Twilight - Stephenie Meyer

räätikäs

Minkä ikäisille näitä kirjoja suosittelette?

Olen suunnitellut ostaa ne Twilight, New moon ja Eclipse 16-vuotiaalle sukulaistytölle joululahjaksi. Ovatko ne täynnä romanttista teinimeininkiä pelkästään vai onko niissä jotain muutakin? Lahjan saajasta tiedän, että vampyyriteema kiinnostaa, mutta nyyhkyhömppä ei.

24

4195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaffat

      Että sukulaistyttösi tykkää.

      Ite oon jo vanha kääkkä, mutta silti kolahti. Kyl mun mielest sopii kaikenikäisille.

      Ei siinä yksinomaan romanttista hömpötystä ollu. Ainakin se 2. kirja (Uusikuu) oli mahtava ja upea juonenkäänne.

      Suosittelen kyllä kirjasarjaa.

      • !!!

        En ole teini minäkään ja omistan nuo kaikki kirjat ja olen aivan koukussa niihin;) Eli ihme tyttö, jos ei Edwardista tykkää!


      • räätikäs
        !!! kirjoitti:

        En ole teini minäkään ja omistan nuo kaikki kirjat ja olen aivan koukussa niihin;) Eli ihme tyttö, jos ei Edwardista tykkää!

        Kiitos vastauksista. Käynpä ostamassa kirjat. Ja taidan sitten itse myös pyytää niitä lainaksi keväämmällä. Meillä kahdella kun on aika samanlainen maku kirjallisuuden suhteen, vaikka ikäeroa on melkein 20 vuotta.


      • räätikäs kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Käynpä ostamassa kirjat. Ja taidan sitten itse myös pyytää niitä lainaksi keväämmällä. Meillä kahdella kun on aika samanlainen maku kirjallisuuden suhteen, vaikka ikäeroa on melkein 20 vuotta.

        ...hyvän valinnan. Kyseiset kirjat tulevat olemaan aivan varmasti tosi menestys joululahjana!


    • toki

      kannattaa ostaa. Jos siis haluat ostaa äärimmäisen huonoja kirjoja. Hirveästä hypetyksestä huolimatta sarja on keskinkertaista huonompi.

      Päähenkilöllä ei ole mitään muuta kiinnostusta kuin vampyyripoika (ei harrastuksia, mainitsein arvoisia ystäviä jne) ja mainittu vampyyri on psykoottinen vaanija vaikka tämä yritetäänkin esittää romnattisessa valossa. Mikään ei saa minua uskomaan, että yöllä huoneeseen kiipeävä ja keinutuolissa nukkuvaa tyttöä salaa tuijottava 100-vuotias on jotenkin ihannemies. Lisäksi kirjailijan mielestä on mahtavaa, kun aikuinen mies leimautuu vastasyntyneeseen tyttövauvaan. Kammottavampaa "sielunkumppanuutta" saa hakea.

      En tosiaankaan suosittele kirjoja jos etsit laadukasta luettavaa.

      • Tykkäsin

        Jos haluat lukea tositarinoita ja vakavasti otettavia kirjoitelmia, niin älä osta näitä kirjoja. Nämä kirjat ovat täyttä fantasiaa ja mielikuvituksen tuotetta! Kauheaa!


      • ...

        jotenkin tuntuu, ettet ole tainnut kirjasarjaan edes tutustua. ja sitä ei lasketa, että olet lukenut ensimmäisestä kirjasta pari ensimmäistä sivua ja loput mielipiteet repinyt sanonko mistä. new moonissa, eclipsessä sekä breaking dawnissa selitetään paljon ja vielä ilmestymättömässä midnight sunissa selviää jopa syy miksi tämä mainittu vampyyri on psykoottinen vaanija. look it up!

        twilight on saanut reippaasti huomiota nyt teattereissa pyörivän elokuvan takia, ja sen takia kirjasarjaa hehkuttaa jotkut 14-vuotiaat pikkugimmat, jotka eivät ikinä elämänsä aikana ole kirjaa nähneetkään. ja sitten on sinun kaltaisia saarnaaja tyyppejä, jotka eivät voi pitää mistään, mistä muut ihmiset pitävät. samoinhan oli harry potterin kanssa. sitä haukuttiin myös ajallaan ja rowling oli joidenkin mielestä säälittävän huono kirjailija. mutta silti hänen kirjojaan luki miljoonat ja taas miljoonat ihmiset! eikä pelkästään teinit! ja nyt käy samoin twilightin kanssa.

        itse en yleensä kulje valtavirran mukana, mutta löysin twilightin jo pari vuotta sitten ja olen kirjat lukenut jo moneen kertaan enkä edelleenkään ole löytänyt niistä mitään "keskinkertaista huonompaa". vaan ehkäpä niiden lukemiseen ja niistä pitämiseen vaaditaan hiukkasen mielikuvitusta...


      • krhm takas
        ... kirjoitti:

        jotenkin tuntuu, ettet ole tainnut kirjasarjaan edes tutustua. ja sitä ei lasketa, että olet lukenut ensimmäisestä kirjasta pari ensimmäistä sivua ja loput mielipiteet repinyt sanonko mistä. new moonissa, eclipsessä sekä breaking dawnissa selitetään paljon ja vielä ilmestymättömässä midnight sunissa selviää jopa syy miksi tämä mainittu vampyyri on psykoottinen vaanija. look it up!

        twilight on saanut reippaasti huomiota nyt teattereissa pyörivän elokuvan takia, ja sen takia kirjasarjaa hehkuttaa jotkut 14-vuotiaat pikkugimmat, jotka eivät ikinä elämänsä aikana ole kirjaa nähneetkään. ja sitten on sinun kaltaisia saarnaaja tyyppejä, jotka eivät voi pitää mistään, mistä muut ihmiset pitävät. samoinhan oli harry potterin kanssa. sitä haukuttiin myös ajallaan ja rowling oli joidenkin mielestä säälittävän huono kirjailija. mutta silti hänen kirjojaan luki miljoonat ja taas miljoonat ihmiset! eikä pelkästään teinit! ja nyt käy samoin twilightin kanssa.

        itse en yleensä kulje valtavirran mukana, mutta löysin twilightin jo pari vuotta sitten ja olen kirjat lukenut jo moneen kertaan enkä edelleenkään ole löytänyt niistä mitään "keskinkertaista huonompaa". vaan ehkäpä niiden lukemiseen ja niistä pitämiseen vaaditaan hiukkasen mielikuvitusta...

        " twilight on saanut reippaasti huomiota nyt teattereissa pyörivän elokuvan takia, ja sen takia kirjasarjaa hehkuttaa jotkut 14-vuotiaat pikkugimmat, jotka eivät ikinä elämänsä aikana ole kirjaa nähneetkään... "
        " itse en yleensä kulje valtavirran mukana, mutta... "

        Minuapa ottaa aivoon juuri tollaiset ihmiset kuin sinä. Luulet olevasi jotenkin parempi kuin se "14-vuotias pikkugimma" koska olet tutustunut kirjaan ennemmin kuin hän.

        Esimerkki: Minä tutustun johonkin tosihyvään pikkubändiin joka ei ole ollenkaan tunnettu vielä. Parin vuoden päästä tämä kyseisen bändin nimi on kaikkien huulilla ja on todella suosittu. Sitten minä alan kehuskelemaan "ahah minäpä tutustuin tähän jo kauan ennenkun oote ees syntyny, minää olenki ainoo oikee tr00 fani!!1".
        En todellakaan.
        Olisin onnellinen siitä että lempibändini saa ansaitut maineet ja kunniat. Olen onnellinen että muutkin huomaa kuinka upea bändi on.

        Ymmärsitkö tarinan opetuksen?

        Idiootti, miten voit tuntea äkästystä sellaisesta asiasta josta itse Twilight kirjojen kirjoittaja tuntee suunnatonta ylpeyttä.


      • heeeeeeeeeeeeeeeeeeeei
        ... kirjoitti:

        jotenkin tuntuu, ettet ole tainnut kirjasarjaan edes tutustua. ja sitä ei lasketa, että olet lukenut ensimmäisestä kirjasta pari ensimmäistä sivua ja loput mielipiteet repinyt sanonko mistä. new moonissa, eclipsessä sekä breaking dawnissa selitetään paljon ja vielä ilmestymättömässä midnight sunissa selviää jopa syy miksi tämä mainittu vampyyri on psykoottinen vaanija. look it up!

        twilight on saanut reippaasti huomiota nyt teattereissa pyörivän elokuvan takia, ja sen takia kirjasarjaa hehkuttaa jotkut 14-vuotiaat pikkugimmat, jotka eivät ikinä elämänsä aikana ole kirjaa nähneetkään. ja sitten on sinun kaltaisia saarnaaja tyyppejä, jotka eivät voi pitää mistään, mistä muut ihmiset pitävät. samoinhan oli harry potterin kanssa. sitä haukuttiin myös ajallaan ja rowling oli joidenkin mielestä säälittävän huono kirjailija. mutta silti hänen kirjojaan luki miljoonat ja taas miljoonat ihmiset! eikä pelkästään teinit! ja nyt käy samoin twilightin kanssa.

        itse en yleensä kulje valtavirran mukana, mutta löysin twilightin jo pari vuotta sitten ja olen kirjat lukenut jo moneen kertaan enkä edelleenkään ole löytänyt niistä mitään "keskinkertaista huonompaa". vaan ehkäpä niiden lukemiseen ja niistä pitämiseen vaaditaan hiukkasen mielikuvitusta...

        olin kanssasi muuten samaa mieltä paitsi siinä kohdassa jossa kirjoitit että 14 vuotiaat pikkugimmat hehkuttaa twilight elokuvaa vaikkei kirjaa oo nähneetkään..ite oon 14 vuotias ja luin houkutuksen eka kerran vuonna 2005 eli 4 vuotta sitten ja ihastuin kirjaan heti ja oli pakko saada loputkin,elokuvasta en todellakaan hehkuttanut koska se ei ollut edes kovin hyvä..


      • Think, think
        ... kirjoitti:

        jotenkin tuntuu, ettet ole tainnut kirjasarjaan edes tutustua. ja sitä ei lasketa, että olet lukenut ensimmäisestä kirjasta pari ensimmäistä sivua ja loput mielipiteet repinyt sanonko mistä. new moonissa, eclipsessä sekä breaking dawnissa selitetään paljon ja vielä ilmestymättömässä midnight sunissa selviää jopa syy miksi tämä mainittu vampyyri on psykoottinen vaanija. look it up!

        twilight on saanut reippaasti huomiota nyt teattereissa pyörivän elokuvan takia, ja sen takia kirjasarjaa hehkuttaa jotkut 14-vuotiaat pikkugimmat, jotka eivät ikinä elämänsä aikana ole kirjaa nähneetkään. ja sitten on sinun kaltaisia saarnaaja tyyppejä, jotka eivät voi pitää mistään, mistä muut ihmiset pitävät. samoinhan oli harry potterin kanssa. sitä haukuttiin myös ajallaan ja rowling oli joidenkin mielestä säälittävän huono kirjailija. mutta silti hänen kirjojaan luki miljoonat ja taas miljoonat ihmiset! eikä pelkästään teinit! ja nyt käy samoin twilightin kanssa.

        itse en yleensä kulje valtavirran mukana, mutta löysin twilightin jo pari vuotta sitten ja olen kirjat lukenut jo moneen kertaan enkä edelleenkään ole löytänyt niistä mitään "keskinkertaista huonompaa". vaan ehkäpä niiden lukemiseen ja niistä pitämiseen vaaditaan hiukkasen mielikuvitusta...

