Novascotiannoutaja

höpötti

Heips!
Eli olemme hankkimassa koiraa, mutta minkälaista! Itse olen ajatellut jotain terrieriä tai kääpiö/sylikoiraa. Mutta sitteen ihastuin tähän novascotian noutajaan. Kysymyksiä siitä:

*Voiko sen jättää ulos n 6 tunniksi?
*Voiko sen jättää sisälle n 6 tunnikisi?
*Onko sillä paljon sairauksia (mitä?)
*Viihtyykö se yksin vai pitääkö ostaa kamu :)?
*Onko se kova haukkuun?
*Oppiiko se nopeasti?
*Mitä huonoja puolia?
*Onko sinulla omia kokemuksia?
*Mitä muuta koiraa sinä suosittelet?

6

1180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Melkein huijattu

      Moi!

      Itse harkitsin myös novascotiannoutajan hankkimista, ja tutustuin www.tollerit.fi osoitteessa kaikkiin mahdollisiin asioihin -> suosittelen!

      Rekisteröidyt pennut maksaa 1000e ylöspäin.
      Itse en niin välitä kilpailuista/näyttelyistä, joten olin valmis harkitsemaan rekisteröimätöntä koiraa.

      Kuitenkin omalla kohdallani kasvattaja oli hyvin epämääräinen ja vastasi vain osiin kysymyksistäni. Soittelimmekin ja olin jo lähdössä katsomaan, kun löysin heidän Kennelnimensä, jonka kautta sain rekisteröityjen pentujen määrän (yli 200 pentua 95-08 vuosina).

      Tämä pentu oli rekisteröimätön "vahinkopentujen" ja "emän vanhentuneen silmätarkastuksen" vuoksi, myös pentujen määrä kauhistutti.. Kysyin neuvoa myös eräältä tollereiden aluetoimijalta, joka sanoi ko. syiden kieltämättä kuulostavan melko epämääräisiltä.

      Aikalaillahan se sydäntä riipaisi jättää ihana pentu (vaikkakin rekisteröimätön, ja siis puolet halvempi kuin rek. pennut) pentutehtailijoiden käsiin, mutta en omalla toiminnallani halua moista tukea!

      Tässä tapauksessa lisäksi oli vielä se, ettei kasvattajapariskunta ollut edes madottanut eikä rokottanut pentua!! Nämä kaikki olisi pitänyt siis hoitaa ostajan omasta piikistään! Melko huijausta.

      Myös terveydestä ei ole muita takuita kuin kasvattajan sana. Lonkat, silmät yms voivat olla ties kuinka huonot.. Ja pentutehtailu jatkuu niin kauan, kuin yksikin pentue menee kaupaksi tuosta noin vain!

      Eli: vaikka halpuus houkuttaa, kannattaa olla melkoisen tarkkana. Itse melkein sorruin, vaikka kovasti olin tarkkana ja muka niin hyvä koira-asioiden tuntija! Ei ole helppo enää ajatella järkevästi, kun saa kuvan pienestä punanenästä, joka katsoo kovin surkeana ja kaipaavana.

      Eli nyt odottelen sitten sopivan pentueen löytymistä ja säästelen rahojani tuohon yli tonnin söpöläiseen.. :)

    • jke

      "Itse olen ajatellut jotain terrieriä tai kääpiö/sylikoiraa. Mutta sitteen ihastuin tähän novascotian noutajaan."

      Kuulostaa kohtalokkaalta. Kannattaa miettiä, mitkä ovat ne ominaisuudet jossa tolleriin ihastuit. Monet ihastuvat ulkonäköön, joka on tämän rodun kohdalla todella harhaanjohtava. Novascotiannoutaja on söpöstä ulkoasustaan huolimatta todella aktiivinen ja vietikäs metsästyskoira joka sopii kyllä moneen muuhunkin tarpeeseen käyttö- tai harrastekoiraksi. Kun yrittää teljetä kaikki sen vietit ja energian sylikoiran rooliin, niin ongelma siitä lähes poikkeuksetta tulee.


      *Voiko sen jättää ulos n 6 tunniksi?

      -Enpä menisi jättämään.


      *Voiko sen jättää sisälle n 6 tunnikisi?

      -Tottakai


      *Onko sillä paljon sairauksia (mitä?)

      Tuollaiset perustiedot kannattaa lukea rotuyhdistyksen sivuilta. Tiivistetysti ilmaistuna tollerilla esiintyy enimmäkseen lonkkaniveldysplasiaa, etenevää verkkokalvon surkastumaa (PRA) ja useita erilaisia autoimmuunisairauksia.


      *Viihtyykö se yksin vai pitääkö ostaa kamu :)?

      -Ei koira laumaeläimenä varsinaisesti koskaan "viihdy" keskenään.. Mutta tuo on lähinnä kasvatuksesta ja yksilöllisistä ominaisuuksista kiinni miten hyvin tulee yksin kotona toimeen.


      *Onko se kova haukkuun?

      -Yksilölliset erot ovat tässä suuria. Noutajat yleensäkään eivät ole kovin herkkähaukkuisia. Oma tollerini reagoi yllättäviin ääniin haukkumalla sekä leikkiessään pitää mielipuolista mölinää.


      *Oppiiko se nopeasti?

      Oppii nopeasti niin toivotut kuin ei toivotutkin käytökset. Koulutettavuudeltaan on kuitenkin aika vaativa. Haastava motivoitava, kyllästyy toistoihin, ei miellyttämisenhalua..


      *Mitä huonoja puolia?

      Luepa vaikka seuraava keskustelu:
      http://www.snj.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=9&t=13259


      *Onko sinulla omia kokemuksia?

      On. Tuntuu että voisin kirjoittaa aiheesta kirjan, joten en ala tähän avautumaan.


      *Mitä muuta koiraa sinä suosittelet?

      Täysin mahdoton kysymys. En suosittele universaalisti mitään tiettyä rotua. Kysehän on aina siitä mikä rotu sopii kenellekin ja mihin käyttötarkoitukseen.


      Tämä kannattaa lukea aluksi:
      http://www.tolleri.net/yhdistys/pentu.php?sivu=pentuostoopas

    • höpötti

      Toiseksi toi koiran harrastus. Olen vähän mietiskellyt ja lukenut foolumeja. Onko tollerilla PAKKO olla jokin harrastus (metsästys, tokko tai agility) nimittäin meilläpäin ei yksinkertaisesti ole mahdollista harrastaa mitään edellä mainituista. (ei jaksa mennä n. joka viikko 150 kilometrin päähän) Sopiiko tollerille ihan vaan omat koti lajit. Lenkkeily, temmeltäminen ja uiminen aina kesällä? Voi pitäisikö minun ylipäätänsä ottaa tolleria?

      • höpötti

        lintumetsästystä ei kukaan sukulaisistani harrasta :(


      • ******
        höpötti kirjoitti:

        lintumetsästystä ei kukaan sukulaisistani harrasta :(

        Kannattaa tutustua rauhassa eri rotuihin :)

        Kysy vaikka paikalliselta aluetoimijalta saisitko tutustua hänen koiriinsa. Tai jos alueeltasi löytyy kenneli! (tässäkin www.tollerit.fi auttaa)
        Hän osaa kertoa paremmin käytännössä koirasta.


      • höpötti
        ****** kirjoitti:

        Kannattaa tutustua rauhassa eri rotuihin :)

        Kysy vaikka paikalliselta aluetoimijalta saisitko tutustua hänen koiriinsa. Tai jos alueeltasi löytyy kenneli! (tässäkin www.tollerit.fi auttaa)
        Hän osaa kertoa paremmin käytännössä koirasta.

        Tässähän minä parasta aikaa perehdyn tolleriin :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      76
      5715
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe