        Että olisivatko nuo minun oireeni hajataittoa vaiko harmaakaihia?

        Maanantaina ehkä selviää.

        Minusta vaikuttaa, että kaikki johtuu todellakin silmälaseista minun kohdallani. Ne eivät ole oikein "mitoitetut".
        Haamukuvaa ei tietenkään näy jos katsoo silmälääkärin tai optikon testitaulua. Tämä siksi että siellä pohja on valkoinen. Jos pohja on tumma niin heti se haamukuva näkyy !

        Maanantaina tiedän enemmän, kun käyn siellä silmälääkärillä uudemman kerran. Hän lupasi tarkistaa sen hajataittomittauksen uudelleen. Luulisi myös asiantuntijana tietävän tästä haamukuvasta jotain.

        Maanantaina (8.12.) kerron lisää...

        Toisekseen voisin olla huolestunut: Aikaisemmin muutama vuosi sitten olen ollut erittäin laajassa tutkimuksessa, jossa selviteltiin näköhäiriöitä. Minulta meni näkö totaalisesti siten, että en tunnistanut toisen henkilön kasvoja ja en pystynyt lukemaan. Ikäänkuin olisi puuttunut "pixeleitä kuvasta". Silloin epäiltiin aivoverenkiertohäiriötä, mutta aivojen kuvauksissa mitään siihen viittaavaa ei enää näkynyt. Sille annettiin sitten nimeksi migreeni. Migreeni joka ei koskaan tunnu missään, ei minkäänlaisia tuntemuksia, vain näkö "menee".
        Palautuminen kestää n. puolesta tunnista pariin tuntiin. Tätä voi tapahtua milloin vain riippumatta ajasta tai paikasta.


      • minullakin haamukuvia
        mikä kumma kirjoitti:

        Maanantaina ehkä selviää.

        Minusta vaikuttaa, että kaikki johtuu todellakin silmälaseista minun kohdallani. Ne eivät ole oikein "mitoitetut".
        Haamukuvaa ei tietenkään näy jos katsoo silmälääkärin tai optikon testitaulua. Tämä siksi että siellä pohja on valkoinen. Jos pohja on tumma niin heti se haamukuva näkyy !

        Maanantaina tiedän enemmän, kun käyn siellä silmälääkärillä uudemman kerran. Hän lupasi tarkistaa sen hajataittomittauksen uudelleen. Luulisi myös asiantuntijana tietävän tästä haamukuvasta jotain.

        Maanantaina (8.12.) kerron lisää...

        Toisekseen voisin olla huolestunut: Aikaisemmin muutama vuosi sitten olen ollut erittäin laajassa tutkimuksessa, jossa selviteltiin näköhäiriöitä. Minulta meni näkö totaalisesti siten, että en tunnistanut toisen henkilön kasvoja ja en pystynyt lukemaan. Ikäänkuin olisi puuttunut "pixeleitä kuvasta". Silloin epäiltiin aivoverenkiertohäiriötä, mutta aivojen kuvauksissa mitään siihen viittaavaa ei enää näkynyt. Sille annettiin sitten nimeksi migreeni. Migreeni joka ei koskaan tunnu missään, ei minkäänlaisia tuntemuksia, vain näkö "menee".
        Palautuminen kestää n. puolesta tunnista pariin tuntiin. Tätä voi tapahtua milloin vain riippumatta ajasta tai paikasta.

        Ok, itselläni ei laseja eikä mitään.. ja ikää löytyy 14 vuotta. Voisiko nuo näköoireeni ylempänä viitata hajataittoon? Itsellänikin näkyy haamukuvat helposti vain tummalla pohjalla.


      • mikä kumma
        minullakin haamukuvia kirjoitti:

        Ok, itselläni ei laseja eikä mitään.. ja ikää löytyy 14 vuotta. Voisiko nuo näköoireeni ylempänä viitata hajataittoon? Itsellänikin näkyy haamukuvat helposti vain tummalla pohjalla.

        Kuten sanottu en tiedä asiasta mitään, arvelen että hajataitto (kastastus) voisi olla syynä ja epäsopivat lasit.

        Heh, vai 14 vuotta. Onnittelen ! Tässä vielä vinkki, jonka joskus olen saanut silmälääkäriltä:

        Silmiä kannattaa voimisteluttaa ! Eli jos luet tai katsot näyttöpäätettä päivät pitkät, niin olisi terveellistä tuijottaa vaikka nuppineulan päätä ja viedä sitä kauemmaksi ja lähemmäksi samalla pitäen se "terävänä".

        Palaan "haamukuva" asiaan maanantaina, kun olen käynyt silmälääkärin pakeilla. Todennaköisesti vähän "viisaampana".


      • mikä kumma

        Aivan oikein.
        Kävin tänään silmälääkärillä ja silmälääkäri ilmoitti syyksi alkavan kaihin.
        Kaihi todellakin voi aiheuttaa ns. haamukuvan. Mnulla se on kuulemma niin alkuvaiheessa, ettei kannata tehdä yhtään mitään.