        Minä taas luulen että edellinen kirjoittaja kyllä on lukenut kirjat. Ei se, että kritisoi sinun lempikirjaasi tarkoita, ettei hän "voi pitää mistään" tai että on "saarnaaja-tyyppi". Hän vain saattaa nähdä kirjan eri valossa kuin sinä. Itse olen sitä mieltä, että Twilight on täyttä roskaa, vaikkakin jännää luettavaa: se on huonosti kirjoitettu, siinä ei ole kunnon juonta, se asettaa naiset miesten alapuolelle (esim. Edward on rikas, komea, perheellä korkeampi status, vahva, saa kohdella Bellaa huonosti, ja Bella taas on heikko, ei erityisen kaunis, ei mitään itsenäisyyttä, elämä pyörii miehen ympärillä), kuvaa rakkauden pelkäksi ruusuilla tanssimiseksi ja muutenkin helpoksi... Ja minä muuten tykkään ihan hirveesti HP:stä, Rowling osaa oikeasti kirjoittaa, joten en ole niitä tyyppejä, jotka "eivät voi koskaan pitää mistään, mistä muut ihmiset pitävät". Satun vain kannattamaan tasa-arvoa enkä "nainen tarvitsee miehen ollakseen kokonainen ja mies saa kohdella naista miten vain" hömpötystä. Minulta löytyy myös mielikuvitusta vaikka muille jakaa (no, en kyllä jaa koska se on niin kiva juttu), joten senkään ei pitäisi olla esteenä. Onko ongelmana siis se, että osaan ajatella omilla aivoillani?


      • Cajen
        Think, think kirjoitti:

        Minä taas luulen että edellinen kirjoittaja kyllä on lukenut kirjat. Ei se, että kritisoi sinun lempikirjaasi tarkoita, ettei hän "voi pitää mistään" tai että on "saarnaaja-tyyppi". Hän vain saattaa nähdä kirjan eri valossa kuin sinä. Itse olen sitä mieltä, että Twilight on täyttä roskaa, vaikkakin jännää luettavaa: se on huonosti kirjoitettu, siinä ei ole kunnon juonta, se asettaa naiset miesten alapuolelle (esim. Edward on rikas, komea, perheellä korkeampi status, vahva, saa kohdella Bellaa huonosti, ja Bella taas on heikko, ei erityisen kaunis, ei mitään itsenäisyyttä, elämä pyörii miehen ympärillä), kuvaa rakkauden pelkäksi ruusuilla tanssimiseksi ja muutenkin helpoksi... Ja minä muuten tykkään ihan hirveesti HP:stä, Rowling osaa oikeasti kirjoittaa, joten en ole niitä tyyppejä, jotka "eivät voi koskaan pitää mistään, mistä muut ihmiset pitävät". Satun vain kannattamaan tasa-arvoa enkä "nainen tarvitsee miehen ollakseen kokonainen ja mies saa kohdella naista miten vain" hömpötystä. Minulta löytyy myös mielikuvitusta vaikka muille jakaa (no, en kyllä jaa koska se on niin kiva juttu), joten senkään ei pitäisi olla esteenä. Onko ongelmana siis se, että osaan ajatella omilla aivoillani?

        Mielestäni sarjan henkilöt ovat "epätasa-arvoisia" nimenomaan sen tähden, että toinen on vampyyri ja toinen ihminen. Onhan kirjan naispuoliset vampyyritkin kauniimpia, rikkaampia, vahvempia yms. kuin muut naiset (esim. Alice vs. Jessica). Sepä vasta olisikin mielenkiintoista, jos jostain kumman syystä Bella olisi yhtä hyvä ja täydellinen kuin ihan muuta lajia edustava vampyyripoikaystävänsä... Itse pidän enemmän kirjoista, joissa päähenkilöissä on edes jotain vikaa, ei mitään Sweet Valley High -tyyppisiä kaunotar-superihmisiä.

        Bellan itsenäisyys, tai sen puute, tuo oman kiinnostavan lisänsä kirjaan. Rakkaastaan erossa olo on joskus tuskaa, kirjassa tuo tuska on vain nostettu uuteen ulottuvuuteen. Ja tarkemmin ajatellen, Bella on kaikilla muilla elämänsä osa-alueilla hyvinkin itsenäinen, huolehtii niin äidistään kuin isänsä syömisistä, raha-asioista, töistä, koulusta...

        Rakkauden helppoudesta, juuri rakkaushan aiheuttaa suurimman osan ongelmista kyseisessä sarjassa. Rakkauden takia he eivät pysty olemaan erossa, ja se tuottaa tuskaa molemmille. Lisätään kuvioon vielä Jacobin ja Bellan epätasa-arvoinen rakkaus, niin kaikki päähenkilöt kärsivät rakastamiensa takia. Eli sarjan rakkaus on kaikkea muuta kuin helppoa!

        En myöskään ymmärrä, miten Edward muka kohtelee Bellaa huonosti. Hänhän suunnilleen palvoo tätä, eikä halua tälle mitään pahaa. Ei Edwardkaan täydellinen ole, vähän ylisuojelevainen ja omistushaluinen, mutta se tuo lisää särmää henkilöön. Kaikissa on jotain vikaa, myös vampyyreissa.


      • ihanpihalla.
        Cajen kirjoitti:

        Mielestäni sarjan henkilöt ovat "epätasa-arvoisia" nimenomaan sen tähden, että toinen on vampyyri ja toinen ihminen. Onhan kirjan naispuoliset vampyyritkin kauniimpia, rikkaampia, vahvempia yms. kuin muut naiset (esim. Alice vs. Jessica). Sepä vasta olisikin mielenkiintoista, jos jostain kumman syystä Bella olisi yhtä hyvä ja täydellinen kuin ihan muuta lajia edustava vampyyripoikaystävänsä... Itse pidän enemmän kirjoista, joissa päähenkilöissä on edes jotain vikaa, ei mitään Sweet Valley High -tyyppisiä kaunotar-superihmisiä.

        Bellan itsenäisyys, tai sen puute, tuo oman kiinnostavan lisänsä kirjaan. Rakkaastaan erossa olo on joskus tuskaa, kirjassa tuo tuska on vain nostettu uuteen ulottuvuuteen. Ja tarkemmin ajatellen, Bella on kaikilla muilla elämänsä osa-alueilla hyvinkin itsenäinen, huolehtii niin äidistään kuin isänsä syömisistä, raha-asioista, töistä, koulusta...

        Rakkauden helppoudesta, juuri rakkaushan aiheuttaa suurimman osan ongelmista kyseisessä sarjassa. Rakkauden takia he eivät pysty olemaan erossa, ja se tuottaa tuskaa molemmille. Lisätään kuvioon vielä Jacobin ja Bellan epätasa-arvoinen rakkaus, niin kaikki päähenkilöt kärsivät rakastamiensa takia. Eli sarjan rakkaus on kaikkea muuta kuin helppoa!

        En myöskään ymmärrä, miten Edward muka kohtelee Bellaa huonosti. Hänhän suunnilleen palvoo tätä, eikä halua tälle mitään pahaa. Ei Edwardkaan täydellinen ole, vähän ylisuojelevainen ja omistushaluinen, mutta se tuo lisää särmää henkilöön. Kaikissa on jotain vikaa, myös vampyyreissa.

        voihelvetti. se on pelkkä kirja --' herätys kaikille.


      • anti-twilight
        Think, think kirjoitti:

        Minä taas luulen että edellinen kirjoittaja kyllä on lukenut kirjat. Ei se, että kritisoi sinun lempikirjaasi tarkoita, ettei hän "voi pitää mistään" tai että on "saarnaaja-tyyppi". Hän vain saattaa nähdä kirjan eri valossa kuin sinä. Itse olen sitä mieltä, että Twilight on täyttä roskaa, vaikkakin jännää luettavaa: se on huonosti kirjoitettu, siinä ei ole kunnon juonta, se asettaa naiset miesten alapuolelle (esim. Edward on rikas, komea, perheellä korkeampi status, vahva, saa kohdella Bellaa huonosti, ja Bella taas on heikko, ei erityisen kaunis, ei mitään itsenäisyyttä, elämä pyörii miehen ympärillä), kuvaa rakkauden pelkäksi ruusuilla tanssimiseksi ja muutenkin helpoksi... Ja minä muuten tykkään ihan hirveesti HP:stä, Rowling osaa oikeasti kirjoittaa, joten en ole niitä tyyppejä, jotka "eivät voi koskaan pitää mistään, mistä muut ihmiset pitävät". Satun vain kannattamaan tasa-arvoa enkä "nainen tarvitsee miehen ollakseen kokonainen ja mies saa kohdella naista miten vain" hömpötystä. Minulta löytyy myös mielikuvitusta vaikka muille jakaa (no, en kyllä jaa koska se on niin kiva juttu), joten senkään ei pitäisi olla esteenä. Onko ongelmana siis se, että osaan ajatella omilla aivoillani?

        Oon samaa mieltä. Twilight on täyttä roskaa! Niissä ei koskaan tapahdu mitään ja juoni on täysin olematon. Lisäksi Eetwartti ja Isabella ovat
        kuolettavan tylsiä päähenkilöitä.


    • ourdominion

      Kommentoin sen verran, että itselläni ainakin pääasiallinen syy pitää kirjoista on nimenomaan "romanttinen teinimeininki" ja "nyyhkyhömppä". Totta kai vampyyriteema on olennainen, ja ilman sitä tuskin kirjoja lukisin.

      • krissimo-

        Kun lueskelin noita juttuja ja yhdessä sanottiiin, että " 14v. gimmat hehkuttaa kirjaa ja ei ole ikinä edes lukenut kirjoja" jotenkin noin sanottiin...
        Itse en ole koskaan pitänyt mistään rakkaus/nyyhky kirjoista (olen ennemminkin ollut kauhu ja jännitys tyyppiä, sekä tietenkin fantasia) mutta kun luin twilightin kaverini painostuksesta rakastuin oikopäätä sarjaan, (luin twilight kirjan päivässä) :D seuraavana päivänä olinkin jo ostamassa sitä ja muita osia. Nyt olen täysin rakastunut sarjaan ja mikään muu ei mielestäni vedä sille vertoja (paitsi, että potterit roikkuvat tiukasti perässä).
        Itse olen 14 ja minusta ei voi sanoa, että en ole ikinä lukenut kirjoja... ahmin kirjoja siitä asti kun opin lukemaan (7V.) , potterit tietysti heti ensimmäisenä, jonka jälkeen alkoi kauhukirjallisuus houkuttaa ja stephen kingejä tuli luettua, kaikki kirjat luettu mitkä kotoa löytyy, jopä äitini 30vuotta vanhat kirjat, eli tiedän kirjallisuudesta paljonkin... En olisi halunnut kehuskella, mutta oli vaan pakko kertoa.
        Ja lopuksi twilight pysyy sydämmessäni niin kauan kuin vedän viimmeisen hengenvetoni ;)


    • Eisley

      Toimii varmasti mainiosti 16-vuotiaan lahjana. Erinomainen pitkäkestoinen lahja. Itse olen ahminut kyseinen sarjan englanniksi, kun en malttanut odottaa suomekielisten ilmestymistä ja ikää 22v. Suosittelisin milloin vain myös oman ikäisille. En ole "tavanomainen fantasia ystävä", mutta tämä uppoaa! Ei vaadi lukijalta liikoja. :)

      • Eisley

        Ja tuolla ylläolevaan kritiikkiin turvautuen voisin vielä sen verran sanoa, että Twilight-sarjan kieli on suht yksinkertaista (kokenut lukija voisi sanoa huonoa, mutta itse määrittelisin helpoksi enemmin), mutta juoni ja fiilis korvaavat kyllä sanahelinän. Ja kuustoistakesäinen voi ehkä nauttia juuri tällaisesta suorasanaisuudesta, yksinkertaisen kauniista.


      • oksettaa...
        Eisley kirjoitti:

        Ja tuolla ylläolevaan kritiikkiin turvautuen voisin vielä sen verran sanoa, että Twilight-sarjan kieli on suht yksinkertaista (kokenut lukija voisi sanoa huonoa, mutta itse määrittelisin helpoksi enemmin), mutta juoni ja fiilis korvaavat kyllä sanahelinän. Ja kuustoistakesäinen voi ehkä nauttia juuri tällaisesta suorasanaisuudesta, yksinkertaisen kauniista.

        En vaan mitenkään voi ymmärtää, että tätä kirjasarjaa kehutaan niin paljon. Rakastan romantiikkaa eikä minulla ole mitään vampyyriteemaakaan vastaan - ongelma on siinä kuinka HUONOSTI kirjat on kirjoitettu. Aivan yli-yksinkertaista kuvailua, ei minkäänlaista syventymistä ihmisen sieluun, kaikki kuvaillaan töksähtelevön ulkokohtaisesti kuin lukijan älykkyyttä aliarvioiden. Huh, sanon minä. Sarja voisi olla jopa loistava, jos Meyer osaisi kirjoittaa...


      • Adalmiina__
        Eisley kirjoitti:

        Ja tuolla ylläolevaan kritiikkiin turvautuen voisin vielä sen verran sanoa, että Twilight-sarjan kieli on suht yksinkertaista (kokenut lukija voisi sanoa huonoa, mutta itse määrittelisin helpoksi enemmin), mutta juoni ja fiilis korvaavat kyllä sanahelinän. Ja kuustoistakesäinen voi ehkä nauttia juuri tällaisesta suorasanaisuudesta, yksinkertaisen kauniista.

        Olen 27-vuotias, korkeakoulun käynyt ja luen kohtalaisen paljon. Ja olen aivan koukussa Twilight-kirjasarjaan. Ihmettelen vain, miksi kaiken pitäisi olla niin monimutkaista ja taiteellista, jotta se voisi olla hyvää tai laadukasta? Miksei voisi nauttia vain lennokkasta tekstistä, vauhdikkaasta juonesta ja herkästä romantiikasta, joita kaikkea tämä sarja tarjoaa? Ihmiset, jotka puuttuvat Bellan "alistettuun asemaan naisena", kirjoitustyyliin tai muuhun epäolennaiseen ovat ilmeisesti niitä joilta puuttuu joko mielikuvitus tai suhtautuminen lukemiseen on turhan vakava. Lukemisen on oltava nautinto, toinen todellisuus johon voi uppoutua täysin, jotta kirjaa voi pitää hyvänä. En muista milloin olisin viimeksi ahminut näin vauhdikkaasti ja innolla mitään kirjaa. Sen takia se on äärettömän hyvä kirjasarja.


      • Huooh
        oksettaa... kirjoitti:

        En vaan mitenkään voi ymmärtää, että tätä kirjasarjaa kehutaan niin paljon. Rakastan romantiikkaa eikä minulla ole mitään vampyyriteemaakaan vastaan - ongelma on siinä kuinka HUONOSTI kirjat on kirjoitettu. Aivan yli-yksinkertaista kuvailua, ei minkäänlaista syventymistä ihmisen sieluun, kaikki kuvaillaan töksähtelevön ulkokohtaisesti kuin lukijan älykkyyttä aliarvioiden. Huh, sanon minä. Sarja voisi olla jopa loistava, jos Meyer osaisi kirjoittaa...

        Olen kirjoittanut tästä ennekin, mutta kirjoitan kans tänne. Stephenie Meyer on HUOLIMATON.
        Se ei taida kunnolla ajatella, mitä kirjoittaa. Esimerkki: Uusikuu-kirjassa Edward tuli Bellan luokse autolla. EDWARD JÄTTI AUTONSA BELLAN PIHALLE ja vei Bellan kävelylle. Sitten Edward kertoi Bellalle, että aikoo jättää hänet. Edward lähti salamannopeasti pois ja Bellä lähti seuraamaan Edwardia metsään. Mitä tapahtui EDWARDIN AUTOLLE??? Jättikö hän sen Bellan pihalle? Ei hän ainakaan sitä mukaan ottanut. Miksi siitä ei mainittu mitään myöhemmin?


      • Kurdsu
        Huooh kirjoitti:

        Olen kirjoittanut tästä ennekin, mutta kirjoitan kans tänne. Stephenie Meyer on HUOLIMATON.
        Se ei taida kunnolla ajatella, mitä kirjoittaa. Esimerkki: Uusikuu-kirjassa Edward tuli Bellan luokse autolla. EDWARD JÄTTI AUTONSA BELLAN PIHALLE ja vei Bellan kävelylle. Sitten Edward kertoi Bellalle, että aikoo jättää hänet. Edward lähti salamannopeasti pois ja Bellä lähti seuraamaan Edwardia metsään. Mitä tapahtui EDWARDIN AUTOLLE??? Jättikö hän sen Bellan pihalle? Ei hän ainakaan sitä mukaan ottanut. Miksi siitä ei mainittu mitään myöhemmin?

        Kävi todennäköisesti hakemassa autonsa pois kun Bella jäi vaikeroimaan metsään. Ei varmaan ollut mitenkään oleellista juonen kannalta alkaa kuvaamaan Edwardin lähtöä sen enempää, hän lähti myös lukijan nenän edestä sen saman tein... Hän oletettavasti singahti salamana hakemaan autonsa ja kurvaili pois... Oletan näin....


      • Lukutoukka14
        Huooh kirjoitti:

        Olen kirjoittanut tästä ennekin, mutta kirjoitan kans tänne. Stephenie Meyer on HUOLIMATON.
        Se ei taida kunnolla ajatella, mitä kirjoittaa. Esimerkki: Uusikuu-kirjassa Edward tuli Bellan luokse autolla. EDWARD JÄTTI AUTONSA BELLAN PIHALLE ja vei Bellan kävelylle. Sitten Edward kertoi Bellalle, että aikoo jättää hänet. Edward lähti salamannopeasti pois ja Bellä lähti seuraamaan Edwardia metsään. Mitä tapahtui EDWARDIN AUTOLLE??? Jättikö hän sen Bellan pihalle? Ei hän ainakaan sitä mukaan ottanut. Miksi siitä ei mainittu mitään myöhemmin?

        Edward käy viemässä bellan huoneessa cd:n ja valokuvat lattian alle eli se selittää sen auton.Hän ajaa sillä pois Bellan luolta.


      • ....
        Lukutoukka14 kirjoitti:

        Edward käy viemässä bellan huoneessa cd:n ja valokuvat lattian alle eli se selittää sen auton.Hän ajaa sillä pois Bellan luolta.

        onhan kyseisessä sarjassa isompiakin puutteita kuin epäselvä selitys Edwardin autosta, mutta minusta sellaisia ei tarvitse jäädä vatvomaan vaan nauttia kirjasta. Ja jos ei tykkää niin ei tykkää, se on oma päätös.


    • Vierastus

      Sellaiselle ihmiselle ne kirjat sopivat jotka osaavat jättää faniutensa realistiselle tasolle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      214
      35078
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      269
      22437
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      444
      11274
    4. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      84
      8421
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      29
      6711
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      55
      5201
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      199
      4135
    8. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      47
      1982
    9. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      35
      1883
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1647
    Aihe