Nikon D80?

...

Täällä taas yksi toistaiseksi vähän vielä järkkäreistä tietämätön, mutta suunnitteilla olisi oma järkkäri tässä lähiaikoina hommata. Kannaataako kuitenkin hankkia Nikonin D80 18-135mm vai D80 18-55 VR -paketti? Hintaeroahan on tietysti, mutta kumpi olisi kannattavampi ostos pitemmällä aikavälillä katsottuna köyhän opiskelijan budjettiin? :D

5

4802

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miguel1983

Nikon D80:stä ei kannata ylihintaa maksaa, Rajala tuossa pari viikkoa sitten myi sitä 499e jonkun putken kaa.

Tuossa on muutaman Suomalaisen kommenttia objektiivista 18-135 millisestä:

http://www.objektiivi.info/objektiivi_info/Nikon/18 135mm f3 5 5 6 ed if af s dx zoom nikkor/450

Ja tässä hyvin asiallinen, labramittauksilla höystetty arvostelu 18-135 millisestä.

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/241-nikkor-af-s-18-135mm-f35-56-g-if-ed-dx-review--test-report

Sitten tuosta 18-55 VR mallisesta löysin arvostelun:
      http://www.dpreview.com/lensreviews/Nikon_18-55_3p5-5p6_vr_n15/

Tässä olen itse myös Nikon D80:n omistajana kahden vaiheilla tässä tilanteessa. Tuo 18-135 on riittävän terävä, mutta vääristää aika paljon. Lisäksi 135 millin polttoväli on huonossa valossa kovin tärähdysherkkä. Toisaalta, sillä pääsee tavanomaista lähemmäs, vastaten pokkarin 6x zoomia.

Tuo 18-55 VR on siitä hyvä, että siinä on vajaaja, eli tärähdysherkkyys on huomattavasti pienempi. Toisaalta, sillä et pääse yhtä lähelle kuin 18-135, pokkarin zoomkertoimen tuo vastaisi 2,5x zoomia kuvakulmaltaan.

Jos netanttilan hintoja katselen: 18-135 putken kaa 725 ja 18-55 putken kaa 599.

Satanen on liikaa hintaa mun mielessä noissa, koska Nikon D80 on markkinoilta poistuva malli, vaikka on selvästi parempi kuin esim. Nikon D60, koska siihen käy kaikki AF-objektiivit. Ja etsinkin on iso!

Jos multa kysyittäisiin, niin ottaisin hinnan puolseta tuon 18-55 setin, koska olen vähän varauksellinen tuon 18-135 millisen kaa, kun siinä on myös se, että kameran pikkusalaman kanssa se jättää ikävän varjon alas (ohjekirjassa varoiteltiin).

Tästä lähtisi mukavalla hinnalla, toki laajakulmaobjektiivin joutuisi ostamaan, mutta toisaalta tuon 100e arvoisen 50 millisen joutuu käytännössä "pakko-ostamaan" valovoiman ja tarkkuuden takia.

NIKON D80 AF 50/1.8D, Hinta: 499,00 €

http://www.rajalacamera.fi/www/popupcard.php?id=5490

Sitten ehdottomasta suosittelen rekisteröitymistä www.digicamera.net sivustolle, suomenkielinen ja ehdottomasti suurin foorumi digikuvaajille.

Nikkor 18-55 objektiivin ilman vakaaja saat sieltä 50 eurolla käytettynä, kelpo peli ens alkuun tuo 50 millisen kaa.

• runko hyvä

Runko on hyvä. Tee siitä kaupat. Mitä tulee optiikkaan; Nikkor f 1.8, 50 mm tai f 1,4 on varma ostos, suorastaan välttämätön, johon päädyt joka tapauksessa ennenpitkää. Se ei kuitenkaan riitä kaikkeen kuvaukseen. Jatka optiikan tutkiskelua. Tältäkin palstalta löytyy hyviä vihjeitä.

• !!!

Älä osta tänään D80:sta - se on aikansa elänyt.
      Osta joko D40 - (samat sisukset kuin D80:ssa) tai D90 (jossa on taas D300:n sisukset).

• L-T

Tuota olen vähän itsekin pohtinut, että onko järkeä kuitenkaan hommata D80:stä kun se on kuitenkin ilmestyny jo 2006... Tosin D90 on aika hinnakas kaveri vielä. :/ Täytyy miettiä tarkaan. :)

• taida olla

"D90 (jossa on taas D300:n sisukset)."

Asia ei taida olla noin yksioikoinen. Dpreview:n testien mukaan D90 on hyvä kamera mutta ei vastaa kuvanlaadultaan D300-mallia. Pienillä herkkyyksillä aina ISO 800 asti D80 ja D90 näyttävät kulkevan jokseenkin tasatahtiin. Sen jälkeen D90 vetää hiukan kaulaa.
        Pikselimäärältään suurempi kenno ei näy eroina edes kuvan erottelukyvyssä.

Kaikenkaikkiaan D80 on edelleen hyvä kamera ja nykyisillä hinnoilla erinomainen.

Tässä Dpreview testi (kuvanlaatuvertailussa mukana D80):

http://www.dpreview.com/reviews/nikond90/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      29
      5594
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4164
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3217
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      51
      2880
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      302
      1419
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1328
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1239
    8. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1159
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      399
      1148
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      222
      1148
    Aihe