        Tulevaisuudessa jos (kun) se menee pahemmaksi voidaan ehkä joskus harkita laserleikkausta.

        Silmälääkärillä on ne prillit millä kokeillaan näön tarkkuutta sellaiset että siinä sivussa oli pieni pyöriteltävä nuppi. Sillä kuulemma saadaan hajataitto korjattua. No mulla se oli ihan pielessä kunnes itse trimmasin sen kohdalleen.

        Jotenkin tuntuum, ettei lääkäri halua myöntää omaa mittausvirhettään... Katselen siis edelleen haamuja. Sanoi vaan, että kyllä noi hänen määräämänsä lasit "oli aika lähelle osuneet". (?)

        Jos joku muu näkee haamukuvia niin ei se tietnkään sitä merkitse, että olisi kaihi. Minun kohdallani asia on näin. ("alkava kaihi")


      • mikä kumma
        mikä kumma kirjoitti:

        Aivan oikein.
        Kävin tänään silmälääkärillä ja silmälääkäri ilmoitti syyksi alkavan kaihin.
        Kaihi todellakin voi aiheuttaa ns. haamukuvan. Mnulla se on kuulemma niin alkuvaiheessa, ettei kannata tehdä yhtään mitään.

        Tulevaisuudessa jos (kun) se menee pahemmaksi voidaan ehkä joskus harkita laserleikkausta.

        Silmälääkärillä on ne prillit millä kokeillaan näön tarkkuutta sellaiset että siinä sivussa oli pieni pyöriteltävä nuppi. Sillä kuulemma saadaan hajataitto korjattua. No mulla se oli ihan pielessä kunnes itse trimmasin sen kohdalleen.

        Jotenkin tuntuum, ettei lääkäri halua myöntää omaa mittausvirhettään... Katselen siis edelleen haamuja. Sanoi vaan, että kyllä noi hänen määräämänsä lasit "oli aika lähelle osuneet". (?)

        Jos joku muu näkee haamukuvia niin ei se tietnkään sitä merkitse, että olisi kaihi. Minun kohdallani asia on näin. ("alkava kaihi")

        http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,818,1733,1991,2584


      • AVHsairaus
        mikä kumma kirjoitti:

        Eilen pääsin juttelemaan yhden neurologin kanssa ja hän ei ainakaan suoralta kädeltä tiennyt mitään järkevää syytä. Kysyin näet voisiko vika johtua aivojen näköjärjestelmästä. Jos on laiska silmä lapsesta saakka, kuten minulla, niin silloin se aivojen "näkökeskus" ei ole päässyt kehittymään sillä "laiskalla" silmällä.

        Elikkä lasten kehitystä kannattaa tarkkailla. Jos laiskaa silmää ei havaita riittävän ajoissa niin siitä on se riesa ettei stereonäkö kehity ja määrätyt ammatit jää silloin aina pois. Esimö hävittäjälentäjää ei tule koskaan. (vitsi)

        Pitänee alkaa kyselemään arvailukeskuksesta lähetettä eteenpäin silmäklinikalle. Yksityisillä ne tutkimukset varmaan maksaa liki 2000 euroa ?

        Kyllähän lääkärit ottavat mielellään tutkimuskohteita, ja juoksuttavat lääkäriltä toiseen ja lypsävät rahoja. Näistä vaivoista ei ole tietoa tarpeeksi. Minulla on aivoinfarktin aiheuttama kaksoiskuva, ja se ei parane koskaan, joten en myös juokse lääkärissä, koska se on turhaa. Sairaus on ollut 5 vuotta, ja olen oppinut tulemaan toimeen sen kanssa. Se on mielestäni tärkeintä.


    • M&T

      PANANORMAL ACTIVITY !


      Kuka on kattonu kaikki 1-3 ? me ollaan,kaikki khyl sanoo et ne on pelottavia mut eine oikeesti oo jote ei kannata ostaa ainakaan omaksi jos haluu kattoo koska tein ite sen virheen kun tykkään pelottavista leffoista,nelonenhan on tulossa myös
      kattokaa tää traileri: http://www.facebook.com/photo.php?v=10151074702717218

    • fd

      yritä yhdistää se "haamu" sen alkuperäsen kuvan päälle niin tulet näkemään ihmeitä. keskityt johonkin tiettyyn pisteeseen niin kauan että se toinen kuva menee sen toisen päälle ja jäljelle jää vain yksi kuva. sinä näet sitten maailman kirjaimellisesti toisessa valossa.

      älä kerro kenellekkään siitä sitten koska muuten sinulle laitetaan pakkolääkitys ja vedotaan mielenterveysongelmiin.

      • kiitoksia neuvosta

        Hei nytpä löytyikin halpa (ilmainen) keino saada komea laajakangastelevisio!


      • rynnäkköauttaa

        rynkky auttaa pakkolääkittäjiin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5148
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3367
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1333
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      938
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe