Jääkaapin teko

Pöydänjalkaan

Miten on?Onnistuiskos tehdä jääkaappi siis pöydän jalkaan.Leveyttä saisi noin 30cm - pituutta noin 1M .Mistä materiaalista tulisi helpoiten siisti laatikko jne.Onko jotain järkeviä ehdotuksia.Vielä,että kaappi avataan luonnollisesti pöytälevyyn tehdystä kannesta.Luulisin että olisi aika mukava tuo pitkän mallinen kaappi,niin sen voisi lokeroida väliseinillä ettei kaikki tavarat olisi päällekkäin...

15

2140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikuttaa.

      Jos ulkomitat onvat leveys 300 mm.
      Kun siitä laskee pois eristeet niin jää kovin kapeaksi, mutta ei mikään estä tekemästä.
      Tiikkivanerista, mahongista, mistä vaan voi tehdä, joka istuu sisustukseen.
      Uretaanilevyllä eristäminen ja sisäpintaan vaikka rosteri.
      Jäähdytyskenno vie lie oman tilansa.

    • SpK

      Ehdottaisin rakenteeksi 50 mm uretaani, polyesteri ja maali. Leikkaa uretaanista laatikon osat ja laminoi molemmin puolin polyesterillä ohuen kuituverkon kanssa kokoon. Nurkkiin vahvikkeeksi ylimääräinen kuitusuikale. Pintaan vaikka top coat. Vaihtoehtoisesti hanki valmiiksi pinnoitettua uretaanilevyä. Se leikataan tarkasti, liimataan kokoon ja meikataan muovilistoilla.

      Tilavuutta tuohon saa ihan riittävästi (0,2 x 1 x 0,4 tekisi jo 80 litraa). 20 cm sisäleveys on hyvä, laatikkoa on helppo käyttää, purnukat löytyy paremmin kun pysyvät pystyssä. Ajatus lokeroinnista kuulosta myös järkevältä. Mieti voisiko osastoida siten, että pää mihin höyrystin sijoitetaan, toimisi pakastimena ja toinen pää 10 vihannes kylmiönä ja siinä välillä 6 maito-osasto. Tämä voisi onnistua hyvin, mikäli onnistut suunnittelussa siten, että lokeroinnin väliseinien kokoa voi muuttaa säätötarkoituksessa, periaatteella "antaa pakastinosaston vuotaa sopivasti kylmää muihin osastoihin".

      Pinta-ala muodostuu tilavuuteen nähden melko isoksi, eli riittävän paksuinen (50mm?) uretaanieriste on tarpeen. Älä tingi siitä vaikka onkin pois sisäleveydestä. Mieluummin tingi ulkopinnoitteesta, eli korvaa puinen meikkaus maalilla.

      • Toinenkin näkökohta.

        Oli hyvät ohjeet monelle muullekin venejääkaapin rakentajalla.

        Yksi hyvä puoli ko jääkaapin sijoituksessa on se, että kaappi on mahdollisimman kaukana veneen kyljistä. Auringon paahde veneen kylkeen lisää kompressorin käyntiaikaa, vaikka eristystä olisi kohtalaisesti. Joissakin vanhoissa veneissä nähdään vanerisen laipion lahovikoja, kun jääkaappi on aiheuttanut kondenssikosteutta. Keskiveneeseen sijoitettuun kylmälaitteeseen ei näitä haittoja tule.


      • Lisövinkki

        Vaneria löytyy ihan ohuena, esim 3 mm.
        Se ei juuri paljoa vaikua, ja on siisti.
        Tai ihan viilutus jos pinta vaan sileä.


      • Kiitoksia

        Tuossa kommentissasi on paljon järkeä!Tuo mainitsemasi uretaanilevy ,niin sitä vaan että minkälaisilla pinnoilla sitä saa....Ja voiskos nurkat vetää esim jollakin silikoonimassalla joka olisi kylmän kestävää,ja sitten päälle jokin mainitsemasi lista koristeeksi. Tietenkin voisi tehdä rosterista laatikon jonka sitten eristäis ulkopuolelta.Mutta millä liimalla nuo uret levyt siinä pysys kiinni.


      • Kiitoksia kirjoitti:

        Tuossa kommentissasi on paljon järkeä!Tuo mainitsemasi uretaanilevy ,niin sitä vaan että minkälaisilla pinnoilla sitä saa....Ja voiskos nurkat vetää esim jollakin silikoonimassalla joka olisi kylmän kestävää,ja sitten päälle jokin mainitsemasi lista koristeeksi. Tietenkin voisi tehdä rosterista laatikon jonka sitten eristäis ulkopuolelta.Mutta millä liimalla nuo uret levyt siinä pysys kiinni.

        se ei ole kovinkaan hyvin pysyvää missään materiaaleissa pidempää aikaa.

        Polyuretaaniliimakitti on varmaan paras aine kiinnityksiin ja tiivistyksiin ja tarttuu hyvin melkein mihin vain ja kestää kylmää ja pysyy joustavana kauan. Sitä on useita värejä ja valmistajia eri tuotenimillä.

        Olen kuullut uretaanilevyjä saatavan joillain jalopuupinnoilla, mutta en muista firmaa?


      • SpK
        Kiitoksia kirjoitti:

        Tuossa kommentissasi on paljon järkeä!Tuo mainitsemasi uretaanilevy ,niin sitä vaan että minkälaisilla pinnoilla sitä saa....Ja voiskos nurkat vetää esim jollakin silikoonimassalla joka olisi kylmän kestävää,ja sitten päälle jokin mainitsemasi lista koristeeksi. Tietenkin voisi tehdä rosterista laatikon jonka sitten eristäis ulkopuolelta.Mutta millä liimalla nuo uret levyt siinä pysys kiinni.

        Paras tulisi ilman muuta rosterista. Sen teettäminen saattaa vaan olla hankalaa ja kallista. Ja painaahan se enemmän kuin lasikuitukuori. Lasikuidutus onnistuu helposti kotikonstein ja lopputulos on varmasti riittävän tukeva. Jos saat tehtyä tai edullisesti teetettyä rosterilootan niin kannattaa varmaan.

        Valmiiksi pinnotettua eristelevyä ja viimeistelylistoja muistan nähneeni jossain venetarvikekatalookissa. Olisko www.svb.de?


      • Hieno ajatus

        Tuo oli kyllä sinulta myös hieno ajatus,että höyrystimen pää voisi toimia pakastimena!!Loistava idea!! Tietenkin noita mainitsemiani väliseiniä ja niiden paikkoja täytyy vähän hakea.


      • asennusohjeissa esitettiin
        Hieno ajatus kirjoitti:

        Tuo oli kyllä sinulta myös hieno ajatus,että höyrystimen pää voisi toimia pakastimena!!Loistava idea!! Tietenkin noita mainitsemiani väliseiniä ja niiden paikkoja täytyy vähän hakea.

        pakastelokeron ja välilaipion ohjeet. Ehkäpä netistäkin löytyy jotain rakenteluohjeita.


      • mitoilla
        Hieno ajatus kirjoitti:

        Tuo oli kyllä sinulta myös hieno ajatus,että höyrystimen pää voisi toimia pakastimena!!Loistava idea!! Tietenkin noita mainitsemiani väliseiniä ja niiden paikkoja täytyy vähän hakea.

        Jos lokeron leveys on 20 cm ja pituutta metri, jää toinen pää jo lämpimäksi, jos höyrystin on päässä. Minä laittaisin sen keskelle ja silti päädyissä säilyttäisin lähinnä kaljaa tai jotain muuta, mikä ei suorastaan pilaannu lämpimässä. Lämmön, vai pitäisikö tässä sanoa kylmän, siirtyminen on niukkaa tavaroiden läpi vaakasuunnassa.

        Kannattaa muuten muistaa, ettei se höyrystinkään äänetön laite ole. Kompressorin käydessä suhina on kuuluva keskellä salonkia. Useimmiten höyrystin ja kompressori ovat lähellä toisiaan, eivätkä äänet erotu erikseen.


      • sit käy
        Lisövinkki kirjoitti:

        Vaneria löytyy ihan ohuena, esim 3 mm.
        Se ei juuri paljoa vaikua, ja on siisti.
        Tai ihan viilutus jos pinta vaan sileä.

        0,3 dai 0,4 teak dai mahonkiviilu.


    • kokenut puuseppä

      Odota että tulee kunnon pakkaset ja talvi, sitten sahaat järven tai meren jäältä yhden neliön jäälohkareen ja laitat sen sänkys alle talteen ensi kesää ajatellen. Pääset tällä tavalla helpoimmalla.

      • Raukkaa

        Jos on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia!Olet kai veistänyt pääsi puusta seppä kun olet,sen verran tyhmiä kirjoittelet.


      • Idea

        Tyhmä idea sulla. Jos et satu tietämään niin jää sulaa sisällä joten ei siitäenää paljoa hyötyä ole kesällä. Lisäksi sulava jää voi aiheuttaa kosteusvaurioita talon rakenteissa.

        t. moottorivenemies


      • laminointiin
        Idea kirjoitti:

        Tyhmä idea sulla. Jos et satu tietämään niin jää sulaa sisällä joten ei siitäenää paljoa hyötyä ole kesällä. Lisäksi sulava jää voi aiheuttaa kosteusvaurioita talon rakenteissa.

        t. moottorivenemies

        Laatikko tosiaan kannattaa tehdä finnfoamista tai solimatesta. Sisälle lasikuitu rovinki 2mm riittää, mutta laminointiin PITÄÄ KÄYTTÄÄ EPOKSIA.
        Sisäpuolelle epoksille sopiva maali.
        Näin olen oman kylmälaatikkoni rakentanut, eristeet vaihtelee 25 ja 50mm välillä.

        Jos kannen haluaa jotenkin paremmin kiinni kuin vaan olemalla. Niin siinä voi käyttää sopivia supermagneetteja, kauppoja löytyy netistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1919
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      126
      1381
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1333
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      927
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe