Meillä on kynsien leikkaamisesta muodostunut
painajainen. Ekan kerran koiralta leikattiin
kynnet eläinlääkärillä, ja täti-tohtorille sattui
lipsahdus... eli leikkuri meni liian pitkälle ja
tietty kävi kipeästi.
Nyt kun kynsiä leikataan ja kotona ei ole
vahinkoja sattunut on homma siitä huolimatta yhtä
taistelua ja suostuttelua. Namipaloilla ja
huomion pois viennillä menee hyvin muutama kynsi,
mutta sitten tulee stop. Homma on kerta kaikkiaan
pakko lopettaa. Jo pelkkä leikkureiden näkeminen
saa koirulin poistumaan huoneesta...
Voisko auttaa, jos hankittais uudet leikkurit? Vai
onko ainoa keino lyhentää kynnet rauhoittavan
piikin avulla?
Jos jollain on ollut samanlaista ongelmaa, niin
olisin tosi kiitollinen neuvoista ja vinkeistä.
Väkisin en halua alkaa leikkaamaan, koska uskon,
että siitä taistelu vaan kiihtyy.
Kiitos jo etukäteen!
Kynsien leikkaus
12
745
Vastaukset
- Nora
väkivallalla kynsiä ei saa tietenkään rueta
leikkaamaan, mutta olen sitä mieltä, että jos
koira rimpuilee leikatessa, sitä on yritettävä
lempeästi, mutta varmoin ottein pitää kiinni.
näin koira oppii ettei rimpuilusta ja
tappelemisesta ole hyötyä, päin vastoin!
tämä on tietysti melko hankalaa isoilla koirilla.
omat koiramme on opetettu pikku pennusta pitäen
kynsien leikkuuseen. viikottain napsaistiin pieni
pala pois. ikinä ei ole ollut kummankaan kohdalla
tappelua leikkaamisesta.
sinäkin voit koittaa opettaa koiraasi ottamalla
sen aina välillä luoksesi ja silittelemällä sen
tassuja leikkien kynnenleikkaus tilannetta ilman
että otat leikkuria esillekään. kehut ja
palkitset koiraa runsaasti. sitten voit edetä
ottaen leikkurin esille, mutta et vieläkään
oikeasti leikkaa kynttä, vaan leikit leikkaavasi.
näin voit edetä varovasti ja palkita koiraa
vaikkapa makkaralla, niin kynsien leikkuusta voi
tulla ihan mukavaa... :) - järkeä
"Namipaloilla ja huomion pois viennillä menee
hyvin muutama kynsi"
Mitäs sitten ahnehdit enempää? Leikkaa loput
parin päivän päästä! Tai yksi kynsi päivässä. - Dal
itse kokeilin joskus viilata tyton kynnet kun ei
oikein tassut pysynyt aloillaan ku piti leikata.
ihme kyl miten se osaaki vetaa tassun aina pois
just kun oon leikkaamassa(vielaki sama juttu)!
joo siis ostin hyvan rakennekynsiin tarkoitetun
ksrkean kynsiviilan (sokos n.30mk) ja viilasin
kynnet lyhyeksi. siihen pitaa kyl varata muutama
tunti.. toinen kokeilu sain kirjan vinkista ja
oli paljon helpompi-metalliviila-! hullua mutta
tehokasta. taisi menna koirallaki yhta lailla
hermot kuin minulla koska muutama kerta sen
jalkeen kynsien leikkuu onnistui aivan mainiosti
ilman karkaavia tassuja!
toinen on lahjonta mutta sehan ei teilla
toiminut..
keinonsa kullakin.. ;)- eppu
..ja itse asiassa yhdeltä rimouilijalta
leikannutkin kynnet. meillä kotona meininki on
ollut se, että kun kynnet leikataan,ne myös
leikataan. jos rimpuilee,niin kestää vain
pidempään päästä pois. ja aina palkkio ja kehut
päälle. kävin leikkaamassa erään työkaverini
terrierin kynnet, koira oli aivan mahdoton mutta
vähän hikeä ja paljon painia niin leikattiinpa ja
pari namipalaa sai palkaksi. enää ei kyllä tullut
lähelle..eli periaatteessa kun pennusta opettaa
ettei anna periksi niin harvemmin sitä isompana
tulee ongelmia. meillä kyllä onneksi on myös
siunaantunut valkoiset kynnet,joten liikaa
leikkaaminen on aika epätodennäköistä.
