Moi!
Elikkä mulla on 10kk:n ikänen sekarotuinen uros, paljon rotweileria. Ongelma on tälläinen, koira osaa istu, maahan ja paikka käskyt. Jos olemme ulkona tms., hän ei ole kuulevinaankaan niitä. Miten saisin tottelemaan myös ulkona ja eri tilanteissa. Koira muutenkin aivan ADHD
Koira ei "kuule" käskyjä
19
1639
Vastaukset
- olemassakaan
ADHD koiria, on olemassa vain koiria joiden omistaja ei ole keksinyt miten sen koiran huomio kiinnitetään. Eli sinun pitää nyt keksiä miten teet itsestäsi paljon kiinnostavamman kuin mikään muu, siellä ulkona. Onko se joku erityinen herkkunami taskussa, joku tietty lelu jolla palkitaan (lelua ei saa käyttää missään muussa) tai joku tietty toiminta tai tietty leikki. Jokainen koira on motivoitavissa, jokaiselle koiralle on vain löydettävä se oma paras motivointikeinonsa ja sen voit tehdä vain sinä.
- Koulutettu
Adhd liukuva käsite lienee koirille ole diaksonoitukaan kyseistä sairautta.Kyllä koira voi hössö perusluonteeltaan olla vaikka on kuinka motivoitu ja tottelee käskyt.
- b.n.m
viittomamerkkejä esim. "tule" kaikki ihmiset osaavat tämän, varsinkin kuurot osaa.
Itse olen opettanut käsimerkeillä koiralleni maahan, istu ja tule, hyvin tottelee jopa paremmin kuin äänikäskyillä! - tyllerö vaan
Koiralle on aivan eri asia totella vaikka istu käskyä sisällä kotona häiriöttömässä ympäristössä, kuin ulkona missä on: vieraita ihmisiä, muita koiria, lintuja, kissoja, pupuja, hajuja, jne jne jne.. Koirasi on vielä kovin nuori mutta kun löydät hyvän motivointi keinon mitä edellä jo mainittiinkin niin kyllä se alkaa kuulla. Yritä saada koiraan kontaktia vaikka ensin sisällä ja sitten menette ulos vaikka vaan ihan siihen oven ulkopuolella ja yritä udelleen. Mitä enempi häiriöitä sitä vaikeampaa se on koirallesi. Stemppiä =)
- tulevaisuudessa
Meillä kanssa tapeltiin näiden asioiden kanssa pitkään ja hartaasti. Ja nyt voin sanoa että vuoden sitkeän opettamisen, käskyttämisen, kiroilemisen ja epätoivon hetkien jälkeen koira käyttäytyy lähes kuin ihmisen mieli.
Avainsanat tähän oli päättäväisyys ja kärsivällisyys sekä aika.
Jatkat vaan kärsivällisesti sen opettamista hyville tavoille. Jos annat käskyn "istu", niin laita koira istumaan, paina vaikka peffasta, tai nosta kuonosta, tai nosta hihnasta niin että se peppu menee maahan. Kun istuu niin palkkaa ja kehu.
"Maahan"-käsky kannattaa toteuttaa niin että menee itte puoliksi polvilleen ja antaa toisen polven alta namin ja siten että koiran on pakko mennä maahan ylettyäkseen ottamaan sen. Voi myös opettaa käsimerkin esim etusormi suoraan alas. Jos oikein on sitkeessä perillemeno niin voi myös hihnasta vetää etupäätä alas ja sitten painaa takapään myöskin.
"Paikka"-käskyssä istutat koiran tiettyyn paikkaan, annat käskyn ja poistut. Koiran seuratessa palautat sen samaan paikkaan vaikka tuhat kertaa, kunnes se on ollut sen kymmenen sekuntia paikallaan ja annat luvan tulla luoksesi käskyllä "tänne" tai "tule".
Ja muista että käskyjen tulee olla teräviä ja niin selviä että ne erottuu muista hälyäänistä ja antaa sen kuvan että nyt ollaan tosissaan.
Sitten yksi asia mikä tuli mieleen, niin ethän vain yritä kouluttaa sitä vapaana. Laita se fleksiin tai liinaan, niin pystyt vaikuttamaan vähän sen tekemisiin.
Mutta vaikka tässä sulle tulee vielä hiki, ja turhautuminen sekä itket ja kiroilet vielä monen monta kertaa, niin voin vakuuttaa että siellä on sinulla todella hieno koiruus vain odottamassa että murrosiän kuohut väistyvät ja laantuvat.
