pujottelu vai suurpujottelusukset

vähän harrastaneelle?

Kummatko hankkisitte aikuiselle vähän harrastaneelle?

3

2295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Balle

      pujottelu

    • vähän laskeneelle

      Muutamia vinkkejä vähän harrastaneelle:

      Älä osta kumpiakaan noista, ei kannata ostaa kilpavälineitä jollei niitä oikeasti osaa käyttää.
      Osta ennemmin laadukkaat expertin sukset, joiden sivuleikkaus on n. 13m. Vaikka ostat uudet sukset ne on silti huollatettava. Pyydä että ajavat huollossa (huollata vain osaavassa huoltoliikkeessä) kanttien sivukulmaksi 88 ja pohjakulmaksi 0.5. Saat melko tiukasti kääntyvät sukset jotka ovat kuiten helpohkot hallita. Osta huollosta myös viila ja viilatuki jotta voit pitää kantit kunnossa myös jatkossa (viilaa ainoastaan sivukulmat) Kanttien terävyydellä ja kulmilla on paljon enemmän mekitystä kuin sillä että onko sukset viimeisintä mallia vai muutaman vuoden vanhat. Tästä eivät tietenkään uusien suksien myyjät kerro mitään.
      Myös muutama tunti hiihtokoulussa niin jo alat päästä jyvälle miten uusia suksiasi pitää käyttää.

      • vinkki...

        Ihan asiaa, mitä kirjoitit. Olen alppihiihdon valmentaja ja minulta kysytään usein suksista. Aloittelevalle olen ehdottanut carving-suksia, joissa kärki on leveä mutta kanta maltillisempi (siis suhteessa hieman kapeampi). Sellainen suksi lähtee hyvin kääntymään kärjestä ja kanta antaa anteeksi, eli mahdoillistaa sladituksenkin.

        Itse vaihdoin carving-kisasuksiin kahdeksan vuotta sitten. Vaikka olin laskenut aiemmin kymmeniä vuosia ja nuorempana kilpaakin, tuntui voimakas kantaleikkaussuksi vievän välillä miestä. Koko homma piti opetella alusta lähtien uudestaan, alkaen laskuasennosta. Tärkeintä on seisoa keskellä suksea ja kuormittaa molempia suksia. Takapainoisella asennolla (oli yleinen ennen ja yleisin virhe nykyäänkin) homma ei lähde toimimaan. Kun homman sitten oppii, on carving sikamageeta. Käännökset on hauska vetää loppuun asti. Jälkinä vain kaksi rinnakkaista viiltouraa. Rinteen ei tarvitse olla edes jyrkkä. Esim. Ylläksen sininen jokeririnne on nasta. Ei tarvitse huolehtia liiasta vauhdista. Senkun antaa palaa vain.

        Vähän laskeneen kannattaa toisiaankin ottaa pari hiihtotuntia jotta pääsee nopeammin nautintoon käsiksi. Lisäksi, kuten edellä mainittiin, on hyvin luistava, terävillä kanteilla varustettu suksi helppo ja kevyt laskea. Silloin ei haittaa rinteen jäiset kohdatkaan. Aivan oikein, uusi suksi kannattaa heti huoltaa. Kantit oikeaan kulmaan ja pohjustusvoitelu 5-10 kertaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1957
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1685
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1616
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      125
      1432
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe