Ei tahdo mistään löytyä tuon Volvo Pentan kompressoriavusteisen KAD43:sen väämtömomenttikäyrää. Tietääkö joku mistä saisi? Vain onko se vaan "riittävä"!
KAD43
26
3642
Vastaukset
- just onkin
ettei ole "riittävä". Sen takia ei koskaan ole virallisesti ilmoitettu.
- Vääntökäyriä
VÄÄNTÖ
rpm KAD44 Nm KAD300Nm KAD42
1500 509 498 450
2000 558 544 508
2500 561 558 495
3000 569 563 485
3500 510 567 460
3800 480 528 426
rpm KAD42 MC 4.2 D-tronic
1000 316 320
1250 400 325
1500 450 417
1750 475 430
2000 510 500
2250 500 535
2500 495 550
2750 490 545
3000 485 525
3250 475 510
3500 460 485
3750 432 375
3800 426 470- Fakiiri !
Mikähän on lähde, ilmeisesti joku testi. Volvo ei ole itse ilmoittanut ikinä mitään. D-Tronicin 250 HV version max. väännöksi ilmoitettiin aikanaan 570 Nm ja 300-heppaisen 660 Nm.
- sverige
Koko paskaan ei saa edes osia itse yritin ostaa volvolta kad 44 venttiili kopan tiivistettä EI VALMISTETA ENÄÄ PISTA SILIKOONIA,KONE ON VUODELTA 2001
Volvo on ainoana valmistajana kautta aikojen taannut osien saannin 20 vuodeksi valmistushetkestä eteenpäin.
Vieläkin saa osia esim. 100-vetolaitteeseen, jonka valmistus loppui 1970-luvun alussa.
Älä huolehdi, kyllä pätevä korjaamo, tai lääkäri auttaa :)- Valitettavasti MC:ltä ei lö...
Duoprop on ainoa tapa saada vääntö hyödyksi.
Valitettavasti MC:ltä ei löydy vastaavaa. - vulvako ainoa ?
Valitettavasti MC:ltä ei lö... kirjoitti:
Duoprop on ainoa tapa saada vääntö hyödyksi.
Valitettavasti MC:ltä ei löydy vastaavaa.http://marineenginerepower.com/drives-new-bravo-III.html
On toi jo 15 vuotta ollut (Suomenkin)markkinoilla. Silti Bravo II isolla potkurilla pesee momentinsiirrossa tämän ja duopropin. - Duoprop Duoprop ollut vuode...
vulvako ainoa ? kirjoitti:
http://marineenginerepower.com/drives-new-bravo-III.html
On toi jo 15 vuotta ollut (Suomenkin)markkinoilla. Silti Bravo II isolla potkurilla pesee momentinsiirrossa tämän ja duopropin.Meomentin siirto onnistuu kyllä mutta Duoprop siirtää sen paremmin todelliseksi vauhdiksi.
- jaska_40
Duoprop Duoprop ollut vuode... kirjoitti:
Meomentin siirto onnistuu kyllä mutta Duoprop siirtää sen paremmin todelliseksi vauhdiksi.
Kippari lehdessä oli lähiaikoina testi, jossa vertailtiin Volvon D4 konetta Volkswagenin dieseliin. Volvossa vetarina oli DP-H ja VW:ssä Mercruiserin Bravo3. Molemmat moottorit oli asennettu samanlaiseen veneeseen. En tiedä sitten doupropin ylivoimasuudesta, mutta ainakin tuossa testissä molempien huippunopeus oli täsmälleen sama. Kiihtyvyydessä VW pesi Volvon selvällä erolla. Toki tässä tapauksessa kiitos kuuluu pitkälti moottorille, mutta kuitenkin. Muissakin vastaavissa testeissä Bravo3 on osoittautunut kohtuullisen tehokkaaksi. Tuskin Merccarin lisäksi mm. Yanmar ja VW käyttäisivät tätä vetaria, jos se olisi luokottoman huono.
