wacom piirtopöydät

kertokaa

juu huomasin kyllä että täällä on ollut jo vähän keskustelua noista wacomin piirtopöydistä mutta ajattelin kuitenkin että voisiko joku vielä vähän valaista minua näiden piirtopöytien suhteen. että miten tämä homma edes toimii? haaveena olisi vanhemmilta toivoa joululahjaksi jonkinmoista piirtopöytää,ei kalliimmasta päästä mutta kuitenkin laadukasta. tuolta olen katsellut noita http://www.webpalvelu.com/wacom_-tuotteet.htm että valaiskaa minua vähän :D kiitoksiah.

4

6151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se kyllä

      piirtopöytä on vähän kuin monitorisi kokoinen paperi. Itselläni on wacom intuos 3 A5 wide. Wide sen takia että monitorini on laajakuvamallia. Minulle tuo koko on ainakin aivan riittävä. Aluksi kuvittelin että piirtopöydän täytyy olla mahdollisimman suuri jotta piirtäminen tuntuisi luontevalta. Monitori jolla sitä käytän on kyllä aika pieni läppärin 15.4 tuuman näyttö.
      Wacomin bamboista minulla ei ole juurikaan kokemuksia. Kai niilläkin alkuun pääsee.
      Mutta elä harkitsekaan muita piirtopöytiä kuin wacomeja jos ihan tosissasi haluat piirtopöytää käyttää.

    • Anselmiina

      Itsellä on ihan uusi Wacom Intuos A4 ja se on kyllä aivan helmi.
      Minä tarvin sen jo opiskelujeni kannalta, että ihan vaan piirusteluun varmana riittää tuo A5.
      Kannattaa katsoa Youtubesta tutorialeja. Pistää hakusanaksi wacom, ni johan löytyy,

    • nobba24

      Vastaan nyt pitkästi ja toivottavasti mahd. kattavasti: No kaikkein PARAS piirtopöytä olisi varmasti mahdollisimman iso, täynnä toimintoja ja semmoinen että siihen voi piirtää suoraan niin että kuva näkyy itse piirtopöydässä. Tmä kuitenkin maksaa. Siksi pitäisi varmaan alkaa karsia joitain näistä kivoista ominaisuuksista pois. Nämä vinkkini tulevat oman piirtopöytäni hankinnan kautta. Omani maksoi 120€, jälkeenpäin olen löytänyt pari kauppaa josta sen olisi saanut reilulla 70€:lla. Itse aloittaisin/aloitin siitä jutskusta että kuvan ei mielestäni tarvitse piirtyä itse pöytään. Voi olla vaikea kuvitella että piirtäessä tuijottaisi tietokoneen ruutua eikä alaspäin paperille, mutta usko vain; siihen tottuu yllättävän nopeasti. Seuraavaksi on tuo ominaisuus asia. Tällä tarkoitan lähinnä pöydän mukana tulevia ohjelmia ja itse pöydässä olevia nappuloita ja säätimiä. Täytyy sanoa että niistä on todella paljon hyötyä. Ensinnäkin oman pöytäni mukana sain Photoshop Elements 6.0, josta olin todella iloinen. Varsin kattava ohjelma, vaikkei toki minnekkään CS3 tasolle ylläkkään. Mutta ohjelman lisäksi iso vaikuttava juttu tässä asiassa on ne nappulat. Monissa piirtopöydissä (kuten minun omassani) on semmoinen "rulla" siinä piirtoalueen yläpuolella josta saa säätää zoomia oikeastaan missä vain ohjelmassa (eikä vain piirto-ohjelmassa vaan myös nettiselaimessa jms. :). Voi kuulostaa turhamaiselta, mutta zoomin säätö näin nopeasti lyhyellä kädenliikkeellä säästää aikaa ja vaivaa kun halutaan piirtää pikkutarkkaa kohtaa. Se onkin minulla ollut se päänamikka, muut ovat sitten extraa :) Lopulta tulee vastaan kysymys että minkä kokoinen? Ehdottomasti kyllä suosittelen ottamaan niin iso kuin mihin budjetti riittää! Itse piirtelen tuolla lähinnä sarjakuvia ja ajattelinpa sitten että mihinpä minä tarvitsen piirtotilaa kun kuitenkin piirtoalue on vain pienen ruudun kokoinen? No, aasia ei ole ihan näin, sen sain huomata käyttäessäni tätä A6 kaveria. 1. Käsi tuuppaa liusumaan kokoajan piirtopöydän reunan yli niin että piirtäminen vaikeutuu 2. Piirtopöydän piirtoala ei ole suhteessa ruudun tai vaikka auki olevan ohjelman, vaan koko näytön kokoon. Tämä voi nyt vaikuttaa siltä ettei enää pärjäisi ilman A1 piirtopöytää, mutta ei se nyt ihan niinkään ole. Tämän A6 laitteeni kanssa on pari pikkupulmaa tullut, mutta on tässä sen verran hyvin selvitty etten varsinaisesti kadu ostostani. Ja voihan sen piirto-ohjelman venyttää koko näytölle. Jokainen voi nyt sitten itse miettiä millaisia töitä aikoo piirtää. Itse tyydyn ihan perus länsimaalaisiin sarjisukkoihin, mutta jos hurjan pikkutarkkaa tai/ja suurialaista animea tai jotain vastaavia hienoja piirroksia aikoo tehdä, suosittelen harkitsemaan A5 tai A4 pöytiä. Eli TIIVISTETTYNÄ: Suht halpa (50-150 €) peruspaketti joka kyllä riittää: -Ei kuvan piirtopöytään piirtymistä - Zoomausrulla - Perushyvä ohjelma (esim. Photoshop Elements) - Itselleen sopiva koko (vähintään nyt A6 :D) Kivoja lisämukavuuksia jos budjetti riittää: - Kuvan piirtyminen itse piirtopöytään - Lisää jänniä nappuloita :P - Ylihyvä ohjelma (esim. fiktiivinenyybermahtipropaint tai sitten ihan joku Photoshop CS3) - Isompi koko (periaatteessa mitä isompi sen parempi) Itselläni on siis tuo Wacomin bamboo, ja on ollut aika loistava, vaikka vaatiikin totuttelua piirtämisen jälkeen :) Onnea valintaan!

    • kynäsurvotenläpi

      Joo, banboo on hyvä hinta ja laatusuhteeltaan. Ostin myös tuon intuos4 mallin ja aivan pas*a letku alusta. Aikani piirsin tuolla niin mainioksi kehutulla intoossilla ja lopuksi iskin kynän paneeliin jotta kerrasta selvää kamaa. Mokoman letkun heitin sitten ikkunasta pihalle ja jatkoin bamboolla.

      Eli, älkööt kehuku jotakin vaan kalliimman hinnan vuoksi..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4856
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3066
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1461
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1203
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1167
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1167
    Aihe