Kuinka monella on rotta ja......

rotta-fani

Niin siis kuinka monella täällä on oma rotta?
Mä oon saamassa kaks rottaa ja tiedän niistä kyllä aikapaljon,mutta haluaisin mailata jonkun kanssa jolla on oma rotta tai joku muu jyrsiä.Voit myös kertoa minulle jotain rotista :).Minulle saa myös lähettää tietoja esim siitä miten iso häkki kahdella rotalla pitää olla minimissään.Lisäksi haluaisin tietää että miten isot kalterin välit häkissä saa olla maxsimissaan,kun olen kuullu että se saa olla maxsimissaan 2cm,onko tuo totta? No kiitoksia.Minulle saa kirjoittaa osoitteeseen: [email protected]

t.rotta- ja gerbiili-fani

13

755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eliisa

      Meillä on kaksi rottaa, ollut toista vuotta.
      Ihania ovat, älykkäitä ja kesyjä.
      Toinen sellainen vilperi ja toinen vähän rauhallisempi. Tää rauhallisempi on vielä oikee ahmatti, varastoi ruokaakin. Sitä ei toinen tee.
      Hyvin tulevat toimeen keskenään vaikka ovat eri poikueesta ja eri rotuakin, mutta ostettiin samalla kertaa. Olivat samassa häkissä jo kaupassa.
      häkki on 57*52*30 ja kalterien väli on vaja sentti, sellaista meille suositeltiin juuri rotille. Rotille kun pitää olla tiheempi häkki kuin muille jyrsijöille.
      Kissakin meillä on, mutta siitä ei ole haittaa, koska se pelkää rottia. Kun ne tuotiin niin kävi tutustumassa ja toinen rotista puraisi sitä nenästä ja nyt osaa varoa niitä.

      • Nala

        Rottia ei ole eri rotuja, on eri väri- ja karvamuunnoksia.


      • Leena

        Rotillasi on aivan liian pieni häkki. Olet varmaan ostanut sekä rotat että niiden tarvikkeet jostain eläinkaupasta? En ihmettele, että kauppias suositteli pientä häkkiä. Kahden rotan häkin pohjan koon tulee olla ainakin 70 x 50 cm, korkeutta tarvitaan vähintään 50 cm uroksille ja 70 cm naaraille. Häkkisi ei tarjoa rotille hyviä elinoloja. Ja mikä mitoista on korkeus? Toinen 50 cm ja risat vai 30 cm?

        Sentti on hyvä pinnaväli poikasille, mutta aikuiset urokset pysyvät kanihäkkien kahden sentin pinnavälin takana yleensä hyvin. Rotille ei suinkaan tarvitse olla sen tiheämpi pinnaväli kuin muile jyrsijöille! Ja mitä ovat "muut jyrsijät"? Hiirihäkin pinnaväli saa olla enintään 5 mm (eräältä kasvattajalta kuulin), marsuille riittää 2 cm.

        Ovatko rottasi eri värisiä vai eri turkkimuunnosta? Turkkimuunnokset eli sileäkarvainen ja rex (kihara) ova rottien ainoat 'rodut'. Eikä eri poikueista tuleminen ole yleensä este vaikka ottaisi rotat aikuisinakin, meillä tuli viimeksi keväällä kahden aikuisen uroksen seuraan yksi nuori poitsu.

        Muut eläimet on pidettävä ehdottomasti poissa rottien läheltä! Kissat ja koirat voivat olla metsästysviettisiä, muut jyrsijät (ja jopa kanit) pääsevät hengestään, pienet linnut samoin, isot linnut taas ovat rotille vaaraksi. Rotta on taitava kalastaja ja myrkylliset terraarioeläimet ovat niinikään vaara rotille.

        http://www.geocities.com/leenanrotat


      • Maisa
        Leena kirjoitti:

        Rotillasi on aivan liian pieni häkki. Olet varmaan ostanut sekä rotat että niiden tarvikkeet jostain eläinkaupasta? En ihmettele, että kauppias suositteli pientä häkkiä. Kahden rotan häkin pohjan koon tulee olla ainakin 70 x 50 cm, korkeutta tarvitaan vähintään 50 cm uroksille ja 70 cm naaraille. Häkkisi ei tarjoa rotille hyviä elinoloja. Ja mikä mitoista on korkeus? Toinen 50 cm ja risat vai 30 cm?

