"ihanne vartalo"

jo leikki-ikäisellä

Mitäs sanotte tällaisesta. Tyttöni on 5-vuotias ja hieman pyöreä. En käy mitään mittoja tähän pistämään mutta ei hän mikään lihava lapsi ole mutta hieman tanakkarakenteinen ja erityisesti vatsa on pyöreä.
Muutama kuukausi sitten hän itse alkoi kutsua omaa vatsaa "pullamasuksi" vaikka emme kyllä paljon koskaan pullaa syö lie mistä tuon kuullut tai keksinyt.
Muutaman kerran kysellyt että "miksi hänellä on niin pyöreä masu ja että koska se menee alas?" Siihen yrittänyt vastailla että kyllä se siitä kun kasvat ja ei se haittaa jos vähän pyöreä on.
Lähiaikoina tuli jo sellaita tekstiä että "mä haluun olla laiha" "miks mul on niin pyöreä masu, mä en tykkää"

Sitten hän kertoikin että päiväkodissa kaverit olivat huomautelleet että sulla on pyöreä masu. Siksi varmaan se nyt on ollut niin kova puheen aihe. Hieman harmittaa lapseni puolesta. Onhan hän hieman pyöreä mutta en tiedä miten pitäisi lohduttaa. Mietin itsekin että on varmaan aika vaarallista alkaa kertoa miten ihminen laihtuu sehän voi johtaa vaikka syömättömyyteen. Kerran kyllä lipesi että jo vaikka kävelet hieman enemmän etkä litki niin paljon maitoa niin kyllä se siitä ja sitten kun kasvat. Joskus juo nimittäin maitoa varmaan jopa litran päivässä. Ikinä en ole maininnut että syödä pitäisi vähemmän koska ei hän mielestäni mitenkään liikaa syö.

Ruokailutottumukset ovat mielestäni ihan terveelliset. Toki joskus on jotain epäterveellistäkin esim. sipsit tai karkkia mutta pääasiassa syö kyllä ihan kunnon ruokaa ja välipalaksi jogurttia tai leipää. Myös vihanneksia ja hedelmiä syö paljon.

Yritän kyllä jatkossa pitää minimissä kaiken rasvaisen roskaruuan ettei enää turhaa pyöristyisi.
Toisaalta olihan hänen veljensäkin pienenä pyöreä esim. 2-3 vuotiaana (tosin ei enää 5-vuotiaana) ja nyt on laiha luikku.


Olisko tämä ikä sellainen että pitäisi oikeastaan "huolestua" ja alkaa tarkkailla että ei turhaa pyöristymistä tapahtuisi? Ainakaan terveydenhoitaja ei mitään maininnut että pituus ja paino suhde ei olisi kunnossa. Kun itse kysyin siitä sain jotakuinkin sellaisen vastauksen että voihan sitä vähän tarkkailla.

Mites muilla joilla ei ole hoikka lapsi. Miten hän ja itse koette sen.

10

2537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi vain

      Suurimmalla osalla pyöreämahaisista mutta lähes normaalipainoisista lapsista mahan pömpötys johtuu heikoista vatsalihaksista. Eli "suolet roikkuu". Jos taas ylipainoa on näyttelevät vatsalihakset vain osaa ongelmasta. Lapsenne tulisi liikkua 2-3 tuntia päivässä. Tuleeko tuo täyteen?

      Mahdollisen ylipainon kertymistä voit vähentää muuttamalla ruokailutottumuksia. Lasta lihottavat erityisesti tärkkelys ja sokeri eli ne tarpeet, joilla esimerkiksi sumo-painijat itsensä lihottavat. Vähennä makeutettujen juttujen syöntiä, muroja, pastan ja perunan osuutta. Tilalle kasviksia ja vihanneksia reilusti. NS. lastenruoat (murot, keksit, vanukkaat, makeutetut jugurtit, mehut jne.) sisältävät usein valtavan määrän sokeria. Murot ovat 80% tärkkelystä eli sokeria. Makeutetussa jugurtissa on saman verran sokeria kuin kokiksessa. Osa mehuista on turhan makeita ja nekin kannattaisi korvata veden juonnilla ja vihanneksilla.

      • pulska äiti.

        Oikein hyvä kommentti. Vielä sen lisäisin, että voisit päiväkodissa jutella henkilökunnan kanssa. Voisivat sitten siellä jutella lapsille vartaloasioista.

        Maailma on vaikea paikka naisille ja tytöille. Koita istuttaa tyttösi päähän ajatus siitä, että hän on ihan yhtä hyvä ja ihana olipa hänen mahansa minkä kokoinen tahansa. Ei se paljon auta, mutta jonkin verran kuitenkin. Ehkä ei kannata sisälyttää tytön maailmaan kaikenlaisia telkkaohjelmia, joista saa huonoa naisenmallia.


    • 11-vuotias poika

      Minulla on yksi lapsi aiemmasta avioliitosta, 11-vuotias poika, jolla myös "pyöreä masu". Poika on ihan viime aikoina "huomannut" mahansa ja haluaisi olla laiha. (Pojilla tällainen ulkonäköön liittyvä herääminen tapahtuu ehkä myöhemmin kuin tytöillä.)

      Itse olen jo kauan ihmetellyt hänen "pyöreää masuaan", olemme nykyisen mieheni kanssa hoikkia ja meillä syödään terveellisesti. Poika syö aina kotona, eikä tykkää karkeista, joten en usko hänen sellaisia syövän koulussakaan.

      Entinen mieheni, eli pojan isä sitävastoin on on-off pullea. Oli pyöreä lapsena, teininä laiha, aikuisena paino on jojoillut reippaasti. Välillä laihduttaa itsensä ja välillä taas lihoo takaisin.

      Voisiko geeneillä kuitenkin olla jotain merkitystä ihmisen painoon? Olisin kuvitellut, että ruokailutottumukset ovat tärkeimmässä asemassa, mutta nykyään olen ruvennut epäilemään.

      • Yksi vain

        Geenit eivät sinänsä lihota. Lihominen on aina seurausta siitä, että ruoassa on ollut enemmän energiaa, kuin mitä on kulutettu. Suurin osa lihoo syömällä sitä "terveellistä kotiruokaa" kulutukseensa nähden liikaa. Itsensä voi lihottaa millä tahansa ruoalla, toisia vaan pitää lihoakseen syödä hirmuisia määriä.

        Jojoileva on usein tunnesyöppö ja lohduttaa tai palkitsee itseään ruoalla. Tämä ominaisuus saattaa olla periytyvä, ellei sitä erityisesti kitketä pois.

        Jokainen meistä on yksilö eikä ruokamääriä pidä vertailla keskenään. Jollekin jo 1500 kilokaloria on liikaa toinen voi syödä lihomatta 7000 koska liikkuu niin paljon.

        11 -vuotias sutjakoituu nopeasti kun lisäätte liikunnan määrää. Lakkaatte ihan ensiksi kuskaamasta poikaa alle 4 km matkoja.


    • samaongelma

      Minullakin on 4,5v tyttö jolla iso maha. Itse myös ruvennut nimittämään sitä pömppömasuksi ja päiväkodissa kuulemma vertailtu. Tyttö ollut aina iso ikäisekseen nytkin pituus n 122cm painoa 24kg, harrastaa paljon liikuntaa, kävelee paljon ja yritetään syödä tosi terveellisesti. Ollut aina tosi kova maidonjuoja, päivässä voi mennä 1,5L mikä taitaa olla liikaa. Pitäisi kai korvata vedellä.Olen miettinyt kun muuten suht normaali, mutta maha ja posket tosi pyöreät, missä vaiheessa kiusaaminen alkaa, nyt jo merkkejä.

    • hyvä massu!

      Pelkällä maidon juonnilla ei maha kasva, toiset vain ovat aikansa pyöreitä. Jos ruokavalio on kunnossa ja liikuntaa riittävästi, ei ole syytä huoleen.
      Oma tyttöni oli ihan pienenä ruipelo, sitten vuosikausia pyöreä. Murrosiässä venähti pituutta kahtena peräkkäisenä vuonna yhteensä 30 senttiä eikä sen jälkeen ole pyöristynyt enää millään. Ois varmaan mennyt vyötäröstä poikki, jos ei olis ollut vähän varamassaa:))
      Nyt hänellä on kaksi tytärtä, toinen ruipelo ja toinen pyöreä. Lopputulema lienee kaksi hoikkasta neitoa.
      Kaikki ihmiset ovat erilaisia ja saavat olla. Neuvokaa lapsia sanomaan kiusaajille, että niin onkin ja oikein hyvä massu onkin - kukaan ei viitti kiusata, jos ei suostu kiusaantumaan!

    • neuvoska

      Siis pulleus ei ole se ongelma, vaan lasten puheet. Eli kannattaisiko antaa mieluummin lapselle sanoja ja ajatuksia siihen vertailuun, kuin puhua vähän lisää mahasta. "Hyvä massu" on hyvä idea. Itse sanoisin, että lasten mahathan on erilaisia, kun onhan niiden tukat ja silmät ja suukin erilaisia. Ja käskisin sanoa niin kavereillekin.

      Sanoisin myös päiväkodin tädeille, että voisivatko mahdollisesti puhua lasten kanssa erilaisuudesta ja samanlaisuudesta, jos se on juuri nyt pinnalla.

