Iäkkäät bussissa

äkäinen turkulainen

Olisi ihanaa jos edes joku teistä lukisi tämän ja osaisi käyttäytyä bussimatkustajana. Olette hyvät ikäihmiset herttaisia ja hyväkäytöksisiä, ei siinä ole mitään valittamista.

Asia koskee bussimatkojen tekoa Turussa. Melkein joka matkalla bussiin nousee vanhuksia ja iäkkäämpiä, jotka eivät ymmärrä, että bussilla on aikataulu, jota on noudatettava. Bussi on monesti myös myöhässä kelin ja muun liikenteen takia. Moni vanha ihminen alkaa vasta bussiin noustuaan kaivaamaan kassiaan ja etsimään bussikorttia - jota ei tahdo sitten millään löytyä.

Ärsyttävä tilanne muodostuu varsinkin jos kassia aletaan kaivamaan vasta bussissa, ja takana on pitkä jono, eläkeläiset kun tuppaavaat vielä etuilemaankin jonossa eivätkä välitä muista matkustajista. Tästä voi tilanne kehittyä vielä, kun eläkeläinen huomaa, että bussikortti onkin tyhjä ja jääkin lataamaaan sitä bussiin. Sitten alkaa lompakon kaivelu, eikä sitäkään meinaa löytyä. Sitten kun löytyy lompakko, niin siellä ei olekaan rahaa. Jos rahaa on, niin se on kolikoina, jotka sitten lasketaan kuskin kanssa. Sitten on unohtunut, että mihin kohtaan sitä korttia tolpassa piipataankaan, vaikka se on nykyään yksi ja sama kohta kaikille. Sitten ikäihminen voi alkaa tässä vaihessa kyselemään bussikuskin kuulumisia tai kertoa jotain tärkeää tapahtumaan elämässään tai toisella bussimatkalla ja olettaa että kuski on iloissaan juttutuokiosta.

Kun tähän asti on selvitty, niin alkaa paikan etsintä. Tämä käy kuin hidastetussa elokuvassa, varsinkin jos vanhuksella on vielä rollaattori tai kepit mukana. Tässä kohtaa alkaa meikäläisen hampaat narskua, kun itsellä on minuutintarkka bussinvaihto. Kun vanhus on löytänyt vapaan helposti istuttavan ja matalan vanhuspaikan, ei se tyydyttänytkään, vaan on etsittävä parempi paikka, mielellään takaosasta, johon pitää kiivetä. Tapahtuman panee merkille kohtelias bussikuski, joka pysäyttää bussin, ettei vanhus kellahda kumoon.

Sitten kun tämä vanhus on päässyt paikalleen, niin hän alkaakin jo nousta ylös, koska matkaa oli vain yksi pysäkin väli. Tässä tilanteessa tekee mieli yhtyä erääseen toiseen asiakkaaseen, joka huusi kerran bussissa tämmöisen episodin jälkeen, (kun näitä vanhuksia tuli bussiin neljä kappaletta kaupunginsairaalan kohdalla), että "Onko tämä olevinaan joku invataksi, mitä!?"

Siis hyvät ikäihmiset! Varautukaa bussimatkaan jo kotona ainakin varaamalla kortit ja rahat esille, ja ajatelkaa kuskiparkaa, joka ei ole hupireissulla vaan yrittää hampaat irvessä pitää aikataulusta kiinni.

16

1947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhukset mulkkaa ilkeesti

      mua kun istun tavallisella penkillä, en siis varattu vanhuksillepenkillä, ne mulkkaa iha kun mun pitäs seistä aina. oon kuntoutustuella ja alle 30 vuotias ihminen, on lonkkavaivaa ja muuta.

      • äkäinen turkulainen

        Itselläni oli selkä niin kipeä, että jokainen askel oli kuin puukonisku ja yritin päästä apteekkiin hakemaan kipulääkettä bussilla, kun selkä ja jalat ei taipuneet taksiin. Istuin toisella persposkella invalidipaikalle missä tangot, että sain pidettyä jostain kiinni, koska koko painolla ei voinut istua ja siltiki ähisin ja puhisin tuskissani koko ajan.

        Sitten tuleekin paljon ihmisiä kyytiin. Ja mulkkauksen lisäksi eräs kännissä oleva eläkeläismies huusi että "taitaa olla aivoinvalideja taas kun on vallanneet invalidipaikat". Myöhemmin ajateltuna olisi tehnyt mieli vetää äijää lättyyn, mutta sillä hetkellä tajunnassa oli vain kauhea kipu. Turkulaiset ovat joskus niin "kivoja".


    • vika muualla

      En tosin asu Turussa, mutta bussilla kuljen toisessa isossa kaupungissa. Minun kokemukseni on, että bussia viivästyttävät eniten me työikäiset ja nuoriso. Vaikka sillä bussilla on aikataulu, niin eikös vaan ole työikäinen tai koululainen, joka juosta hölkkää viime tingassa bussiin. Jos kuski sulkee ovet ja lähtee, tulee lievimmässä tapauksessa haistattelua. Ja jos, niin kuin useimmiten käy, kuski odottaa, niin tämä kiireinen, hyväjalkainen ja oletettavasti vielä muutenkin täysikykyinen työikäinen könyää autoon ja vilkaisee vihaisesti jo autossa olevia, koska tietää olevansa myöhässä, muttei siitä sovi muiden huomautella. Kaikkien meidän muiden tulee ilmeisesti huokaista kunnioituksesta, kun saamme matkustaa tämän kiireisen yksilön kanssa. Joita on tullut viideltä edelliseltä pysäkiltä eli bussi on hyvän matkaa myöhässä jo hänen pysäkillään - mutta silti hän itse onnistuu olemaan myöhässä! Itse kun matkustat pitkämatkalaisena ja ne vaihtoaikataulut kinnaa meilläkin, niin kyllä tulee mieleen valikoimaton sana.

      Ikäihmisiä sen sijaan ymmärrän. He ovat jo oikeasti hidastuneet. Ei toimi ehkä jalat eikä oikein ajatuskaan parhaalla mahdollisella tavalla. Jos matkani viivästyy heidän vuokseen, niin olkoon sitten niin. He kuitenkin yrittävät niillä resursseilla, jotka vielä on jäljellä. Mutta ne työikäiset ja nuoriso, jotka joka aamu onnistuvat lähtemään viime tingassa - minkäs tekosyyn heidän puolustuksekseen keksisi. Joten annetaan arvo vanhuksille, jos ikää riittää, niin samanlaisia meistä itsekustakin tulee aikanaan.

      • äkäinen turkulainen

        Puhut vanhuksista, nuorisosta ja työikäisistä monikon kolmannessa persoonassa. Eli mihin ryhmään itse kuulut, jos et näihin mihinkään?

        Minuutintarkka aikataulu tarkoittaa sitä, että vaikka vaihtoaikaa olisi 10min niin se ei riitä näiden hidastusten takia ja seuraava yhteys meneekin vain puolen tunnin tai tunnin välein. Eipä viitsi lähteä saman kaupungin liikenteessä klo 5 aamulla varmuuden vuoksi että ehtii kahdeksaksi töihin, kun kerran liikennöitsijällä on aikataulut olemassa.

        Onneksi vanhuksille on ruvettu järkkäämään näitä palvelulinjoja, joita tulee itsekin käytettyä, jos ei ole kiire mihinkään. Ne kulkevat vanhusten ehdoilla ja heidän tarvitsemillaan reiteillä.

        Tuntuu vähän kirjoituksestasi, että työssäkäyvät harmittavat sinua, vaikka meitä on suurin osa liikkujista, itsekin teen joskus kahdeksankin matkaa päivässä joten kaiken näköistä mahtuu sekaan. Bussikuskin ei ole pakko päästää myöhässä rynnivää matkustajaa sisälle, vaikka joskus joku yrittää päästä vielä liikennevaloissakin sisään. Älä sentään yleistä jotain tunnetilaa ja vihaista ilmettä "työssäkäyvien" perusominaisuudeksi. Kaksi kertaa olen ollut mukana, kun vanha pappa (varmaan yksi ja sama tapaus) hakkaa bussin ikkunaan kepillä, kun ei päässyt sisään. Bussikuski toisella kertaa pysähtyi tuohtuneena ja meni katsomaan ulos. Sillä aikaa tuo papparainen köpötteli sisään ja kiroili tullessaan kuskille. Vielä pois lähtiessä hän haistatteli kuskille vittua ja nimitteli perkeleen kusipääksi, vanha mies. Onneksi näitä on erittäin harvassa.

        Kun nuorisoa aina moititaan, olipa aikakausi mikä hyvänsä niin laitan tähän samaan bussiteemaan tämänkin: tällaisella bussimatkalla ähisin kauppakassien ja laukkujen kanssa bussin perälle, eikä yhtään istumapaikkaa ollut vapaana. Koko auto oli täynnä yläasteikäisiä koululaisia. Yllätys oli suuri, kun eräs noin 15v poika nousi ylös, ja sanoi että tässä olisi teille vapaa paikka. Onnessani kiittelin poikaa ja sanoin ettei kaikki toivo ole vielä menetetty, kun sinunlaisiasi on olemassa.

        Että kaiken näköistä on liikenteessä.


      • pitkämatkalainen
        äkäinen turkulainen kirjoitti:

        Puhut vanhuksista, nuorisosta ja työikäisistä monikon kolmannessa persoonassa. Eli mihin ryhmään itse kuulut, jos et näihin mihinkään?