        Sentti on hyvä pinnaväli poikasille, mutta aikuiset urokset pysyvät kanihäkkien kahden sentin pinnavälin takana yleensä hyvin. Rotille ei suinkaan tarvitse olla sen tiheämpi pinnaväli kuin muile jyrsijöille! Ja mitä ovat "muut jyrsijät"? Hiirihäkin pinnaväli saa olla enintään 5 mm (eräältä kasvattajalta kuulin), marsuille riittää 2 cm.

        Ovatko rottasi eri värisiä vai eri turkkimuunnosta? Turkkimuunnokset eli sileäkarvainen ja rex (kihara) ova rottien ainoat 'rodut'. Eikä eri poikueista tuleminen ole yleensä este vaikka ottaisi rotat aikuisinakin, meillä tuli viimeksi keväällä kahden aikuisen uroksen seuraan yksi nuori poitsu.

        Muut eläimet on pidettävä ehdottomasti poissa rottien läheltä! Kissat ja koirat voivat olla metsästysviettisiä, muut jyrsijät (ja jopa kanit) pääsevät hengestään, pienet linnut samoin, isot linnut taas ovat rotille vaaraksi. Rotta on taitava kalastaja ja myrkylliset terraarioeläimet ovat niinikään vaara rotille.

        http://www.geocities.com/leenanrotat

        ...en malta olla korjaamatta koirakohtaa eli että osa koirista voi kyllä tulla toimeen rottien kanssa todella hyvin. Oma koirani on pientä rotua ilman minkäänlaista metsästysviettiä ja pitää rottia "lajitoverinaan" eli rotat saa vapaasti kiipellä koiran tiheässä turkissa jne. joskus takaa-ajoleikki menee liian kiihkeäksi ja joudun toppuuttelemaan koiraa. Kotiin tullessamme koira makaa lattialla rottien häkkiin kiinni liimautuneena ja rotat häkin sisäpuolella koiran kyljessä. Suloista. Tietysti tähän vaikuttanee sekin että rottia meillä on ollut jo koiran pentuiästä lähtien.


      • Eliisa
        Leena kirjoitti:

        Rotillasi on aivan liian pieni häkki. Olet varmaan ostanut sekä rotat että niiden tarvikkeet jostain eläinkaupasta? En ihmettele, että kauppias suositteli pientä häkkiä. Kahden rotan häkin pohjan koon tulee olla ainakin 70 x 50 cm, korkeutta tarvitaan vähintään 50 cm uroksille ja 70 cm naaraille. Häkkisi ei tarjoa rotille hyviä elinoloja. Ja mikä mitoista on korkeus? Toinen 50 cm ja risat vai 30 cm?

        Sentti on hyvä pinnaväli poikasille, mutta aikuiset urokset pysyvät kanihäkkien kahden sentin pinnavälin takana yleensä hyvin. Rotille ei suinkaan tarvitse olla sen tiheämpi pinnaväli kuin muile jyrsijöille! Ja mitä ovat "muut jyrsijät"? Hiirihäkin pinnaväli saa olla enintään 5 mm (eräältä kasvattajalta kuulin), marsuille riittää 2 cm.

        Ovatko rottasi eri värisiä vai eri turkkimuunnosta? Turkkimuunnokset eli sileäkarvainen ja rex (kihara) ova rottien ainoat 'rodut'. Eikä eri poikueista tuleminen ole yleensä este vaikka ottaisi rotat aikuisinakin, meillä tuli viimeksi keväällä kahden aikuisen uroksen seuraan yksi nuori poitsu.

        Muut eläimet on pidettävä ehdottomasti poissa rottien läheltä! Kissat ja koirat voivat olla metsästysviettisiä, muut jyrsijät (ja jopa kanit) pääsevät hengestään, pienet linnut samoin, isot linnut taas ovat rotille vaaraksi. Rotta on taitava kalastaja ja myrkylliset terraarioeläimet ovat niinikään vaara rotille.

        http://www.geocities.com/leenanrotat

        Tässä ollut pilkunviilauksesta kysymys?
        Anteeksi, että en osannut asiaa ilmaista mieleisellä tavalla, kun eri rotuisiksi noita rottiani nimitin.
        Rottani eivät ole minulla vain häkkieläimiä, paljon ovat sieltä poissa. En nyt sentään niin tyhmä ole, että 30 senttiä korkean häkin niille olisin hankkinut.
        Mikä vika on nimittää gerbiilejä, marsuja, hamstereita, kaneja muiksi jyrsijöiksi? Onko sekin väärin?
        Meidän sisäkissalla ei kovin kova metsästysvietti tunnu olevan kun kiertää rotat kaukaa vaikka olisivat häkin ulkopuolella.
        Minä en sitten ilmeisesti osaa rottiani oikein pitää harrastelija kun vain olen, sori....


      • Leena
        Eliisa kirjoitti:

        Tässä ollut pilkunviilauksesta kysymys?
        Anteeksi, että en osannut asiaa ilmaista mieleisellä tavalla, kun eri rotuisiksi noita rottiani nimitin.
        Rottani eivät ole minulla vain häkkieläimiä, paljon ovat sieltä poissa. En nyt sentään niin tyhmä ole, että 30 senttiä korkean häkin niille olisin hankkinut.
        Mikä vika on nimittää gerbiilejä, marsuja, hamstereita, kaneja muiksi jyrsijöiksi? Onko sekin väärin?
        Meidän sisäkissalla ei kovin kova metsästysvietti tunnu olevan kun kiertää rotat kaukaa vaikka olisivat häkin ulkopuolella.
        Minä en sitten ilmeisesti osaa rottiani oikein pitää harrastelija kun vain olen, sori....

        Pilkunviilauksesta ei ole kyse. Jos rottiesi häkin pohjan ala on alle 60 x 40 cm, se on jo laittoman pieni. Tämä on siis eläinsuojelulain määräämä minimi, mutta silti se on rotille aivan liian pieni. Rotta haluaa liikkua ja tutkia ympäristöön (=paljon virikkeitä). Vaikka rotat saisivat olla paljon (minule vähintään 3-4 tuntia/päivä), häkki ei saa olla alle lain minimin.

        Ei ole sinällään virhe sanoa muiksi jyrsijöiksi muita paitsi kaneja (ne ovat jäniseläimiä). Tarkoitin lähinnä sitä, että esim. hiiret ovat rottaa pienempiä = pienempi pinnaväli ja marsut isompia = riittää isompi pinnaväli.

        Kun sanoin, että muut eläimet on pidettävä rotista erillään, tarkoitin asiaa noin yleisesti. Osa koirista ei omaa metsästysviettiä, mutta silti pitäisin koirat poissa rottien läheltä kun en ole itse kotona. Kissalla on yleensä jonkinlainen metsästysvietti ja se on paras pitää rotista kaukana. Toki on poikkeuksia, mutta yleensä on parasta pitää kissatkin poissa rottien ulottuvilta.

        Minutkin lasketaan "vain" harrastajaksi (vaikka rotat elämäntapani ovatkin), mutta se ei ole syy pitää rottia liian pienessä häkissä.

        Ja vaikka viestini saattaa tuntua osin aggressiiviseen sävyyn kirjoitetulta, en sitä tarkoita. Minulle rotat ovat henki ja elämä en halua, että kenenkään rotat joutuisivat kärsimään huonosta hoidosta (tällä en suoraan tarkoita sinua), johtui se sitten mistä tahansa.

        http://www.geocites.com/leenanrotat


      • Anonyymi
        Leena kirjoitti:

        Rotillasi on aivan liian pieni häkki. Olet varmaan ostanut sekä rotat että niiden tarvikkeet jostain eläinkaupasta? En ihmettele, että kauppias suositteli pientä häkkiä. Kahden rotan häkin pohjan koon tulee olla ainakin 70 x 50 cm, korkeutta tarvitaan vähintään 50 cm uroksille ja 70 cm naaraille. Häkkisi ei tarjoa rotille hyviä elinoloja. Ja mikä mitoista on korkeus? Toinen 50 cm ja risat vai 30 cm?

        Sentti on hyvä pinnaväli poikasille, mutta aikuiset urokset pysyvät kanihäkkien kahden sentin pinnavälin takana yleensä hyvin. Rotille ei suinkaan tarvitse olla sen tiheämpi pinnaväli kuin muile jyrsijöille! Ja mitä ovat "muut jyrsijät"? Hiirihäkin pinnaväli saa olla enintään 5 mm (eräältä kasvattajalta kuulin), marsuille riittää 2 cm.

        Ovatko rottasi eri värisiä vai eri turkkimuunnosta? Turkkimuunnokset eli sileäkarvainen ja rex (kihara) ova rottien ainoat 'rodut'. Eikä eri poikueista tuleminen ole yleensä este vaikka ottaisi rotat aikuisinakin, meillä tuli viimeksi keväällä kahden aikuisen uroksen seuraan yksi nuori poitsu.

        Muut eläimet on pidettävä ehdottomasti poissa rottien läheltä! Kissat ja koirat voivat olla metsästysviettisiä, muut jyrsijät (ja jopa kanit) pääsevät hengestään, pienet linnut samoin, isot linnut taas ovat rotille vaaraksi. Rotta on taitava kalastaja ja myrkylliset terraarioeläimet ovat niinikään vaara rotille.

        http://www.geocities.com/leenanrotat

        Jep juurikin näin! Parhaalla kaverilla kun on kans rottia niin niillä häkillä on korkeutta 140 cm ja pohja taitaa olla just jotain 100cm x 50 cm


    • Leena
    • rotista

      Minulla on rotista yli kymmenen vuoden kokemus. Olen toiminut myös kasvattajana. Tällä haavaa omistan kaksi "kotikutoista" (=rekisteröimätöntä) rottapoikaa (muiden eläinten ohella). [email protected]

    • Piko

      Kannattaa varautua myös siihen, että rotat sairastelevat aika paljon. Itselläni on ollut neljä rottaa. Nyt kolme ja kaikilla on antibioottikuuri. Kaikki ovat alle kaksi vuotiaita, yhdellä on aika paha myco eli keuhkosairaus, aika yleinen rotilla. Toiselta leikattiin pari päivää sitten kasvain ja kolmannella on jokin paise joka tuli kasvaimen poiston jälkeen.
      Silti..ihanimpia eläimiä mitä tiädän. Minulla on ollut kaksi aavikkohiirtä, kolme marsua, kaksi hamsteria, koira, ja kaksi kääpiöhiirtä...rotat vaan vei sydämmen.

      • lissu

        Ihemettelen kun luen näitä rottien sairastelujuttuja, itselläni on 5 rottaa eikä yksikään ole sairastellut sen kummemmin. Yhdellä niistä on joskus ollut jotain vilustumisoiresiin viittaavaa vaan sekin on mennyt ohi levolla ja lämmöllä. Mutta liekkö olen sitten tavallista onnekkaampi, ikääkin vanhemmilla otuksilla on jo yli kaksi vuotta.


      • Harrastaja
        lissu kirjoitti:

        Ihemettelen kun luen näitä rottien sairastelujuttuja, itselläni on 5 rottaa eikä yksikään ole sairastellut sen kummemmin. Yhdellä niistä on joskus ollut jotain vilustumisoiresiin viittaavaa vaan sekin on mennyt ohi levolla ja lämmöllä. Mutta liekkö olen sitten tavallista onnekkaampi, ikääkin vanhemmilla otuksilla on jo yli kaksi vuotta.

        Onnea terveistä rotista! Itsellänikin on 15 v. aikana ollut pääosin terveitä rottia. Eräältä kasvattajalta hankkimani 4 rekisteröityä rottaa olivat kuitenkin kaikki sairastelevia ja kolme niistä jouduttiin lopettamaan nuorina. Yksi näistä eli pitkään (yli 3 v.), mutta tätäkin pikku ystävää jouduin käyttämään tohtorilla useampaan kertaan (keuhkovaivoja, krooninen sisäkorvan tulehdus). Olen kuullut monelta taholta, että ko. kasvattajan rotat ovat todella usein heikkokuntoisia, luultavasti sisäsiittoisuudesta johtuen (rotilla perinnöllisiä vaivoja, parturoinnista vaikeisiin iho- ja hengitystieongelmiin asti). Harmi, että tämä kasvattaja myy poikasia eläinkauppoihin laajalla alueella.
        Nykyiset rottikseni ovat "kotikutyoisia", siis rekisteröimättömiä ja tuttavalta ostettuja. Terveitä poikia ovat.


    • monzi

      niin.. mul on kohta vuoden vanha rotta-uros. eli voin alkaa kirjoitteleen sun kans jos haluut..;) voin kirjotella muittenki rotta immeisten kaa.. tai vaikka vain eläinrakkaiden kirjoitus seuraa kaipaavien kaa.. eli kirjotelkaa!

      -monzi-

      ps. meillä on 2 koiraa, 3 kissaa, akvaario, lehmuja ja rotta.
      pps. olen ite eläinihminen, eli kirjoittelen vain sellaisten kans.. ei tietystikkään haittaa jos sulla ei oo omaa lemmikkiä, kunhan vain oot eläinrakas!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1863
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1426
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe