Tahtoisin olla jo kihlattu

Avovaimo82

Jaahas,
Miksi miehet ovat niin hemmetin saamattomia sitoutumisasioissa, ihan kuin niiden henkilökohtainen vapaus riistettäisiin lopullisesti, vaikka minä naisena olen erittäin tarkka omasta vapaudestani ja ajastani. Olen ollut suhteessa jo 9 vuotta, asuttu yhdessä kolme, ja nyt alkaa jo hermo mennä kun kosintaa ei kuulu. Itselleni se merkitsee lopullista päätöstä ns.teinisuhteen lopettamiselle, ja askeleen ottamista tulevaisuuteen sekä vastuun kantamista meistä yhdessä, perheenä. Mieheni mielestä avioliitto tarkoittaa heti perheen perustamista, itselläni ei ole kiire, vaikka liittoa haluankin. Haluan sen turvallisuuden tunteen, ja lopullisen sinetin meille. Ilmoitin reilu vuosi sitten hänelle, että vuonna 2010 olen tuleva vaimosi, tai sitten en koskaan. Tein päätöksen, koska tiedän mitä itse haluan, enkä aio jäädä odottelemaan ikuisesti, vaan suunnata katseeni rohkeasti uusiin tuuliin, jos tämä homma kaatuu miehen jänistelyyn.

14

4084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kihlautunut morsian10

      pakottaa kihlautumaan tai menemään naimisiin kanssaan, sehän on ihan selvä, mutta myönnän, että joskus miehet kaipaavat hieman potkua takapuolelle näissä asioissa. Monet miehet eivät vain ymmärrä, miten tärkeää julkinen sitoutuminen monille naisille on. Ja tiedämpä tuttavapiiristä myös parin, jossa nainen ei halunnut vielä kihlautua eikä vielä naimisiin ja mies halusi todella kovasti. Parin vuoden "mankumisen" jälkeen nainen suostui, tosin he erosivat n. 6kk kihlautumisen jälkeen. En tiedä, oliko syynä se, että nainen koki että hänet pakotettiin kihlautumaan.

      Minä ja kihlattuni seurustelimme vain vuoden ennen kuin muutimme yhteen. Olimme vuoden aikana käyneet rankkojakin kokemuksia yhdessä läpi, joten niiden pohjalta jo jota kuinkin tiesi, sovimmeko yhteen vai emme. Meille päätös yhteen muuttamisesta oli jo suuri juttu, ei sitä lähdetty "vain kokeilemaan" vaan ihan tosissaan.

      Pari vuotta asuttuamme samaa taloutta, puhuimme ensimmäisen kerran vakavasti avioliitosta. Tuota ennen mies ei juuri halunnut edes puhua, hänestä avioliitto alle 25-vuotiaana ei ollut vielä ajankohtainen. Sitten kun aloimme siitä puhua, selvisi, että mies hieman pelkäsi avioliittoa (omat vanhempansa eronneet, toinen kaksi kertaa jne.).

      Kuitenkin sitten "sovimme" tuolloin marraskuussa, että kyllä me naimisiin vielä menemme, kunhan esim opiskelut on ohitse ja taloudellinen tilanne parempi ym.

      Itse pidin tuota jo jonkun asteisena kihlautumisena, vaikka sitä ei siinä niin korostettukaan. Menin ja ostin miehelleni sormuksen ja vasta tuossa loppukesästä kosin häntä. Menimme sitten silloin kihloihin "virallisesti" ja nyt on mietitty häiden ajankohtaa ja muita yksityiskohtia. Silti häät tulevat aikaisintaan vuonna 2010.

      Ensin kyllä hieman pelkäsin, että mitä jos mies ei olekaan vielä valmis sitoutumaan julkisesti tai jos ei tykkää, että minä naisena teen aloitteen. Luulen, ettei mies olisi koskaan tajunnut kosia, olisi varmaan vain joskus tulevaisuudessa tokaissut, että naimisiin mennään tuona ja tuona päivänä tms. ilman sen suurempia kosintoja. Minulle kuitenkin jo kihloissa oleminen on jotain :) Saan rauhassa suunnitella häitä, kun tiedän, että sellaiset on tulossa ja esim sukulaisetkin osaavat niitä odottaa.

      Nyt mies on ollut hyvinkin innoissaan kihloissa olemisesta, mm. esitellyt sormustaan (luulin, etteivät miehet tee niin! :D) ja muutenkin alkanut innostua häistä ja naimisiin menemisestä.

      Jos sinulle ei ole kamala juttu se, että nainen kosii, niin mikset itse kosi?
      Nykypäivänä tuskin on niin väliä, kumpi sen ehdotuksen on tehnyt. Meillä mies olisi hyvin voinut kieltäytyä, jos olis halunnut, mutta suureksi yllätykseksi hän tuntui olevan vain helpottunut, ei kasaantunut enää kosintapaineita hänen harteilleen. Monille miehille tuo kosinta on niin suuri juttu, pelkäävät hylätyksi tulemista tai epäonnistumista, haluavat olla täydellisiä siinä tilanteessa, mutta eivät oikein tiedä, miten toimia jne.

      Mikset siis kosisi itse miestäsi ja sopikaa vaikka sitten se hääpäivä tuolle 2010 vuodelle, jos kerran olet jo hänelle sanonut, että siihen mennessä sitoudutte julkisesti?

    • (meetwursti)

      Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Jos olette seurustelleet jo 9 vuotta, eikä miehesi vieläkään ota näkemyksiäsi ja toiveitasi yhteisestä tulevaisuudesta huomioon, nin on aivan oikein asettaa hänelle jonkin sortin aikaraja. Toimit näin ennenkaikkea itsesi vuoksi.

      Ketäänhän ei tietenkään voi avioliittoon pakottaa, mutta mielestäni täytyy ajatella näissä asioissa myös itseään. Kukaan ei halua roikkua parisuhteessa, joka ei johda niihin päämääriin ja tue niitä arvoja joita pitää tärkeänä. Yhtä hyvin voi etsiä kumppanin jolla on samat arvot ja toiveet tulevaisuudelle. Tsemppiä!

    • Äyjä

      Minä en ainakaan menisi ikinä asumaan naisen kanssa, ennen kuin tietäisin, että hän haluaa olla kanssani loppuun asti. Siksi odotin yhdessäasumista avioliittoon..

      Ja tässä ei muuten oltaisi, jos ei nainen olisi kosinut minua. En jänistellyt, olisin itsekin kosinut varmaan seuraavana vuonna mutta nainenpa ei malttanut odottaa muutamaa kuukautta kauempaa :).

      Eli rohkeesti vaan kosimaan miehiä! Se kannattaa.

      • johan olet...

        kuinkahan pirkuleessa voit mennä naimisiin ilman minkäänlaista kokemusta siitä millasta on asua kumppanis kanssa? Toivottavasti vetää sulta maton alta tuhlaamalla joka palkkansa ihaniin kenkiin tms jotta tajuat minkä virheen teit.


      • tai sitten ei

        olen kosinut avopuolisoani jo kolmasti, enkä edelleenkään ole saanut vastausta kysymykseeni. Jotenkin on mies onnistunut kiertämään asian enkä tahtoisi kuitenkaan painostaakaan :/ koen kyllä kuitenkin vastaamattomuuden haluttomuutena avioliittoon joten ei tämä mukavaltakaan tunnu.


      • mandylion

        muuten hyvä neuvo, mutta avokkini (23v.) on sanonut mulle suoraan ja vakavasti että jos minä kosin häntä, hän vastaa kieltävästi. sitten kun on kosinnan aika, se on ehdottomasti hänen tehtävänsä miehenä. se tuli niin vakavalla äänenpainolla, että täytynee ottaa todesta... :)


      • odotellessa..
        mandylion kirjoitti:

        muuten hyvä neuvo, mutta avokkini (23v.) on sanonut mulle suoraan ja vakavasti että jos minä kosin häntä, hän vastaa kieltävästi. sitten kun on kosinnan aika, se on ehdottomasti hänen tehtävänsä miehenä. se tuli niin vakavalla äänenpainolla, että täytynee ottaa todesta... :)

        Itse muutaman kerran tiedustelin että eikö olis jo aika mennä kihloihin, niin mies sanoi että kosiminen on miehen tehtävä ja haluaa yllättää minut romanttisesti sopivan hetken tullen. Suloista, eikös :) Oli kyllä niin hienosti perusteltu vastaus et siihen on tyytyminen ja odoteltava milloin se "sopiva hetki" tulee.


    • asioista

      Sulla on sinänsä oikea asenne, että jos hän ei halua naimisiin ja sinä haluat..niin se on finito. Ja jos hän ei halua lapsia ja sinä haluat, se on finito. Se on niin helppoa. Tosin ehkä siitä olisi voinut puhua jo aiemminkin.

      Toisaalta kiristäminen ei ole hyvä juttu. Mutta olen minäkin mielessä ajatellut, että jos avokkini ei kolmen vuoden sisään kosi, niin sitten keskustellaan. Tosin enpä usko, että näin meillä käy kun asiat ollaan jo puhuttu. Ja olen ihan suoraan sanonutkin, että haluan olla ainakin vuoden kihloissa niin, ettei tarvitse häitä järjestää..pitempi aika käy hyvin myös. Mutta ihan se, että haluan että kihloista voi nauttia piristyksenä..samoin naimisiinmenosta. Mukavaa ajanvietettä nekin on järjestellä häitä ym, en halua stressata!=)

      Teillä on pitkä suhd etakana, ei kihlat mitään muuta, mutta toki omassa mielessä. Itsekin sinun tilanteessasi haluaisin jo kihloihin. Mutta älä kiristä häntä kuitenkaan=) Tsemppiä!

    • ..sulla on vielä hyvin asiat; ukko sentään asuu sun kanssa.. :p Onhan sekin kuitenkin jo jotain, trust me..
      Jos et tosiaan oo ite kosinut, niin mikset kokeilis sitä? Jos siinä tulee rukkaset, niin sitte ei "turhaan" oottelis sinne 2010 astikaan.. ;)

      • on turha

        ..odottaa kosimista. Mies ollut kaksi kertaa naimisissa ja selvästi ilmoitti ettei halua naimisiin enää,tulee kuulemma ero niin kalliiksi.

        toisaalta naimisiin meno on iso askel, enkä tiedä itsekkään tässä nykymaailman menossa, haluanko edes naimisiin.
        Toisaalta joskus haluaisin mennä naimisiin, turvatakseni itseni sekä mieheni ettei toinen joudu tyhjän päälle kuoleman sattuessa.
        Tuntuu,että miehelle suhde on niin kauan ok, kunhan se ei mene ihan niin vakavaksi,jotta joutuisi naimisiin kanssani. Onhan siinä sulattamasti ettei mies halua minun kanssa naimisiin...enhän minäkään naimisiin mene muusta kuin rakkaudesta ja halusta elää toisen kanssa,enkä ensimmäisenä ajattele eroa.

        Mutta jos miehen on hyvä olla minun kanssa näin,niin ei kai se papin aamen ole niin tärkeä? Kai sitä jonkinlaista sitoutumista jollakin sormuksella haluaa? Merkkinä, että kuuluu jollekin toiselle? Vai katseleeko sitä kuitenkin sivusilmällä toisia,josko tulisi vastaan ihminen kenen kanssa haluaa naimisiin joskus?


      • harkita kunnolla
        on turha kirjoitti:

        ..odottaa kosimista. Mies ollut kaksi kertaa naimisissa ja selvästi ilmoitti ettei halua naimisiin enää,tulee kuulemma ero niin kalliiksi.

        toisaalta naimisiin meno on iso askel, enkä tiedä itsekkään tässä nykymaailman menossa, haluanko edes naimisiin.
        Toisaalta joskus haluaisin mennä naimisiin, turvatakseni itseni sekä mieheni ettei toinen joudu tyhjän päälle kuoleman sattuessa.
        Tuntuu,että miehelle suhde on niin kauan ok, kunhan se ei mene ihan niin vakavaksi,jotta joutuisi naimisiin kanssani. Onhan siinä sulattamasti ettei mies halua minun kanssa naimisiin...enhän minäkään naimisiin mene muusta kuin rakkaudesta ja halusta elää toisen kanssa,enkä ensimmäisenä ajattele eroa.

        Mutta jos miehen on hyvä olla minun kanssa näin,niin ei kai se papin aamen ole niin tärkeä? Kai sitä jonkinlaista sitoutumista jollakin sormuksella haluaa? Merkkinä, että kuuluu jollekin toiselle? Vai katseleeko sitä kuitenkin sivusilmällä toisia,josko tulisi vastaan ihminen kenen kanssa haluaa naimisiin joskus?

        Miksi ero tulee niin kalliiksi? Eikö voi tehdä avioehtoa?

        Ymmärrän miestä kyllä, että avioliitto vähän tökkii ja on menettänyt merkityksensä, jos on ollut jo kaksi kertaa naimisissa. Riippuu vähän mitä avioliitto hänelle merkitsee.

        Tai ehkä mies on aikaisemmin mennyt liian hätiköiden naimisiin. Ja haluaa olla nyt varovaisempi. Ei se tarkoita, että hän katselisi muita. Vaan katsoo miten suhde SINUN kanssasi toimii. Hän ehkä vain ajattelee, että on helpompi erota avoliitosta, jos homma ei toimi (ja ei halua kerryttää avioeroja enempää). Erota voi muutenkin, kun siksi, että löysi paremman... Ja vakavasti voi sitoutua vaikka ei mene naimisiin. On pareja, jotka ovat vuosikymmeniä olleet avoliitossa. Ehkä ei ole kyse, että hän ei halua sinun kanssa naimisiin vaan ei haluaisi kenenkään muunkaan enää. Ehkä kyse ei ole sinusta.

        Kuka nyt ajattelee vain eroa, mutta jos on realisti niin kyllä se aina on mahdollinen. Ei sitä voi tietää. Hyvä kai siihen on varautua. Eikä suinpäin syöksyä avioliittoon. Mies kuitenkin on jo ollu pari krt naimisissa. Eikö se mietitytä jo sinuakin? Riippuu tietysti erojen syistä.


      • on kuulemma
        harkita kunnolla kirjoitti:

        Miksi ero tulee niin kalliiksi? Eikö voi tehdä avioehtoa?

        Ymmärrän miestä kyllä, että avioliitto vähän tökkii ja on menettänyt merkityksensä, jos on ollut jo kaksi kertaa naimisissa. Riippuu vähän mitä avioliitto hänelle merkitsee.

        Tai ehkä mies on aikaisemmin mennyt liian hätiköiden naimisiin. Ja haluaa olla nyt varovaisempi. Ei se tarkoita, että hän katselisi muita. Vaan katsoo miten suhde SINUN kanssasi toimii. Hän ehkä vain ajattelee, että on helpompi erota avoliitosta, jos homma ei toimi (ja ei halua kerryttää avioeroja enempää). Erota voi muutenkin, kun siksi, että löysi paremman... Ja vakavasti voi sitoutua vaikka ei mene naimisiin. On pareja, jotka ovat vuosikymmeniä olleet avoliitossa. Ehkä ei ole kyse, että hän ei halua sinun kanssa naimisiin vaan ei haluaisi kenenkään muunkaan enää. Ehkä kyse ei ole sinusta.

        Kuka nyt ajattelee vain eroa, mutta jos on realisti niin kyllä se aina on mahdollinen. Ei sitä voi tietää. Hyvä kai siihen on varautua. Eikä suinpäin syöksyä avioliittoon. Mies kuitenkin on jo ollu pari krt naimisissa. Eikö se mietitytä jo sinuakin? Riippuu tietysti erojen syistä.

        loukkaus varsinkin minua kohtaan,näin mies sanoi,kun siitä mainitsin.

        Puhut kyllä paljon asiaa ja sain ajattelemisen aihetta!! Kiitos!

        Eron syyt,mitä mies on kertonut ovat olleet ihan ymmärrettäviä....


      • pitäisi loukata ketään
        on kuulemma kirjoitti:

        loukkaus varsinkin minua kohtaan,näin mies sanoi,kun siitä mainitsin.

        Puhut kyllä paljon asiaa ja sain ajattelemisen aihetta!! Kiitos!

        Eron syyt,mitä mies on kertonut ovat olleet ihan ymmärrettäviä....

        En ymmärrä miksi avioehto olisi loukkaus? Miksi siihen pitää suhtautua niin tunnepitoisesti? Nykyään se alkaa olla jo ihan normaali asia tehdä avioehto. Ja ehkä miehenkin olisi jo aiemmin kannattanut tehdä, jos erot tuli kalliiksi. Voihan sekin olla loukkaus toista kohtaan, että ei mene hänen kanssaan naimisiin? Tekosyitä...

        En minäkään usko, että veisin mieheltä latin latiakaan, mutta en silti loukkaannu, jos mies haluaa avioehdon.


      • itsekäskö?
        pitäisi loukata ketään kirjoitti:

        En ymmärrä miksi avioehto olisi loukkaus? Miksi siihen pitää suhtautua niin tunnepitoisesti? Nykyään se alkaa olla jo ihan normaali asia tehdä avioehto. Ja ehkä miehenkin olisi jo aiemmin kannattanut tehdä, jos erot tuli kalliiksi. Voihan sekin olla loukkaus toista kohtaan, että ei mene hänen kanssaan naimisiin? Tekosyitä...

        En minäkään usko, että veisin mieheltä latin latiakaan, mutta en silti loukkaannu, jos mies haluaa avioehdon.

        olen itse nainen jolla ei (ainakaan vielä) ole omaisuutta (asunto tms.) mutta en silti suostuisi menemään naimisiin, jos mies ei allekirjoita avioehtoa! Minulle avioehto on tärkeä ja sen myös haluan!


    Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1766
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1468
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1153
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1106
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1101
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1089
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1074
    Aihe