´Hissi omakotitaloon?

olenko ihan hullu :-)

olen ajatellut laittaa 3- kerroksiseen (rintamamiestalo) omakotitalooni hissin kun nyppii tuo portaiden kapuaminen, ja olisihan se vanhuuden varallekkin mukava apu, voisi asua pitempään omassa mökissä.

Hissin koko olisi luokkaa alle metri kertaa hiukan yli metri (2 henkeä max)

Onko kukaan lähiaikoina tehnyt moista projektia?
kiinnostaisi nähdä kuvia, ja tietysti kustannuksetkin kiinnostaa.

15

9616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarvitsija

      Hissi kolmikerroksiseen omakotitaloon on hyvä ja mahdollinen idea. Se parantaa asumisen laatua - jos ei nyt, niin joskus aikanaan. Määräykset ovat keveämmät kuin kerrostalohisseillä. Ratkaisuja ja niiden nimiä on monenlaisia, esim porrashissi, avohissi, kevythissi, tuolihissi. Näitä nimityksiä googlettamalla löytyy tietoja ja yhteyksiä. Hinta riipuu paikasta ja toteutustavasta, joten arviota on mahdotonta antaa. Jos kysessä on uudisrakennus, kustannus ei ole yletön. Kuvien asemesta neuvon tutustumaan ratkaisuihin käytännössä. Valmistajt osaavat kertoa, missä niitä on kysyjän paikkakunnalla lähimpänä. Sähkötoimisuus on pääsääntö. Mekanismi voi olla vaijeri, ruuvi tai penumatiikka. Eksoottisin näkemäni hissi oli Hollannissa, jos se toimi vesijohtoveden paineella.

      • tarvtsija

        Kojasu. "Penumatiikka" p.o. "pneumatiikka"


    • hissimies

      Työn alla on juuri 3-kerroksisen okt:n hissiprojekti Tampereella. Vieraile sivulla 'hissi omakotitaloon.fi' ja ota yhteyttä.

    • 19+5

      on hyvä ratkaisu.

    • jpj.lakki

      Hissi on hyvä ja tarpeellinen myös omakotitalossa.

      Hissi ei ole mikään luksusjuttu eikä pelkästään vanhusten tai vammaisten asia vaan kyllähän kaikille aina tulee nostettavaa ja siirrettävää. Esimerkiksi ulko-ovi alhaalla ja keittiö ylhäällä - kuulostaako tutulta - yhdistelmä on monelle terveellekin tosi vaikea. Oma ryhmänsä ovat tietenkin kaikki lapsiperheet: lastenvaunut, rattaat, kaukalot, sitterit, kassit, pussit, pyykit yms. on aika vaikeita kuljetettavia portaissa varsinkin jos on lapsi toisessa kainalossa.

      Nykyisin pientaloissa on vielä niin pienet ja ahtaat portaat, ettei niitä pitkin saa edes tavallisia asioita kuljetettua. Eikä hissi maksa ihmeellisiä, ei sen enempää kuin vastaavanlainen talotekniikka yleensä. Hissi on tosi pieni raha verrattuna kaikkiin vaihtoehtoihin, kun hissiä tarvitsee. Ja kiinteistön arvo nousee.

      Olen itse tosi tyytyväinen. Saa ottaa yhteyttä hissikysymyksistä.

      • Apua on

        Ostin vanhemmilleni kotiin hissin ja se oli todella hyvä ostos. Ei maksa kuin pienen auton verran. Kannattaa ottaa hyvältä myyjältä niin huoltokin sujuu. Myyjiä on aika monen moisia. Tampereelta sain hyvän pieneltä yritykseltä.


      • ...

        Kompataan, lähetä rahaa.

        Itellä kakskerroksinen rivari. Mä jo silloin ostaissa mietin tuota kerros asiaa. Ei sovellu jos on pieniä lapsia, eikä seniorikäyttöön. Kummaltakin puolelta seinänaapureissa on roudattu isännälle sänky alakertaan. Toinen teki kuolemaa ja toisella jalka poikki.

        Ja itellä ois aikomus asua tossa kuolemaan asti. Alakerrassa keittiö ja pesutilat yläkerrassa. Onneksi alakerrassa on vessa. Mutta se on niinkuin sitten aikanaan valittava, syökö, vaiko käykö suihkussa...

        Mulla ei hajuakaan, millainen rumba hissin laittamisessa rivariin ois tiedossa. Sen kuitenkin tiedän, että rappuset on oltava, hissi kun voi menä rikki. Sen verran olen mittaillut, että snadi hissi mahtuu nykyisten rappusten paikalle, ja sellaiset pelastautumis-tyyppiset tikkaat viereen.


        Mutta tämä on vielä pitkässä juoksussa. Oletus tosin on, sitten kun jalat finaalissa, niin myös rahat :(


      • sivusta katsoja
        ... kirjoitti:

        Kompataan, lähetä rahaa.

        Itellä kakskerroksinen rivari. Mä jo silloin ostaissa mietin tuota kerros asiaa. Ei sovellu jos on pieniä lapsia, eikä seniorikäyttöön. Kummaltakin puolelta seinänaapureissa on roudattu isännälle sänky alakertaan. Toinen teki kuolemaa ja toisella jalka poikki.

        Ja itellä ois aikomus asua tossa kuolemaan asti. Alakerrassa keittiö ja pesutilat yläkerrassa. Onneksi alakerrassa on vessa. Mutta se on niinkuin sitten aikanaan valittava, syökö, vaiko käykö suihkussa...

        Mulla ei hajuakaan, millainen rumba hissin laittamisessa rivariin ois tiedossa. Sen kuitenkin tiedän, että rappuset on oltava, hissi kun voi menä rikki. Sen verran olen mittaillut, että snadi hissi mahtuu nykyisten rappusten paikalle, ja sellaiset pelastautumis-tyyppiset tikkaat viereen.


        Mutta tämä on vielä pitkässä juoksussa. Oletus tosin on, sitten kun jalat finaalissa, niin myös rahat :(

        Hissejä on pieniinkin paikkoihin ja moneen lähtöön.

        Yksinkertaisin on tuolihissi - mahtuu yleensä portaisiin kuin portaisiin ja ratkaisee huonojalkaisen portaissa kulkemisen ongelman. Hinta on käsittääkseni tuhansia euroja.

        Sitten on näitä tavallisen hissin näköisiä eri tekniikalla ja eri hintaisia. Niille pitää siis olla pystysuora tila molemmissa kerroksissa. Hintaluokka alkaa kaiketi jostain 10.000 yläpuolelta.

        Ota yheyttä näitä kevythissejä myyviin yrityksiin niin saat alan ihmisiltä tietoa vaihtoehdoista.


      • Anonyymi

        Hienoa kun annoit yhteystiedot!


    • Nojooo.

      Hissi on varmaan ihan hyvä värkki jos sille on pakottava tarve. Portaiden kipuaminen on hyötyliikuntaa parhaimmillaan ja saattaa jopa viivyttää sitä hissin hankinnan todellista tarvetta.

      Jos hyötyliikunta oikein kovasti ottaa pattiin, hissin lisäksi kannattaisi miettiä sänkyyn pyöriä ja ohjausta. Myös jääkaappiin pyörät ja kauko-ohjaus.

    • Jaloille jumppaa

      Jos on todellista tarvetta (huonot jalat tai pyörätuolissa) niin silloin se tietenkin on paikallaan. Muuten pidän sitä laiskuuden merkkinä. Jos on hankkinut vaikka vanhan rintamamiestalon ja on kyllästynyt portaiden ramppaamiseen niin pakkoko siinä on asua. Myy pois ja ostaa yksitasoisen ratkaisun.

      Terve ihminen ei hissiä tarvitse.

    • Paulus52

      Meillä on kotihissi ollut 10 vuotta. Polvileikkaus pakotti ostamaan (ei ollut kallis 10 000 paikkeilla) ja hyvä ostos on ollut. Ei kotoansa halua pois jos hyvä koti on. Nyt vaimokin käyttää ja ei tarvitse pelätä portaissa kaatuilua vanhuuttaan.

    • Anonyymi

      Ei sitä hissiä ostaa tarvitse. Osaavat voivat rakentaa sen itse! Muistakaa vain noudattaa vaikka edes 30-luvun hissimääräyksiä, niin saat jo turvallisen hissin. Ei se hissin tekeminen niin vaikeaa ole. Itse tekemällä saat juuri sellaisen hissin kuin haluat. Vaikka veräjähissin tai jopa paternosterhissin. Tai miksipä ei sellaista hissiä johon on oikein palkattu hissityttö käyttämään sitä.

    • Anonyymi

      Tuosta hissinb rahoituksesta: yli 65-vuotias tai vammautunut, liikuntarajoitteinen tms. saa siihen hisssiin ARA-rahoituksesta tukea.

      • Anonyymi

        Varmaan saa joo ja riittää ehkä osittain jo lupa- ja laskelma kustannuksiin. Kunhan vain paskalain jäljiltä ei tarvi samalla viemäreitä päivittää. Energiatehokkuudesta puhumattakaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2188
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2046
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1951
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe