Tv-ohjelman kuvaaminen

misukisu84

Mitä pitäisi tehdä,kun olen yrittänyt ottaa liikuvaa kuvaa televisio-ohjelmasta,niin se siihen liikkuvaan kuvaan/tallennukseen tulee sellaista mustaa,väpättävää raitaa eikä lopputulos ole oikein täydellinen/hyvä. Miten siis saisi tuloksesta hyvän? Pitäisikö mennä oikein kauas televisiosta ja sitten digikamerassa säätää kuvan kohde lähelle vai mitä?

9

1807

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vhk,dgx

Siellä kamerassa voi olla asetus jossa lukee slow shutter tai jotain vastaavaa. Ongelma poistuu melkein kokonaan sillä.

• misukisu84

Sellainen vastaavanlainen juttu mahtaisi olla Konica Minolta Dimage X31-kamerassa vai löytyykö sitä kaikista kameroista?

• ellei mahdotonta

Kameran kenno tallettaa kuvaa tasa-aikaisesti koko kuvan alueella mutta putkitelkkari piirtää kuvaa pikseli kerrallaan alkaen vasemmasta ylänurkasta, siitä riveittäin päätyen oikeaan alanurkkaan. Tämä tapahtuu 50hz telkkareissa 50x/sekunti ja 100hz telkkareissa 100x/sekunti. Valotusaika pitäisi asettaa samaksi tai tasajaolliseksi hertsimäärän mukaan, mutta kuitenkin mahdollisimman lyhyeksi ettei kuvan liike näy ja se pitää ajoittaa niin ettei kuvan päivityksen välissä näkyvä musta ruutu tule kuvaan. Käytännössä hyvän kuvan saaminen putkitöllöstä on lähes mahdotonta.
      Taulutelkkarilla tämä onnistuu paremmin koska sen toimintaperiaate vastaa paremmin kameran kennoa.

• onnistu

Liikkuvan kuvan taltiointi (video) ei onnistu tavallisin välinenin televisiokuvasta kunnolla. Liikkumattoman kuvan (valokuvan) saat laittamalla valotusajan riittävän pitkäksi niin että televisio ehtii näyttää ainakin muutaman ruudullisen kuvia. Sekuntiin mahtuu 25 täyttä kuvaa. Pitkissä valotuksissa mahdollinen liike-epäterävyys kasvaa tietysti.

• on tuotakin

Mahdotonta Saada virheetön filmi. TV ei näytä koko kuvaa kerralla vaan pyyhkäisee sen nopeasti kulmasta kulmaan. Mustaa raitaa siis aina riittää jos kuva otetaan TV:n nopeudella tai nopeammin.
      Kamera ei ota kuvaa samaan tahtiin kuin televisio näyttää ja siksi se väpättää.
      Jos kamerassa on 15 kuvaa/sekunnissa kuvaustila niin voisi kokeilla sitä. Ehkä silloin TV ehtii piirtämään pidemmän pätkän ruudunoton aikana ja ehkä musta vähenee?
      Yksittäiskuvia saa jollakin 1/25 sekunnilla, mutta siinäkin onnistuu huonolla tuurilla saamaan vain kuvanpuolikkaita. Toinen kulma saattaa olla oikeaa kuvaa, mutta toinen puoli jo uutta kuvaa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5892
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4444
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3257
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2991
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1581
    6. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      71
      1351
    7. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      233
      1227
    9. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      10
      1180
    10. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1179
    Aihe