        Minuutintarkka aikataulu tarkoittaa sitä, että vaikka vaihtoaikaa olisi 10min niin se ei riitä näiden hidastusten takia ja seuraava yhteys meneekin vain puolen tunnin tai tunnin välein. Eipä viitsi lähteä saman kaupungin liikenteessä klo 5 aamulla varmuuden vuoksi että ehtii kahdeksaksi töihin, kun kerran liikennöitsijällä on aikataulut olemassa.

        Onneksi vanhuksille on ruvettu järkkäämään näitä palvelulinjoja, joita tulee itsekin käytettyä, jos ei ole kiire mihinkään. Ne kulkevat vanhusten ehdoilla ja heidän tarvitsemillaan reiteillä.

        Tuntuu vähän kirjoituksestasi, että työssäkäyvät harmittavat sinua, vaikka meitä on suurin osa liikkujista, itsekin teen joskus kahdeksankin matkaa päivässä joten kaiken näköistä mahtuu sekaan. Bussikuskin ei ole pakko päästää myöhässä rynnivää matkustajaa sisälle, vaikka joskus joku yrittää päästä vielä liikennevaloissakin sisään. Älä sentään yleistä jotain tunnetilaa ja vihaista ilmettä "työssäkäyvien" perusominaisuudeksi. Kaksi kertaa olen ollut mukana, kun vanha pappa (varmaan yksi ja sama tapaus) hakkaa bussin ikkunaan kepillä, kun ei päässyt sisään. Bussikuski toisella kertaa pysähtyi tuohtuneena ja meni katsomaan ulos. Sillä aikaa tuo papparainen köpötteli sisään ja kiroili tullessaan kuskille. Vielä pois lähtiessä hän haistatteli kuskille vittua ja nimitteli perkeleen kusipääksi, vanha mies. Onneksi näitä on erittäin harvassa.

        Kun nuorisoa aina moititaan, olipa aikakausi mikä hyvänsä niin laitan tähän samaan bussiteemaan tämänkin: tällaisella bussimatkalla ähisin kauppakassien ja laukkujen kanssa bussin perälle, eikä yhtään istumapaikkaa ollut vapaana. Koko auto oli täynnä yläasteikäisiä koululaisia. Yllätys oli suuri, kun eräs noin 15v poika nousi ylös, ja sanoi että tässä olisi teille vapaa paikka. Onnessani kiittelin poikaa ja sanoin ettei kaikki toivo ole vielä menetetty, kun sinunlaisiasi on olemassa.

        Että kaiken näköistä on liikenteessä.

        Kun kyselet, mihin ryhmään itse kuulun, niin kannattaa lukaista viestit ennen kuin vastaa niihin, kovin ennakkoluuloisesti ainakaan. Sanoin "me työikäiset". Kuulun siis työikäisiin, työsskäyviin. Kuulun lisäksi pitkämatkalaisiin ja vielä haja-asutusaluelaisiin. Ehkä siksi voin puhua myöhästelijöistä "niinä työikäisinä", koska täältä meiltäpäin kun bussi tulee vain kerran tunnissa jos sitäkään, niin kummasti on oppinut olemaan pysäkillä hyvissä ajoin. Meiltä siis tulee se ainoakin vain tunnin välein, sopivista vaihtoyhteyksistä nyt saa vain uneksia. Minua kiukuttavat ne samaan bussiin lähempää kaupunkia työssäkäyntiaikaan änkeävät työmatkalaiset, joilla toisin kuin itselläni, saattaa olla 3-4 eri bussia, mistä valita. Ja silti onnistuvat olemaan myöhässä pysäkillä. Lienee asenneongelma?

        "työssäkäyvät harmittavat sinua"

        Kyllä. Enimmäkseen työssäkäyntiaikaan kulkevat työssäkäyvät (eivät niinkään suuressa määrin eläkeläiset, jotka matkaavat ainakin meilläpäin enempi päiväsaikaan). Ja kuten jo sanoin, ne työssäkäyvät matti- ja maijamyöhäiset myöhästyttävät minuuttiaikatauluilla pelaavia vaihtoyhteyksiä.

        "Älä sentään yleistä jotain tunnetilaa ja vihaista ilmettä "työssäkäyvien" perusominaisuudeksi. Kaksi kertaa olen ollut mukana, kun vanha pappa..."

        Kukas nyt yleistää? En yleistäisi, ellei minulla pitkämatkalaisena olisi hyvä tilaisuus seurata näiden sankareiden puuskuttavaa bussiinnousua. Ja kerroin sen pohjalta havaintoni.

        Joka ikäryhmässä on tietenkin poikkeuksia. Varmaan huomaat niitä, jos tarkkaan katsot, myös niissä papparaisissa? Itse en kritisoinut nuorisoa nuorisonkritisoimisen ilosta. Mutta kun taas matkaan pitkämatkalaisena sillä ainoalla bussilla, joka meiltäpäin tulee, ja katselen nuorisoa, joka viittaa omalle bussilleni ja jää sen jälkeen haahuilemaan pysäkille katsellen, tulisiko perässä sitä, jossa kaverit mahdollisesti ovat, niin taas tikittää kellonviisari... Elävää elämää tämäkin.


      • luku erikseen
        pitkämatkalainen kirjoitti:

        Kun kyselet, mihin ryhmään itse kuulun, niin kannattaa lukaista viestit ennen kuin vastaa niihin, kovin ennakkoluuloisesti ainakaan. Sanoin "me työikäiset". Kuulun siis työikäisiin, työsskäyviin. Kuulun lisäksi pitkämatkalaisiin ja vielä haja-asutusaluelaisiin. Ehkä siksi voin puhua myöhästelijöistä "niinä työikäisinä", koska täältä meiltäpäin kun bussi tulee vain kerran tunnissa jos sitäkään, niin kummasti on oppinut olemaan pysäkillä hyvissä ajoin. Meiltä siis tulee se ainoakin vain tunnin välein, sopivista vaihtoyhteyksistä nyt saa vain uneksia. Minua kiukuttavat ne samaan bussiin lähempää kaupunkia työssäkäyntiaikaan änkeävät työmatkalaiset, joilla toisin kuin itselläni, saattaa olla 3-4 eri bussia, mistä valita. Ja silti onnistuvat olemaan myöhässä pysäkillä. Lienee asenneongelma?

        "työssäkäyvät harmittavat sinua"

        Kyllä. Enimmäkseen työssäkäyntiaikaan kulkevat työssäkäyvät (eivät niinkään suuressa määrin eläkeläiset, jotka matkaavat ainakin meilläpäin enempi päiväsaikaan). Ja kuten jo sanoin, ne työssäkäyvät matti- ja maijamyöhäiset myöhästyttävät minuuttiaikatauluilla pelaavia vaihtoyhteyksiä.

        "Älä sentään yleistä jotain tunnetilaa ja vihaista ilmettä "työssäkäyvien" perusominaisuudeksi. Kaksi kertaa olen ollut mukana, kun vanha pappa..."

        Kukas nyt yleistää? En yleistäisi, ellei minulla pitkämatkalaisena olisi hyvä tilaisuus seurata näiden sankareiden puuskuttavaa bussiinnousua. Ja kerroin sen pohjalta havaintoni.

        Joka ikäryhmässä on tietenkin poikkeuksia. Varmaan huomaat niitä, jos tarkkaan katsot, myös niissä papparaisissa? Itse en kritisoinut nuorisoa nuorisonkritisoimisen ilosta. Mutta kun taas matkaan pitkämatkalaisena sillä ainoalla bussilla, joka meiltäpäin tulee, ja katselen nuorisoa, joka viittaa omalle bussilleni ja jää sen jälkeen haahuilemaan pysäkille katsellen, tulisiko perässä sitä, jossa kaverit mahdollisesti ovat, niin taas tikittää kellonviisari... Elävää elämää tämäkin.

        sielä on aikaa tuumata ja höpistä kuskin kanssa. Jos asut jossain pöndellä, niin siellä mennään vähän eri tahtiin. Bussimatkahan on siellä oikea elämysmatka, ja voi olla ihan perääkin, että siellä vanhukset lähtevät istumaan matkahuoltoon puolta tuntia ennen bussin lähtemistä. Jos täällä Turus aikataulutus on tehty tiettyjen sääntöjen mukaan, niin siihen on syynsä. Matkustajia on niin paljon varsinkin koulupäivinä, että joillekin linjoille on otettu kaksi tai kolmekin bussia käyttöön samalle lähtöajalle. Pointti on siinä, että jos kerran aikataulu on olemassa niin sitä on noudatettava. Ja nämä papat ja mammat hidastavat liikennettä. Onneksi on nämä P-linjat heille.

        Jos teiltä poloisilta lähtee kerran tunnissa bussi, niin varmasti ollaan ajoissa paikalla, jos töihin meinataan keritä.

        Lähiliikenteessä kuskit painavat minuuttiaikataululla pysäkiltä toiselle. Monille pysäkeille on tullut Turussa jo bussin tuloajan pysäkille ilmoittava sähköinen aikataulu, joten entistä kireämmälle on vedetty, kun pysäkilläkin pitää olla tiettyyn aikaan, saati torilla tai päätepysäkillä. Linjat lähtevät minuutin tarkkuudella esim. 14.02 jne.

        Jotkut ovat sitä sukupolvea, että nämä aikataulut toimivat korkeintaan ohjeellisina ja toiminta on sen mukaista. Taidat olla kuitenkin työtön tai nuori eläkeläinen, koska et tajua nykymenosta ja kiireisestä aikataulusta mitään. Jotkut käyttävät ja minä myös käytän paljon bussia edestakaisessa liikenteessä välillä koti-tori-työpaikka kaksine vaihtoineen, eikä tässä ole kyse mistään haja-asutusalueen pitkänmatkan bussista. Ne bussit lähtevät vasta sitten kun kaikki ovat ostaneet lippunsa. Täällä lähiliikenteessä homma ei toimisi ilman ladattavia kortteja.

        Jos olette niin tyhmiä, että jäätte bussista, niin mitä se kuuluu tähän keskusteluun, jossa puhuttiin vanhusten holtittomasta bussimatkustamisesta.


      • pitkämatkalainen
        luku erikseen kirjoitti:

        sielä on aikaa tuumata ja höpistä kuskin kanssa. Jos asut jossain pöndellä, niin siellä mennään vähän eri tahtiin. Bussimatkahan on siellä oikea elämysmatka, ja voi olla ihan perääkin, että siellä vanhukset lähtevät istumaan matkahuoltoon puolta tuntia ennen bussin lähtemistä. Jos täällä Turus aikataulutus on tehty tiettyjen sääntöjen mukaan, niin siihen on syynsä. Matkustajia on niin paljon varsinkin koulupäivinä, että joillekin linjoille on otettu kaksi tai kolmekin bussia käyttöön samalle lähtöajalle. Pointti on siinä, että jos kerran aikataulu on olemassa niin sitä on noudatettava. Ja nämä papat ja mammat hidastavat liikennettä. Onneksi on nämä P-linjat heille.

        Jos teiltä poloisilta lähtee kerran tunnissa bussi, niin varmasti ollaan ajoissa paikalla, jos töihin meinataan keritä.

        Lähiliikenteessä kuskit painavat minuuttiaikataululla pysäkiltä toiselle. Monille pysäkeille on tullut Turussa jo bussin tuloajan pysäkille ilmoittava sähköinen aikataulu, joten entistä kireämmälle on vedetty, kun pysäkilläkin pitää olla tiettyyn aikaan, saati torilla tai päätepysäkillä. Linjat lähtevät minuutin tarkkuudella esim. 14.02 jne.

        Jotkut ovat sitä sukupolvea, että nämä aikataulut toimivat korkeintaan ohjeellisina ja toiminta on sen mukaista. Taidat olla kuitenkin työtön tai nuori eläkeläinen, koska et tajua nykymenosta ja kiireisestä aikataulusta mitään. Jotkut käyttävät ja minä myös käytän paljon bussia edestakaisessa liikenteessä välillä koti-tori-työpaikka kaksine vaihtoineen, eikä tässä ole kyse mistään haja-asutusalueen pitkänmatkan bussista. Ne bussit lähtevät vasta sitten kun kaikki ovat ostaneet lippunsa. Täällä lähiliikenteessä homma ei toimisi ilman ladattavia kortteja.

        Jos olette niin tyhmiä, että jäätte bussista, niin mitä se kuuluu tähän keskusteluun, jossa puhuttiin vanhusten holtittomasta bussimatkustamisesta.

        Onko nyt keskittymisessä vikaa, vai miksi ei juttuni lukeminen onnistu? Sanoin asuvani toisen ison kaupungin liikenteen piirissä. Asun haja-asutusalueella, meiltä bussit kulkevat tosiaan kerran tunnissa jos sitäkään. Ne menevät kaupungin keskustaan, ja matkan varrelta tulee kyytiin lähempänä kaupunkia asuvia, joilla olisi varaa valita muistakin bussilinjoista. Oliko tässä jotain vaikeasti käsitettävää? Kaiken olen sanonut aiemminkin. En asu sinänsä maalla, ja kuljen bussimatkani sen ison kaupungin keskustaan, jossa vaihdan kaupungin sisäisessä liikenteessä toiseen linjaan. Ymmärrettävää?

        Kyllä minä tiedän, että teillä siellä Turuus on tehty aikataulut minuuttiaikatauluina, niin ne on muissakin isoissa kaupungeissa. Kyllä täälläkin sieppaa, kun bussi myöhästyy sen verran, että vaihtobussi ehtii mennä, ja seuraava menee vasta tunnin vaihtoajan ylityttyä. Saa vielä riemun maksaa kaksi matkaakin!

        Mutta täällä meillä työmatkalaisten liikennettä hidastavat edelleen ne toiset työmatkalaiset. Ne, joiden aamu on sen verran tärkeämpi kuin muiden, että muiden sopii odottaa, kun he kiiruhtavat bussiin viime hetkellä. Turha sinun minulle on kettuilla siitä, pitääkö bussin odottaa vai jättää myöhästelijät. Harva meistä pystyy kuskia määräilemään.

        "Jos teiltä poloisilta lähtee kerran tunnissa bussi, niin varmasti ollaan ajoissa paikalla..."

        Niinhän minä sanoin. Ja siksi ketuttaa ne, joiden vuoksi bussi sitten on kaupunkia lähestyttäessä aina aikataulustaan myöhässä. Ne työmatkalaiset...

        "Taidat olla kuitenkin työtön tai nuori eläkeläinen, koska et tajua nykymenosta ja kiireisestä aikataulusta mitään."

        Ja tämän päättelit mistä? Tuliko luettua viestini vai paasaatko vaan omaa asiaasi? Yritä ottaa hiukan laveampi asenne elämään. Syytä voi olla muissakin kuin niissä "toisissa", joita sinulle tuntuvat edustavan vanhukset. Tänään, kun taas kovasti muistetaan vanhempien sukupolvien tekemää työtä, voisi olla hyvä päivä aloittaa. Iloisempaa mieltä ja suvaitsevaisuutta sinullekin!


      • Turkua on
        luku erikseen kirjoitti:

        sielä on aikaa tuumata ja höpistä kuskin kanssa. Jos asut jossain pöndellä, niin siellä mennään vähän eri tahtiin. Bussimatkahan on siellä oikea elämysmatka, ja voi olla ihan perääkin, että siellä vanhukset lähtevät istumaan matkahuoltoon puolta tuntia ennen bussin lähtemistä. Jos täällä Turus aikataulutus on tehty tiettyjen sääntöjen mukaan, niin siihen on syynsä. Matkustajia on niin paljon varsinkin koulupäivinä, että joillekin linjoille on otettu kaksi tai kolmekin bussia käyttöön samalle lähtöajalle. Pointti on siinä, että jos kerran aikataulu on olemassa niin sitä on noudatettava. Ja nämä papat ja mammat hidastavat liikennettä. Onneksi on nämä P-linjat heille.

        Jos teiltä poloisilta lähtee kerran tunnissa bussi, niin varmasti ollaan ajoissa paikalla, jos töihin meinataan keritä.

        Lähiliikenteessä kuskit painavat minuuttiaikataululla pysäkiltä toiselle. Monille pysäkeille on tullut Turussa jo bussin tuloajan pysäkille ilmoittava sähköinen aikataulu, joten entistä kireämmälle on vedetty, kun pysäkilläkin pitää olla tiettyyn aikaan, saati torilla tai päätepysäkillä. Linjat lähtevät minuutin tarkkuudella esim. 14.02 jne.

        Jotkut ovat sitä sukupolvea, että nämä aikataulut toimivat korkeintaan ohjeellisina ja toiminta on sen mukaista. Taidat olla kuitenkin työtön tai nuori eläkeläinen, koska et tajua nykymenosta ja kiireisestä aikataulusta mitään. Jotkut käyttävät ja minä myös käytän paljon bussia edestakaisessa liikenteessä välillä koti-tori-työpaikka kaksine vaihtoineen, eikä tässä ole kyse mistään haja-asutusalueen pitkänmatkan bussista. Ne bussit lähtevät vasta sitten kun kaikki ovat ostaneet lippunsa. Täällä lähiliikenteessä homma ei toimisi ilman ladattavia kortteja.

        Jos olette niin tyhmiä, että jäätte bussista, niin mitä se kuuluu tähän keskusteluun, jossa puhuttiin vanhusten holtittomasta bussimatkustamisesta.

        Sähköinen aikataulu, josta näkyy mikä bussi on seuraavana pysäkillä? Tampereella niitä on kyllä Hämeenkadulla, mutta Turussa en ole nähnyt yhtäkään.
        Olen kulkenut työmatkat bussilla Turussa ja todennut, että parempi lähteä sillä aikaisemmalla bussilla. Varmuuden vuoksi, etten sitten myöhästy vaihdosta. Ajallisesti siinä menee n. vartti mennen tullen.

        Tampereella on vielä kaupungin liikennelaitos ja busseja menee ruuhka-aikaan usein, keskim. 5-6 minuutin välein. Esim. bussi n:oa 16 voi tulla pari peräkkäin, nivelbussi ja tavallinen.


      • turkulainen bussimatkustaja
        Turkua on kirjoitti:

        Sähköinen aikataulu, josta näkyy mikä bussi on seuraavana pysäkillä? Tampereella niitä on kyllä Hämeenkadulla, mutta Turussa en ole nähnyt yhtäkään.
        Olen kulkenut työmatkat bussilla Turussa ja todennut, että parempi lähteä sillä aikaisemmalla bussilla. Varmuuden vuoksi, etten sitten myöhästy vaihdosta. Ajallisesti siinä menee n. vartti mennen tullen.

        Tampereella on vielä kaupungin liikennelaitos ja busseja menee ruuhka-aikaan usein, keskim. 5-6 minuutin välein. Esim. bussi n:oa 16 voi tulla pari peräkkäin, nivelbussi ja tavallinen.

        Tuomiokirkkoa (vanha suurtori) pysäkillä on sähköinen taulu ainakin (eikä ne ajat pidä juuri koskaan paikkansa) ja olisiko linja-autoaseman viereisellä, ja jossain kolmannessa sanoi joku nähneensä, oliko Hämeenkadun (tyksin) pysäkki. En ole ihan varma kuin tuomiokirkosta kun viimeksi siinä seisoin. Ovat vilkkaita pysäkeitä, mihin ne on laitettu. Kaikilla ei tule käytyä, omilla vakiopysäkeillä ei ole.

        Turussa kulkee oma bussini 10min välein ja ruuhka-aikaan aamulla ja klo 16 aikaan niitä tulee kaksi peräkkäin.
        On kurja kun kuskit pannaan näin tiukoille, ei ihme että ovat äreitä ja vihaisia.


      • äkäinen turkulainen
        pitkämatkalainen kirjoitti:

        Onko nyt keskittymisessä vikaa, vai miksi ei juttuni lukeminen onnistu? Sanoin asuvani toisen ison kaupungin liikenteen piirissä. Asun haja-asutusalueella, meiltä bussit kulkevat tosiaan kerran tunnissa jos sitäkään. Ne menevät kaupungin keskustaan, ja matkan varrelta tulee kyytiin lähempänä kaupunkia asuvia, joilla olisi varaa valita muistakin bussilinjoista. Oliko tässä jotain vaikeasti käsitettävää? Kaiken olen sanonut aiemminkin. En asu sinänsä maalla, ja kuljen bussimatkani sen ison kaupungin keskustaan, jossa vaihdan kaupungin sisäisessä liikenteessä toiseen linjaan. Ymmärrettävää?

        Kyllä minä tiedän, että teillä siellä Turuus on tehty aikataulut minuuttiaikatauluina, niin ne on muissakin isoissa kaupungeissa. Kyllä täälläkin sieppaa, kun bussi myöhästyy sen verran, että vaihtobussi ehtii mennä, ja seuraava menee vasta tunnin vaihtoajan ylityttyä. Saa vielä riemun maksaa kaksi matkaakin!

        Mutta täällä meillä työmatkalaisten liikennettä hidastavat edelleen ne toiset työmatkalaiset. Ne, joiden aamu on sen verran tärkeämpi kuin muiden, että muiden sopii odottaa, kun he kiiruhtavat bussiin viime hetkellä. Turha sinun minulle on kettuilla siitä, pitääkö bussin odottaa vai jättää myöhästelijät. Harva meistä pystyy kuskia määräilemään.

        "Jos teiltä poloisilta lähtee kerran tunnissa bussi, niin varmasti ollaan ajoissa paikalla..."

        Niinhän minä sanoin. Ja siksi ketuttaa ne, joiden vuoksi bussi sitten on kaupunkia lähestyttäessä aina aikataulustaan myöhässä. Ne työmatkalaiset...

        "Taidat olla kuitenkin työtön tai nuori eläkeläinen, koska et tajua nykymenosta ja kiireisestä aikataulusta mitään."

        Ja tämän päättelit mistä? Tuliko luettua viestini vai paasaatko vaan omaa asiaasi? Yritä ottaa hiukan laveampi asenne elämään. Syytä voi olla muissakin kuin niissä "toisissa", joita sinulle tuntuvat edustavan vanhukset. Tänään, kun taas kovasti muistetaan vanhempien sukupolvien tekemää työtä, voisi olla hyvä päivä aloittaa. Iloisempaa mieltä ja suvaitsevaisuutta sinullekin!

        Minun aloitukseni pointti oli se, että kehotin vanhempia matkustajia ottamaan kortti ja rahat esille jo pysäkillä tai kotona taskuun, ettei niitä tarvi alkaa kaivelemaan vasta bussissa kiireisen aikataulun vuoksi, kun kuskit ovat niin tiukoilla muutenkin.

        Nyt sitten ollaan jo tässä. =)) Aloituksellani ei ollut minkään valtakunnan tekemistä sen kanssa, onko vanha sukupolvi arvostettua työnsä takia vai ei.

        Valitettavasti luen vain sen osan kirjoitusta, joka liittyy käsillä olevaa asiaan. On pakko keskittyä oleelliseen eikä alkaa kommentoida jokaista ahdistusta, joka tuodaan esille aivan teemaan kuulumattomasti.

        "Turha sinun minulle on kettuilla siitä, pitääkö bussin odottaa vai jättää myöhästelijät."

        Miten ihmeessä tämä liittyi aloittamaani asiaan? Siis näet koko aloituksen vain "kettuiluna" sinulle. Tuota sanotaan narsismiksi, kun kuvitellaan, että kaikki mitä ikinä puhutaan, pyörii oman navan ympärillä on jotenkin henkilökohtaista. Siis tässähän ei ole kyse siitä, vaan turkulaisista. Jos et ole turkulainen, niin en käsitä mitä tietoa sinulla on asiasta.


    • al eksi

      Turku on niin pieni tuppukylä että voit kävellä jos ei pinna kestä seniorikansalaisten kanssa matkustamista.

    • käy kateeksi...

