kun sijoitettu lapsi tulee biovanhempiensa luo kotiin lomalle, maksetaanko biovanhemmille tästä joku korvaus? entä jos biovanhemmat käyvät lapsensa luona, saako korvausta matkakustannuksista?
sijoitettu lapsi
25
1198
Vastaukset
- josta seuraa aina
haukkumista, joten varaudu siihen.
Itse sain pari vuotta sitten laitoksesta 4 e/vrk lapselle ruokarahaa ja lapsen meno-paluu bussilippu kustannettiin. Paikkakohtaisia ovat korvaukset ja myös lakisääteisiä, joten kyllä sinun jotain kuuluu saada. - on sellainen tehty
lain mukaanhan se olisi tehtävä jokaiselle huostaanotetulle lapselle jne.
Laita kirjallinen kysely lapsen omalle lastensuojeluviranomaiselle, miten teidän kohdalla asiat ovat.
Lastensuojeluviranomainen saa palkkansa lastensuojelutyöstä ja tämä kysymäsi asia on lastensuojeluviranomaistyöhön kuuluvaa asiaa.
Toivottavasti saatte kaiken sen tuen ja tukemisen mikä perheellenne kuuluu, jotta lapsi voi vierailla omassa kodissaan mahdollisimman paljon ja vähintäänkin sovitun mukaisesti.- säästän
kustannan huoneen, sisustan huoneen lapselle, maksan puhelinlaskut... Ruokin 8 pv kuukaudessa aamusta iltaan... saan korvauksia 16 euroa kuukaudessa.
- lain mukainen korvaus?
säästän kirjoitti:
kustannan huoneen, sisustan huoneen lapselle, maksan puhelinlaskut... Ruokin 8 pv kuukaudessa aamusta iltaan... saan korvauksia 16 euroa kuukaudessa.
Esimerkiksi ruokarahat, matkakustannukset, asumistuet jne. Ja varsinkin jos olet pienituloinen tai toimeentulotuella elävä lapsen vanhempi/vanhemmat
ovatko yhteiskunnalle kuuluvat velvoitteet ja kustannukset esimerkiksi lapsen vaatetuskustannukset yms, jne kohdillaan.
(3. sektorilla voisi olla myös jokin taho jolla on tarjota taloudellista apua tilanteessanne.
Lapsen etuhan ei edes hänen sijoitettuna ollessaan ole se
että omien vanhempien taloudellinen tilanne estäisi esimerkiksi lapsen kotonaan vierailut jne.
Juurihan tuli julkisuuteen tieto, että lapsia sijoittaneet kunnat kustantavat sijoitettuna olevien lasten sijaisvanhemmille esimerkiksi virkistystä taikka muutoin ja ylimääräisesti osallistuvat lapsesta johtuviin kustannuksiin siis extrana kaikkien lakisääteisten palkkioiden yms. lisäksi)
- Näin meillä
En ole varma siitä, että miten on, jos haluat mennä tapaamaan lasta, mutta lapsi pitää tuoda kotiin. Näin ainakin meilä. Siis viikonlopun ruokarahat ja kuljetukset. Minä tosin en saa mennä perhekotiin, koska eivät halua tavata minua. Siinä omituinen dilemma, koska kuitenkin minulle on luvattu, oikein kirjattu, että saan mennä tapaamaan lapsia perhekotiin jos haluan.
- mutta....
jotain kuitenkin tulisi saada?
- kaktus
mutta.... kirjoitti:
kyllä meillä vanhempi sai matkarahat, kun tuli lapsia katsomaan pitkän matkan päästä ja nykyään saa ruokarahaa myös.
Kannattaa kysyä ja vaatia jos ei muuten saa. - Keke-68
kaktus kirjoitti:
kyllä meillä vanhempi sai matkarahat, kun tuli lapsia katsomaan pitkän matkan päästä ja nykyään saa ruokarahaa myös.
Kannattaa kysyä ja vaatia jos ei muuten saa."ken saa...riippuen sossusta. Itse en ole saanut, vaikka asun lapsistani yli 500 km päässä, vaikka olen vaatinut tätä matkakorvausta.
Sama vaikka aiemmin, kun olin työtön...ei sittenkään...onneksi sukulaiset auttoivat, jotta jotenkin silloin tapaamiset onnistuivat, ettei tarvinut sossun kirjata taas ylös, että "isä perui tulonsa"...syytähän ei tarvi kirjata ylös. - vai miten se nyt olikaan?
Keke-68 kirjoitti:
"ken saa...riippuen sossusta. Itse en ole saanut, vaikka asun lapsistani yli 500 km päässä, vaikka olen vaatinut tätä matkakorvausta.
Sama vaikka aiemmin, kun olin työtön...ei sittenkään...onneksi sukulaiset auttoivat, jotta jotenkin silloin tapaamiset onnistuivat, ettei tarvinut sossun kirjata taas ylös, että "isä perui tulonsa"...syytähän ei tarvi kirjata ylös.onko tuosta jotain kirjallista olemassa, vai onko tosiaan niin, että jotkut saavat, jotkut ei.
- Keke-68
vai miten se nyt olikaan? kirjoitti:
onko tuosta jotain kirjallista olemassa, vai onko tosiaan niin, että jotkut saavat, jotkut ei.
mitään "lakisääteistä" ,jo se on nähty muutenkin näiden, eräiden sossujen "toiminta" tavoissa.
- Kahdesta lapsesta
mutta.... kirjoitti:
Siis viikonlopusta. Lomilla olen saanut enemmän. Ei kuitenkaan yhtä paljon kuin perhekoti saa lapsesta, eli pelkkää rahastusta, ei rakkaudesta lapsiin.
- luulen
Kahdesta lapsesta kirjoitti:
Siis viikonlopusta. Lomilla olen saanut enemmän. Ei kuitenkaan yhtä paljon kuin perhekoti saa lapsesta, eli pelkkää rahastusta, ei rakkaudesta lapsiin.
perheiltä rakkautta löytyvän. Ei voi olla pelkkää rahastusta, sillä korvaukset eivät niin suuria ole, kuin mitä vastuu.
- kiinnostunut...
Hänellä lapset sijoitettuna parin sadan kilometrin päähän, ollut jo kauan ja vasta nyt sai kuulla, että matkat korvataan. Saako niitä korvauksia pitkänkin ajan takaa vaatia, ja jos, niin mistä niitä pyytää?
- Keke-68
yrittää saada jälkikäteen, mutta ei ainakaan minulla ole koskaan onnistunut...kun en ole mitään saanut muutenkaan.
- Horse66
30.7.2008 Takaisin
Kotilomille maksettava ruokaraha
Kysymys:
Onko ruokarahan maksaminen perheille sijaishuollon nuorten lomien aikana tarpeellista? Velvoittaako laki sijaishuoltopaikan maksamaan rahaa?
Vastaus:
Maksu perustuu kunnan ja sijaishuoltopaikan sopimukseen
Maksaminen perustuu kunnan kanssa tehtyyn sopimukseen, sisältöön ja nuoren kokonaisvaltaiseen tai kokoaikaiseen hoitoon laitoksessa, josta ei eritellä pois muualla vietettyä aikaa. Kilpailutuksissa kunnat yleensä määrittävät millainen summa kotilomille lähtijälle tai hänen vanhemmilleen annetaan.
Taso vaihtelee eri sopimuksissa 5 - 10 euroon vuorokausi eli keskiverto on noin 8 euroa. Näitä laskutapoja on ilmeisesti useita; yksi tapa hahmottaa asiaa on lapsen ikään suhteutettu summa, joka saadaan jakamalla toimeentulotuen osuus 30 päivällä. Tällöin summa asettuu noin 10 euroa luokkaan ja lopullisesti sitä voi sitten harkita omassa yksikössä.
Käyttövarat eivät ole ruokarahaa
Lakipykälää ruokaraha-asiasta ei ilmeisesti ole, mutta ruokaraha on joka tapauksessa hyvä resurssi tukemaan lapseen ja perheen yhteistä aikaa ja tuleehan lapselle varata myös käyttövaroja lain 55§: mukaisesti. Huomioitava on, että käyttövarat eivät ole ruokarahaa.
Lastensuojelun sijaishuollon konsulttiryhmä Anne Karppinen & Pirjo Hakkarainen.
Keskustele aiheesta
Olet tässä: Etusivu - Konsultointi - Konsulttiryhmät - Lastensuojelun sijaishuolto Tulostettava versio - Tiistai 09.12.2008 - KS.
Minä ainaskin saan jonkin summan ruokarahaa, kun lapset tulevat kotiin, tai minä menen lasten luokse. Raha ei ole suuri, mutta kotioloissa sillä tekee ihan hyvät pöperöt ja voi ostaa päälle vaikka jäden =)
- tapahtui näin
Meillä oli sovittu ja kirjattu virallisesti papereihin, että minä biovanhempana kustannan kaksi matkaa kuukaudessa lapsen käydessä kotona. Lisäksi maksoin ns. hoitokorvauksen kunnalle huostasta.
Myöhemmin luin juuri täältä, että on olemassa joku ruokaraha. Kysyin sitä ja sossu ihmetteli, miksei minulle oltu sitä maksettu. Eli sijoituspaikan olisi pitänyt maksaa minulle 10 € / viikonloppu ruokarahaa kun lapsi tuli kotiin. No kun asia tuli puheeksi, sijoituspaikka alkoi maksamaan minulle ruokarahaa.- tai....
keneltä sitä tulisi pyytää? sioituspaikalta, vai sossulta?
- #""
tai.... kirjoitti:
keneltä sitä tulisi pyytää? sioituspaikalta, vai sossulta?
Asiakassuunnitelmassa sovitaan tapaamiset ja vanhemmat lähettävät matkakuitit sosiaalityöntekijälle. Jos lapsi on yötä vanhemmillaan, siitä maininta ja sos.tt maksaa vanhemmille myös lapsen toimeentulotuen suuruisen korvauksen.
- Horse66
sijaisperhe ei maksanut ruokarahoja vaan sossu ja 3 lasta viikonloppu 11€ .... mutta nyt kun lapset siirrettiin perhekotiin niin...17€pv 3 lasta...viikonloppu 34.60€ Huomattava ero..
- .niistä lapsilisitä
Horse66 kirjoitti:
sijaisperhe ei maksanut ruokarahoja vaan sossu ja 3 lasta viikonloppu 11€ .... mutta nyt kun lapset siirrettiin perhekotiin niin...17€pv 3 lasta...viikonloppu 34.60€ Huomattava ero..
ja elatustuista pitäisi maksaa vanhemmille sen verran, että kustannukset peittyvät: ruokaa ei saa edes yhdeksi päiväksi neljällä eurolla. Ruokaraha maksetaan ainakin meillle vain niiltä päiviltä, jolloin lapsi yöpyy kotona eli pe-su, kaksi yötä 8 euroa.
Pidän lisäksi lapseni takia 200 euroa kalliimpaa asuntoa ja ostan lapselleni muutaman sadan euron edestä lahjoja. Lisäksi lapseni puhelinkuluja ei suostuta maksamaan.
Kouluun lapselleni ei kustanneta yhden euron iltapäivävälipalaa, kun se on niin kallista.
Vähintäänkin asumistuki pitäisi laskea sen mukaan, että asunnossa on lapsi viikonloput.
Tätä puolta ei ole käsitelty missään lakialoitteessa.
En ole oikeutettu toimeentulotukeen, mutta olen työtä vailla ja minulla on velkoja. - maksamaan
.niistä lapsilisitä kirjoitti:
ja elatustuista pitäisi maksaa vanhemmille sen verran, että kustannukset peittyvät: ruokaa ei saa edes yhdeksi päiväksi neljällä eurolla. Ruokaraha maksetaan ainakin meillle vain niiltä päiviltä, jolloin lapsi yöpyy kotona eli pe-su, kaksi yötä 8 euroa.
Pidän lisäksi lapseni takia 200 euroa kalliimpaa asuntoa ja ostan lapselleni muutaman sadan euron edestä lahjoja. Lisäksi lapseni puhelinkuluja ei suostuta maksamaan.
Kouluun lapselleni ei kustanneta yhden euron iltapäivävälipalaa, kun se on niin kallista.
Vähintäänkin asumistuki pitäisi laskea sen mukaan, että asunnossa on lapsi viikonloput.
En ole oikeutettu toimeentulotukeen, mutta olen työtä vailla ja minulla on velkoja.lapsen välipalamaksua, sossu vai perhe? Ja ymmärsinkö oikein, että esim. jos lapsi tulee aamulla ja lähtee illalla, ei korvausta saa, vaikka tottakai lapsi siinä päivän aikana syö aterian jos toisenkin.
- mukaan välipala
.niistä lapsilisitä kirjoitti:
En ole oikeutettu toimeentulotukeen, mutta olen työtä vailla ja minulla on velkoja.kuuluu sijaiskodin kustannettavaksi ja huolehdittavaksi. Näin ilmoitettiin minulle sosiaalitoimesta. Käytännössä sijaiskoti ei kuitenkaan anna euroa välipalaa varten eikä laita välipalaa lapselle mukaan kouluun. Lapseni on ilman välipalaa. Sosiaalitoimella ei ole olemassa järeitä otteita lapsen edun huolehtijana, lepsua toimintaa veronmaksajien suostumuksella.
Mielestäni sijaiskoti kavaltaa tuon euron veronmaksajilta. Kavallus on rikos. Perhekodit vaan ovat diplomaattisuojassa. - jos mikä
mukaan välipala kirjoitti:
kuuluu sijaiskodin kustannettavaksi ja huolehdittavaksi. Näin ilmoitettiin minulle sosiaalitoimesta. Käytännössä sijaiskoti ei kuitenkaan anna euroa välipalaa varten eikä laita välipalaa lapselle mukaan kouluun. Lapseni on ilman välipalaa. Sosiaalitoimella ei ole olemassa järeitä otteita lapsen edun huolehtijana, lepsua toimintaa veronmaksajien suostumuksella.
Mielestäni sijaiskoti kavaltaa tuon euron veronmaksajilta. Kavallus on rikos. Perhekodit vaan ovat diplomaattisuojassa.ei ainakaan ole lapsen edun mukaista, että pimittää välipalarahat, eikä edes kotoa välipalaa laita mukaan. Sossuko ei tähän millään lailla puutu? Oletko perheen kanssa asiasta keskustellut? millä perustelevat sen, että saa olla ilman välipalaa?
- Anonyymi
tietääkseni maksetaan.mutta maksetaanko isovanhemmille ruokarahaa jos vie lapsen lomamatkalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212656Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292282- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532160Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211772Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2901454
- 1331408
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399