Omani on tästä esimerkki: tuntee oikean ja vasemman, käskytykseen riittää usein kuiskaus (vaikka joskus perkeleittäkin tarvitaan;-), kysyy katseella luvan halutessaan poiketa tieltä, tulee välittömästi takaisin tielle jos erehtyy väärässä paikassa ojaan myyräjahtiin, ei vedä, ei hauku ihmisiä(paitsi ulkomaalaisia ja tenavaryhmiä), eikä koiria(paria poikkeusta lukuunottamatta).
Tätä kaikkea en olisi voinut uskoa mahdolliseksi yön synkimpinä hetkinä... - -palleroinen-
Ei se koira ainakaan silloin "kuule", kun se keskittyneesti katsoo/tuijottaa ulkona jotakin, tai ylipäätään on keskittynyt aivan johonkin muuhun kuin sinuun.
Silloin on aivan turha siellä hihnan päässä heilua kuin heinämies että istupaikkamaahaneimennänätisti... =)
Koiraan on tottakai saatava ensin kontakti, mieluiten ihan katsekontakti.
Kontaktinottoa kannattaa alkaa harjoitella tuossa puolenvuoden ikäisenä viimeistään.
Kontaktin puuttuminen omistajan ja koiran väliltä horjuttaa koko paattia ihan olan takaa!
Meillä helppojen, mutta tuloksia tuottaneiden kontaktiharjoitusten alettua nyt 9kk sakemanniuroksemme ottaa todella hyvin kontaktia, mutta ei tietenkään täydellisesti ja joka kerta.
Hiomalla siitä kivestäkin se timantti saadaan, vai mite se oli...- kuin muut
Minun mielestäni koira voi oppia kuulemaan vaikka kesken minkä touhun. Oma koirani on tästä elävä esimerkki. Tottelee kesken nuuskimisen, kesken leikin, jänisjahdin.. ei ole tilannetta, missä en koiran huomiota saisi ja missä se ei osattuja käskyjä tekisi.
En tiedä, miten aikuisen koiran kanssa onnistuu, mutta pennun kanssa tein näin:
kaikki kiva tapahtuu minun kauttani. Olen jumala ja päätän kaikesta.
Tärkeimmät käskyt ovat Vapautuskäsky, Estokäsky, Huomiokäsky, Pysähdyspaikallaolokäsky ja Kutsukäsky. Nämä opetin hyviksi heti pennulle.
Eli perustottelevaisuuden. Opetin myös, että minua tottelemalla tapahtuu jotain tosi kivaa, jos ei tottele, tapahtuu jotain kurjaa. Mutta tottelemista ei voi vaatia, ennen kuin koira osaa, muuten se vain sotkee.
Lisäsin häiriötä ja vaatimustasoa pikku hiljaa ja vaadin aina pyydetyt asiat. En päästänyt irti tilanteissa, joissa en ollut varma että tottelee. Varmistin aina tottelemisen jotta pystyin palkitsemaan paljon onnistumisista.
Koira sai tottelemalla mitä halusi, esim. kun otti nätisti kontaktia koiran nähdessään (opetettu) sai luvan mennä leikkimään. Harjoiteltiin kaunista ohittamista, tapoja ja käskyjä paljon.
Nykyään kiitos seisoo, että pentuna loin suhdetta ja koulutin/kasvatin. Koiraa voi pitää missä vain vapaana ja se ottaa kontaktia kun näkee jotain kiinnostavaa, ei mene minnekään ilman lupaa mutta kun lupa kuuluu, kiitää. Tähtään koirastani tottelevaisuusvaliota. Vaikkei se sitä titteliä saisikaan, ei haittaa sillä se on minulle rakas ja arjessa pärjätään hyvin. On hienoa, kun voi luottaa koiraan. Voi antaa sille vapauksia, koska se tottelee. Koirani saa jopa jahdata jäniksiä joskus, koska tulee kutsusta heti kesken ajon. Tähän on päästy sitkeällä "aivopesulla", johtajuudella ja ehdottomuudella. Koira ei valitse, vaan omistaja päättää. - sulla
kuin muut kirjoitti:
Minun mielestäni koira voi oppia kuulemaan vaikka kesken minkä touhun. Oma koirani on tästä elävä esimerkki. Tottelee kesken nuuskimisen, kesken leikin, jänisjahdin.. ei ole tilannetta, missä en koiran huomiota saisi ja missä se ei osattuja käskyjä tekisi.
Tärkeimmät käskyt ovat Vapautuskäsky, Estokäsky, Huomiokäsky, Pysähdyspaikallaolokäsky ja Kutsukäsky. Nämä opetin hyviksi heti pennulle.
Eli perustottelevaisuuden. Opetin myös, että minua tottelemalla tapahtuu jotain tosi kivaa, jos ei tottele, tapahtuu jotain kurjaa. Mutta tottelemista ei voi vaatia, ennen kuin koira osaa, muuten se vain sotkee.
Lisäsin häiriötä ja vaatimustasoa pikku hiljaa ja vaadin aina pyydetyt asiat. En päästänyt irti tilanteissa, joissa en ollut varma että tottelee. Varmistin aina tottelemisen jotta pystyin palkitsemaan paljon onnistumisista.
Koira sai tottelemalla mitä halusi, esim. kun otti nätisti kontaktia koiran nähdessään (opetettu) sai luvan mennä leikkimään. Harjoiteltiin kaunista ohittamista, tapoja ja käskyjä paljon.
Nykyään kiitos seisoo, että pentuna loin suhdetta ja koulutin/kasvatin. Koiraa voi pitää missä vain vapaana ja se ottaa kontaktia kun näkee jotain kiinnostavaa, ei mene minnekään ilman lupaa mutta kun lupa kuuluu, kiitää. Tähtään koirastani tottelevaisuusvaliota. Vaikkei se sitä titteliä saisikaan, ei haittaa sillä se on minulle rakas ja arjessa pärjätään hyvin. On hienoa, kun voi luottaa koiraan. Voi antaa sille vapauksia, koska se tottelee. Koirani saa jopa jahdata jäniksiä joskus, koska tulee kutsusta heti kesken ajon. Tähän on päästy sitkeällä "aivopesulla", johtajuudella ja ehdottomuudella. Koira ei valitse, vaan omistaja päättää.Tämä on erinomaisen hyvä periaate:"Olen jumala ja päätän kaikesta." Tätä yritin/yritän edelleen toteuttaa. Ja kuten kirjoituksestani nimimerkillä "tulevaisuudessa" näkyy, myös kohtuullisella tuloksella. Ainoa eroavaisuus on että koira oli tullessani jo aikuinen. Luultavasti, mikäli olisin sen penskana saanut, niin nykyinen hyvin lievä ehdollisuus käskyjeni noudattamisessa, olisi poissa. Ja koirani olisi täydellinen.
Eli jos aloittaja nyt noudattaa samaa periaatetta ja pysyy tiukkana opetuksessa ja sen päämäärissä, niin odotettavissa on todella fantastinen aikuinen koira, kun murrosiän kuohut on tasaantunut. - Lisähuom.
sulla kirjoitti:
Tämä on erinomaisen hyvä periaate:"Olen jumala ja päätän kaikesta." Tätä yritin/yritän edelleen toteuttaa. Ja kuten kirjoituksestani nimimerkillä "tulevaisuudessa" näkyy, myös kohtuullisella tuloksella. Ainoa eroavaisuus on että koira oli tullessani jo aikuinen. Luultavasti, mikäli olisin sen penskana saanut, niin nykyinen hyvin lievä ehdollisuus käskyjeni noudattamisessa, olisi poissa. Ja koirani olisi täydellinen.
Eli jos aloittaja nyt noudattaa samaa periaatetta ja pysyy tiukkana opetuksessa ja sen päämäärissä, niin odotettavissa on todella fantastinen aikuinen koira, kun murrosiän kuohut on tasaantunut.Ei kannata vaatia, ennen kuin on opettanut hyvin. Sillä jos vaatii sellaista, mitä koira ei ymmärrä, suhde kärsii.
Eli kannattaisi keskittyä luomaan suhdetta koiraan, tehdä totteleminen mukavaksi asiaksi ja sen jälkeen, kun koira kunnolla osaa jonkin käskyn, sitä voi vaatia. Ruokit vain lenkillä ja pidät tokohetkiä, opetat ulkona sen istumisen ym. Eli ensin hankit koiran kontaktin, huomion ja sen jälkeen käsky, josta palkka. Vasta, kun tämä sujuu ulkona, voi taas hieman lisätä vaikeusastetta. Aluksi hyvin leikkimielistä ja helppoa koulutusta: pyritään että koira onnistuu aina, jolloin sitä palkataan paljon enemmän. Sillä koira oppii parhaiten palkinnoista.
Tuo "olen jumala ja päätän kaikesta" tarkoittaa myös sitä, että jumalalta saattaa ilmestyä aivan yhtäkkiä jotain kivaa, jumala palkitsee ja rankaisee. Jumalalla on avaimet kaikkeen kivaan: vain jumalan avulla voi päästä toisten koirien ja kaiken haluamansa luo. Eli opeta lupasana hyväksi niin voit käyttää sitä koulutuksessa. Ruokaa ei koskaan saa ottaa ilman lupaa.
Työllä koirasta saa tottelevaisen kumppanin.