      ...vanhuksia tässä yhteiskunnassa! Onneksi olen vielä itse nuori ja hyväkuntoinen veronmaksaja, niin minulla on ainakin jonkinlainen oikeutus olemassaoloon...

      Monen vanhuksen ainoa tapa matkustaa paikasta toiseen on julkinen liikenne. Bussipysäkillä ei ehkä uskalla ottaa lompakkoa ja bussilippua ulos laukusta sen pelossa, että ne tippuvat huomaamatta maahan ja häviävät. Liikkuminen voi olla hidasta fyysisistä vaivoista johtuen, eli eivät ne mummot ja papat yleensä tahallaan hidastele. Varsinkin huonokuntoiselle vanhukselle yhden tai parinkin pysäkinvälin kävely voi olla liian raskas urakka, joten bussilla on luontevaa matkustaa lyhyitäkin matkoja. Monella vanhuksella myös sosiaaliset kontaktit ovat vähäisiä, joten bussikuskin kanssa muutaman sanan vaihtaminen voi olla hänen mielenterveytensä ja henkisen hyvinvointinsa kannalta ihan tärkeää.

      Suomessa asenne vanhuksiin tuntuu joskus olevan varsin epäihmillinen. Esimerkiksi monessa Itä-Euroopan maassa julkisissa kulkuneuvoissa noustaan helposti ylös ja tarjotaan aina omaa istumapaikkaa vanhemmille henkilöille, jopa vaikka kulkuneuvossa olisi muitakin vapaita paikkoja. Vanhusten kunnioitus ja arvostus näkyy näissä maissa aivan eri tavalla kuin Suomessa.

      Vinkkinä kaikille, jotka kokevat, että ikäihmiset haittaavat heidän tiukkoja aikataulujaan, kannattaisi ehkä jättää hieman varaa aikatauluihinsa (lähteä vaikka aikaisemmalla bussilla ja ottaa kirja mukaan, niin voi kuluttaa aikaansa lukemalla, jos sattuukin olemaan perillä liian aikaisin), omaksua rennomman ja suvaitsevaisemman asenteen ja nauttia yhteiskuntamme monimuotoisuudesta.

      • äkäinen turkulainen

        Jepjep. Kun pomo uhkaa potkuilla jatkuvan myöhästelyn takia (ei mene tarpeeksi usein busseja kun seniorit pysäyttää jo Myllysillan takia tökkivän liikenteen) niin sanon hälle, että "sä et vaan osaa nauttia yhteiskuntamme monimuotoisuudesta" Varmaan pitää pomo fiksuna.

        Vähän lohtua tilanteeseen tuo se, että Tepsi voittaa Suomen mestaruuden! :D


    • Vihainen turkulainen

      Olen huomannut aivan saman asian busseissa! Mutta olen myös huomannut, että turkulaiset vanhukset ohittavat bussijonoissa ja kaupanjonoissa nuoria ihmisiä! Minun mielestäni bussiin kuuluukin antaa mennä iäkkäämmän ihmisen ensin, mutta pistää suututtamaan, kun vanhukset tönäisevät sivuun ja menevät ensin!!

      Minulle kävi samanlainen juttu asioidessani keskustan Anttilassa. Odotin vuoroani kassalla ja kun vuoroni tuli, niin takana oleva vanhempi nainen ohitti minut, vaikka oli täysin selvää, että olin itse ensin jonossa.

      Minua niin ärsyttää! Vanhempia ihmisiä tulisi kunnioittaa, mutta kuinka kunnioittaa ihmisiä, jotka tahalteen ohittavat eivätkä osaa käytöstapoja! Ikä ei anna kaikkea anteeksi!

    • RouvaARGG

      Pitäisikö sinun lähteä aikaisemmalla bussilla, niin ärsytys jäisi vähemmälle?

      • äkäinen turkulainen

        Mitä järkeä on lähteä torille seisomaan tunniksi pakkaseen tai sateeseen? Aikataulut on tehty ihan sen mukaan, että niiden perusteella asiakkaan pitäisi pystyä suunnittelemaan kulkunsa ja vaihtonsa. Ei ole tarkoituksenmukaista, että jos a) bussi lähtee klo 8.05 niin minun pitäisi b) lähteä klo 7.05 sen takia että ehdin aikaisempaan vaihtobussiin. Miksi sitten painetaan aikatauluja, kun niistä pitäisi alkaa arvailla ja ennakoida mitä ihmettä matkalla taas tapahtuu, ettei ehdi töihin?

        Kyselin tuossa aloituksessani joskus ihan vain näiden aikataulujen perään, joita pitää rukata, jos vanhukset alkavat ihan joukolla hidastamaan liikennettä. Myllysillan poistuminen liikenteestä on taas vaikeuttanut tilannetta entisestään. Kaupungin pitäisi järkätä iäkkäille vaikka ilmainen taksikyyti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2478
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2240
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2072
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1873
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe