La-Antenneista

laalaa-lälläri

Moro.

Osaisko joku sanoa että toimisko lälläri hyvästi jos haaroittaisi autoradin antennijohdosta lälläriin, vai tarvitsisiko oman antennan? Ja minkälaisia vaihtoehtoja löytyy kun ei kehtaisi rei'ittää auton peltejä uudelle antennille.

KIITOS

9

1522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hajoo tollasella

      kytkennällä, osta alan liikkeestä vaikka mangneettijalka antenni niin ei tarvi reikiä porailla, eli oman antennin tarvii.
      http://www.rxtx-tuote.fi/

    • j1965

      Haaroittimella hajotat autoradiosi etuasteen heti kun painat kerran tangenttia. Myös lähettimesi pääteaste saattaa olla entinen. ->SWR päin...

      Kuuntelukäyttöön tarkoitettu autoradioantenni on eri taajuusaluelle ja erilaiselle impedanssille sovitettu. Autoradion kaapeli ja antenni on 75-ohminen, vastaavasti LA on 50-ohminen.
      Taajuusalue ULA-radio n.100MHz, aallonpituus n.3 metriä, LA n.27MHz, aallonpituus n.11 metriä.

      Antennin paras paikka on keskellä kattoa.

      • antenni..

        Tuollainen on kyllä mahdollista, mutta tarvitset haaroittimeen tehokkaat ja vähähäviöiset suotimet, jolla erottelet taajuusalueet. Lisäksi itse antenni pitää olla sellainen (esim. "trapeilla" eli loukuilla viritetty) että se on vireessä molemmilla taajuuksilla, eli Ula ja LA alueilla vireessä.

        Suosittelen kyllä unohtamaan koko idean...


    • tuosta...

      http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?valikko=antennit&sivu=antenni.18244&tuote=Y

      helpompi vaihtoehto. Tutki toki muutkin sivuilla olevat... Parasta on Wilson - ja tietysti hinnakkain...

      :)

      • laalaa-lälläri

        Mitenkäs tuollainen magneettikiinnitteinen antenni, mitenkä ne johdot kulkevat sitten? Entäpä magneetin tehokkuus, pysyykö napakasti pellissä ettei naarmuta heiluessaan?


      • laalaa-lälläri kirjoitti:

        Mitenkäs tuollainen magneettikiinnitteinen antenni, mitenkä ne johdot kulkevat sitten? Entäpä magneetin tehokkuus, pysyykö napakasti pellissä ettei naarmuta heiluessaan?

        Hyvistäkin magneeteista joskus tulee olumppiarenkaita kattoon vaikka magneetti olisikin hyvä. Itseltäni ei toistaiseksi omatekele tai kaupallinen ole lähtenyt ajoaikana irti kuin oksaan osumalla. Magneetijalan antennijohdot ovat tavallisesti sen verran ohuit, että kyllä ne oven tiivisteen välistä kivsti sisälle tulee. Joskus aikoinaan oli käytössä tehdastekoinen diplekseri LA-antenniin ja sillä ainakin FM-autoradio vaikutti toimivan hyvin. Yhtenä vaihtoehtona vois tuossa antenni ongelmassa laittaa varttiaaltoinen keppi vetokoukkuun killumaan. Tulis antennivahvistus hyödynnettyä hyvin.


      • j1965
        laalaa-lälläri kirjoitti:

        Mitenkäs tuollainen magneettikiinnitteinen antenni, mitenkä ne johdot kulkevat sitten? Entäpä magneetin tehokkuus, pysyykö napakasti pellissä ettei naarmuta heiluessaan?

        Magneettijalka pysyy kiinni raudassa uskomattoman lujasti. Suomen nopeuksilla ei ole ongelmia. Liikkumista estää myös kireä syöttöaapeli.
        Kaapeli on jostain tuotava sisältä ulos, korissa on valmiita reikiä moottoritilan puolelle,alle pääsee vaihdekepin suojakumilta, käsijarrukahvan ja viajerien- läpivienneistä. Neuvomista helpottaisi jos tietäisi autosi korimallin.
        Helpoin tapa on viedä tilapäisasennustyyliin vähiten käytetyn oven tiivisteen ja karmin välistä.
        Hyvä la-aiheinen keskustelupalsta löytyy mm. www.radiohullut.net sivustolta.


      • laalaa-lälläri
        j1965 kirjoitti:

        Magneettijalka pysyy kiinni raudassa uskomattoman lujasti. Suomen nopeuksilla ei ole ongelmia. Liikkumista estää myös kireä syöttöaapeli.
        Kaapeli on jostain tuotava sisältä ulos, korissa on valmiita reikiä moottoritilan puolelle,alle pääsee vaihdekepin suojakumilta, käsijarrukahvan ja viajerien- läpivienneistä. Neuvomista helpottaisi jos tietäisi autosi korimallin.
        Helpoin tapa on viedä tilapäisasennustyyliin vähiten käytetyn oven tiivisteen ja karmin välistä.
        Hyvä la-aiheinen keskustelupalsta löytyy mm. www.radiohullut.net sivustolta.

        Autona on Volvo 240. Periatteessa vois vetää verhoilun alla kaapelin konttiin ja sieltä tiivisteenvälistä ylös takalokasuojan päälle, mutta saattaa olla ettei kontti ole sitten välttämättä tiivis.

        Täytynee käydä tuo foorumi katsomassa.


      • j1965
        laalaa-lälläri kirjoitti:

        Autona on Volvo 240. Periatteessa vois vetää verhoilun alla kaapelin konttiin ja sieltä tiivisteenvälistä ylös takalokasuojan päälle, mutta saattaa olla ettei kontti ole sitten välttämättä tiivis.

        Täytynee käydä tuo foorumi katsomassa.

        Ehkä se antenni kannattaisi sittenkin porata sen alkuperäiseen paikkaan takakontin kulmaan luukun molemmin puolin.
        Ula-antennisi on etupilarissa?

        Magneettijalka on yllättävän suuri moltti, ja rikkoo mielestäni linjan aika rumasti. Läpiporattu ja kunnolla maadoitettu piiska toimii ja näyttää paremmalta.

        Antennin paikka on n.39cm matkustamon vesikourulta taakse, tankinluukun takinmmaisen sauman kohdalta. Siihen tasaiselle poraat reiän jos ei jo ole.

        Suosittelen tätä siksi, että antennikaapeli kannattaa häviöiden välttämiseksi pitää mahdollisman lyhyenä. Ilmeisesti antenni on 5m kaapelilla ja se riittää jotenkuten edestä takakonttiin. Mattojen alle uppoaa tuossa mallissa yllättävän pitkältä kaapelia.

        Yleensä syöttökaapeli kannattaa pitää mahdollisiman lyhyenä. Jatkopalalla jatkettua ei saisi käyttää ollenkaan jos aiot tehdä hyvintoimivan ja huolettoman. Se 5 metrin koaksiaali riittää juuri ja juuri kojelaudalta sinne takakonttiin, katolle asti se ei riitä. Lokasuojan päällä oleva antennin paikka ei mielestäni ole huono, vaikka jossain oppikirjoissa saniotaan keskikaton olevan ainut oikea paikka.
        Omassani (740 nykyään) on kaksi antennia takaluukun molemmin puolin, reikäkin oli valmiina, kuskinpuolella autoradion antenni ja toiselle puolelle laitoin 2m/70cm amatööripiiskan.
        Ilkivallaltakin antennit ovat säästyneet luultavasti siksi että ovat varsin huomaamattomia.

        Tuon ikäsiessä tiivisteet ovat jo sen verran kärsineitä ettei niitä turhaan kannata sääliä, tai edes sitä reiän poraamista. Antennireiän peitelevy ei ole kallis, jos joskus päätät luopua autosta mutta et antennista. Magneettijalan magneetiosa on yllättävän suuri joten 20mm reikä lokasuojan ulkoreunassa siihen verrattuna on varsin pieni. Normaali poraamalla kiinnitetty näyttää paremmalta ja toimii varmasti.

        Hattuhyllyn takaa pääset takalasin alla oleviin tuuletusreikiin joita myös voisi ajatella käyttää, mutta sellaista ratkaisua en ole missään nähnyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      122
      1251
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      283
      929
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      845
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      144
      610
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      577
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      508
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Wille antoi juuri potkut 29 suojatyöläiselle!

      Soste aloittaa yt:t, jos kaikki menee hyvin, niin 29 suojatyöläistä 31:sta saa kenkää. Mitäpä sostelaiset jos menisitte
      Maailman menoa
      242
      470
    Aihe