Ledipaketti/sarja

saunaan

Ajattelin laittaa saunaan ledivalaistuksen. Mitä tarvitsen? Kannattaako ostaa jokin valmis sarja, tai jos rakennan itse niin mitä tarvitsen? Mistä saa vehkeet ja ohjeita?

En nyt siis kysy kumpi on parempi, kuitu- vaiko ledivalaistus. Se keskustelu on käyty täällä jo aikaisemmin.

45

5986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saunaan

      Sauna on pieni, 3 hengen sauna.

    • ohjeet

      Valmiit sarjat on aika onnettomia . mutta jos juotoskolvi pysyy kädessä niin jokaiselle Ledille vaan oikea etuvastus 390ohmia ja tasavirtalähde vaikka 12V, myynti paikoista löytyy kyllä ohjeet vastuksen mitoittamiseksi muille jänniteille .
      Ledejä saa neljä erinlaista valkoista sävyä joista kukin saa sopivan sävyn .mutta valitettavasti valmiita kunnon Led-sarjoja ei saaa kaupoista vaan ne pitää itse tehdä ja ostaa ledit vaikka täältä.
      http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php?PHPSESSID=hdarhm8 ggirlfoapq24i9jc6t0&
      http://www.leds24.com/shop/
      http://www.dotlight.de/index.php
      http://led1.de/shop/index.php?language=en&ad=google.eu_ free&gclid=CPC5q_PgjZUCFQZOtAodXSKZXA
      Ja saksasta tavara tulee 2-3 päivässä

      PS.. jos on lämminsävyinen paneeli niin sitten lämminvalkoinen Led .tässä linkki kuviin
      http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2apy2 timpuri-sauna.htm l ja kohta taas joku älypää sanoo että kusenkeltainen on toikin sauna tiedoksi vaan , vaikka se onkin valaistu lämminvalkoinen Ledeillä, ettei tule kylmänvalkoista valoa tervaleppään.

      • saunaan

        Kiitos paljon perusteellisesta vastauksesta. Täytyypä tutkiskella linkkejä. En ole kyllä sähkötöitä harrastellut, puutöitä kylläkin...


      • laita kuidut
        saunaan kirjoitti:

        Kiitos paljon perusteellisesta vastauksesta. Täytyypä tutkiskella linkkejä. En ole kyllä sähkötöitä harrastellut, puutöitä kylläkin...

        Jos haluat oikeasti tyylikkään ja kestävän ratkaisun niin laita suosiolla valokuidut. Ledit voivat olla ratkaisu puuhastelijoille, joille tärkeintä on tehdä kaikki itse, laadusta välittämättä. Karu totuus on että ledeillä nuo värisävyt ovat todellakin epäluonnollisia ja koko ledisysteemi tuo keinotekoisen leiman saunaan.


      • ja kusenkeltaista

        Koska ledeillä saa kunnollista valoa? Nuo kusenkeltaiset ei oikein innosta.


      • EI KUKAAN
        laita kuidut kirjoitti:

        Jos haluat oikeasti tyylikkään ja kestävän ratkaisun niin laita suosiolla valokuidut. Ledit voivat olla ratkaisu puuhastelijoille, joille tärkeintä on tehdä kaikki itse, laadusta välittämättä. Karu totuus on että ledeillä nuo värisävyt ovat todellakin epäluonnollisia ja koko ledisysteemi tuo keinotekoisen leiman saunaan.

        KYSYNYT MIELIPIDETTÄSI . JOS JOKU HALUAA LAITTAA LEDIT NIIN LAITTAA EIKÄ MITÄÄN SIKAHINTAISIA KUITUJA JOTKA MENEVÄT POIKKI PIENESTÄKIN TAIVUTUKSESTA.


      • SAAAAAAAAAA
        ja kusenkeltaista kirjoitti:

        Koska ledeillä saa kunnollista valoa? Nuo kusenkeltaiset ei oikein innosta.

        Lämminvalkoista . kylmänvalkoista päivänvalovalkoista .TAITAA SULLAKIN OLLA KUSTA IHAN OMASSA PÄÄSSÄKIN


      • kolvi punaisena
        EI KUKAAN kirjoitti:

        KYSYNYT MIELIPIDETTÄSI . JOS JOKU HALUAA LAITTAA LEDIT NIIN LAITTAA EIKÄ MITÄÄN SIKAHINTAISIA KUITUJA JOTKA MENEVÄT POIKKI PIENESTÄKIN TAIVUTUKSESTA.

        Ei kukaan oikeasti halua kolvin ja nippeleiden kanssa alkaa tuhertelemaan saadakseen kusenkeltaista valoa saunaan. Minusta on hyvä kertoa niistä selkeistä ongelmakohdista mitä ledeissä vielä nykyään on.


      • tähän?
        laita kuidut kirjoitti:

        Jos haluat oikeasti tyylikkään ja kestävän ratkaisun niin laita suosiolla valokuidut. Ledit voivat olla ratkaisu puuhastelijoille, joille tärkeintä on tehdä kaikki itse, laadusta välittämättä. Karu totuus on että ledeillä nuo värisävyt ovat todellakin epäluonnollisia ja koko ledisysteemi tuo keinotekoisen leiman saunaan.

        Entäs tämä artikkeli?

        "Osa markkinoilla liikkuvista saunavalosarjoista tuhoutui lähes kokonaan Tampereen Teknillisen Yliopiston 300 tunnin saunarasitustestissä! Oversolin LedLite Warm Whiten valovirta sen sijaan säilyi tasaisen korkeana läpi koko testin.

        Tampereen Teknillinen Yliopisto tutki loppuvuodesta 2007 (11/2007) eri valmistajien led-valosarjojen käyttäytymistä vaativissa saunaolosuhteissa. Oversol Oy:n LedLite WarmWhiten ja CoolWhiten lisäksi testattavina olivat Sawon Iltatähti (TS-Tukku Oy), Elman (Fenet Oy), Loistava KST (KST-Tukku Oy) ja Decor-Lights (Decor Import Finland). Valosarjat menivät testiin siinä kunnossa, kun ne vähittäiskaupan hyllyltä ostettaessa olivat.

        TTY:n projektissa selvitettiin, miten vaativat saunaolosuhteet vaikuttavat eri valosarjoihin pitkän ajan kuluessa. Ledit altistettiin testitilanteessa n. 100 asteen kuumuuteen sekä kosteuteen ja niitä sytytettiin ja sammutettiin tietyin väliajoin. Projektin kokonaiskesto oli 300 tuntia, joka keskiarvona vastaa noin kahden vuoden normaalia saunan käyttöä..."

        http://www.oversol.fi/www/news_show.php?id=81

        Vääräuskosten propagandaa, vai? :o


      • Tätä päivää.

      • pimahtelu alkaa
        tähän? kirjoitti:

        Entäs tämä artikkeli?

        "Osa markkinoilla liikkuvista saunavalosarjoista tuhoutui lähes kokonaan Tampereen Teknillisen Yliopiston 300 tunnin saunarasitustestissä! Oversolin LedLite Warm Whiten valovirta sen sijaan säilyi tasaisen korkeana läpi koko testin.

        Tampereen Teknillinen Yliopisto tutki loppuvuodesta 2007 (11/2007) eri valmistajien led-valosarjojen käyttäytymistä vaativissa saunaolosuhteissa. Oversol Oy:n LedLite WarmWhiten ja CoolWhiten lisäksi testattavina olivat Sawon Iltatähti (TS-Tukku Oy), Elman (Fenet Oy), Loistava KST (KST-Tukku Oy) ja Decor-Lights (Decor Import Finland). Valosarjat menivät testiin siinä kunnossa, kun ne vähittäiskaupan hyllyltä ostettaessa olivat.

        TTY:n projektissa selvitettiin, miten vaativat saunaolosuhteet vaikuttavat eri valosarjoihin pitkän ajan kuluessa. Ledit altistettiin testitilanteessa n. 100 asteen kuumuuteen sekä kosteuteen ja niitä sytytettiin ja sammutettiin tietyin väliajoin. Projektin kokonaiskesto oli 300 tuntia, joka keskiarvona vastaa noin kahden vuoden normaalia saunan käyttöä..."

        http://www.oversol.fi/www/news_show.php?id=81

        Vääräuskosten propagandaa, vai? :o

        Tuo on oikeastaan se kynnysaika jonka JÄLKEEN ledit parhaimmatkin ledit alkavat pimahdella. 3 vuoden testin jälkeen ei olisi ollut yhtään tuikkua jäljellän.


      • olet vastaan?
        pimahtelu alkaa kirjoitti:

        Tuo on oikeastaan se kynnysaika jonka JÄLKEEN ledit parhaimmatkin ledit alkavat pimahdella. 3 vuoden testin jälkeen ei olisi ollut yhtään tuikkua jäljellän.

        Ja jos testi olisi koskenut 10 vuotta niin olisit sanonut samat sanat. Eli periaatteessa olet vastaan?
        Ledinhän voi vaihtaa uuteen ja taas menee 3 vuotta! :o


      • kusenkeltaista
        olet vastaan? kirjoitti:

        Ja jos testi olisi koskenut 10 vuotta niin olisit sanonut samat sanat. Eli periaatteessa olet vastaan?
        Ledinhän voi vaihtaa uuteen ja taas menee 3 vuotta! :o

        Tossa testissä ei ollut lainkaan mainintaa sävyistä saatikka värintoistoista. Oli vaan kaikkea kivaa warmwhite ja coolwhite juttua. Tuo legendaarinen kusenkeltainenkin myydään juhlavasti gold nimellä.
        Kannattaa ostaa kuitua niin ei tarvi pipertää niiden kolvien kanssa vaikka sitten sen kolmen vuoden jälkeen kun alkavat tuikut himmenemään yksi toisensa jälkeen.
        Kuituihin voi sentään vaihtaa polttimon tosta vaan ilman kolveja.


      • tähän? kirjoitti:

        Entäs tämä artikkeli?

        "Osa markkinoilla liikkuvista saunavalosarjoista tuhoutui lähes kokonaan Tampereen Teknillisen Yliopiston 300 tunnin saunarasitustestissä! Oversolin LedLite Warm Whiten valovirta sen sijaan säilyi tasaisen korkeana läpi koko testin.

        Tampereen Teknillinen Yliopisto tutki loppuvuodesta 2007 (11/2007) eri valmistajien led-valosarjojen käyttäytymistä vaativissa saunaolosuhteissa. Oversol Oy:n LedLite WarmWhiten ja CoolWhiten lisäksi testattavina olivat Sawon Iltatähti (TS-Tukku Oy), Elman (Fenet Oy), Loistava KST (KST-Tukku Oy) ja Decor-Lights (Decor Import Finland). Valosarjat menivät testiin siinä kunnossa, kun ne vähittäiskaupan hyllyltä ostettaessa olivat.

        TTY:n projektissa selvitettiin, miten vaativat saunaolosuhteet vaikuttavat eri valosarjoihin pitkän ajan kuluessa. Ledit altistettiin testitilanteessa n. 100 asteen kuumuuteen sekä kosteuteen ja niitä sytytettiin ja sammutettiin tietyin väliajoin. Projektin kokonaiskesto oli 300 tuntia, joka keskiarvona vastaa noin kahden vuoden normaalia saunan käyttöä..."

        http://www.oversol.fi/www/news_show.php?id=81

        Vääräuskosten propagandaa, vai? :o

        Testissä ei ole mainittu mihin ne ledit oli asennettu testin aikana.Kattoon vai muuaalle? Tällä on iso merkitys...

        Toisaalta...nuo vekottimet on joka tapauksessa sähköstandardien vastaisia, jos ne asennetaan ohjeiden mukaan, joten on ihan sama toimiiko vai ei


      • verkkokalvoille.
        kusenkeltaista kirjoitti:

        Tossa testissä ei ollut lainkaan mainintaa sävyistä saatikka värintoistoista. Oli vaan kaikkea kivaa warmwhite ja coolwhite juttua. Tuo legendaarinen kusenkeltainenkin myydään juhlavasti gold nimellä.
        Kannattaa ostaa kuitua niin ei tarvi pipertää niiden kolvien kanssa vaikka sitten sen kolmen vuoden jälkeen kun alkavat tuikut himmenemään yksi toisensa jälkeen.
        Kuituihin voi sentään vaihtaa polttimon tosta vaan ilman kolveja.

        Jospa se kusi onkin sinun päässä, ja heijastuu sieltä verkkokalvoillesi? Siksi näet ja hoet jatkuvasti vain kusenkeltaisesta.

        Opettele englantia niin ei tarvitse nolata itseäsi.


      • se siellä kurnuttaa?
        ledpoliisi kirjoitti:

        Testissä ei ole mainittu mihin ne ledit oli asennettu testin aikana.Kattoon vai muuaalle? Tällä on iso merkitys...

        Toisaalta...nuo vekottimet on joka tapauksessa sähköstandardien vastaisia, jos ne asennetaan ohjeiden mukaan, joten on ihan sama toimiiko vai ei

        "sähköstandardien vastaisia"
        Olet säälittävä, etkö enää muuta keksi? Se kerrottaisiin kaikkialla ja olisvat myyntikiellossa.
        Aika huonolla pohjalla arvostelusi. vedä ham päälle ja pakene tunkiolle.


      • Kitiset..
        laita kuidut kirjoitti:

        Jos haluat oikeasti tyylikkään ja kestävän ratkaisun niin laita suosiolla valokuidut. Ledit voivat olla ratkaisu puuhastelijoille, joille tärkeintä on tehdä kaikki itse, laadusta välittämättä. Karu totuus on että ledeillä nuo värisävyt ovat todellakin epäluonnollisia ja koko ledisysteemi tuo keinotekoisen leiman saunaan.

        Ei kukaan ole kysynyt sinulta kuituville kumpi on parempi vaan ja ainoastaan kuinka LEDE-VALAISTUKSEN voi tehdä , etkö perkele ymmärrä selvää asiaa vai onko sinunkin päässäsi keinotekoista ja Kusenkeltaista tavaraa .

        PS. Tyhmät ja tumpelot ostaa kaiken valmiina ja maksaa niistä sikamaisen hinnan. Fiksut ja taitavat ihmiset tekee ne itse.


      • niin aina...
        Kitiset.. kirjoitti:

        Ei kukaan ole kysynyt sinulta kuituville kumpi on parempi vaan ja ainoastaan kuinka LEDE-VALAISTUKSEN voi tehdä , etkö perkele ymmärrä selvää asiaa vai onko sinunkin päässäsi keinotekoista ja Kusenkeltaista tavaraa .

        PS. Tyhmät ja tumpelot ostaa kaiken valmiina ja maksaa niistä sikamaisen hinnan. Fiksut ja taitavat ihmiset tekee ne itse.

        Periaattessa näin, itsekin olen elektroniikkaa yms. rakennellut, harrastuksena. Mutta mitä talonrakennukseen tulee, niin noinhan se ei usein suinkaan mene. Itse rakentavat ovat harvoin taitavia tai edes fiksuja, työnjälki on kauheaa katsottavaa ja taloista tulee mitä tulee, tulevat vuosikymmenet osoittavat rakennusvirheet jne... Älykäs ja varakas luottaa ammattilaiseen.


      • se siellä kurnuttaa? kirjoitti:

        "sähköstandardien vastaisia"
        Olet säälittävä, etkö enää muuta keksi? Se kerrottaisiin kaikkialla ja olisvat myyntikiellossa.
        Aika huonolla pohjalla arvostelusi. vedä ham päälle ja pakene tunkiolle.

        Nojoo...Kyllä ne vaan on standardin vastaisia! Se taas on eri asia kuin myyntikielto. Ihan hyvällä pohjalla on arvosteluni, koska asiaa on kysytty ihan TUKESilta asti, joten en ole itse asiaa keksinyt.


      • ledpoliisi kirjoitti:

        Testissä ei ole mainittu mihin ne ledit oli asennettu testin aikana.Kattoon vai muuaalle? Tällä on iso merkitys...

        Toisaalta...nuo vekottimet on joka tapauksessa sähköstandardien vastaisia, jos ne asennetaan ohjeiden mukaan, joten on ihan sama toimiiko vai ei

        Yksi valmistaja/myyjä löytyy jonka laitteet on standardin mukaisia..Tosin tämänkään valmistajan kiuaslinssiä ei tulisi laittaa kiukaan yläpuolelle


      • "ammattilaiset"
        niin aina... kirjoitti:

        Periaattessa näin, itsekin olen elektroniikkaa yms. rakennellut, harrastuksena. Mutta mitä talonrakennukseen tulee, niin noinhan se ei usein suinkaan mene. Itse rakentavat ovat harvoin taitavia tai edes fiksuja, työnjälki on kauheaa katsottavaa ja taloista tulee mitä tulee, tulevat vuosikymmenet osoittavat rakennusvirheet jne... Älykäs ja varakas luottaa ammattilaiseen.

        tekee sutta ja paskaa voin sanoa monen kohteen saunan rakentamisen kokemuksella .moni omakoti rakentaja tekee paljon parempaa jälkeä kuin "ammattilainen" koska itse rakentaessa ei ole kiire eikä euron kuvat vaan silmissä. Se on valitettava totuus.mutta kun tekee laatua niin eipä ole paljon tarvinnut töitäkään kysellä ,kunnon työnjälki on kyllä poikinut paljon lisää töitä.


        PS. tyhmiltä ja rahakkailta saa nyhtää rahaa niin paljon kuin sielu sietää.


      • musta tuntuu
        ledpoliisi kirjoitti:

        Yksi valmistaja/myyjä löytyy jonka laitteet on standardin mukaisia..Tosin tämänkään valmistajan kiuaslinssiä ei tulisi laittaa kiukaan yläpuolelle

        "ei tulisi"
        Sama kuin sanoisi "kenekään ei tulisi laittaa kuituvaloja saunaan" :o

        Mielipiteitä on monia. Harvalla teknistä faktaa väitteensä tueksi. Näitä "musta tuntuu" mielipiteitä on yhtä monta kuin on ihmistä maailmassa.


      • tumpeloita
        niin aina... kirjoitti:

        Periaattessa näin, itsekin olen elektroniikkaa yms. rakennellut, harrastuksena. Mutta mitä talonrakennukseen tulee, niin noinhan se ei usein suinkaan mene. Itse rakentavat ovat harvoin taitavia tai edes fiksuja, työnjälki on kauheaa katsottavaa ja taloista tulee mitä tulee, tulevat vuosikymmenet osoittavat rakennusvirheet jne... Älykäs ja varakas luottaa ammattilaiseen.

        aina löytyy jotka ovat sitä sorttia, etteivät rehvelit osaa edes perunoita keittää, vaan ostavat ne valmiina kaupasta kovaan hintaan.Käykö joku naapurisikin höyläämässä muijaasikin kun itse olet noin tuhkamuna, joka ostaa kaiken valmiina kaupasta jopa Joulukinkunkin.

        PS. pistäppä Leditaskupäähäsi niin huomaat kuinka mukavasti sekin valaisee sinunkin saunasi . Jos sinulla sellaista edes onkaan.


      • sutta ja sekundaa
        tumpeloita kirjoitti:

        aina löytyy jotka ovat sitä sorttia, etteivät rehvelit osaa edes perunoita keittää, vaan ostavat ne valmiina kaupasta kovaan hintaan.Käykö joku naapurisikin höyläämässä muijaasikin kun itse olet noin tuhkamuna, joka ostaa kaiken valmiina kaupasta jopa Joulukinkunkin.

        PS. pistäppä Leditaskupäähäsi niin huomaat kuinka mukavasti sekin valaisee sinunkin saunasi . Jos sinulla sellaista edes onkaan.

        Kyllä se niin on että teidän Ranejen jälkiä ne ammattimiehet korjaavat päivät päästään. Suutarit pysykööt lestissään ja Ranet peräkammareissaan.


      • menikö .....
        sutta ja sekundaa kirjoitti:

        Kyllä se niin on että teidän Ranejen jälkiä ne ammattimiehet korjaavat päivät päästään. Suutarit pysykööt lestissään ja Ranet peräkammareissaan.

        niinsanotulla ammattimiehellä nerne nenään kun tuli totuus julki teidän touhuiluista kun työnjälki on suurimmalla osalla silkkaa paskaa , niinmonella työmaalla olen joutunut korjaamaan teidän jälkiänne , mutta tietysti kovalla rahalla ja sehän sopi minulle ,tehkää vaan lisää sutta ja paskaa niin ei työt loput.


      • musta tuntuu kirjoitti:

        "ei tulisi"
        Sama kuin sanoisi "kenekään ei tulisi laittaa kuituvaloja saunaan" :o

        Mielipiteitä on monia. Harvalla teknistä faktaa väitteensä tueksi. Näitä "musta tuntuu" mielipiteitä on yhtä monta kuin on ihmistä maailmassa.

        Tulisi-sanaa käytin siksi, että standardi ei ole laki vaan suositus. Kyse ei siis ole mistään mun mielipiteestä vaan se on ihan standardista luettua.


      • Anonyymi

        Toinen hyvä sivusto ja hyvä asiantunteva asiakaspalvelu ovat täällä:

        LED-universumi:
        https://www.led-universum.de/

        Täältä löydät sopivat sarjat kaikille lämpimille sävyille (CCT-LED-nauhat)


        Parasta tässä on LED-nauhojen räätälöinti. Asiakaspalvelu myös englanniksi. Nopea toimitus 2-3 päivässä valmiilla sarjoilla.
        https://www.led-universum.de/c010100000000

        Mukauttaminen voi kestää jopa 14 päivää, mutta se on normaalia, kun se tehdään tilauksesta.

        https://www.led-universum.de/s007000000000


    • vanhaa

      me kyllästyttiin kaikkeen keinovaloon,ja laitettiin saunaan kynttilä valaistus,on sitte niin kodikasta,ledvaloissa näkyy kaikki ihmisen ihoviat yms muu.kokeilkaa siinä onidylliä,saunapäivänä sellanen tuikku vaan telineeseen palamaan

      • saunaan

        Kynttilä voi tosiaankin olla paras ratkaisu, ei näistä selvää ota. Kaikkialla missä ottaa asian Led/kuitu puheeksi, ihmiset meinaavat käydä toistensa kimppuun. Molemmat ovat maailman parhaita/huonoimpia. Hieman sama kuin automerkistä väitteleminen, jokaisella om maailman paras ja kaikki muut ovat p...koja.

        nimim. Päreet seinille ja perinne kunniaan


      • mökillä

        Mökillä saunotaan kynttilän valossa ja kotona on valokuidut, mutta mieluummin saunoisin pilkkopimeässä kuin ledivalossa.


      • ei kuitua
        mökillä kirjoitti:

        Mökillä saunotaan kynttilän valossa ja kotona on valokuidut, mutta mieluummin saunoisin pilkkopimeässä kuin ledivalossa.

        Minä taas mieluummin saunon tupakanhehkussa kuin kuituvaloissa. Mutta kynttilä paras.


      • saunon
        ei kuitua kirjoitti:

        Minä taas mieluummin saunon tupakanhehkussa kuin kuituvaloissa. Mutta kynttilä paras.

        Minä saunon savusaunassa ilman valonhehkuakaan. Ledien valossa en edes runkkaisi.


      • U. Disrakentaja
        mökillä kirjoitti:

        Mökillä saunotaan kynttilän valossa ja kotona on valokuidut, mutta mieluummin saunoisin pilkkopimeässä kuin ledivalossa.

        Meillä on kyllä jokaisessa saunassa (4 kpl) ihan perinteinen E27 kanta, missä 60 W hehkulamppu. Nyt kun on uutta saunaa rakentamassa, mieleen tulee tietysti joku tämänhetkisen muodin mukainen valosysteemi, mutta taitaa olla aika turha juttu. Valo kuin valo, periaatteessa käytännössä pimeässä on mukavampi olla (kun pesuhuoneesta tulee kuitenkin tarpeeksi valoa saunan oven läpi).

        Ihan uteliaisuudesta, millaista kynttilää olette mökkisaunassa käyttäneet? Yhden kerran meillä yrittivät kynttilää saunaan viedä tunnelman vuoksi, mutta eihän siitä mitään tullut, kun koko kynttilä valahti kerralla alustalleen (ei kestänyt saunan kuumuutta...)


      • ongelmasi.
        saunon kirjoitti:

        Minä saunon savusaunassa ilman valonhehkuakaan. Ledien valossa en edes runkkaisi.

        Se on sun ongelmas.


      • käytetään
        U. Disrakentaja kirjoitti:

        Meillä on kyllä jokaisessa saunassa (4 kpl) ihan perinteinen E27 kanta, missä 60 W hehkulamppu. Nyt kun on uutta saunaa rakentamassa, mieleen tulee tietysti joku tämänhetkisen muodin mukainen valosysteemi, mutta taitaa olla aika turha juttu. Valo kuin valo, periaatteessa käytännössä pimeässä on mukavampi olla (kun pesuhuoneesta tulee kuitenkin tarpeeksi valoa saunan oven läpi).

        Ihan uteliaisuudesta, millaista kynttilää olette mökkisaunassa käyttäneet? Yhden kerran meillä yrittivät kynttilää saunaan viedä tunnelman vuoksi, mutta eihän siitä mitään tullut, kun koko kynttilä valahti kerralla alustalleen (ei kestänyt saunan kuumuutta...)

        mökkisaunassa lähinnä 25cm pitkää kynttilää.Joskus myös porkkanaa.


      • käytetään
        käytetään kirjoitti:

        mökkisaunassa lähinnä 25cm pitkää kynttilää.Joskus myös porkkanaa.

        Meillä käytetään mökillä 30 senttistä paalua ja joskus kurkkua.


      • saunon
        ongelmasi. kirjoitti:

        Se on sun ongelmas.

        Ei ollenkaan vaan ledien.


      • Pahviiiiii
        saunon kirjoitti:

        Ei ollenkaan vaan ledien.

        Tungetko niitä persereikään , vai mitä haluat sanoa.


      • oikein urakalla
        käytetään kirjoitti:

        mökkisaunassa lähinnä 25cm pitkää kynttilää.Joskus myös porkkanaa.

        HOH HOH HOH! Mietipä nyt vielä tuota omaa kirjoitustasi, mieti oikein kunnolla oliko se niin hyvä vitsi, että oikein kirjoittaa kannatti. Mieti sitten hyvä lapsi myös sitä, että kuinka turhaa elämäsi on, kun ei ole parempaa tekemistä. Miltä mahtaa tuntua... Toivottavasti asiat muuttuvat paremmiksi.


      • vai sellaista
        saunon kirjoitti:

        Minä saunon savusaunassa ilman valonhehkuakaan. Ledien valossa en edes runkkaisi.

        No siksipä et sitten käytäkään Ledejä. Eipä heti tullut mieleeni tuota, mutta hyvä kun selvisi.


      • saunon
        Pahviiiiii kirjoitti:

        Tungetko niitä persereikään , vai mitä haluat sanoa.

        Siinäpä sulle pohdittavaa.


      • että sellaista
        oikein urakalla kirjoitti:

        HOH HOH HOH! Mietipä nyt vielä tuota omaa kirjoitustasi, mieti oikein kunnolla oliko se niin hyvä vitsi, että oikein kirjoittaa kannatti. Mieti sitten hyvä lapsi myös sitä, että kuinka turhaa elämäsi on, kun ei ole parempaa tekemistä. Miltä mahtaa tuntua... Toivottavasti asiat muuttuvat paremmiksi.

        Mökillä riittää valaistukseen kiuas missä on ikkuna tulipesän luukussa. Siinä on sitten näitten edellistenkin homppelipoikien mukava leikkiä kurkuilla ja porkkanoilla keskenään.


      • saunaesa
        että sellaista kirjoitti:

        Mökillä riittää valaistukseen kiuas missä on ikkuna tulipesän luukussa. Siinä on sitten näitten edellistenkin homppelipoikien mukava leikkiä kurkuilla ja porkkanoilla keskenään.

        ihme vinkumista täällä.. pari vuotta on itsellä ollut omassa rakentamassani sähkösaunassa ledit katossa. Ennen asennusta kuulin monenlasita juttua siitä toimiiko ne vai ei. No nämä ovat toimineet ihan ok. Paljon olen paskan värisiä ledejäkin nähnyt, mutta ainakin nämä (en muista merkkiä) jotka taisin ostaa k-raudasta ovat juuri oikean väriset. Kiuas valo on sijoitettu hieman vinosti kiukaan päälle, ja sekin toimii yhä kuten uusi. Onko täällä pelkästään jotain valo kauppiaita kun reuhaatte noin idioottimaisesti.. Ledit tulevat ihan varmasti korvaamaan suurimman osan kaikista valonlähteistä tulevaisuudessa. Kehitys on nopeaa ja aiheesta aika turha riidellä.. Katsotaan tulevaisuudessa miten on.. Vielä tällä hetkellä ei mielestäni kovin hyviä ledejä muuhun sisustukseen kuitenkaan löydy..


    • Anonyymi

      Toinen hyvä sivusto ja hyvä asiantunteva asiakaspalvelu ovat täällä:

      LED-universumi:
      https://www.led-universum.de/

      Täältä löydät sopivat sarjat kaikille lämpimille sävyille (CCT-LED-nauhat)


      Parasta tässä on LED-nauhojen räätälöinti. Asiakaspalvelu myös englanniksi. Nopea toimitus 2-3 päivässä valmiilla sarjoilla.
      https://www.led-universum.de/c010100000000


      Mukauttaminen voi kestää jopa 14 päivää, mutta se on normaalia, kun se tehdään tilauksesta.

      https://www.led-universum.de/s007000000000

    • Anonyymi

      Parasta tässä kommentissa on palstan aktivoituminen !

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      277
      3090
    2. 201
      2876
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      70
      2464
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      221
      1936
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      13
      1378
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      160
      1213
    Aihe