Miten on mahdollista!?

Ottaa päähän

Mua on alkanu ärsyttämään yli kaiken mun lasten päiväkoti! AAARRRGGH!!!! Lapsilla on suomenkansalaisuuden lisäks erään toisenki maan passi ja ovatkin sen kielisessä päiväkodissa, jotta suomi ja tämä toinen kieli tulisivat yhtä vahvoiksi heti pienestä pitäen. Mikä mua sitten ottaa päähän?
1. Päiväkodin opettajista kaksi ei osaa tervehdyksiä lukuunottamatta lainkaan suomea ja vain yksi osaa aivan kunnolla. Suomenkielinen opettaja käy siellä vain kaksi kertaa viikossa. Tästä on seurannut sellaista, että usein en tiedä paljoakaan mitä pkssa tapahtuu, sillä sitä ei mulle osata kertoa. Lapset taas ovat opettajilta oppineet kymmeniä virheellisiä suomenkielen sanoja/taivutuksia, joitten kitkeminen ja oikaiseminen tuntuu välillä turhauttavalta. Juuri kun ovat oppineet yhden sanan/taivutuksen oikein ovatkin he jo oppineet uuden.
2. Tässä toisessa kulttuurissa mies on harvoin samalla tavalla mukana lasten elämässä kuin mitä me suomalaiset miehet. Näin yksinhuoltajana v***ttaa, että mua ei oteta vakavasti, vaan kaikki tärkeät tapahtumat infotaan lasten äidille!! Siis vaikka mä oon ylksinhuoltaja!!! Usein mua myös "neuvotaan" monissa lastenhoidollisissa asioissa eli kuinka ruokkia lasta yms. Hienoa aktiivisuutta ja huolenpitoa, mutta kyllä mä osaan ihan itsekin pukea, ruokkia ja viedä lääkäriin lapseni! Muhun suhaudutaa vähän, ku pikkulapseen.
3. Ruuat kaadetaan biojätteen sijasta vessanpönttöön. Helsingin rotat kiittävät!
4. Jos lapsi kiukuttelee tai ei suostu syömään hänet laitetaan vauvatuoliin istumaan.
5. Suhtautuminen lapsiin on joskus käsittämätöntä. Esim. kerran riisuessani aamulla lapsia vieressä oli 5-vuotias poika, joka itki äitinsä lähtöä. Miten työntekijä sitten häntä tuki? Sanoi "Kato nyt tota pientä tyttöä (mun lapsi). Itkeekö se, ku isä on lähdössä? Miten sä iso poika itket?". En saanu hämmästykseltäni ja tuohtumukseltani sanaa suusta! Oikeesti!
6. Aamulla, ku vien lapset, ni yleensä vastassa on työntekijän sijasta poika, joka ikävöi kovasti vanhempiaan, eikä halua tästä syystä leikkiä toisten kanssa, joten hänet jätetään aivan yksin eteiseen istumaan! Usein vastaan kävelee myös eräs 1-vuotias vauva, joka saa yksin hortoilla pk:ssa, sillä välin, kun työntekijät laittavat aamupalaa. Ymmärrettävää aamupalan laittaminen, mut oikeesti, miten on mahollista, et aamusin mä nään vaa vilaukselta työntekijöitä ja lapset on ihan vaa keskenää leikkimässä?
7. Monta kertaa lapsia hakiessa en oo taaskaa nähny yhtää työntekijää, ku vilaukselta. Mitä, jos joku päättäis kidnapata mun lapset? Ei kukaa sellasta tekis, mut periaatteessa.
8. Saattavat ihan koska vaan antaa karkkia tai vastaavaa lapsille. Olen sanonut heille, että synttäreillä saa antaa, ei muuten. Ja mitä mä saan kuulla noin kerran viikossa? Taas se ja se täti on antanut suklaata tai keksejä. Asiasta kyseltyäni yks tarhantäti ilmotti ilosena, et "juu, eilen oli taskuuni jäänyt karkkipussi ja annoin siitä sitten lapsille.". Aha!?
9. Emme kuulu mihinkään uskontokuntaan ja olen ilmoittanut, ettei lapsiani saa viedä kirkkoon. Haluan itse tutustuttaa lapseni eri uskontokuntiin ja hieman eri iässä kuin 4-vuotiaana. No, tätähän ei kunnioiteta, vaan lapseni viedään säännöllisesti kirkkoon muiden lasten kanssa esim. näin joulunalus-aikaan.
10. Just äsken toinen tytär venytti silmiään ja sano, et opettaja kerto tummaihosten olevan "tämmösiä vinosilmiä". Siis mitä vittua!?!?!?

Sori, vuodatus... Monta kertaa oon yrittäny jutella noist asioista, mut sanat menny kuuroille korville ja mä oon tainnu saada vähä v-mäisen ihmisen leiman.. No, otan huomenna yhteyttä korkeampiin tahoihin, että saiskohan lapseni sitten parempaa, empaattisempaa ja turvallisempaa palvelua osakseen. Ei viitti pk:a vaihtaa, ku toinen tän kielinen pk on jossain iha hornassa.

16

1917

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pieni vihje

jos haluat suomea lapsen oppivan miksi veit moiseen päiväkotiin.
      yksityisiä pk:ta ei kunta valvo.
      minä veisin toiseen hoitopaikkaan, kunnalliseen.

• haluan sanoa

että yksityisiä valvotaan yhtä paljon kuin kunnallisia. Sekä hoitajia ja päiväkoteja. Ei se "fiilis" päiväkodissa ole muusta kiinni kuin ihmisistä jotka työskentelevät siellä.

• Aloittaja

Öö..joo! Asumme Suomessa, olen itse suomenkielinen suomalainen, kaikki lasten kaverit ovat myöskin suomenkielisiä suomalaisia, joten missä kohtaa on vaara, että he eivät oppisi suomea? Äitinsä luona ovat 2pv/vko ja viettävät vain muutaman viikon vuodessa äidin puoleisten sukulaisten luona toisessa maassa. En nää mitään syytä miksi lapset eivät oppisi suomea.

• korjaan
        Aloittaja kirjoitti:

Öö..joo! Asumme Suomessa, olen itse suomenkielinen suomalainen, kaikki lasten kaverit ovat myöskin suomenkielisiä suomalaisia, joten missä kohtaa on vaara, että he eivät oppisi suomea? Äitinsä luona ovat 2pv/vko ja viettävät vain muutaman viikon vuodessa äidin puoleisten sukulaisten luona toisessa maassa. En nää mitään syytä miksi lapset eivät oppisi suomea.

siis miksi veit moiseen päiväkotiin jos et pysty kommunikoimaan hoitajien kanssa, ja lapsesi oppii vääristeltyjä suomen kielen sanoja.
        ei ole kukaan pakottanut viemään sinne lasta.

• Suomalainen vai muunkielinen?

...ja puolet kulttuuristahan pitää lapsillesi olla jotain muuta.
      Mutta kerro niillem, että ei saa NÖYRYYTTÄÄ lasta, eikä saa huomautella ja ruokia EI SAA kaataa pönttöön, sen kieltää lakikin! (sitä muuten tekee suomalaisetkin,uskotkos!)
      Tota, miksi et valinnut suomalaista päiväkotia ja että se toinen kieli opitaan äidin kanssa, alle 3v ei tartte vielä edes oppia 2kieltä?

• eräs vaan.........

1. Jos olet valinnut lapsillesi vieraskielisen päiväkodin, et voi olettaa, että siellä puhuttaisiin Suomea kuten suomenkielisessä päiväkodissa. Ihmettelen kyllä miksi lapsesi ovat vieraskielisessä päiväkodissa, jos kerran heidän lähivanhempansa on suomenkielinen. Toisen vanhemman kielen voi opettaa se toinen vanhempi itse. Lapset kyllä oppivat ajan kanssa puhumaan sujuvasti kahta kieltä niinkin, vaikka suomen kieli olisikin se vahvempi kieli. Kaksikielinen lapsikin tarvitsee äidinkielen. En näe juuri järkeä siinä, että sellaiseksi yritetään tehdä kieltä, jota lähivanhempi ei osaa.