      On ajat muuttuneet. ITse muistan, että mahoja vertailtiin juuri 5-6-vuotiaana siinä mielessä, että isoin maha oli paras!

    • on pyöreä

      mutta en välitä ja olen sitä mieltä että kyllä se lapsuuden masu siitä häviää! Ja rehellisesti sanottu niin en tykkää että on kovinkaan kauniin näköistä kun pieni tyttö on niin laiha että jalat on kuin tikut, sillon sitä on sairaan näköinen! Sama asia koskee myös nuoria ja aikuisia! Laiha voi olla mutta rajat siinäkin pitää olla!

      • geenit ja luonne

        Tyttäreni on todella laiha ja siro. Tätä ei ole mitenkään hakemalla haettu. On vain kova liikkumaan ja syö hirmu vähän. Tarkoituksella annan kaloripitoisempaa ruokaa kun määrät ovat niin minimaalisia. Aineenvaihdunta on todella hyvä. Tässä ympäristössä on paljon lihavia lapsia joiden yhteinen nimittäjä on yleinen passiivisuus tai verkkaisempi tahti. Ei niinkään nautitut eväät:) Kehitä jokin kiva liikunnallinen harrastus niin kyllä soukkaantuu. Kaupassa kiinnitän huomiota joidenkien lihavien lasten ja aikuisten tapaan kitata limsaa ja chipsejä aterioita korvaamaan...


    • voi olla ongelma

      Mehuissa juo paljon enemmän kaloreita, kuin mitä hedelmiä syömällä ikinä saa sisäänsä.

      Tokihan maito on hyvä ravintoperusta, koska siinä on paljon proteiinia (ja toivottavasti myös rasvaa), mutta litrassa kevytmaitoa on 340 kcal, puolessatoista siis jo 500 kcal (vastaavat luvut kevytmaidon osalta 460kcal ja 690 kcal). Jos maidon vielä yhdistää tärkkelyspitoiseen ruokaan, lapsi helposti syö oman luonnollisen tarpeensa ihan huomaamattaan. Moni aikuinen ei välttämättä käsitä maidon kalorimäärää, mutta keskimääräisen 5-vuotiaan ravinnontarve on noin 1500 kcal/päivä - siitä voi alkaa suhteuttamaan. Teillä maito yksinäänkin muodostaa jo 1/4-1/3 päivän kaloritarpeesta.

      Jos lasta nyt välttämättä haluaa alkaa diettaamaan tai ruokavaliota järkeistämään, mitenkä asian haluaa ilmaista, niin ruokavalioon

      lisää:
      - vihreitä vihanneksia
      - palkokasveja
      - hedelmiä tai marjoja syötävinä, tuoreena ja paljaaltaan
      - pähkinöitä
      - lihaa ja rasvaista kalaa
      - juustoa, kinkkua
      - tummaa leipää, kokojyväriisiä ja -pastaa

      vähemmän:
      - vaaleaa leipää
      - vaaleaa pastaa
      - perunaa
      - valkoista riisiä
      - margariineja
      - muroja
      - maustettuja jugurtteja

      Nopeat hiilihydraatit saavat ihmisen helposti syömään liikaa, koska ne nostavat ja laskevat verensokereita nopeasti ja verensokeri säätelee aivojen näläntunnetta. Kannattaa siis yrittää vähentää prosessoitua ruokaa, ja miettiä "metsämiehen muonaa", ts. lihaa ja kasviksia. Äärimmäisyyksiin ei tarvitse mennä, tietenkään, tärkeintä lapselle on, että välillä saa herkutella eikä kukaan nipota.

      Lapsi tarvitsee kehittymiseensä rasvoja, ja lisäksi rasva pitää hyvin nälkää, paremmin kuin hiilihyrdaatit. Parhaita rasvoja ovat kasviöljyt ja kalasta saatavat öljyt, mutta kyllä mielestäni myös maidon voi antaa hyvin olla kevytmaitoa ja ruuan kanssa voi laittaa kastiketta, jossa on ripaus oikeaa kermaa, mutta jättää vastaavasti perunan pois, koska se on kaloripommi ilman mitään ravintoaineita, ja korvaa sen erilaisilla kasvissekoituksilla.

      Lapsi luultavasti oppii säätelemään nälkää ja ravinnontarvettaan paremmin, vaikka nyt ei suorastaan laihtuisi, lisäksi hän saa ravinnostaan paremmin vitamiineja kuin prosessoidusta ruuasta saisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      276
      6336
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      139
      4891
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2162
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1563
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1502
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1215
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      181
      1128
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      939
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      47
      867
    10. 46
      823
    Aihe