- yxi Veneilijä
jaska_40 kirjoitti:
Kippari lehdessä oli lähiaikoina testi, jossa vertailtiin Volvon D4 konetta Volkswagenin dieseliin. Volvossa vetarina oli DP-H ja VW:ssä Mercruiserin Bravo3. Molemmat moottorit oli asennettu samanlaiseen veneeseen. En tiedä sitten doupropin ylivoimasuudesta, mutta ainakin tuossa testissä molempien huippunopeus oli täsmälleen sama. Kiihtyvyydessä VW pesi Volvon selvällä erolla. Toki tässä tapauksessa kiitos kuuluu pitkälti moottorille, mutta kuitenkin. Muissakin vastaavissa testeissä Bravo3 on osoittautunut kohtuullisen tehokkaaksi. Tuskin Merccarin lisäksi mm. Yanmar ja VW käyttäisivät tätä vetaria, jos se olisi luokottoman huono.
Bravo 3 on duoprop vetolaite.Jos systeemi on huono niin miksi Mercruiser alkoi valmistaa sitä heti kun patentti vapautui?
- ja vielä testeihin omana in...
yxi Veneilijä kirjoitti:
Bravo 3 on duoprop vetolaite.Jos systeemi on huono niin miksi Mercruiser alkoi valmistaa sitä heti kun patentti vapautui?
Mercruiserilla ei ole moraalia.
Duopropkin kopioitu huonosti ja vielä testeihin omana keksintönä.
Kuvitelkaa miten huonoa löytyy piilossa olevista komponenteista, kun näkyvätkin hankitaan rikoksella.
Volvolla on ollut tapana että ammattivehkeistä saa tietoa ja näistä lelukoneista ei sitten tarvi ilmoittaa muuta kuin käykö se tiettyyn käyttöön vai ei.. Onko sinulla muuta tarvetta sille käyrästölle kuin uteliaisuus?
- vääntömomentti
Mielenkiinnosta kyselen, sellainen kone on myynnissä ja pohdin vaihtoa. Löysin Volvon tiedostopankista KAD42 tai itseasiassa KAMD42 esitteen, jossa oli käyrät ja jopa kulutuskäyrä l/h! Tuon koneen arvot lienevät aika yhteneväiset.
- sen puute...
vääntömomentti kirjoitti:
Mielenkiinnosta kyselen, sellainen kone on myynnissä ja pohdin vaihtoa. Löysin Volvon tiedostopankista KAD42 tai itseasiassa KAMD42 esitteen, jossa oli käyrät ja jopa kulutuskäyrä l/h! Tuon koneen arvot lienevät aika yhteneväiset.
Kävin piruuttani VP:n tietokannassa myös. Valitettavasti huippuvääntö jäi alle 500 Nm:n Volvon prosyyrin mukaan 42:lla. Aikanaan vääntö oli yksi syistä valita D-Tronic.
vääntömomentti kirjoitti:
Mielenkiinnosta kyselen, sellainen kone on myynnissä ja pohdin vaihtoa. Löysin Volvon tiedostopankista KAD42 tai itseasiassa KAMD42 esitteen, jossa oli käyrät ja jopa kulutuskäyrä l/h! Tuon koneen arvot lienevät aika yhteneväiset.
Eri kehitys versiot, en tunne noita niin paljoa että pystyisin sanoa mitä on muutettu.
sen puute... kirjoitti:
Kävin piruuttani VP:n tietokannassa myös. Valitettavasti huippuvääntö jäi alle 500 Nm:n Volvon prosyyrin mukaan 42:lla. Aikanaan vääntö oli yksi syistä valita D-Tronic.
Huippu vääntömomentilla ei ole juurikaan merkitystä, liukuvassa on ratkaisevaa että sitä on riittävästi liukuunnousu vaiheessa ja teho on se joka kuljettaa venettä huippunopeudessa.
- MCllä on ajettava lämpömitt...
B23E kirjoitti:
Huippu vääntömomentilla ei ole juurikaan merkitystä, liukuvassa on ratkaisevaa että sitä on riittävästi liukuunnousu vaiheessa ja teho on se joka kuljettaa venettä huippunopeudessa.
KAD42 tai KAD43 ainoa pitkäikäinenn vaihtoehto.
Muut ovat koko moottorielämänsä kärsineet joka liukuunnousussa väännön puutteesta siellä,
missä sitä eniteen tarvitsee.
Mer Cruiserilla hiljaa ajaminen rikkoo moottorin heti, koska vääntö puuttuu ja kone on kiehuvan kuuma. - puo-lus-ta-jia
MCllä on ajettava lämpömitt... kirjoitti:
KAD42 tai KAD43 ainoa pitkäikäinenn vaihtoehto.
Muut ovat koko moottorielämänsä kärsineet joka liukuunnousussa väännön puutteesta siellä,
missä sitä eniteen tarvitsee.
Mer Cruiserilla hiljaa ajaminen rikkoo moottorin heti, koska vääntö puuttuu ja kone on kiehuvan kuuma.Aika hauska kaveri meillä tässä. Että voisi olla markkinoilla joku moottori jonka rikkoo hiljaa ajaminen.....
D-Tronic 250 570Nm @2600RPM, 500Nm @2000RPM
Varhaisemmista KADeista suli männät, myöhäisemmistä paukkuu vain kannet :( - Mitä MC:n lämpö näytti?
puo-lus-ta-jia kirjoitti:
Aika hauska kaveri meillä tässä. Että voisi olla markkinoilla joku moottori jonka rikkoo hiljaa ajaminen.....
D-Tronic 250 570Nm @2600RPM, 500Nm @2000RPM
Varhaisemmista KADeista suli männät, myöhäisemmistä paukkuu vain kannet :(Minä en ole koskaan ajanut lämpömittarilla venettäni.
KAD42:lla on 4000 h ilman paukkumista hyvin yleistä kun huolletaan oikein, ja joka kesä tulee lisää.
Montako MC:tä on? - targamies
Mitä MC:n lämpö näytti? kirjoitti:
Minä en ole koskaan ajanut lämpömittarilla venettäni.
KAD42:lla on 4000 h ilman paukkumista hyvin yleistä kun huolletaan oikein, ja joka kesä tulee lisää.
Montako MC:tä on?Vaihdoin vanhempaan Targa 31 veneeseeni vuonna 1998 vanhojen Volvo AQAD41 koneiden tilalle Mercruiser 4.2 D-Tronicit (250 hv) Bravo 3 vetareilla. Koneilla on nyt ajettu 2600 tuntia. Ainoa normaalihuoltojen lisäksi tehty toimenpide on se, että huollatin varmuuden vuoksi suuttimet edellisvuonna. Jaa, tarkemmin ajateltuna yksi murhe on matkaan mahtunut, sillä toiseen moottoriin vaihdettiin ohjausboksi heti ensimmäisenä kesänä, mutta se olikin takuukorjaus. Vetolaitteet on tosin uusittu edelliskesänä, mutta vaihdon syynä oli kivelle ajo ja sehän ei ole laitteiden vika vaan kipparin.
Kokonaisuutena olen ollut erittäin tyytyväinen cruisereiden laatuun ja käyttöominaisuuksiin. Moottorit liikuttavat venettäni erittäin pirteästi, ero vanhoihin Volvoihin on kuin yöllä ja päivällä. Toki KADitkin varmaan ovat pirteämpiä kuin 41:set, mutta silti. Yksi erityisplussa Merccarin (tai siis VM:n) dieseleissä on se, että ne eivät juurikaan savuta edes kylmäkäynnistyksissä, vaikka tunteja on jo ehtinytkin kertyä kokolailla. Satamissa kun katselee Volvomiehiä, niin ainakin hiukan vanhemmista koneista savua tulee aina ja paljon. Se on ikävää niin luonnon kuin kanssaihmisten viihtyvyyden kannalta.
Ymmärrän että Volvoja ylistetään, koska merkin markkinaosuus on Suomessa varmaan 70 %:a tai enemmän. Kuitenkin suosittelen tutustumaan muihinkin moottorimerkkeihin, ei ne Volvot nyt niin ihmeellisiä ole. Onneksi jokainen voi tehdä valintansa mielensä mukaan. Kun itse seuraavan kerran olen koneita vaihtamassa, niin uskoisin päätyväni samaan merkkiin uudelleen. - ei mitään merkitystä
targamies kirjoitti:
Vaihdoin vanhempaan Targa 31 veneeseeni vuonna 1998 vanhojen Volvo AQAD41 koneiden tilalle Mercruiser 4.2 D-Tronicit (250 hv) Bravo 3 vetareilla. Koneilla on nyt ajettu 2600 tuntia. Ainoa normaalihuoltojen lisäksi tehty toimenpide on se, että huollatin varmuuden vuoksi suuttimet edellisvuonna. Jaa, tarkemmin ajateltuna yksi murhe on matkaan mahtunut, sillä toiseen moottoriin vaihdettiin ohjausboksi heti ensimmäisenä kesänä, mutta se olikin takuukorjaus. Vetolaitteet on tosin uusittu edelliskesänä, mutta vaihdon syynä oli kivelle ajo ja sehän ei ole laitteiden vika vaan kipparin.
Kokonaisuutena olen ollut erittäin tyytyväinen cruisereiden laatuun ja käyttöominaisuuksiin. Moottorit liikuttavat venettäni erittäin pirteästi, ero vanhoihin Volvoihin on kuin yöllä ja päivällä. Toki KADitkin varmaan ovat pirteämpiä kuin 41:set, mutta silti. Yksi erityisplussa Merccarin (tai siis VM:n) dieseleissä on se, että ne eivät juurikaan savuta edes kylmäkäynnistyksissä, vaikka tunteja on jo ehtinytkin kertyä kokolailla. Satamissa kun katselee Volvomiehiä, niin ainakin hiukan vanhemmista koneista savua tulee aina ja paljon. Se on ikävää niin luonnon kuin kanssaihmisten viihtyvyyden kannalta.
Ymmärrän että Volvoja ylistetään, koska merkin markkinaosuus on Suomessa varmaan 70 %:a tai enemmän. Kuitenkin suosittelen tutustumaan muihinkin moottorimerkkeihin, ei ne Volvot nyt niin ihmeellisiä ole. Onneksi jokainen voi tehdä valintansa mielensä mukaan. Kun itse seuraavan kerran olen koneita vaihtamassa, niin uskoisin päätyväni samaan merkkiin uudelleen.Olipa edustava otos: 2 kpl MC:tä ei merkitse mitään. Vielä kun vertailit vanhaan AQAD:hen uusia MC:itäsi, niin tuoksena on ajattelun katasrtofi.
B23E kirjoitti:
Eri kehitys versiot, en tunne noita niin paljoa että pystyisin sanoa mitä on muutettu.
Ainut ero on että KAMD on keskimoottori, ja KAD sisäperämoottori. Tosin Volvo ilmoitti aikoinaan AQAD 41 tehoksi 200 hv, ja TAMD 41 tehoksi 197 hv (ero selittynee hävikkieroon voimansiirrossa).
Volvo muutti jo vuosia sitten nimityspolitiikkaa siten että sisäperädieseleistä jätettiin pois AQ-alku (= aguamatic), vertaa AQAD 41 -> AD 41. Eli vanhan merkintämallin mukaisesti KAD 44 olisi AQKAD 44. Sen sijaan keskimoottoreihein jätettiin MD loppu (MD = Marine Diesel).- osta sinä völvö
ei mitään merkitystä kirjoitti:
Olipa edustava otos: 2 kpl MC:tä ei merkitse mitään. Vielä kun vertailit vanhaan AQAD:hen uusia MC:itäsi, niin tuoksena on ajattelun katasrtofi.
Mikähän sinun sanomasi oli...? Näillä
KADeilla oli ongelmana LIIAN pieni iskutilavuus - ja Börje TUPLASI sen näissä D6 -koneissa !!!
Nyt Börje johtaa tilavuudessa, tehossa ja varsinkin hinnassa - targamies
ei mitään merkitystä kirjoitti:
Olipa edustava otos: 2 kpl MC:tä ei merkitse mitään. Vielä kun vertailit vanhaan AQAD:hen uusia MC:itäsi, niin tuoksena on ajattelun katasrtofi.
Vertailu ontuu, kuten itsekin totesin. Tilanne on vaan se, että täällä Suomessa sadasta matkaveneestä 80:ssä on Volvo, ehkä kolmessa Merccari ja lopuissa joku muu. Tästä syystä kokemukset painottuvat Volvoihin. Pääpointtini olikin siinä, että mikäli Suomessa myytäisiin hyvien jakelukanavien kautta muitakin kuin Volvon koneita, olisi ihmisillä oikeasti mistä valita. Tällä hetkellä suurin osa valitsee Volvon, koska merkin markkina-asema on vuosikymmenten saatossa muodostunut uskomattoman vahvaksi ja mielikuva on se, että Volvo on ainoa toimiva kone. Aiemminhan tilanne olikin pitkälti juuri tämä, sillä sisäperädieseleitä ei muilla valmistajilla kauheasti ollut tarjolla. 90-luvun lopulta alkaen tilanne on kuitenkin jossain määrin muuttunut. Jos verrataan Volvon KAD43/44/300 sarjan koneita tuon ajan kilpailijoiden vastaaviin, niin eivät nuo nyt mitään erityisen ihmeellisiä ominaisuuksia tarjoa. Nämä uudet Volvon D-sarjan koneet on sitten asia erikseen, koska ne edustavat uutta moottorisukupolvea. Mutta kuten todettua, jokainen valitsee veneeseensä minkä moottorin haluaa. Joka merkissä on omat hyvät ja huonot puolensa, täydellistä pakettia tuskin vielä on keksitty. Minusta on kuitenkin turha täällä laukoa "Volvo on paras - muut koneet on kuraa" -tyyppisiä kommentteja.
- Markkinaosuuksista
targamies kirjoitti:
Vertailu ontuu, kuten itsekin totesin. Tilanne on vaan se, että täällä Suomessa sadasta matkaveneestä 80:ssä on Volvo, ehkä kolmessa Merccari ja lopuissa joku muu. Tästä syystä kokemukset painottuvat Volvoihin. Pääpointtini olikin siinä, että mikäli Suomessa myytäisiin hyvien jakelukanavien kautta muitakin kuin Volvon koneita, olisi ihmisillä oikeasti mistä valita. Tällä hetkellä suurin osa valitsee Volvon, koska merkin markkina-asema on vuosikymmenten saatossa muodostunut uskomattoman vahvaksi ja mielikuva on se, että Volvo on ainoa toimiva kone. Aiemminhan tilanne olikin pitkälti juuri tämä, sillä sisäperädieseleitä ei muilla valmistajilla kauheasti ollut tarjolla. 90-luvun lopulta alkaen tilanne on kuitenkin jossain määrin muuttunut. Jos verrataan Volvon KAD43/44/300 sarjan koneita tuon ajan kilpailijoiden vastaaviin, niin eivät nuo nyt mitään erityisen ihmeellisiä ominaisuuksia tarjoa. Nämä uudet Volvon D-sarjan koneet on sitten asia erikseen, koska ne edustavat uutta moottorisukupolvea. Mutta kuten todettua, jokainen valitsee veneeseensä minkä moottorin haluaa. Joka merkissä on omat hyvät ja huonot puolensa, täydellistä pakettia tuskin vielä on keksitty. Minusta on kuitenkin turha täällä laukoa "Volvo on paras - muut koneet on kuraa" -tyyppisiä kommentteja.
Toistetaan vielä kerran.
Otos on oltava kunnollinen.
Turha tarinointi voidaan lopettaa tähän. - targamies
Markkinaosuuksista kirjoitti:
Toistetaan vielä kerran.
Otos on oltava kunnollinen.
Turha tarinointi voidaan lopettaa tähän.en vaan ymmärrä miksi suomalaisveneilijät jumaloivat niin suuresti traktorin moottoreita... Mutta ei tästä sen enempää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293135- 1201269
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu101145- 58981
- 70969
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26917Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu173912Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38891Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.66860Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75794