- Vist
edellisille vastaajillesi sanoisin höpö höpö.
Elikkä kaikki kynnet on syytä leikata kerralla.
vaikka sitten pakolla. Kun kerran saat alistettua
koirasi kynsien leikkaukseen sujuu seuraavat
kerrat huomattavasti helpommin.
Kynsien leikkaus on monesti yksi sellainen asia
jossa koira pyrkii ottamaan vallan omiin
tassuihinsa.
Ole jämpti ja ole johtaja.
Kynnet leikataan kun sinä niin haluat.
Vai määrääkö teillä missä koira nukkuu, mitä se
syö yms?- huh huh
ei sitten tullut mieleen että koira voi pelätä
kynsien leikkuuta? Pakolla vaan ja alistetaan
koira, siitähän se pelko lähtee. Eikös vain? - niinmp niin ja näinpä näi
huh huh kirjoitti:
ei sitten tullut mieleen että koira voi pelätä
kynsien leikkuuta? Pakolla vaan ja alistetaan
koira, siitähän se pelko lähtee. Eikös vain?anteeksi mutta jos koira saa kovan pelkotilan
siitä että sen kynsiä on kerran leikattu liikaa
niin koiralla on hyvin huono stressinsieto kyky
ja sanoisin että se on luonteeltaan jopa huono.
Kynsien leikkuu kun ei yleensä johdu pelosta vaan
nimenomaan siitä valta-asemasta.
Olen monet koirat alistanut kynsien leikkuulle
kerran ja sen jälkeen kynsien leikkuu sujuu kuin
itsestään. Kyse on siitä että koiralle näytetään
että tämä asia on pakollinen eikä siitä että voi
voi muppe ei pidä tästä...
Jos koira pelkää jotain asiaa niin hyssyttely ei
sen pelkotilan raukeamiseen edes auta. Vaan
pelättävät asiat tulee kohdata reippaasti
uudestaan ja uudestaan. Tälläisten pelkotilojen
hoitoon harvemmin pakko auttaa, mutta
määrätietoisuus ja omistajan varmuus kylläkin. - huh huh
niinmp niin ja näinpä näi kirjoitti:
anteeksi mutta jos koira saa kovan pelkotilan
siitä että sen kynsiä on kerran leikattu liikaa
niin koiralla on hyvin huono stressinsieto kyky
ja sanoisin että se on luonteeltaan jopa huono.
Kynsien leikkuu kun ei yleensä johdu pelosta vaan
nimenomaan siitä valta-asemasta.
Olen monet koirat alistanut kynsien leikkuulle
kerran ja sen jälkeen kynsien leikkuu sujuu kuin
itsestään. Kyse on siitä että koiralle näytetään
että tämä asia on pakollinen eikä siitä että voi
voi muppe ei pidä tästä...
Jos koira pelkää jotain asiaa niin hyssyttely ei
sen pelkotilan raukeamiseen edes auta. Vaan
pelättävät asiat tulee kohdata reippaasti
uudestaan ja uudestaan. Tälläisten pelkotilojen
hoitoon harvemmin pakko auttaa, mutta
määrätietoisuus ja omistajan varmuus kylläkin.Huono stressinsietokyky, huono luonne, saunan
taakse vaan.
Hyssyttelystä en sanonut mitään. "Vaan
pelättävät asiat tulee kohdata reippaasti
uudestaan ja uudestaan." Jos joka päivä leikataan
yksi kynsi, niin kyllä siinä tulee harjoitusta
uudestaan ja uudestaan.
Valta-asemasta en myöskään puhunut, pelkästään
pelosta. - Vist
huh huh kirjoitti:
Huono stressinsietokyky, huono luonne, saunan
taakse vaan.
Hyssyttelystä en sanonut mitään. "Vaan
pelättävät asiat tulee kohdata reippaasti
uudestaan ja uudestaan." Jos joka päivä leikataan
yksi kynsi, niin kyllä siinä tulee harjoitusta
uudestaan ja uudestaan.
Valta-asemasta en myöskään puhunut, pelkästään
pelosta.suostut siihen että tänään leikataan yksi kynsi,
jos koiralle sopii, ja huomenna toinen jos
koiralle sopii, jne.. niin teet juuri sen
virheen, että annat koiralle periksi.
Siis kaikki kynnet on syytä leikata kerralla.
Meni siihen aikaa 5 minuuttia tai viisi tuntia.
Kerralla ne on leikattava, koska muuten koira
oppii sen, että kun kliks - ääni on kuulunut niin
saa mennä.
on myös hyvä opettaa koiralle vapaa käsky eli sen
kuultuaa koira saa vasta "karata"
käsittelytilanteesta. Itse käytän vapaa sanaa
monessa muussakin tilanteessa. Esim
koulutustuokion jälkeen kun hommat on loppu niin
sanon vapaa. Koiramme yhdistävät tuon sanan jo
siihen että nyt on hyvä, nyt leikitään. Hommat on
tehty. Vrt. kuin koulun kello koululaisille.
Tunti on ohi ja välitunti alkaa.
- Leena
Heippa!Olen samasta syystä hankkinut Kuonokopan!
Ongelmat loppui siihen kerta heitolla!
On jo päästy niin pitkälle,että etutassujen kyn-
siä leikatessa ei tarvitse Kuonokoppaa,kun näyt-
tää..Hankippa siis Kuonokoppa.
P.S Älkääs nyt sitten sanoko Eläinrääkkäystä!
EI OLE !
Terveisin Leena- 2xhaukku
mitä se kuonokoppa auttaa kinttujen kiskomiseen?
Meidän ensimmäinen koiramme tuli kodista, jossa
sitä ei ollut mitenkään käsitelty, eli myös tämä
kyseinen homma opeteltiin aikuisiällä. Ensin oli
tosi vaikeaa, mutta sisulla siitä selvittiin.
Kynsi-nami-kynsi-nami jne. Mutta ikinä ei koiraa
päästetty kesken leikkuun pois. Istuttiin välillä
pitkään ja hartaasti, juteltiin ja siliteltiin ja
rauhoiteltiin, mutta kesken ei lähdetty
mihinkään. Nyt voin leikata kynnet yksinäni,
kiinnipitäjää ei tarvita. Ja koira oppi tämän
homman yllättävänkin nopeasti! Sisua ja tsemppiä
vaan! Älä luovuta! - Minä ja dobermannini
2xhaukku kirjoitti:
mitä se kuonokoppa auttaa kinttujen kiskomiseen?
Meidän ensimmäinen koiramme tuli kodista, jossa
sitä ei ollut mitenkään käsitelty, eli myös tämä
kyseinen homma opeteltiin aikuisiällä. Ensin oli
tosi vaikeaa, mutta sisulla siitä selvittiin.
Kynsi-nami-kynsi-nami jne. Mutta ikinä ei koiraa
päästetty kesken leikkuun pois. Istuttiin välillä
pitkään ja hartaasti, juteltiin ja siliteltiin ja
rauhoiteltiin, mutta kesken ei lähdetty
mihinkään. Nyt voin leikata kynnet yksinäni,
kiinnipitäjää ei tarvita. Ja koira oppi tämän
homman yllättävänkin nopeasti! Sisua ja tsemppiä
vaan! Älä luovuta!...mutta totta! Kiva nähdä että muillakin sama
homma toimii. Eli kuonokoppa. Koira rauhoittuu
samantien kun sen laittaa, seisoo vaan paikallaan
ja saan rauhassa leikata kaikki kynnet. Ilman sitä
koiruus kiskoutuu irti eikä millään saa pysymään
paikollaan. ja kun on isosta koirasta kyse, ei sitä
oiken pysty pitelemäänkään. Ja pentuna kyllä
harjoiteltiin paljon, mutta jossain vaiheessa se
kiskominen alkoi uudestaan.
Sama on eläinlääkäriin mennessä. Koiruus pelkää
hirveästi ko. paikkaa pentuaikojen takia, jolloin
vietettiin siellä aika paljon aikaa...mutta
kuonokopan kanssa rauhoittuu heti.
Ja vielä tuosta kynsienleikkuusta...lempeästi mutta
lujasti. Eli ei "liian" pakolla, vaan makupala aina
kynnen jälkeen, sitten toinen kynsi ja taas
makupalaa...mutta periksi ei saa antaa, eli edes
muodon vuoksi tassun vedon jälkeen käsitellään
kynttä ja sitten vasta koira saa mennä, ettei se
opi että homma loppuu sillon kun koiruus itse
haluaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110891- 125886
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76648
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73603Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483