Anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta mitä eroa on controllerilla ja talouspäälliköllä?
Controller vs talouspäällikkö
8
9117
Vastaukset
- lelelel
Ei tähän voi yksiselitteisesti vastata, koska nykyään nämä nimikkeet ovat kärsineet inflaation mielestäni.
No periaatteessa controller olisi keskittynyt sisäiseen laskentaan ja talouspäällikkö olisi se talousosaston esimies. Toki nykyään talouspäälliköillä ei välttämättä ole yhtään alaista ja controller hoitaa ostoreskontraa... - ei mitään
Ei niillä ole mitään muuta eroa kuin, että Controller kalskahtaa korvaan "paremmalta" tässä muutenkin hienossa businessmaailmassa. Työpaikkailmoituksia seuraamalla selviää aika paljon. Talouspäällikköä varmaan käytetään enemmän alkuperäisessä tarkoituksessaan, eli tekee tosiaan päällikkötason hommia.
Controllerkin tekee monesti vastaavia hommia kuin talouspäällikkö, mutta riippuu yrityksistä kuinka hienoille linjoille siellä on lähdetty noiden nimikkeiden kanssa. Controller saattaa joskus tehdä ihan sitä reskontraakin.- isossa firmassa
Itse toimin Controllerina suurehkon yrityksen yhdessä liiketoiminnassa, jonka liikevaihto yli 100 meur vuodessa. Meillä ei talouspäälliköitä ole, vaan sitten on konsernitasolla talousjohtaja. Pienemmissä yrityksissä on ehkä tyypillisemmin talouspäällikkö tittelillä ja tekee alusta loppuun kaiken itse.
- Controller
Controller on uusi nimi talouspäälliköstä ja sama asia. Rahavahti.
Itse olen controller ja minua kutsutaan talousjohtajaksi ja talouspäälliköksi. - Anonyymi
Talouspäällikkö linjaa, seuraa ja suunnittelee yrityksen taloutta, hoitaa budjetoinnin, ennusteet, investointien rahoitukset.
Controller toimii monessa paikkaa ostopalveluna talouden asiantuntijana, tekee myös kirjanpitoa ja laatii tilinpäätöksiä. - Anonyymi
jos asiaa pohtii julkishallinnon termein.
Aikaisemmin oli kunnassa kamreerit ja reviisorit
Kamreeri vastasi kunnan budjetista ja taloudenpidosta
Reviisori tarkasti taloudenpitoa ja kirjanpidon oikeellisuutta ja päätöksenteon
laillisuutta. Kamreerit ja reviisorit ovat jo historiaa.
Kamreerin on korvannut talousjohtaja
Reviisorin on korvannut kontrolleri ja jht/kht tilintarkastajat - Anonyymi
Entinen kurssikaveri kauppatieteistä työskentelee reviisori-nimikkeellä. Controlleri hoitaa sisäistä laskentaa, talousjohtaja pelaa taskubilistä ja pasianssia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059