Viirukset ja vakoojat pois ilmaiseksi?

pelokas-

Minulla on koneella tuo spyware-vakoojajuttu, ja viisi muuta popup-virusta. Tartuntoja on kertynyt 158! Miten saisin nämä pois? Osaako joku nyt nopeasti auttaa? Pelottaa ajatellakin, että joku seurailee minun tekemisiäni... Apua :(

Minulla ei ole siis tähän asti ollut mitään torjuntaohjelmaa, kunnes veli ehdotti sellaista ja nyt ollaan sitten tässä tilanteessa, ettei yksikään ladatuista ohjelmista suostu poistamaan näitä viruksia, joita on siis 6 erilaista (5 jotain Adware-juttuja ja 1 spyware-vakooja) ja 158 tartuntaa ilman, että maksaisin siitä.

Onko siis olemassa mitään ilmaista ja viruksia poistavaa SEKÄ torjuvaa suomen- tai englanninkielistä viruksentorjuntaohjelmaa? Tietääkö kukaan?

9

1394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5t6y7

      Saanko kysyä, miksi olet surffaillut ilman mitään torjuntaohjelmia? Oletko käyttänyt palomuuriakaan?

      Suosittelen, että et asioi esim. pankissa ennen käyttiksen uudelleenasennusta.

      Ai niin. Älä osta niitä "torjuntaohjelmia", joita näet ruudullasi aggressiivisesti kaupattavan. Ne on huijausta.

      • pelokas-

        Kysyit miksi ilman suojaa, ja en oikeastaan tiedäkään. En ole ostanut mitään ruudulle ilmestyviä hömpötyksiä, ja olen nyt poistellut kaikkea mahdollista turhaa ja koneen mukaan vaarallista kokonaan pois. Lisäksi olen harkinnut Norton Anti-Virus -ohjelman ostoa, sen ei pitäisi olla mitään rihkamakamaa?

        Koneeni toimii nyt paremmin, enkä ikinä enää aio surffailla ilman näitä viirustorjuntajuttuja. Löysin itse etsimällä sellaisen kuin CA Anti-Virus ohjelman, jossa sai heti alkuun vuoden ilmaiseksi, ja se poistelee kaikki viirukset, joita löytää. Onko kellään kokemusta CA Anti-Viruksesta? Mielestäni toimii laadukkaasti, ei kai ole näitä rihkama-tuotteita?


      • 5t6y7
        pelokas- kirjoitti:

        Kysyit miksi ilman suojaa, ja en oikeastaan tiedäkään. En ole ostanut mitään ruudulle ilmestyviä hömpötyksiä, ja olen nyt poistellut kaikkea mahdollista turhaa ja koneen mukaan vaarallista kokonaan pois. Lisäksi olen harkinnut Norton Anti-Virus -ohjelman ostoa, sen ei pitäisi olla mitään rihkamakamaa?

        Koneeni toimii nyt paremmin, enkä ikinä enää aio surffailla ilman näitä viirustorjuntajuttuja. Löysin itse etsimällä sellaisen kuin CA Anti-Virus ohjelman, jossa sai heti alkuun vuoden ilmaiseksi, ja se poistelee kaikki viirukset, joita löytää. Onko kellään kokemusta CA Anti-Viruksesta? Mielestäni toimii laadukkaasti, ei kai ole näitä rihkama-tuotteita?

        Ihan oikeasti, oliko mitään palomuuria käytössä? Jos ei, käyttöjärjestelmäsi on luultavimmin uudelleenasennuskunnossa. Oletan, että käytät jotain Windowsia.

        Koneesi voi mm. olla osa bottiverkkoa, joilla voi tehdä palvelunestohyökkäyksiä, tai voit tietämättäsi välittää suuria määriä roskapostia ja haittaohjelmia. Silloin voi käydä niin, että operaattorisi laittaa liittymäsi kiinni, kunnes koneesi asiat ovat kunnossa.

        Minulla on tunne, että et saa konettasi ainakaan omin avuin täysin puhtaaksi ja muutenkin kuntoon. Siksi käyttiksen uudelleenasennus. Mikään torjuntaohjelma ei löydä 100% varmasti ihan kaikkea haitallista, ja varsinkin rootkit-tekniikalla voidaan kätkeä haittaohjelmia tehokkaasti.

        Voiko torjuntaohjelman käyttämättä jättäminen johtua tietämättömyydestä? En oikein usko, koska operaattorit kyllä kauppaavat tietoturvaohjelmaa (usein F-Secure) liittymän avauksen yhteydessä.

        Jos et ole trolli, sinun on todellakin selvitettävä itsellesi näitä tietoturvan perusjuttuja. Muista edes vähintään, että ILMAN PALOMUURIA ET KYTKE VERKKOJOHTOA MODEEMIIN (tai modeemia seinään) !!! Nettiselaimen ei tarvitse edes olla auki jotta haittaohjelmat ja krakkerit tunkeutuvat koneeseesi.

        Joku sen tyyppinen kuin F-Secure Internet Security voisi olla sinulle sopiva turvaohjelma, koska siinä on mukana kaikki tarpeellinen. Vastaavia paketteja on muillakin valmistajilla.


      • pelokas-
        5t6y7 kirjoitti:

        Ihan oikeasti, oliko mitään palomuuria käytössä? Jos ei, käyttöjärjestelmäsi on luultavimmin uudelleenasennuskunnossa. Oletan, että käytät jotain Windowsia.

        Koneesi voi mm. olla osa bottiverkkoa, joilla voi tehdä palvelunestohyökkäyksiä, tai voit tietämättäsi välittää suuria määriä roskapostia ja haittaohjelmia. Silloin voi käydä niin, että operaattorisi laittaa liittymäsi kiinni, kunnes koneesi asiat ovat kunnossa.

        Minulla on tunne, että et saa konettasi ainakaan omin avuin täysin puhtaaksi ja muutenkin kuntoon. Siksi käyttiksen uudelleenasennus. Mikään torjuntaohjelma ei löydä 100% varmasti ihan kaikkea haitallista, ja varsinkin rootkit-tekniikalla voidaan kätkeä haittaohjelmia tehokkaasti.

        Voiko torjuntaohjelman käyttämättä jättäminen johtua tietämättömyydestä? En oikein usko, koska operaattorit kyllä kauppaavat tietoturvaohjelmaa (usein F-Secure) liittymän avauksen yhteydessä.

        Jos et ole trolli, sinun on todellakin selvitettävä itsellesi näitä tietoturvan perusjuttuja. Muista edes vähintään, että ILMAN PALOMUURIA ET KYTKE VERKKOJOHTOA MODEEMIIN (tai modeemia seinään) !!! Nettiselaimen ei tarvitse edes olla auki jotta haittaohjelmat ja krakkerit tunkeutuvat koneeseesi.

        Joku sen tyyppinen kuin F-Secure Internet Security voisi olla sinulle sopiva turvaohjelma, koska siinä on mukana kaikki tarpeellinen. Vastaavia paketteja on muillakin valmistajilla.

        Se palomuuri oli päällä. En ole mikään trolli, vaan apua kaipaava näistä asioista täysin siis IHAN TÄYSIN tietämätön ihminen. Onnekseni palomuuri oli ollut kokoajan päällä, se on aina ollut. Niin, ja käytän windows XP:tä.

        Vaihdoin vielä luotettavaampaankin virustorjunta-ohjelmaan "AVG" veljeni neuvomana, ja skannaan nyt näillä hetkillä virusten varalta.

        Ja ohjelma onkin löytänyt n. 40 ns. "vaaratonta" viirusta, ainakin mitä itse tajusin. Tyyliin jotain: cookie.Euroclick ; cookie.Real yms - joita ohjelma ei luokittele vaarallisiksi. Kun taas lukee näin: " Threats found: 2 "

        Mitä tuo meinaa? Mitä uhkia, ovatko ne siis ihan oikeasti sellaisia uhkia, että kone ei enää kohta toimi jos niitä ei piakkoin sieltä kadoteta pois?

        Ei kai nuo n. 40 "vaarattomampaa" viirusta ole vaikea kadottaa? Entä mitenkä nämä uhkaavat 2 viirusta?


      • 5t6y7
        pelokas- kirjoitti:

        Se palomuuri oli päällä. En ole mikään trolli, vaan apua kaipaava näistä asioista täysin siis IHAN TÄYSIN tietämätön ihminen. Onnekseni palomuuri oli ollut kokoajan päällä, se on aina ollut. Niin, ja käytän windows XP:tä.

        Vaihdoin vielä luotettavaampaankin virustorjunta-ohjelmaan "AVG" veljeni neuvomana, ja skannaan nyt näillä hetkillä virusten varalta.

        Ja ohjelma onkin löytänyt n. 40 ns. "vaaratonta" viirusta, ainakin mitä itse tajusin. Tyyliin jotain: cookie.Euroclick ; cookie.Real yms - joita ohjelma ei luokittele vaarallisiksi. Kun taas lukee näin: " Threats found: 2 "

        Mitä tuo meinaa? Mitä uhkia, ovatko ne siis ihan oikeasti sellaisia uhkia, että kone ei enää kohta toimi jos niitä ei piakkoin sieltä kadoteta pois?

        Ei kai nuo n. 40 "vaarattomampaa" viirusta ole vaikea kadottaa? Entä mitenkä nämä uhkaavat 2 viirusta?

        Nuo cookiet ovat jäljitysevästeitä, joita ei ehkä kannata päästää koneelleen. Selaimen asetuksista voi valita, miten evästeiden kanssa menetellään. Estä siis kolmansien osapuolten evästeet. Voit poistaa ne evästeet, mutta niitä tulee lisää, ellet estä niiden saapumista. Tracking Cookiet eivät ole haittaohjelmia eivätkä samalla tavalla vaarallisia kuin vaikkapa virukset, mutta ne raportoivat tekemisistäsi netissä aika moneen suuntaan.

        Tyhjennä selaimen välimuisti ja evästeet ja aja vaikka F-Securen OnlineScannerilla, se on hyvä:
        http://support.f-secure.fi/fin/home/ols.shtml

        Kaiken kaikkiaan jokainen haittaohjelma pitää saada pois, muuten ei ole pankkiin yms. asiaa.

        Voit pohtia seuraavaa kysymystä:
        Vaikka saisit koneesi haittaohjelmista puhtaaksi, (voitko olla siitäkään varma?) miten voit luottaa siihen, että koneessasi koko käyttöjärjestelmä on ehjä ja järjestyksessä? Mistä tiedät, ettei jokin haittaohjelma ronkkinut jotain juttuja mieleisikseen?

        Sinun asemassasi minä asentaisin Windowsin kokonaan uudelleen. Jos on valokuvia tai muuta sellaista, ota niistä ensin varmuuskopiot.


    • Kelpo torjuja

      Juu toi CA lienee ihan kohtuullinen torjuja. Mutta jos konees on noin saastunut, niin suosittelen muutamaa temppua. Ekaks käynnistä windows vikasietotilaan ja skannaa tolla Ca:a se läpi. (Kaikki skannerit ei suostu toimimaan vikasietotilassa) Käynnistä taas normaalisti ja skannaa vaikka Kasperskyn online skannerilla uudestaan http://www.kaspersky.com/virusscanner
      Ja sitten vimpaksi toola jo suositellulla Malwarebytesillä.

      Tulevaisuudessa suosittelen, kun toi CA vanhenee, Avastin ilmaista virustorjuntaa ja sen kaveriksi ThreatFire nimistä ohjelmaa

      http://www.avast.com/eng/avast_4_home.html
      http://www.threatfire.com/

      • samaan koneeseen

        jotkun jopa saaneet asennettua ja kone on kaput.


      • käsitteet?
        samaan koneeseen kirjoitti:

        jotkun jopa saaneet asennettua ja kone on kaput.

        no kuka nyt kahta virusohjelmaa asentelisi, ei edes yhtä. Tarkoitat viruksentorjuntaohjelmaa. Mulla on kaksi virustutkaa eikä kone ole kaputt. Kun nuo kaksi ajelee peräkkäin niin toinen huomaa sellaista mitä toinen ei. Ainoastaan antivir taisi olla sellainen joka blokkasi toisen ohjelman pois, muut eivät ole syrjineet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1394
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      374
      717
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe