Hei,
Toivottavasti joku osaisi neuvoa, kun en ulkoministeriön sivuilta löytänyt mitään vastausta tähän kysymykseen! Mieheni sukulainen, joka on marokon kansalainen, olisi tulossa vierailemaan Suomessa minun luonani ja tarvitsee siis Schengen alueen ulkopuolelta tulevana viisumin, jota ilmesesti pitää hakea suomen edustustosta Marokosta. Ulkoministeriön ohjeissa ei puhuta mitään kutsukirjeestä, mutta kun tulostin hakemuslomakkeen, siinä oli kohdassa "supporting documents" lueteltu mm. invitation. Eli pitääkö hänellä siis olla hakemuksen liitteenä kutsukirje minulta, ja jos pitää, niin mitä sen pitäisi sisältää ja pitääkö sen olla ranskankielinen? Kiitokset jo etukäteen, jos joku pystyy auttamaan!
viisumihakemus ja kutsukirje
11
12170
Vastaukset
- jfjkljkj
Teidän pitää vain jättää maistraattiin ns.kutsukirje, jossa on kutsutun nimi, syntymäaika ym. tiedot ja kutsujan tiedot ja kutsujan suhde kutsuttuun (sukualainen, ystävä jne). Viisumin hakemisesta opastetaan, että hakemus on vapaamuotoinen selvitys. Olemme kutsuneet sukulaisia, ja täyttäneet yksinkertaisen lomakkeen kutsujana vieneet sen henkilökohtaisesti maistraattiin. En löytänyt sitä mistään nettisivulta, ihmettelen kyllä miksei sitä löydy. En muista mistä mieheni on kutsukirjelomakkeen hakenut. Muistaakseni maistraatista. Pistä miehesi kyselemään, näissä asioissa puskaradio on paras tietolähde.
Ja tietenkin asioidaan suomenkielellä, koska Suomihan tässä nyt on "tulppa". Myönteistä päätöstä ei kannata odottaa itsestäänselvyytenä. Meidän kohdalla tuli kielteinen päätös.- Warda
Moi!osaako kukaan neuvoa voisinko tehdä minun puolisolle kutsun suomeen mutta minulle ei ole passia eikä kasalaisuus mulla on vaan suomen oleskelulupa pysyvä ja mulla on 2lasta syntyneet suomessa ja halusin minun puoliso tulla vieraielmaan meille koska olen 1vuotta en nähnyt minun mieheni ja lapset aina itkee ja kysyy missä meidän isnne on😢😔 voiko joku auttaa minua ??? Mitä teen pliis auttakaa
- kutsujana
Hei!
Kutsu ei ole pakollinen, mutta hyvin suotava. Kutsu on vapaamuotoinen asiakirja jossa tulee ilmetä kutsujan sekä kutsuttavan tiedot (nimet,syntymäaika, osoite,pu.numero) kutsujan ja kutsuttavan välinen suhde,pv määrät ja matkan tarkoitus.
itse olen laatinut kutsun vapaamuotoisesti enkä käyttänyt maistraatin asiakirjaa.
Kutsu ei ole tae viisumin saamiselle. Kutsun voi kirjoittaa englanniksi. Muista että kutsu käsitellään "virallisena" asiakirjana.
Onnea matkaan!- omppu
molemmille vastaajille tiedoista!
- marokkoon
omppu kirjoitti:
molemmille vastaajille tiedoista!
olen lähettänyt kutsun postitse marokkoon kutsutulle ja hän on mennyt sen kanssa siellä suomen lähetystöön.Kutsu on ollut ihan suomenkielinen.
- Annika83
Mieluummin ranskaksi tai arabiaksi käännettynä.
- suomikin on ok
Kutsun ei tarvitse välttämättä olla jollain vieraalla kielellä vaan suomenkielinen kutsu kelpaa hyvin, koska kaikien maiden Suomen suurlähettiläät ovat tietenkin suomalaisia ja ymmärtävät tietenkin suomenkieltä. Olen itse aina kirjoittanut kutsut suomeksi, vaikka voisin ne tietysti ihan yhtä hyvin kirjoittaa englanniksikin. Pääasia on, että kutsusta selviää kaikki tarpeellinen eli kutsuja(t), kutsuttava(t), matkan tarkoitus ja heidän oleskelupaikka Suomessa ja tietenkin kaikkien kutsussa mainittavien henkilöiden henkilötiedot ja yhteystiedot. Onnea kaikille hakijoille! Meillä ei ole onneksi koskaan ollut ongelmia viisumien samisen kanssa. Ai niin ja lisäksihän tietenkin tänne kutsuttavien tulisi toimittaa Suomen suurlähetystöön kirje heidän työnantajalta, josta selviää mm. heidän työsuhteensa laatu ja palkkatiedot.
- bbb
joo, sun on kirjotettava kutsu. Paikallinen Suomen lahetysto tietaa tarkemmin mita kutsuun tulee kirjoittaa. Sun tulee kirjoittaa sun tiedot ja etta te kutsutte kyseess olevan henkilon ja majoitatte henkilon ja osoitteet jne.
- ---
seurustelemme marokkolaisen kanssa ja tarkoituksena olisi saada hänelle viisumi suomeen kesällä Menen ensin hänen luokseen marokkoon, jossa meillä olisi tarkoitus laittaa viisumihakemus kuntoon ja tulla sitten yhtä matkaa Suomeen. Kai se onnistuu sieltä käsin koko homma ettei tarvitse suomesta leimoja tms.??
- erik20
Mistä löyty kutsulomake?
- kutsuva
Kutsuun ei tarvitse kutsupohjaa, mutta jos sellainen haluaa sen saa maistraatista (se on käsittääkseni melko tyhkä paperi vaan).
Jos haluaa virallisen leiman, sen voi hakea maistraatista notaarilta (maksoi mulla ainakin 8 euroa). Tulee virallisempi.
Kaikkien perustietojen lisäksi kuulema painottavat matkan kuluja. Eli kannattaa laittaa kuka maksaa lennot, vakutuksen yms. Missä asutaan jne.
Onnea!
Minulla sama parhaillaan menossa .. :)
Eli onnea kaivataan tännekin (viime kerralla kielteinen päätös).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984