2. Ehkä tärkeistä tapahtumista infotaan äidille enemmän, koska hän puhuu päivähoidon kieltä? Päivähoidossa myös yleensä oletetaan, että vanhemmat puhuvat keskenään lastensa asioista, eikä joka asiaa tarvitse erikseen informoida molemmille vanhemmille erikseen. Jos teillä ei lasten äidin kanssa tiedonkulku pelaa, pyydä saada informaatiota erikseen myös sinulle. Olet lähivanhempana myös velvollinen seuraamaan päiväkodin ilmoitustaulua ja ottamaan selvää asioista, jotka ovat epäselviä. On mahdotonta muistaa sanoa kaikkia asioita erikseen joka vanhemmalle. Ja jos saamasi neuvot lastenhoidossa ovat asiallisia, ei niistä kannata suuttua. Suomenkielisissäkin päiväkodeissa hoitajat joutuvat neuvomaan monesti vanhempia mm. lasten sopivasta vaatetuksesta tms.

3. Mistä tiedät tämän? Tuntuu uskomattomalta, sillä oman kokemukseni mukaan pienestäkin päiväkodista jää niin paljon ruokaa, ettei sellaista määrää voi mitenkään vaan pyttyyn kaataa jo ihan siksi, että menisi pytty äkkiä tukkoon. Monessa päiväkodissa kuitenkin kaadetaan esim. välipalakiisselin jämät pönttöön, koska niin nestemäistä ainetta ei oikein voi biojätteeseenkään kantaa.

4. Ei tuo minusta nyt kauhean pahalta kuulosta. Jos iso lapsi käyttäytyy rauhoitteluista ja toistuvasta huomauttamisesta huolimatta kuin pikkuvauva, saa hetken istuminen vauvatuolissa yleensä lapsen tajuamaan sen itsekin ja lopettamaan turhan kiukuttelun. "Vauvatuoli" on ns. jäähypenkki.

5. Minustakaan vanhempaansa ikävöivälle lapselle ei noin saisi sanoa. Tosin tilanne saattaa olla joskus sellainenkin että itku ei ole oikeaa itkua ja johdu ikävästä, vaan lähinnä kiukkua. Mutta oikeaa ikäväitkua ei mielestäni saa vähätellä.

6 ja 7. Mene itse sinne missä henkilökunta on juttelemaan heidän kanssaan. Juttele myös siitä, että toivoisit heidän vastaanottavan lapsesi ja huomioimaan teidät kun haet. Tässä voi olla kysymys kieliongelman aiheuttamasta ujoudestakin, mutta silti henkilökunnan tulisi ainakin yrittää osata jutella jokaisen vanhemman kanssa heidän lapsensa asioista. Sovipas aika varhaiskasvatuskeskusteluun ja kerro siinä huolesi henkilökunnalle. Sinulla on oikeus saada käydä tämä keskustelu omalla äidinkielelläsi.

8. Kuinka selkeästi olet kieltänyt tämän karkkiasian? Ei henkilökunnan pidä antaa lasillesi karkkia, jos olet sen kieltänyt.

9. Henkilökunta ei saa viedä lastasi kirkkoon, jos olet sen kieltänyt. Heidän tulee järjestää hoito lapsellesi päiväkodilla sillä aikaa kun muut ovat kirkossa. Oletko lasten äidin kanssa sopinut tästä kirkko-asiasta? Onko mahdollista, että hän on antanut luvan kirkossa käyntiin sinun tietämättäsi?

10. Höpsis. Lapsesi on ihan hyvin saattanut kuulla tuon vaikkapa joltain toiselta lapselta. En usko, että päivähoidon henkilökunta tuolla tavalla tekisi ja sanoisi.

"Monta kertaa oon yrittäny jutella noist asioista, mut sanat menny kuuroille korville ja mä oon tainnu saada vähä v-mäisen ihmisen leiman.. No, otan huomenna yhteyttä korkeampiin tahoihin, että saiskohan lapseni sitten parempaa, empaattisempaa ja turvallisempaa palvelua osakseen."

Ethän vaan ole jättänyt jutteluasi vain tuonti ja hakutilanteisiin? Onko teillä käyty kunnollinen varhaiskasvatuskeskustelu, jossa näitä asioita käydään läpi? Jollei ole, niin varaa aikaa ensin sellaiselle ja sitten vasta valita korkeammalle taholle, jollei muutosta tule.

• muualla!

Mua alkoi närästää:kiisselit pönttöön kun ei voi kantaa biojätteeseen!
        No miksi ei muka? Astiassahan se kiisseli on, vai taskuissaskos sen sinne vessanpönttöön virt!

Ja jäähypenkki! HErrajjestas, syöttötuoli jäähypenkkinä viisvuotiaalle! Sehän on nöyryyttämistä kun sellasen ison körilään siihen tuuppaat!
        Häpeä itseäsi jos niin teet!
        Tuosta äidinkielestä olen samaa mieltä, vaikkakin se tässä tapauksessa onkin isänkieli ja äidinkieli on se toinen, mutta jokatapauksessa turhaa viedä vieraskieliseen kun ei edes itse puhu sitä, antas joo äidin opettaa!

Joo ja tulkki pitää olla jos kerran ei onnistu muuten...ja noi loput...no, melkein samaa kieltä eiku mieltä...

• eräs vaan.........
        muualla! kirjoitti:

No miksi ei muka? Astiassahan se kiisseli on, vai taskuissaskos sen sinne vessanpönttöön virt!

Ja jäähypenkki! HErrajjestas, syöttötuoli jäähypenkkinä viisvuotiaalle! Sehän on nöyryyttämistä kun sellasen ison körilään siihen tuuppaat!
        Tuosta äidinkielestä olen samaa mieltä, vaikkakin se tässä tapauksessa onkin isänkieli ja äidinkieli on se toinen, mutta jokatapauksessa turhaa viedä vieraskieliseen kun ei edes itse puhu sitä, antas joo äidin opettaa!

Joo ja tulkki pitää olla jos kerran ei onnistu muuten...ja noi loput...no, melkein samaa kieltä eiku mieltä...

Meillä ei biojäteastian saa kaataa nesteitä, vaan ainoastaan sitä kiinteämpää biojätettä.

Ja jos viisivuotias juoksentelee pitkin poikin kesken ruokailun, syljeksii ja heittelee ruokaa pitkin pöytiä ja lattioita ja töhrii sillä itsensä, niin sietää sen pikkuisen nöyrtyäkin, jollei useasta sanomisesta rauhoitu. Samalla tavalla nöyryyttävältä tuntuu se jäähypenkkikin. Meillä ei muuten vauvatuolit ole syöttötuoleja vaan sellaisia laidallisia lastentuoleja.

• eräs vaan.........
        muualla! kirjoitti:

äidinkielellä ei tarkoiteta sitä kieltä, jota äiti puhuu, vaan ihmisen ensimmäistä kieltä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Äidinkieli

• kielikö
        muualla! kirjoitti:

Äidin kieli ja äidinkieli ovat hieman eri asia! "Isänkieli"-sanaa ei olekaan.. =)

• tapauksessa se äidinkieli
        eräs vaan......... kirjoitti:

äidinkielellä ei tarkoiteta sitä kieltä, jota äiti puhuu, vaan ihmisen ensimmäistä kieltä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Äidinkieli

on isänkieli, se ensimmäinen kieli.

• Minäkin kyllä
        muualla! kirjoitti:

kaadan kiisselin jämät vessan pönttöön ja kuumaa vettä käsisuihkusta päälle.
        Ja olen nähnyt että päiväkodissa pidetään kiukuttelevaa, tahallaan "vauvaksi" heittäytyvää neljä vuotiasta poikaa syöttötuolissa. Hänelle aina kerrotaan pari kertaa, mitä tapahtuu jos temppuilu ei lopu. Sitten istutaa syötiksessä aikuisten pöydän ääressä ja taas homma vähän aikaa pelaa. Ihan hyväksyttävä keino, eikä nöyryttämistä. Kyllä neljä viisi vuotias ymmärtää jo miten kuuluu käyttäytyä.

• ovat todella noin

niin kyllä kyseeanlaistan myös sinuakin. Minä en veisi lastani hoitopaikkaan jossa ei henkilökuntaa näy paikalla.
      Toiseksi asioista voi aina keskustella jos sitä osaa vaatia oikein.
      Lisäksi, hoitajia on sen verran kuin laki sallii hoitajalla olevan lapsia hoidettavanaan. Käytännössä tarkoittaa isoja ryhmiä ja vähän hoitajia. Silloin ei kukaan jää yhtä lasta hoitamaan kirkkoretkien ajaksi koska tilanne olisi silloin laiton.

• ph93

"Silloin ei kukaan jää yhtä lasta hoitamaan kirkkoretkien ajaksi koska tilanne olisi silloin laiton."

Kyllä muuten jää, tai sitten perutaan koko kirkkoretki. Päivähoidolla ei ole oikeutta viedä kirkkoon lasta, jonka vanhemmat ovat kirkossa käynnin kieltäneet.

• lastentarhanopettaja
        ph93 kirjoitti:

"Silloin ei kukaan jää yhtä lasta hoitamaan kirkkoretkien ajaksi koska tilanne olisi silloin laiton."

Kyllä muuten jää, tai sitten perutaan koko kirkkoretki. Päivähoidolla ei ole oikeutta viedä kirkkoon lasta, jonka vanhemmat ovat kirkossa käynnin kieltäneet.

toivottavasti seuraat vielä vastauksia alkuperäiseen viestiisi. luin viestisi ja ymmärrän tilanteesi. olet hienosti ajatellut tukea lastesi toisen kielen oppimista. onhan tuo lasten toinen äidinkieli, ja siksi syytä lasten oppia kunnolla, jo pienestä pitäen.

nyt on selvästi paljon asioita, jotka sinua päiväkodin toiminnassa ihmetyttää. Yksi keino on ihan tehdä ilmoitus lääninhallitukselle, jota kautta tarkastaja voi käydä päiväkodilla. Toisin kuin joku edellä kirjoittu, kuntien tulee valvoa yksityisiä päiväkoteja!

toinen varteenotettava keino on varata aika varhaiskasvatuskeskusteluun. tarvittaessa voit ottaa tulkin mukaan, mutta sitä kunta ei kustanna kuin vieraskielisille. keskustelussa voisit tehdä erittäin selväksi tuon kirkko asian ja lasten jatkuvan valvomisen tarpeellisuuden yms. samalla henkilökuntakin huomaisi että olet oikeasti lapsistasi huolehtiva ja heidän parastaan ajatteleva isä. Tämä saattaa oikeasti olla hoitajille aivan ihmeellinen asia, voisit olla positiivinen ennakkotapaus. Keskustelussa päätettävät asiat voitte tarvittaessa vaikka kirjata ylös ja kääntää tekstin molemmille kielille ja sitten allekirjoittaa. monissa kunnissa onkinn käytössä ns. palvelusopimus, jossa käytännönasioista sovitaan kirjallisesti ja paperit allekirjoitetaan ja monistetaan kaikille osapuolille.

mutta ennen kaikkea, älä jätä asiaa tähän, on hienoa että huolehdit lapsistasi!

• Anonyymi

itke

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      123
      2638
    2. 139
      2017
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      115
      1332
    4. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1306
    5. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      1226
    6. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      29
      1174
    7. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      77
      1161
    8. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      35
      1142
    9. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1119
    10. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      84
      1078
    Aihe