terve. olen ajatellu jos rakentas 100emolehmän navetan. tällä hetkellä 30 lypsävää 30 emoa ja kaikkien jälkeläisien loppu kasvatus. peltoa just tänhetkiselle sopivasti. eli uuden emonavetan emot syötettäisiin sopimusviljelyiden peltojen annilla. jos esimerkiksi maksaa 6-7e(alv22) säilörehupyöröpaalista itsetehtynä vieraalta. ja karjanlannan luovuttaa pientämaksua vastaan naapurille. oljet paalaa itse ilmasiksi naapureilta. viljaa saa omasta takaa(pieni kulutus) konekanta on tällä hetkellä melko uutta eli koneistusta ei tarvitse investoida. ruokintakustannus esim 1400paalia*7e=n.10 000e. kuivalanta luovutetaan naarureille(myydään). 100emon makuuparsipihatto(sisältää navetan, lietekaivon ja lantalan 200 000e (avustus 30%?)=140 000e eläimet navettaan kasvatetaan itse ja puolet(50kpl) ostetaan. eli navetta pystyssä eläimet sisällä tulisi maksamaan noin 220 000e ja vuotuinen liikevaihto navetalla olisi 80 000-90 000e. pakollisistakuluista suurin olisi säilörehu 10 000e.itse näen ajatuksen kannattavana. näin olen laskenut, voin olla väärässä mutta mitäpä oletta mieltä?
emo navetta
3
915
Vastaukset
- Paalinpyörittäjä
C-alueella homma toimii varmasti, mutta täällä etelässä paras kannatttavuus luomuna siten, että peltoa on 2 hehtaaria yhtä emoa kohti jolloin kaikki tarvittava tulee omalta pellolta kuivikkeita myöten.
Ps. itte laskutan sopimuskorjuusta satasen hehtaarilta. Jatkossa jätän sopimuskorjuun kokonaan pois, koska oma peltoala riittää mainiosti reilulle 80 lehmälle, vaikka myyn heinää jonkinverran ja jatkossa kuivitankin heinällä. - ellis
hups..siis myöt paskan ja ilmaseksi haet oljet.. älä laske kuitenkaan sen varaan että jotaki saat ilmaiseksi.Olki käy ravinteesta peltoon ehkä vähäinen mutta kumminkin, joten en ole koskaan antanut olkia pois...muuten varmaan hyvää hommaa tuo emolehmien pito . eräskin sano että jos haluat rikastua niin laita niitä
- emo-jussi
Minulla on emoja, sanoisin pari juttua ...
Emolehmätuotannossa yksi lehmä tuottaa vuodessa yhden vasikan ja kasan paskaa, muuta ei tule.
Tällä vasikalla kustannetaan kaikki, myydään se sitten välitykseen tai kasvatetaan itse aikuiseksi ja mydään teuraaksi.
Eli yhden vasikan tuotolla, pitää ruokkia ainakin kahta eläintä, nimittäin vasikkaa ja emoa.
Navettaa, eikä mitään muutakaan rakennusta kannata rakentaa puhtaasti velaksi.
Sillä emolehmätuotannossa on toinenkin erikoispiirre, nimittäin siinä on erittäin hidas pääomien kiertonopeus.
Ostat lehmät tai hiehot nyt, ne saavat ensimmäiset vasikat ensi kesänä ja nämä vasikat teurastetaan kahden tai kolmen vuoden iässä.
Maksat emosta ehkä 1500- 2000 euroa, hiehosta 600 ylöspäin, saat teuraasta ehkä 1200-1500 euroa ...
Kaksi ensimmäistä vasikkaa menee pääoman kuoletukseen, minkä olet sijoittanut ja sekin tapahtuu vasta aikaisitaan kolmen-neljän vuoden päästä ...
Mikäli tukialue on hyvä ( vähintään C ), pinta-alaa riittävästi, niin ensimmäiset viisi vuotta pyörität tuilla, sen jälkeen vasta alkaa tulla tuloakin hommasta.
Laske tarkkaan niiden investointien kanssa, homma on todella pitkässä juoksussa ja lihan hinta jäljessä muusta kustannuskehityksestä varsin paljon ...
Homma kyllä pyörii, kun aloja on riittävästi ja homma hoidossa, eli kaikki laitettuna, eikä velkaa ole tehtynä liikaa ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077716
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085901- 835157
- 1394526
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552957
- 582908
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562036