Kiitos etukäteen, jos joku vastaisi. Katselin noita aikaisempia juttuja ja huomasin, että Keppra on vaihdettu usealtakin pois. Lääkärini sanoi vaan, että se on uusi lääke, josta ei ole vielä paljon kokemuksia. Onko näin? Ällöttää olla koekaniini. Keppra annettiin lisälääkkeekksi Neurotol Slöwin kanssa, koska poissaolokohtaukset lisääntyvät ja ovat inhottavasti pitkittyneet. En ole vielä aloittanut ko. lääkettä, vaikka resepti on ollut jo kuukauden laukussa.Pakko kai on, koska kohta on jo aika neurolle. Kertokaa jotain omista kokemuksistanne...
kertokaa Kepprasta
20
2331
Vastaukset
- juulia
mulla oli keppra vuoden.se lisättiin
koska kohtaukset ei loppuneet niin
trileptalin,absenorin ja rivatrilin
seuraksi.
kokemukset lisäsi hiusten lähtöä
ei tietenkään kaikilla mutta nyt
kun on poistettu niin ei hiukset
lähde tietenkin vähän se´on normaalia
kun on mistä lähteä kuten lääkärit
sen mulle sanoi.(on paksut hiukset)
sitten kun saatiin oikea diagnoosi
niin purettiin rivatril,absenor ja
ns.tuki lääkkeeksi laitettiin frisium
no.frisium ja keppra ei sopinut ollenkaan
puhe oli kun olisin ollu koko ajan kännissä
ei jaksanut keskittyä telekkariin tai
illalla lukea kirjaa.ja kaikkein kamalin
riidan halu oli aivan älytön
puhe kävi kokoajan muistan kun puhuin ja
söin samaan aikaan eli keskittyminen
yhteen asiaan oli mahdoton mutta se
johtui frisiumista joka vahvisti keppran
pitoisuutta.
muistan kun lääkäri soitti kotia kuten
oli luvannut niin kysy että olekko sinä
kännissä niin samantie alettiin poistaan
keppra.
mutta me kaikki olaan erinlaisia toiselle
sopii ja toisille ei.
jos sulla on kokoajan kohtauksia niin
ala käyttään vain keppraa se voi
toimia sinun kohdalla.- Samaa settiä osin
Itsellä on Keppra ja Frisium yllättävän lempeä kaksikko. Trileptal kulkee vielä kolmantena, mutta noiden kahden haittavaikutusten vähäisyyttä kyllä ihmettelen itsellä. Trileptal taitaa itsellä olla se pahin kaikista. Sitä syön kyllä enitenkin.
- Marsu
Mulla keppra toimi 3 vuotta aivan loistavasti. Ei väsymystä, lihomista eikä oikeastaan mitään sivuvaikutuksia. Nyt viime aikoina kuitenkin päätä ruvennut särkemään lähes päivittäin. Nyt keppraa puretaan pois ja sitten tilalle trileptal. Raskausaikakin keppran kanssa meni hyvin ja vauva syntyi terveenä.
- eräs gaijin
ei vaihdettu sopimattomuuden tai toimimattomuuden vuoksi, syy oli puhtaasti byrokraattinen (lääke kallis eikä mulle Suomessa määrätty). Keppra oli mulle loistava, en saanut paljon mitään sivuoireita (vähän ruokahaluttomuutta, suun kuivumista yms.). Toisaalta ihan yhtä harmiton on tämä Apydankin, onnekseni.
ainakin toistaiseksi, kohtaukset
jäi lääkkeellä pois ja sivuvaikutuksena tuosta
suun kuivumista minäkin valittelin neurologille
n. kk:n Keppra syönnillä.
On minulla toiminut loistavasti Neurotol Slown kanssa. Loistavasti tarkoittaa etten ole saanut yhtään kohtausta puoleentoista vuoteen. Alkukuukausina tunsin ärtymystä, melkeinpä aggressiivisuutta mutta onneksi tämä tunne meni ohi. Suun kuivumista olen kyllä huomannut ja tätä esiintyy eniten iltaisin mutta siitäkin selviää veden juonnilla. Mielestäni Keppra on hyvä lääke. Terveisin MLL
- minkssk
Keppra on sellainen lääke, mitä tarjotaan aina ensimmäisenä vaihtoehtona epilepsia potilaalle. Kela ei korvaa muuta lääkitystä, ellei ole todettu Keppralta sivuvaikutuksia. Debrakine on ilmeisesti halvin lääke ja aika uusi ja ilmeisesti tehokas myös. En tiedä mikä tämä juttu Kelan kanssa on, mutta itse sain keppran ensimmäisenä lääkkeenä ja vasta lääkärin lausunnosta sain vaihdettua toiseen lääkkeeseen sivuvaikutuksia tullessa.
- juulia
noista eka lääke jutuista mutta
itse sairastuin vuonna -90 ja eka
lääke oli tegretol eikä ikinä ole
ollu ongelmia korvattavuuden kanssa
ja melkein kaikki lääkkeet on käyty
läpi. - misnksuus
juulia kirjoitti:
noista eka lääke jutuista mutta
itse sairastuin vuonna -90 ja eka
lääke oli tegretol eikä ikinä ole
ollu ongelmia korvattavuuden kanssa
ja melkein kaikki lääkkeet on käyty
läpi.Uskon, että käytäntö oli eri silloin 90-luvulla, kun Debrakinea ei vielä varmaankaan käytetty samalla tavalla kuin nykyään. En itsekään ole täysin perillä korvaus-asiasta, mutta kolmen lääkärin kanssa olen ollut tekemisissä lääkkeen vaihdon aikana ja jokainen sanoi samaa :)
- eräs gaijin
Kepprahan on yksi uusimmista ja kalleimmista lääkkeistä ja on tarkoitettu lisälääkkeeksi, jos peruslääkkeet eivät toimi. Korvauskoodi on 182 ja sekin myönnetään usein määräajaksi (nämä lääkärien ja kelan virkailijoiden suusta).
Mulle määrättiin Keppra ulkomailla ja kun tulin Suomeen takaisin, se laitettiin välittömästi vaihtoon vasten tahtoani eikä neuro edes suostunut kirjoittamaan Keppralle b-lausuntoa, koska en ollut hänen mielestä oikeutettu niin erikoistuneeseen/kalliiseen lääkkeeseen. Omasta pussista olisi mennyt, jollei Kela olisi hyväksynyt ulkomaisen lääkärin lausuntoa. - juulia
misnksuus kirjoitti:
Uskon, että käytäntö oli eri silloin 90-luvulla, kun Debrakinea ei vielä varmaankaan käytetty samalla tavalla kuin nykyään. En itsekään ole täysin perillä korvaus-asiasta, mutta kolmen lääkärin kanssa olen ollut tekemisissä lääkkeen vaihdon aikana ja jokainen sanoi samaa :)
lääkkeen kuin lääkkeen pelkän
b-todistuksen avulla.koodeja on
pitkä rivi
eikä kukaan ole ikinä kysynyt
käykö lääke vai ei - epin vaimo
siis keppra on nimenomaan tarkoitettu vaikeahoitoisen epilepsian hoitoon, eikä sitä todellakaan tarjota ensimmäisenä lääkeenä. Ensimmäiset lääkkeet on näitä perinteisiä, trileptalia, deprakinea jne. ja ne kuuluvat siihen korvausluokkaan, jonka saa kun epilepsia todetaan. Vasta kun näistä lääkkeistä ei ole apua, siirrytään näihin kalliimpiin, vaikeahoitoisempien epilepsiakohtausten hoitoon tarkoitettujen lääkkeiden käyttöön, joihin tarvitaan myös uusi b-lausunto. Näitä ovat mm.keppra, lyric jne.
- ei ongelmaa kuitenkaan
epin vaimo kirjoitti:
siis keppra on nimenomaan tarkoitettu vaikeahoitoisen epilepsian hoitoon, eikä sitä todellakaan tarjota ensimmäisenä lääkeenä. Ensimmäiset lääkkeet on näitä perinteisiä, trileptalia, deprakinea jne. ja ne kuuluvat siihen korvausluokkaan, jonka saa kun epilepsia todetaan. Vasta kun näistä lääkkeistä ei ole apua, siirrytään näihin kalliimpiin, vaikeahoitoisempien epilepsiakohtausten hoitoon tarkoitettujen lääkkeiden käyttöön, joihin tarvitaan myös uusi b-lausunto. Näitä ovat mm.keppra, lyric jne.
Itsellä on juuri vaikeahoitoinen epilepsia ja viiden vuoden sisällä on vaikka mitä lääkkeitä kokeiltu aina käytössä olleen Trileptalin rinnalle. Korvaukset ei kuitenkaan koskaan ole ollut ongelma, lapun olen vaan toimittanut Kelaan ja heti on uusi kortti tullut. Keppra on ollut käytössä 2006 alkaen ja toiminut ihan ok tuon Trileptalin kanssa, vähiten kyllä kieltämättä tuonut haittavaikutuksia mukanaan.
- Huhhuh
Voisitko hei olla levittelemättä näin kauheata roskaa? Keppra EI todellakaan ole mikään ensilääke, vaan ensisijaisesti lisälääke vaikeammissa tapauksissa. Keppra on tautisen kallista - kuten itse viittasit Deprakineen, niin mm. se on halpaa, joten luonnollisesti ensiksi kokeillaan sellaisia. Haloo!!
- Huhhuh
Huhhuh kirjoitti:
Voisitko hei olla levittelemättä näin kauheata roskaa? Keppra EI todellakaan ole mikään ensilääke, vaan ensisijaisesti lisälääke vaikeammissa tapauksissa. Keppra on tautisen kallista - kuten itse viittasit Deprakineen, niin mm. se on halpaa, joten luonnollisesti ensiksi kokeillaan sellaisia. Haloo!!
Ja Deprakine on btw todella vanha lääke, josta tiedetään huomattavasti enemmän kuin Kepprasta. Jösses, mitä soopaa ihmiset kehtaa täällä puhua ja joku vielä saattaa uskoa! Vanha juttu, mutta pakko oli tulla ärähtämään tälle suomi24-laadulle.
- apri_koi
Huhhuh kirjoitti:
Ja Deprakine on btw todella vanha lääke, josta tiedetään huomattavasti enemmän kuin Kepprasta. Jösses, mitä soopaa ihmiset kehtaa täällä puhua ja joku vielä saattaa uskoa! Vanha juttu, mutta pakko oli tulla ärähtämään tälle suomi24-laadulle.
Deprakine on juu vanha edullinen lääke, jolla moni on saanut epilepsiansa kuriin. Itse siihen törmäsin 1987, sillä mentiin. Keppra ei tosiaankaan ole ensimmäinen eikä todennäköisesti toinenkaan kokeilulistalla vieläkään. Omalla kohdalla lisättiin coktaliin vasta viimeisenä.
Ketju on aloitettu 2008, joten Kepprasta on varmasti jo enemmin käyttökokemuksia. Suurin haittaa mikä omalla kohdalla on näkynyt, on lisääntynyt ärtyvyys ja aggressiivisuus, mutta sitä hieman tasoittaa B6-vitamiini. Nyt kirurgisen hoidon jälkeen Keppraa onneksi ollaan purkamassa.
- viima78
on ollut mulle hyvä lääke eikä ole ongelmia ollut vaikka on usea lääke käytössä tarkoitan ettei ole sivuvaikutuksia tullut.
Nyt vaan en tiiä mistä ihmeestä tää mun tilanne johtuu ku kohtauksia satelee mutta tuskin ainakaan Keppraa aletaan pois ottamaan jos lääkevaihdos tulee eteen.- poitci
Juu mullakin tuo keppra vuoden pari oli ja ei mitään sivuvaikutuksia. Minulla ensin oli absenor mutta sitten haluttiin kokeilla keppraa ja hyvä vaihto olikin koska absenorin kanssa esiintyi hieman ripulia. Juuri tehtiin lääkepurku ja enää ei tarvitse syödä yhtään lääkkeitä.
- nank
poitci kirjoitti:
Juu mullakin tuo keppra vuoden pari oli ja ei mitään sivuvaikutuksia. Minulla ensin oli absenor mutta sitten haluttiin kokeilla keppraa ja hyvä vaihto olikin koska absenorin kanssa esiintyi hieman ripulia. Juuri tehtiin lääkepurku ja enää ei tarvitse syödä yhtään lääkkeitä.
Miten "onnistuit" pääsemään lääkkeistä eroon? Itselläni on epilepa lievää mallia (vain poissaolokohtauksia) ja Keppran avulla olen ollut kohtaukseton pitkään. Kiinnoistaisi tietää, missä tapauksissa lääkkeistä luopuminen on mahdollista. Etenkin kun lääkärissä on painotettu, että lääkitystä jatketaan hamaan hautaan asti.
- Kerroimpa vaan
Ei onnistunut kepran aloitus minulla ihottuma noin 1 vko lopetettiin. Vimpatista tuli hirveä olo lopetettiin myös.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l4373163Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata822423Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.1161878Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f1951575- 271543
- 771522
- 1091475
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva201398Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411391- 801327