Mitä olette mieltä siitä, että kutsumanimeksi valitaan jo nimeä suunniteltaessa jokin muu nimi kuin ensimmäinen etunimi? Eikö ole hankalaa, jos lapsella (tai vielä enemmän sitten kun hän on aikuinen) on kolme pitkää nimeä, ja kutsumanimi on pieni pätkä keskimmäisen nimen keskeltä? Tai muuten vain ainoastaan osa jostakin etunimestä?
Kutsumanimi
5
310
Vastaukset
- Jane
Mie oon monesti miettiny tota ihan samaa. Miks ihmeessä pitää antaa sellainen nimi etunimeksi jota ei sitten käytetäkään?
Toiset vetoaa siihen, että on joku nimi minkä perään on vaikea sovittaa mitään muuta nimeä ja haluaa sen kuitenkin lapselleen. Ei pidä paikkaansa sanon minä. Jokaiselle nimelle löytyy varmasti joku jatkonimi.
Sen nyt vielä ymmärtää jos ihminen itse päättää että häntä pitää kutsua toisella nimellä (koska ensimmäinen on oikeasti niin kamala), mutta että vanhemmat päättäisivät jo ennen kastetta, että toinen nimi on sitten se kutsumanimi.
Muutenkin kiva selitellä kaikille että "mun nimi on se ja se, mutta mua sanotaan mun toisella nimellä joka on jotain muuta". En pysty käsittämään. - Laardibonanza
Taidat sotkea kutsumanimen ja lempinimen toisiinsa. Kyllä kutsumanimi on ihan kokonainen virallinen nimi, ei sen osa. Lempinimi voi sitten olla mitä vaan.
Meillä ainakin lapset ovat itse valinneet kutsumanimensä, eli kaksi vanhinta käyttää jälkimmäistä nimeään ja nuorimmainen taas ensimmäistä kolmesta nimestä. Ei pitäisi olla vaikeata. Lempinimistä taas sen verran, että nuorimmaisinta kutsutaan tällä hetkellä ikänsä perusteella usein 'toistiaaksi'. Rakkailla lapsilla on monta nimeä.- minä
tunnen tytön nimeltä Suvi Anniina ja häntä on aina kutsutaan Anniinaksi, eikä se mikään outo tai hankala juttu ole. Jos opettaja koulun alussa sanoo Suvi, niin Anniina sanoo että häntä kutsutaan toisella nimellä, ei siinä sen kummempaa!
- mitä väliä...
Itselläni on kutsumanimenä toka nimeni. Eikä se ole haitannut elämääni pätkääkään. "Ongelma" ilmenee ainoastaan silloin, kun on kyse jostakin virallisesta kirjeestä, jolloin rekisteritietojen perusteella laitetaan ensimmäinen nimeni osoitetietoihin. Sinällään minulle kuitenkin on ihan sama, tietääkö joku toimistovirkailija "oikean" nimeni, kunhan lippuset tulevat perille.
Koskaan en ole myöskään joutunut selittämään nimestäni mitään. Tavatessani ihmisiä, esittelen itseni kutsumanimelläni ja se siitä.
Kouluissa yms. nimenhuudoissa joku tuntematon opettaja saattaa sanoa "väärän" nimeni, mutta enpä ole viitsinyt auditorion periltä käydä huutelemaan korjausta moiseen asiaan. - siru
minä tajua miksi lapselle ei voi antaa sitä nimeä ensimmäiseksi, jota halutaan käyttää. Kyllä jokaiselle nimelle joku löytyy (=sopii) jatkoksi, kuten joku tossa jo edellä kirjoittikin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 906352
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303803törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283170Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859