Mutta mikään koira ei ole täydellinen, eikä siihen kannata pyrkiäkään. - -mietihän vähän-
kuin muut kirjoitti:
Nykyään kiitos seisoo, että pentuna loin suhdetta ja koulutin/kasvatin. Koiraa voi pitää missä vain vapaana ja se ottaa kontaktia kun näkee jotain kiinnostavaa, ei mene minnekään ilman lupaa mutta kun lupa kuuluu, kiitää. Tähtään koirastani tottelevaisuusvaliota. Vaikkei se sitä titteliä saisikaan, ei haittaa sillä se on minulle rakas ja arjessa pärjätään hyvin. On hienoa, kun voi luottaa koiraan. Voi antaa sille vapauksia, koska se tottelee. Koirani saa jopa jahdata jäniksiä joskus, koska tulee kutsusta heti kesken ajon. Tähän on päästy sitkeällä "aivopesulla", johtajuudella ja ehdottomuudella. Koira ei valitse, vaan omistaja päättää."Koiraa voi pitää missä vain vapaana ja se ottaa kontaktia kun näkee jotain kiinnostavaa, ei mene minnekään ilman lupaa mutta kun lupa kuuluu, kiitää."
Vaikka opettaisit kuinka koiran jonglööraamaan, SE ON SILTI AINA KOIRA, EIKÄ KOIRASTA VOI KOSKAAN MENNÄ TAKUUSEEN.
Sinulle ei yksinkertaisesti vielä ole tullut eteen sitä tilannetta, missä koirasi ei tottelekaan.
Rohkenen väittää, että sellainen tilanne tulee eteen jokaiselle koiranomistajalle elämän aikana.
Kuinka uskallat leveillä täällä, että voit pitää koiraasi vapaana missä vain?
Seuraavassa käänteessä saadaankin sitten lukea lehdistä, kuinka se-ja-se koira oli hyökännyt puistossa pikkulapsen kimppuun.
Juurikin näitä vastuuttomia koiranomistajia vastaan pitäisi käydä sotaa, kun ne eivät vain tajua sitä, että KOIRA ON KOIRA, ompa siitä koulutettu armeijan kurilla aivottomasti totteleva "valio" tai pelkkä peruskoulutus, se on silti PELKÄSTÄÄN KOIRA.
Koiran mielenliikkeistä ei voi IKINÄ mennä takuuseen. Et voi IKINÄ sataprosenttisella varmuudella sanoa, miten koirasi missäkin tilanteessa toimii. ET IKINÄ.
Joten lopeta moinen joutava elvistely, ja palaa maan pinnalle. Sinunkin koirasi on koira, ei sen ihmeellisempää.
Itselläni on saksanpaimenkoirauros, se tottelee niin sisällä kuin ulkonakin. Vapaana ollessaan se tulee käskystä luokseni.
Silti en KOSKAAN laske mitään koirani tottelevaisuuden varaan. En KOSKAAN pidä sitä irti sellaisilla paikoilla, missä se on kiellettyä.
Koska en TODELLAKAAN voi mennä koirastani takuuseen, että se tottelee minua kuin "jumalaa".
Koirani on koira.
Sinun koirasi on valitettavasti myös.
Minä olen vastuullinen koiranomistaja, sinä et.
Ota siis opiksesi. - tämä kommentti
kuin muut kirjoitti:
Nykyään kiitos seisoo, että pentuna loin suhdetta ja koulutin/kasvatin. Koiraa voi pitää missä vain vapaana ja se ottaa kontaktia kun näkee jotain kiinnostavaa, ei mene minnekään ilman lupaa mutta kun lupa kuuluu, kiitää. Tähtään koirastani tottelevaisuusvaliota. Vaikkei se sitä titteliä saisikaan, ei haittaa sillä se on minulle rakas ja arjessa pärjätään hyvin. On hienoa, kun voi luottaa koiraan. Voi antaa sille vapauksia, koska se tottelee. Koirani saa jopa jahdata jäniksiä joskus, koska tulee kutsusta heti kesken ajon. Tähän on päästy sitkeällä "aivopesulla", johtajuudella ja ehdottomuudella. Koira ei valitse, vaan omistaja päättää.http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=1500000000000090&posting=22000000040041740
Olen siis samaa mieltä nimimerkin "-mietihän vähän-" kanssa. Tuossakin esimerkki, että koirat todellakin on vaan koiria. Vaikka kuinka on valio sun muut, ja virkakoira, niin koirahan se silti on. Ajatelkaa ihmiset. - koulutuksen kanssa jos kaikki
tämä kommentti kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=1500000000000090&posting=22000000040041740
Olen siis samaa mieltä nimimerkin "-mietihän vähän-" kanssa. Tuossakin esimerkki, että koirat todellakin on vaan koiria. Vaikka kuinka on valio sun muut, ja virkakoira, niin koirahan se silti on. Ajatelkaa ihmiset.muistaisi todellakin jotta KOIRA ON VAIN ELÄIN ei muuta.Jos ylennät sen samaan arvioon se myös kohtelee sinua kuin toista koiraa eli tulee arvaamattomaksi.Liian paljon läpä läpä ja hali hali juttuja heti alusta saakka siinä vika.
- eri mielekäs
koulutuksen kanssa jos kaikki kirjoitti:
muistaisi todellakin jotta KOIRA ON VAIN ELÄIN ei muuta.Jos ylennät sen samaan arvioon se myös kohtelee sinua kuin toista koiraa eli tulee arvaamattomaksi.Liian paljon läpä läpä ja hali hali juttuja heti alusta saakka siinä vika.
tiedän, koira on vain koira. Ja minä en lässyttele koiraani ilman syytä.
Koira saa kaiken kauttani.
Mutta koira on koira, ja tarvitsee vapaanapitoa. se on sille luonnollista ja ei mielestäni tod. tee aggressiiviseksi. päinvastoin ahtaassa tilassa pito tekee aggressiiviseksi.
Koiran luonto on myös kunnioittaa johtajaa. - saa irti pitää, mutta
eri mielekäs kirjoitti:
tiedän, koira on vain koira. Ja minä en lässyttele koiraani ilman syytä.
Koira saa kaiken kauttani.
Mutta koira on koira, ja tarvitsee vapaanapitoa. se on sille luonnollista ja ei mielestäni tod. tee aggressiiviseksi. päinvastoin ahtaassa tilassa pito tekee aggressiiviseksi.
Koiran luonto on myös kunnioittaa johtajaa.on aivan eri asia MISSÄ sitä irti pitää.
Eli paikat, joissa koira täytyy olla kytkettynä, siellä koira myös PIDETÄÄN KYTKETTYNÄ, eikä leveillä, että no mäpäs voin pitää irti, koska mun koira tottelee satakymmenenprosenttisesti...
Moinen käytös on vain ja ainoastaan lapsellista... - erimielinen
saa irti pitää, mutta kirjoitti:
on aivan eri asia MISSÄ sitä irti pitää.
Eli paikat, joissa koira täytyy olla kytkettynä, siellä koira myös PIDETÄÄN KYTKETTYNÄ, eikä leveillä, että no mäpäs voin pitää irti, koska mun koira tottelee satakymmenenprosenttisesti...
Moinen käytös on vain ja ainoastaan lapsellista...en ole missään vaiheessa sanonut, että PIDÄN koiraani vapaana kaikkialla, sanoin, että voin/voisin pitää sitä vapaana missä vain.
En pidä vapaana paikoissa, missä saisin paheksuvia katseita -ei koiran tottelemattomuudesta vaan irti pidosta.
On olemassa koirapelkoisia, joilla on oikeus olla turvallisin mielin kun koira on kiinni. Irti oleva koira pelottaa joitakin, oli se sitten miten tottelevainen ja kiltti tahansa.
Mutta mielestäni on parempi opettaa koira tottelemaan niin vapaana kuin hihnassa ja tehdä vapaanapidosta arkipäivää, kuin olla kouluttamatta koiraansa. Sillä mitä tekee koira, joka ensimmäistä kertaa elämässään pääsee irti? Joka on siihen asti räyhännyt kaikille? Sillä vahinkoja sattuu.. hihna menee rikki tmv.
Entä mitä tekee koira, joka on oppinut tottelemaan omistajaansa eri tilanteissa, tottunut olemaan vapaana ja seuraamaan johtajaa?
Joka on sosiaalistettu hyvin, kasvatettu ja koulutettu.
Haluan, että minun koirani on yhteiskuntakelpoinen eikä ole haitaksi kenellekään -vaikka pääsee yhtäkkiä irti.
Siksi rikon joskus lakia ja opetan koiran pentuna pysymään mukana ja tottelemaan eri paikoissa. Kielletyillä paikoilla pidän irti vain, kun siellä ei muita ole.
Itse arvostan enemmän niitä, jotka pitävät vapaana ja koira on hallinnassa, kuin niitä, jotka käyvät lenkillä reuhtovan ja räyhäävän koiran kanssa. Sillä monta kertaa on räyhäävä koira päässyt aivan lähelle. Sen sijaan vapaana olevat koirat ovat ohittaneet kiltisti, ellei kyseessä ole ollut karkulainen. Jonka olen ajanut tiehensä.
Eli minun mielipiteeni:tottelevainen koira on onnellisempi ja turvallisempi, sillä se saa enemmän vapauksia. Tottelematon koira on aikapommi, jos se pääseekin irti. - ollutkaan etteikö
erimielinen kirjoitti:
en ole missään vaiheessa sanonut, että PIDÄN koiraani vapaana kaikkialla, sanoin, että voin/voisin pitää sitä vapaana missä vain.
En pidä vapaana paikoissa, missä saisin paheksuvia katseita -ei koiran tottelemattomuudesta vaan irti pidosta.
On olemassa koirapelkoisia, joilla on oikeus olla turvallisin mielin kun koira on kiinni. Irti oleva koira pelottaa joitakin, oli se sitten miten tottelevainen ja kiltti tahansa.
Mutta mielestäni on parempi opettaa koira tottelemaan niin vapaana kuin hihnassa ja tehdä vapaanapidosta arkipäivää, kuin olla kouluttamatta koiraansa. Sillä mitä tekee koira, joka ensimmäistä kertaa elämässään pääsee irti? Joka on siihen asti räyhännyt kaikille? Sillä vahinkoja sattuu.. hihna menee rikki tmv.
Entä mitä tekee koira, joka on oppinut tottelemaan omistajaansa eri tilanteissa, tottunut olemaan vapaana ja seuraamaan johtajaa?
Joka on sosiaalistettu hyvin, kasvatettu ja koulutettu.
Haluan, että minun koirani on yhteiskuntakelpoinen eikä ole haitaksi kenellekään -vaikka pääsee yhtäkkiä irti.
Siksi rikon joskus lakia ja opetan koiran pentuna pysymään mukana ja tottelemaan eri paikoissa. Kielletyillä paikoilla pidän irti vain, kun siellä ei muita ole.
Itse arvostan enemmän niitä, jotka pitävät vapaana ja koira on hallinnassa, kuin niitä, jotka käyvät lenkillä reuhtovan ja räyhäävän koiran kanssa. Sillä monta kertaa on räyhäävä koira päässyt aivan lähelle. Sen sijaan vapaana olevat koirat ovat ohittaneet kiltisti, ellei kyseessä ole ollut karkulainen. Jonka olen ajanut tiehensä.
Eli minun mielipiteeni:tottelevainen koira on onnellisempi ja turvallisempi, sillä se saa enemmän vapauksia. Tottelematon koira on aikapommi, jos se pääseekin irti.koiraa pitäsi kouluttaa!!
Tottakai pitää!
Kyse oli vain ja ainoastaan siitä, että koiraa ei vapaana saa pitää joka paikassa.
Ja nyt selvisi, että et teekään niin.
Olen TODELLAKIN samaa mieltä siitä, että koiran voi JA PITÄÄKIN kasvattaa täysin yhteiskuntakelpoiseksi kaveriksi, josta ei ole ulkopuolisille haittaa.
Näin mekin tehdään, eli samoilla linjoilla ollaan.
Nousi vaan karvat pystyyn, kun nykypäivinä on niitäkin vastuuttomia koiranomistajia, jotka antavat koiriensa hökeltää vapaina paikassa kuin paikassa, ja siitähän seuraa vain ja ainoastaan ikävyyksiä... =/ - erimielinen
ollutkaan etteikö kirjoitti:
koiraa pitäsi kouluttaa!!
Tottakai pitää!
Kyse oli vain ja ainoastaan siitä, että koiraa ei vapaana saa pitää joka paikassa.
Ja nyt selvisi, että et teekään niin.
Olen TODELLAKIN samaa mieltä siitä, että koiran voi JA PITÄÄKIN kasvattaa täysin yhteiskuntakelpoiseksi kaveriksi, josta ei ole ulkopuolisille haittaa.
Näin mekin tehdään, eli samoilla linjoilla ollaan.
Nousi vaan karvat pystyyn, kun nykypäivinä on niitäkin vastuuttomia koiranomistajia, jotka antavat koiriensa hökeltää vapaina paikassa kuin paikassa, ja siitähän seuraa vain ja ainoastaan ikävyyksiä... =/Jep, hyvä eli varmaan samoilla linjoilla ollaan. En tosiaan anna koirani hökeltää vapaana enkä hihnassa. Kun pidän koiraa vapaana paikassa, missä se on kiellettyä/vähemmän suotavaa (esim. pikkukylän jalkakäytävällä tai harjoittelen odotellessa liikkeitä puistossa. En kuitenkaan pidä keskustassa tai ihmisvilinässä koskaan vapaana), huolehdin että koira on käskyn alla eikä tee mitä haluaa. Esim. käsken kävellä vierellä. Aivan vapaasti se saa olla metsässä tai muulla syrjäisellä alueella, mutta sielläkin tottelee ja pidän huolen, että ilman lupaani ei mene ihmisten/eläinten luo.
Muutenkaan koskaan ei ole lupa mennä kiinnostavan kohteen luo ilman lupaa, eikä menekään vaan ottaa kontaktia, kysyy lupaa.
Hihnassa ei myöskään vedetä ja myös hihnassa käskytän välillä kävelemään vieressä.
Kuitenkin harjoittelen tokoa myös alueilla, missä se ei aivan suotavaa olisi, koska totutan koiraa erilaisiin häiriöihin. Se on kuitenkin koko ajan käskyn alla ja perustottelevaisuus harjoiteltavat liikkeet hallussa.
Sitä paitsi asun pikkukaupungissa ja kukaan ei ole koskaan valittanut koirastani (palaute on ollut vain positiivista), en ole myöskään valittamisen aihetta antanut.
Inhoan itsekin ihmisiä, jotka antavat koiransa viilettää vapaana ja tehdä mitä haluaa.
Mutta inhoan yhtä paljon ihmisiä, jotka eivät ole yhtään opettaneet koiraansa ja tietää, että JOS koira pääsee irti, se on katastrofi.
Eniten pidän ihmisistä, joiden koirat ovat selvästi hallinnassa, ovat ne sitten vapaana tai hihnassa. Fleksihemmot koirineen ärsyttävät, kun antavat koiransa tulla nuuskimaan ilman lupaa. Silloin kiellän omaa ja omsistaja/koira saa kuulla pari valittua sanaa. Sillä mielestäni jokaisella ihmisellä ja eläimellä on oikeus omaan tilaan, on koira vapaana tai ei.
Oma koirani ei ole koskaan aiheuttanut häiriötä, ellei lasketa sitä, että jotakuta inhottaa pelkkä koiran näkeminenkin. - Ja sitten taas jotkut
erimielinen kirjoitti:
Jep, hyvä eli varmaan samoilla linjoilla ollaan. En tosiaan anna koirani hökeltää vapaana enkä hihnassa. Kun pidän koiraa vapaana paikassa, missä se on kiellettyä/vähemmän suotavaa (esim. pikkukylän jalkakäytävällä tai harjoittelen odotellessa liikkeitä puistossa. En kuitenkaan pidä keskustassa tai ihmisvilinässä koskaan vapaana), huolehdin että koira on käskyn alla eikä tee mitä haluaa. Esim. käsken kävellä vierellä. Aivan vapaasti se saa olla metsässä tai muulla syrjäisellä alueella, mutta sielläkin tottelee ja pidän huolen, että ilman lupaani ei mene ihmisten/eläinten luo.
Muutenkaan koskaan ei ole lupa mennä kiinnostavan kohteen luo ilman lupaa, eikä menekään vaan ottaa kontaktia, kysyy lupaa.
Hihnassa ei myöskään vedetä ja myös hihnassa käskytän välillä kävelemään vieressä.
Kuitenkin harjoittelen tokoa myös alueilla, missä se ei aivan suotavaa olisi, koska totutan koiraa erilaisiin häiriöihin. Se on kuitenkin koko ajan käskyn alla ja perustottelevaisuus harjoiteltavat liikkeet hallussa.
Sitä paitsi asun pikkukaupungissa ja kukaan ei ole koskaan valittanut koirastani (palaute on ollut vain positiivista), en ole myöskään valittamisen aihetta antanut.
Inhoan itsekin ihmisiä, jotka antavat koiransa viilettää vapaana ja tehdä mitä haluaa.
Mutta inhoan yhtä paljon ihmisiä, jotka eivät ole yhtään opettaneet koiraansa ja tietää, että JOS koira pääsee irti, se on katastrofi.
Eniten pidän ihmisistä, joiden koirat ovat selvästi hallinnassa, ovat ne sitten vapaana tai hihnassa. Fleksihemmot koirineen ärsyttävät, kun antavat koiransa tulla nuuskimaan ilman lupaa. Silloin kiellän omaa ja omsistaja/koira saa kuulla pari valittua sanaa. Sillä mielestäni jokaisella ihmisellä ja eläimellä on oikeus omaan tilaan, on koira vapaana tai ei.
Oma koirani ei ole koskaan aiheuttanut häiriötä, ellei lasketa sitä, että jotakuta inhottaa pelkkä koiran näkeminenkin.ihmettelee sitä, että miksi sillä koiralla pitää olla niin "tiukka" kuri, eli juuri jos koulutetaan niin, että niitä käskyjä yms on toteltava ehdoitta...
Siis kun kouluttaa siitä koirastaan tottelevaisen ja yhteiskuntakelpoisen kaverin.
Niin toisille ei mene jakeluun se, että "there's no buts" eli kyseenalaistamista ei hyväksytä, vaan koiran ON toteltava, oli tilanne mikä hyvänsä.
Itselläni on 9kk palveluskoirarodun uros, joka tahtoo välillä testata leikkimielellä lähinnä, ja jolle on oltava tiukkana, eli rajoja ja rakkautta sopivassa määrin.
Tähtäämme koiraan (rotu kun on yleisimmin mustamaalattu lehtien palstoilla) josta ei olisi ikinä kenellekään harmia, joka tottelee tilanteessa kuin tilanteessa, ja on yhteistyöhaluinen ylipäätään...
Hyvällä mallilla ollaan, vaikkakin murkkuikä vähän yrittää sotkea juttuja =)
Tietämättömät kun eivät tajua, että kun koiraa käskytät, ja jos se kyseenalaistaa käskysi kokeilemalla entäs-jos-en -vaihteen laittoa silmään, ja toistuvasti annat periksi, siinä tyhmempikin koira äkkiä tajuaa että ha, miunhan ei tarviikkaan totella, eli en siis tottele! =)
Vaan kun se mikä käsketään tehdä, tehdään viipyilemättä, mitään ei jää epäselväksi.
Suhteessen tiukasta, eli paremminkin sanottuna määrätietoisesta kasvatuksesta huolimatta meidänkin koira saa sitä rakkautta, hellimistä ja paijailua leikkien lomassa, että ei ihan armeijakurilla kuitenkaan mennä...
Mutta pakko on "viitsiä" jotain tehdä hyvinkoulutetun koiran saadakseen, kun kyseessä on iso ja vahva rotu...
Hyvää joulun odotusta sinulle! =) - erimielinen
Ja sitten taas jotkut kirjoitti:
ihmettelee sitä, että miksi sillä koiralla pitää olla niin "tiukka" kuri, eli juuri jos koulutetaan niin, että niitä käskyjä yms on toteltava ehdoitta...
Siis kun kouluttaa siitä koirastaan tottelevaisen ja yhteiskuntakelpoisen kaverin.
Niin toisille ei mene jakeluun se, että "there's no buts" eli kyseenalaistamista ei hyväksytä, vaan koiran ON toteltava, oli tilanne mikä hyvänsä.
Itselläni on 9kk palveluskoirarodun uros, joka tahtoo välillä testata leikkimielellä lähinnä, ja jolle on oltava tiukkana, eli rajoja ja rakkautta sopivassa määrin.
Tähtäämme koiraan (rotu kun on yleisimmin mustamaalattu lehtien palstoilla) josta ei olisi ikinä kenellekään harmia, joka tottelee tilanteessa kuin tilanteessa, ja on yhteistyöhaluinen ylipäätään...
Hyvällä mallilla ollaan, vaikkakin murkkuikä vähän yrittää sotkea juttuja =)
Tietämättömät kun eivät tajua, että kun koiraa käskytät, ja jos se kyseenalaistaa käskysi kokeilemalla entäs-jos-en -vaihteen laittoa silmään, ja toistuvasti annat periksi, siinä tyhmempikin koira äkkiä tajuaa että ha, miunhan ei tarviikkaan totella, eli en siis tottele! =)
Vaan kun se mikä käsketään tehdä, tehdään viipyilemättä, mitään ei jää epäselväksi.
Suhteessen tiukasta, eli paremminkin sanottuna määrätietoisesta kasvatuksesta huolimatta meidänkin koira saa sitä rakkautta, hellimistä ja paijailua leikkien lomassa, että ei ihan armeijakurilla kuitenkaan mennä...
Mutta pakko on "viitsiä" jotain tehdä hyvinkoulutetun koiran saadakseen, kun kyseessä on iso ja vahva rotu...
Hyvää joulun odotusta sinulle! =)Kiitos, samoin kaikille hyvää joulunaikaa!
Edellisen kanssa samaa mieltä. Ja tosiaan kun vaatiminen ja palkitseminen ovat sopivassa suhteessa, koira tekee innolla mutta ehdottomasti. Sen ei tarvitse arvuutella muita vaihtoehtoja kuin totteleminen.
Monissa maissa koiria pidetään aina irtaallaan, keskustassakin ja kiltisti seuraavat omistajaansa koska ovat pennusta asti hyvin koulutettu ja oppineet että omistajaa kantsii seurata. Suomessa on vähän liiankin tiukka koirakuri irtipidon suhteen. Kun kuitenkin koira on onnellinen kun saa turvallisesti juosta myös vapaana. Tottelevainen koira on onnellinen :)
Mihinkään ei voi ikinä täysin luottaa, mutta jos ei luota mihinkään, huonosti menee. Voihan ihminenkin kuolla milloin vain, mutta jos alkaa pelkäämään joka askelta, kurjaa on. Sama juttu koiran kanssa: jotkut ei uskalla laskea koskaan irti eivätkä kouluta koiriaan. Mutta jokainen tavallaan.. Tosiaan tottelevaisen koiran eteen täytyy tehdä töitä. Ei riitä pelkkä auktoriteetti eikä pelkät palkkiot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30411676
- 1447146
- 1045962
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425319- 534399
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304299On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 623618
- 833238
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223145