Suomalaiset virkamiehet vs hehkulangat

kun pipa kiristää

Kun EU nyt joka tapauksessa keltää hehkulamput, siitä seuraa ongelmia nimenomaan Suomessa.


Muualla euroopassa tämä kielto tulee olemaan ohjeellinen, eli sen valvonta tulee olemaan hyvin teoreettista.
Etelä-euroopassa, jonne laki on aluperin tarkoitettukin, sitä ei tulla noudattamaan ollenkaan. Kaikenlaiset säännöt kun eivät oikein istu sikäläiseen menttaliteettiin.

Pohjoismaistakin Ruotsi tulee neuvottelemaan jonkin erityisaikataulun tai jopa erikoisluvan, jolla he saavat asentaa hehkulamppuja jatkossakin. (vertaa vaikka nuuskaa koskevaa lakia)

Mutta meillä Suomessa on vanha tsaarinaikainen venäläinen virkamiehistö, ja meillä uusi laki otetaan käyttöön heti ja ankarimmassa muodossaan.
Meidän EU-virkamiehemme kun haluavat esiintyä euroopan foorumeilla kurinalaisen malli-kansan edustajina.

Etelä-euroopassa ei tarvita hehkulamppujen tuottamaa lämpöenergiaa lainkaan, ja siksi siellä moinen laki olisi paikallaan. Mutta meillä pohjoisessa joudutaan aina pimeänä aikana myös lämmittämään, ja siksi meillä hehkulamppujen "energian haaskaus" ei ole niin suuri ongelma kuin etelässä.

Kielto tullee koskemaan myös kaikkia halogeeni valaisimia, joten niiden asentamista nyt kannattaisi miettiä. GU23 kannalle ei tulla tekemään koskaan halogeenivalaisimen sisälle sopivaa polttimoa.

11

807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pahvit..

      meillä on jo loisteputket kaikkialla muualla paitsi makkarin lukuvaloina on hehkulamppu kun sitä tunnelmallista valoa ei ole saatu energiansäästölampuin tai loisteputkin korvattua.

      aionkin olla jääräpää ja pistän lain voimaantultua pahveilla makkarin ikkunan kokonaan umpeen niin en jää hehkulampuista kiinni. koska luulisin että hehkulamppujen hallussapidosta tulisi alle 6 kk vankeutta joten eu-tarkastajat ei saisi tehdä kotietsintää sillä perusteella että epäilevät hehkulamppujen hallussapitoa.

      tähän mennessä olen ehtinyt nauttimaan venäjältä salakuljetettua viinaa ja tupakkaa. tulevaisuudessa varmaan myös hehkulamppuja saa näiltä hämärämiehiltä.
      tai sitten huumekauppiaat ottaa nuo valikoimiinsa.

    • vts00x

      Tässä vähän toisenlaistakin näkökulmaa asiaan:

      http://www.ncp.fi/julkaisut/sahkoinenjulkaisu/Kontturi & Ålander.pdf

      Loppuosan kustannusvaikutukset ja pohdintaosuus antaa melkolailla poikkeavan käsityksen energiansäästölamppujen tulevaisuudesta. Kuka maksaa tarvittavan kompensointilaitteiston, miten järjestetään tehokas onglemajätteen keräys jne.

      Taitaa asiassa olla vielä paljon enemmän avoimia kysymyksiä kuin valmiita vastauksia?

      • ongelmajätettä!

        kysyin talonmieheltä että miksi siltä aina tippuu loisteputket pihalle rikki niin se kertoi että hajonnut loisteputkilamppi ei ole ongelmajätettä.
        tiedä sitten pitääko paikkansa..


      • se elohopea
        ongelmajätettä! kirjoitti:

        kysyin talonmieheltä että miksi siltä aina tippuu loisteputket pihalle rikki niin se kertoi että hajonnut loisteputkilamppi ei ole ongelmajätettä.
        tiedä sitten pitääko paikkansa..

        on putkessa höyrynä. Putken rikkoontuessa höyry karkaa, se kaikki 0,005 grammaa eli 2-5 milligrammaa.


      • Valopää

        Oletkos tietoinen, että jos vain halutaan, voidaan lampun sisälle lisätä pari komponenttia virran suodatustehtävään? Niillä virrasta saadaan jopa sinimuotoisen näköistä ja tehokerroin saadaan arvoon -0,98. Toki nekin jotain maksavat ja vievät hieman tilaa, joten ei niitä kaikkiin lamppuihin vapaaehtoisesti laiteta.

        Vaikka virta onkin piikikästä ja säröä, ei voida helposti arvioida verkostovaikutuksia, vaikka mielipiteitä alan ammattilaisilla saattaa ollakin. Särö lisää häviöitä mutta toisaalta säästölamppujen virta on kuitenkin tehollisarvoltaan pienempi.

        Säästölamppuja on JO paljon käytössä eikä ongelmia ole ilmennyt?


      • Muutoin vaikutti asialliselta, mutta laskennassa käytetty sähkön hinta 0,8€/kWh on moninkertainen nykyiseen verrattuna. 0,18€/kWh olisi ollut paremmin edes hehtaarilla.


      • valopäälle
        Valopää kirjoitti:

        Oletkos tietoinen, että jos vain halutaan, voidaan lampun sisälle lisätä pari komponenttia virran suodatustehtävään? Niillä virrasta saadaan jopa sinimuotoisen näköistä ja tehokerroin saadaan arvoon -0,98. Toki nekin jotain maksavat ja vievät hieman tilaa, joten ei niitä kaikkiin lamppuihin vapaaehtoisesti laiteta.

        Vaikka virta onkin piikikästä ja säröä, ei voida helposti arvioida verkostovaikutuksia, vaikka mielipiteitä alan ammattilaisilla saattaa ollakin. Särö lisää häviöitä mutta toisaalta säästölamppujen virta on kuitenkin tehollisarvoltaan pienempi.

        Säästölamppuja on JO paljon käytössä eikä ongelmia ole ilmennyt?

        Tuskinpa sinne lampun sisälle mitään kompensointi komponentteja saa laitettua, valaisimeen kylläkin. Vai ei ole ilmennyt ongelmia? Harmoniset yliaallot alkavat olla todellinen ongelma eräissä kiinteistöissä, ne vaan kun eivät näy yleismittarilla eikä silmällä.


      • Valopää
        valopäälle kirjoitti:

        Tuskinpa sinne lampun sisälle mitään kompensointi komponentteja saa laitettua, valaisimeen kylläkin. Vai ei ole ilmennyt ongelmia? Harmoniset yliaallot alkavat olla todellinen ongelma eräissä kiinteistöissä, ne vaan kun eivät näy yleismittarilla eikä silmällä.

        "eräissä kiinteistöissä" Näissä kiinteistöissä yliaallot eivät varmaankaan ole pääasiassa energiansäästölamppujen syytä?

        "Tuskinpa sinne lampun sisälle mitään kompensointi komponentteja saa laitettua"

        Kyllä saa, toki ne pari komponenttia aavistuksen tilaa vie, joten kaikkein pienimpiin lamppuihin ne eivät mahdu. Esim. Osramin 30 W lampussa on suodatus, virran THD 18 % ja tehokerroin edellä mainitsemani -0,98 (tavallisilla säästölampuilla 65 - 80 % ja -0,6).


    • ensi vuonna...

      - Hyvä herra, teidän laukku näyttää aika kevyeltä, tulkaahan tänne
      - Punttisalilla käyty... kevyesti kulkee
      - Vai punttisalilla... älkää selittäkö, kapsäkki pöydälle, ja auki, ja heti!

      ...

      - Mitäs täältä löytyy... Jaahas, tästä ei selvitäkään ihan vähällä: rättien allahan on hehkulamppuja tusinoittain ... eikä olekaan mitään kevyttä kamaa, vaan kaikkein järeimpiä 100W lamppuja ja vielä mattalasisia
      - mutta kun...
      - Tämä on törkeää salakuljetusta, tuskin selviätte sakoilla

      ...

      Iltapulu: "Tulli käräytti lamppusalakuljettajan. Lamput matkalla Euroopan mustaan pörssiin"

      Tulli: "Suomesta on tullut lamppusalakuljetuksen kauttakulkumaa, portti Eurooppaan... tarvitsemme lisävaltuuksia..."

      • kouluttamaan!

        tulli tarvitsee myös hirveän arsenaalin lamppukoiria huumekoirien rinnalle. itse päätin aloittaa koulutuksen heti että tulee sit fyffee.
        tosin ei ole koiraa jota kouluttaa mutta yritän kissalle opettaa. tai no vielä opetan sitä antamaan tassua mutta sen jälkeen tunnistamaan hehkulamput hajusta.


      • kun pipa kiristää
        kouluttamaan! kirjoitti:

        tulli tarvitsee myös hirveän arsenaalin lamppukoiria huumekoirien rinnalle. itse päätin aloittaa koulutuksen heti että tulee sit fyffee.
        tosin ei ole koiraa jota kouluttaa mutta yritän kissalle opettaa. tai no vielä opetan sitä antamaan tassua mutta sen jälkeen tunnistamaan hehkulamput hajusta.

        Toivotan onnea pyrinnöllesi.
        Hehkulamppu-kissa on tulevaisuuden eläin, uskon sen.

        Oletko kokeillut, oppisiko se ajamaan takaa polkupyöräilijöitä tai autoja. Tassun antaminen on jo hyvä pohja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1034
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      898
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      777
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      693
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      570
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      496
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      485
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Tulimme yöllä reissusta kotosalle

      niin heti tämä öinen häiriökäyttäytyminen ilmeni palatessa. Eikö näitä 2-3 alaikästä laittomilla mopoilla rällääjää saa
      Kiuruvesi
      30
      460
    Aihe