englannin kurssit

mopezu

hei! onko kenelläkään kokemusta firmasta nimeltä SPEAKING OUT OY? joitain vanhoja keskustelupätkiä on löytynyt, ei niin imartelevia. olisinkin kiinnostunut tietämään, mihin nämä huonot kokemukset pohjautuvat? itse olen nimittäin kiinnostunut heidän tarjoamastaan työstä, jota ajattelin hakea.

kiitollisena asiallisia vastauksia odottaen...

43

5117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wendy

      Nettiin ilmestyy säännöllisin väliajoin kokemuksia ko.firmasta ja yksikään niistä ei ole positiivinen. samaan tahtiin myös viestejä poistetaan kun speaking out oy:n ukkeli niitä käy ilmiantamassa.

      Omista kokemuksistani olen itsekin kirjoitellut ja ne eivät olleet mairittelevia. Vaikuttivat kyllä noudattelevan varsin samaa linjaa muiden Speaking out oy:n kanssa tekemisissä olleiden kanssa.

      Ei kannata sotkeutua siihen. Tai no, jos haluat vähän nähdä touhusta niin käy siellä haastattelussa. Mutta ei ainakaan kannata allekirjoittaa mitään sopimuksia koska siellä on pienellä präntättyä tekstiä johon suostumisesta saattaa olla myöhemmin harmia.

      Palkkaa sieltä ei yleensä saa, niille ylihinnoitelluille kursseille ei ole tunkua jonoksi asti, joten kursseja ei pääse järjestämään. Markkinointi on tehtävä ilmaiseksi. Jos haluat tehdä ilmaistyötä niin ota yhteyttä esim. Greenpeaceen. En voi suositella Speaking out / Funlanguages / Stepping stones -yritystä (kaikki muuten samaa firmaa, joutuneet vaihtamaan nimeä lakisotkujen takia useampaan kertaan).

      • mopezu

        kiitos wendy vastauksestasi! olipa tosi harmi kuulla, kiinnostais niin kovasti opettaa enkkua muksuille =). ehkä kuitenki jätän hakemuksen ja katon jos pääsen haastatteluun asti. osaatko sanoa palkasta? pakkohan se on maksaa jos ei oikeuteen halua! ite en pitäis yhtäkään tuntia jos ei ois rahat tilillä...


      • saa rahoja etukäteen
        mopezu kirjoitti:

        kiitos wendy vastauksestasi! olipa tosi harmi kuulla, kiinnostais niin kovasti opettaa enkkua muksuille =). ehkä kuitenki jätän hakemuksen ja katon jos pääsen haastatteluun asti. osaatko sanoa palkasta? pakkohan se on maksaa jos ei oikeuteen halua! ite en pitäis yhtäkään tuntia jos ei ois rahat tilillä...

        joten miksi tuolla saisit etukäteen rahat?


      • Wendy
        mopezu kirjoitti:

        kiitos wendy vastauksestasi! olipa tosi harmi kuulla, kiinnostais niin kovasti opettaa enkkua muksuille =). ehkä kuitenki jätän hakemuksen ja katon jos pääsen haastatteluun asti. osaatko sanoa palkasta? pakkohan se on maksaa jos ei oikeuteen halua! ite en pitäis yhtäkään tuntia jos ei ois rahat tilillä...

        en valitettavasti muista tarkkaa palkkaa, mutta ei se mikään kummoinen minusta ollut. Jossain alle 10e tuntipalkoissa liikuttiin, palkan suuruus riippui opetettavien lasten määrästä.

        Mene vain haastatteluun, tiedätpähän mitä se on, mutta kuten sanoin niin ei kannata laittaa nimeä paperiin!

        Kerro sitten kokemuksistasi täällä. Haastattelusta muuten sen verran ettei se ole mikään varsinainen haastattelu, vaan jos vanhat merkit paikkansa pitävät niin sinä et saa siellä suunvuoroa juuri kertaakaan, ja siellä kehutaan miten hyvin Funlanguagesin bisnekset menevät (vai speaking out:ko se nimi tänään oli) ja näytetään paperinippua jolla demonstroidaan miten paljon on muka hakijoita jonossa. Niin ja sitten kesken haastattelun joku kiinnostunut soittaa muka kysyäkseen työtä.


      • mopezu
        saa rahoja etukäteen kirjoitti:

        joten miksi tuolla saisit etukäteen rahat?

        voi pyhä yksinkertaisuus.. edellisen kuukauden palkkaa ehkä tarkoitin tässä daa!


      • mopezu
        Wendy kirjoitti:

        en valitettavasti muista tarkkaa palkkaa, mutta ei se mikään kummoinen minusta ollut. Jossain alle 10e tuntipalkoissa liikuttiin, palkan suuruus riippui opetettavien lasten määrästä.

        Mene vain haastatteluun, tiedätpähän mitä se on, mutta kuten sanoin niin ei kannata laittaa nimeä paperiin!

        Kerro sitten kokemuksistasi täällä. Haastattelusta muuten sen verran ettei se ole mikään varsinainen haastattelu, vaan jos vanhat merkit paikkansa pitävät niin sinä et saa siellä suunvuoroa juuri kertaakaan, ja siellä kehutaan miten hyvin Funlanguagesin bisnekset menevät (vai speaking out:ko se nimi tänään oli) ja näytetään paperinippua jolla demonstroidaan miten paljon on muka hakijoita jonossa. Niin ja sitten kesken haastattelun joku kiinnostunut soittaa muka kysyäkseen työtä.

        ai ku kuulostaa tosi huvittavalta :D! onko se toimitusjohtaja britti, kaikki kyl viittais siihen! kerron täällä kokemuksistani sitten kun se päivä koittaa..


      • mopezu

        onko sulla wendy ollu jotain harmia ku oot nimen soppariin laittanu? mitä siitä sitten seuras jos voisit kertoa vähän tarkemmin =)?


      • Wendy
        mopezu kirjoitti:

        onko sulla wendy ollu jotain harmia ku oot nimen soppariin laittanu? mitä siitä sitten seuras jos voisit kertoa vähän tarkemmin =)?

        Jep se omistajamies on britti.

        Itselläni ei onneksi ollut harmia vaikka tyhmänä laitoin nimen paperiin. Mutta siellä oli pykälä kilpailukiellosta, jollaista ei todellakaan näe yleensä näin alhaisen tason sopimuksissa. Esim.nykyisessä työpaikassani vain johtotason ihmisillä on kilpailukieltopykälä työsopimuksessa, mikä tarkoittaa siis sitä ettei tiettynä aikana (tyyliin vuosi, puoli vuotta) saa tehdä vastaavaa työtä missään muualla.

        Joten jos olisin halunnut mennä muuhun yksityiseen kielikouluun tuon jälkeen, se olisi periaatteessa ollut sopimuksen rikkomista.

        Itseäni epäilyttää myös muut asiat mitä sopimuksessa oli, harva meistä osaa tulkita englanninkielistä sopimustekstiä 100% oikein.

        Mutta etpä siinä sinänsä paljoa menetä jos käyt haastattelussa kuriositeetin vuoksi. ;) Jos olet oikeutettu työkkärin matkustusavustukseen, kannattaa pyytää se. Itselleni se myönnettiin, olin tuolloin työtön opiskelija joten matkasta ei sentään tarvinnut pulittaa. Ne haastattelut on yleensä Tampereen liepeillä.


      • Justiina
        mopezu kirjoitti:

        kiitos wendy vastauksestasi! olipa tosi harmi kuulla, kiinnostais niin kovasti opettaa enkkua muksuille =). ehkä kuitenki jätän hakemuksen ja katon jos pääsen haastatteluun asti. osaatko sanoa palkasta? pakkohan se on maksaa jos ei oikeuteen halua! ite en pitäis yhtäkään tuntia jos ei ois rahat tilillä...

        Jos nyt kerran "kiinnostais niin kovasti opettaa enkkua muksuille" niin parempi vaihtoehto olisi hankkia se TEFL (eli 'Teaching English as a Foreign Language') tutkinto/koulutus ja sen avulla sitten hankkia enkunopettajan työtä (ympäri-ämpäri maailmaa).

        Ite ainakin suunnittelen juuri tätä ja ymmärtääkseni työ ei lopu kesken.


      • kutsun
        Wendy kirjoitti:

        Jep se omistajamies on britti.

        Itselläni ei onneksi ollut harmia vaikka tyhmänä laitoin nimen paperiin. Mutta siellä oli pykälä kilpailukiellosta, jollaista ei todellakaan näe yleensä näin alhaisen tason sopimuksissa. Esim.nykyisessä työpaikassani vain johtotason ihmisillä on kilpailukieltopykälä työsopimuksessa, mikä tarkoittaa siis sitä ettei tiettynä aikana (tyyliin vuosi, puoli vuotta) saa tehdä vastaavaa työtä missään muualla.

        Joten jos olisin halunnut mennä muuhun yksityiseen kielikouluun tuon jälkeen, se olisi periaatteessa ollut sopimuksen rikkomista.

        Itseäni epäilyttää myös muut asiat mitä sopimuksessa oli, harva meistä osaa tulkita englanninkielistä sopimustekstiä 100% oikein.

        Mutta etpä siinä sinänsä paljoa menetä jos käyt haastattelussa kuriositeetin vuoksi. ;) Jos olet oikeutettu työkkärin matkustusavustukseen, kannattaa pyytää se. Itselleni se myönnettiin, olin tuolloin työtön opiskelija joten matkasta ei sentään tarvinnut pulittaa. Ne haastattelut on yleensä Tampereen liepeillä.

        haastatteluun kyseiseltä firmalta ja vastasin meneväni sinne ja nyt kaduttaa, luettuani tämän tekstin. Tai oikeastaanhan se on puhelinhaastattelu ainakin täällä Turun päässä.

        Mutta joo, ihmettelinkin kun aloin tutkailla noita nettisivuja, että miksei siellä ole mitään aikataulua tai edes että milloin kurssit alkavat, vaikka siellä kovin mainostetaan että lapset voidaan ilmoittaa kursseille jo ja hakemuksiakin löytyi.. Epäviralliselta vaikuttaa..

        Odotan kyllä mielenkiinnolla sitä puhelinkeskustelua, että millainen se oikein mahtaapi olla.


      • not-to-be-teacher
        kutsun kirjoitti:

        haastatteluun kyseiseltä firmalta ja vastasin meneväni sinne ja nyt kaduttaa, luettuani tämän tekstin. Tai oikeastaanhan se on puhelinhaastattelu ainakin täällä Turun päässä.

        Mutta joo, ihmettelinkin kun aloin tutkailla noita nettisivuja, että miksei siellä ole mitään aikataulua tai edes että milloin kurssit alkavat, vaikka siellä kovin mainostetaan että lapset voidaan ilmoittaa kursseille jo ja hakemuksiakin löytyi.. Epäviralliselta vaikuttaa..

        Odotan kyllä mielenkiinnolla sitä puhelinkeskustelua, että millainen se oikein mahtaapi olla.

        Voi kääks! Itse hain kanssa tänne ihan randomilla. Pääsin haastatteluun... tai siis puhelinhaastatteluun. Hemmo soitti tuossa juuri tänään... tuli tekstiä sellasella vauhdilla, että huh! Tosiaan rupesin miettimään nyt haastattelun jälkeen tätä aikataulua yms. kun se selitti, miten minun pitäis suositella paikkoja, missä opettaa jne. Jotain materiaalia vielä sähköpostiin ilmeisesti tulossa, mutta nyt kyllä mietin kahdesti, ennen kuin mihinkään suostun! Harmi, innoistuin jo, että löysin työpaikan. GRR!


      • Pettynyt Paavo
        not-to-be-teacher kirjoitti:

        Voi kääks! Itse hain kanssa tänne ihan randomilla. Pääsin haastatteluun... tai siis puhelinhaastatteluun. Hemmo soitti tuossa juuri tänään... tuli tekstiä sellasella vauhdilla, että huh! Tosiaan rupesin miettimään nyt haastattelun jälkeen tätä aikataulua yms. kun se selitti, miten minun pitäis suositella paikkoja, missä opettaa jne. Jotain materiaalia vielä sähköpostiin ilmeisesti tulossa, mutta nyt kyllä mietin kahdesti, ennen kuin mihinkään suostun! Harmi, innoistuin jo, että löysin työpaikan. GRR!

        Kääks tosiaan! Itsekin olin suunnitellut tekeväni kesällä töitä tälle firmalle, mutta nyt kun olen vähän tutkinut taustoja ja lukenut läpi työsopimuksen (josta en ainakaan äkkiä löytänyt pientä pränttiä...), olen skeptinen. Mainostus ja paikan hankinta eivät vielä ole kauhean paha vaatimus, mutta sopimuksen edellyttämät min. 50 lasta kesässä on. En usko että pääkaupunkiseudun ulkopuolella moisia määriä saadaan kasaan. Onneksi ei ole vielä sopimuksessa omaa nimeä, kiinnostaisi myös tietää miksi on firma vaihtanut nimeä niin usein ja minkä lakisotkujen takia. Kiitos.


      • justine
        Pettynyt Paavo kirjoitti:

        Kääks tosiaan! Itsekin olin suunnitellut tekeväni kesällä töitä tälle firmalle, mutta nyt kun olen vähän tutkinut taustoja ja lukenut läpi työsopimuksen (josta en ainakaan äkkiä löytänyt pientä pränttiä...), olen skeptinen. Mainostus ja paikan hankinta eivät vielä ole kauhean paha vaatimus, mutta sopimuksen edellyttämät min. 50 lasta kesässä on. En usko että pääkaupunkiseudun ulkopuolella moisia määriä saadaan kasaan. Onneksi ei ole vielä sopimuksessa omaa nimeä, kiinnostaisi myös tietää miksi on firma vaihtanut nimeä niin usein ja minkä lakisotkujen takia. Kiitos.

        ensinnäkin, jos tarvitsee harkita, et kannattaako sitä työtä ottaa vastaan tai siihen ees hakea, niin eikös se jo aika paljon kerro itse työpaikasta.? itse hain kys. firmaan tänä keväänä, puhelinhaastatelittin (10 min) ja kerrottiin, että paikka on minun. kaikki tämä tosi vähällä vaivalla.jotenkin oli siis skeptinen olo kun paikka irtos aika helpolla. googletin ja näin juttuja. ei kauheen hyvältä näytä. mitään positiivista palautetta en löytänyt. ilmaista työtä en tee, enkä toivo, että kukaan on niin tyhmä, että menee sen äijän kieroihin kuvijoihin mukaan ja tekee sille palveluksen naurettavalla palkalla ja sitoumuksilla.


      • fool me once shame on y
        justine kirjoitti:

        ensinnäkin, jos tarvitsee harkita, et kannattaako sitä työtä ottaa vastaan tai siihen ees hakea, niin eikös se jo aika paljon kerro itse työpaikasta.? itse hain kys. firmaan tänä keväänä, puhelinhaastatelittin (10 min) ja kerrottiin, että paikka on minun. kaikki tämä tosi vähällä vaivalla.jotenkin oli siis skeptinen olo kun paikka irtos aika helpolla. googletin ja näin juttuja. ei kauheen hyvältä näytä. mitään positiivista palautetta en löytänyt. ilmaista työtä en tee, enkä toivo, että kukaan on niin tyhmä, että menee sen äijän kieroihin kuvijoihin mukaan ja tekee sille palveluksen naurettavalla palkalla ja sitoumuksilla.

        Ite hain kanssa tohon paikkaan! Hmmetti, kun en ensin selvittänyt kunnolla asioita! En kyllä näiden viestien jälkeen aio paikkaa ottaa, jo kerran kustiin pahasti silmään toisessa paikassa, enkä tosiaankaan annan sen tapahtua uudelleen! Kiitoksia vaan infosta!


      • Excited, but not anymore
        fool me once shame on y kirjoitti:

        Ite hain kanssa tohon paikkaan! Hmmetti, kun en ensin selvittänyt kunnolla asioita! En kyllä näiden viestien jälkeen aio paikkaa ottaa, jo kerran kustiin pahasti silmään toisessa paikassa, enkä tosiaankaan annan sen tapahtua uudelleen! Kiitoksia vaan infosta!

        Eli tänään, hetki sitten itsekin kävin läpi saman puhelinhaastattelun, vaikka tosiaan mies höpötti niin paljon ja sellaisella tahdilla että hyvä kun perässä pysyi...

        Kovin kehui taitojani ja että olen 'juuri sellainen henkilö mitä he hakevat'
        ( varsinkin, kun toimin lto:na jo valmiiksi ja näin hekin saisivat siis valmiin paketin, huomaan nyt, kun kirjoituksiinne olen perehtynyt )-- Jotain ilmoituspapruja lupasi lähettää vielä lisäksi s-postiin joka tapauksessa.

        Todella mielenkiintoinen koko systeemi. Onkohan kukaan koskaan OIKEASTI tehnyt tuota työtä, ja kuinka pitkään?

        Yhdyn myös edellämainittuihin turhautumisen tunteisiin-- olisi kyllä ollut mukava tienata pientä lisärahaa... Mutta en kyllä haluaisi ihan pilipalihuuhaa-juttuihin omaa aikaani ja ammattitaitoani laittaa. Ollaan siis tarkkoina!!!


      • --
        Excited, but not anymore kirjoitti:

        Eli tänään, hetki sitten itsekin kävin läpi saman puhelinhaastattelun, vaikka tosiaan mies höpötti niin paljon ja sellaisella tahdilla että hyvä kun perässä pysyi...

        Kovin kehui taitojani ja että olen 'juuri sellainen henkilö mitä he hakevat'
        ( varsinkin, kun toimin lto:na jo valmiiksi ja näin hekin saisivat siis valmiin paketin, huomaan nyt, kun kirjoituksiinne olen perehtynyt )-- Jotain ilmoituspapruja lupasi lähettää vielä lisäksi s-postiin joka tapauksessa.

        Todella mielenkiintoinen koko systeemi. Onkohan kukaan koskaan OIKEASTI tehnyt tuota työtä, ja kuinka pitkään?

        Yhdyn myös edellämainittuihin turhautumisen tunteisiin-- olisi kyllä ollut mukava tienata pientä lisärahaa... Mutta en kyllä haluaisi ihan pilipalihuuhaa-juttuihin omaa aikaani ja ammattitaitoani laittaa. Ollaan siis tarkkoina!!!

        odotapa vaan, kun saat sen sopparin kätees... semmosia pykäliä siellä, että hullu siihen nimensä alle pistää! onkohan edes ihan korrekti koko paperi...?


      • Bonbini
        -- kirjoitti:

        odotapa vaan, kun saat sen sopparin kätees... semmosia pykäliä siellä, että hullu siihen nimensä alle pistää! onkohan edes ihan korrekti koko paperi...?

        Onkohan kenelläkään vielä ajankohtaista kokemusta Speaking Outista? Eilen kävin itsekin tuon puhelinhaastattelun läpi, ja kovin tuntui samalta kuin muillakin kommentoijilla. En ole mitään allekirjoittanut, enkä ilmeisesti allekirjoita...Harmittaa, koska tuntui hyvältä työpaikalta aluksi. Voisikohan joku kertoa, millaista on työskenellä hommassa? Siis miten ryhmiä pitää järjestää? Onko kaikki kurssin vetäjän harteilla?


      • TanoKwana
        Bonbini kirjoitti:

        Onkohan kenelläkään vielä ajankohtaista kokemusta Speaking Outista? Eilen kävin itsekin tuon puhelinhaastattelun läpi, ja kovin tuntui samalta kuin muillakin kommentoijilla. En ole mitään allekirjoittanut, enkä ilmeisesti allekirjoita...Harmittaa, koska tuntui hyvältä työpaikalta aluksi. Voisikohan joku kertoa, millaista on työskenellä hommassa? Siis miten ryhmiä pitää järjestää? Onko kaikki kurssin vetäjän harteilla?

        I went through the phone interview and phooph! Since first email i started to feel that there is something shady going on. After the phone interview i was convinced that the man is just bull...

        Like everyone else was saying, the man was speaking fast with a difficult accent, and final point came when he started to explain like they need teachers who can speak English confidently (and on this part of interview,only thing what i had said was mm...).

        Then i made a trap for him. After phone interview he send me email where he was asking when can i start work and about transport and someones contact from previous job to get reference. I put there a company (that doesn't exist) and my friends phone number. After that he send me a new email where he explained that they have had time to further assess my application and they are ready to give me contract....Nice work.....


      • ope

        Tänään tuli se puhelinhaastattelu.
        Miehellä oli oma puhe.
        Sen lopussa halusin kysyä pari asiaa. Heti tuli ”Don’t panick! Don’t panick!” vastausta. No, ei mitään paniikkia, vain kysymyksiä oli.
        Palkasta, hän sanoi 12-30€ /tunti. Hinta vaihtaa ryhmän koon kanssa. Sanoin, että on outo, kun olen ihan pätevä kieltenopettaja ja hänen systeemin kanssa oppilas tullut suora lukiosta voi saada sama palkka kuin minä.
        Kun kysyin, jos saa myös palkkaa kaikki muista jutuista esim. keskustelut rehtorien ja vanhempien kanssa, vastauksena tuli:” We are looking for trainers, not teachers.”.
        Aha, harmi, kun itse olen opettaja. En halua tehdä ilmaista työtä ja tuntuu, että toi koko sovittelu rehtorien, koulujen, vanhempien kanssa on oikeasti isoin osa työstä.


      • m
        ope kirjoitti:

        Tänään tuli se puhelinhaastattelu.
        Miehellä oli oma puhe.
        Sen lopussa halusin kysyä pari asiaa. Heti tuli ”Don’t panick! Don’t panick!” vastausta. No, ei mitään paniikkia, vain kysymyksiä oli.
        Palkasta, hän sanoi 12-30€ /tunti. Hinta vaihtaa ryhmän koon kanssa. Sanoin, että on outo, kun olen ihan pätevä kieltenopettaja ja hänen systeemin kanssa oppilas tullut suora lukiosta voi saada sama palkka kuin minä.
        Kun kysyin, jos saa myös palkkaa kaikki muista jutuista esim. keskustelut rehtorien ja vanhempien kanssa, vastauksena tuli:” We are looking for trainers, not teachers.”.
        Aha, harmi, kun itse olen opettaja. En halua tehdä ilmaista työtä ja tuntuu, että toi koko sovittelu rehtorien, koulujen, vanhempien kanssa on oikeasti isoin osa työstä.

        Olen myös käynyt läpi tämän puhelinhaastattelun jossa kovin kehuttiin itsevarmaksi puhujaksi vaikka tosiaan en ollut ehtinyt yhtään oikeaa sanaa sanoa. Edellisen viestin kirjoittajalle tiedoksi, että itse olen ihan vain lukiopohjalta liikkeellä ja paikan sain eli todellakin pätevälle opettajalle varmasti löytyy oikeitakin töitä eikä tarvi tähän hommaan lähteä.

        Suurin työ vaikuttaa tosiaan olevan nämä neuvottelut rehtoreiden ja johtajien kanssa sekä mainostaminen ja tästähän ei mitään palkkaa tule, mutta toisaalta jos näistä onnistuu suoriutumaan kunnialla niin siitä eteenpäin työ on varmaan ihan hienoa kokemusta.

        Itse vielä arvon, että lähdenkö mukaan. Toisaalta ihan kokemuksen kannalta vois lähteäkin vaikka sitten menisikin hyväntekeväisyyshommiksi, mutta ihan kiva ois kuulla kokemuksia ja vinkkejä joltain, joka on työtä ihan onnistuneesti päässyt tekemään. Lähinnä, että kuinka koulut ja päiväkodit ovat suhtautuneet tähän?


      • ope
        m kirjoitti:

        Olen myös käynyt läpi tämän puhelinhaastattelun jossa kovin kehuttiin itsevarmaksi puhujaksi vaikka tosiaan en ollut ehtinyt yhtään oikeaa sanaa sanoa. Edellisen viestin kirjoittajalle tiedoksi, että itse olen ihan vain lukiopohjalta liikkeellä ja paikan sain eli todellakin pätevälle opettajalle varmasti löytyy oikeitakin töitä eikä tarvi tähän hommaan lähteä.

        Suurin työ vaikuttaa tosiaan olevan nämä neuvottelut rehtoreiden ja johtajien kanssa sekä mainostaminen ja tästähän ei mitään palkkaa tule, mutta toisaalta jos näistä onnistuu suoriutumaan kunnialla niin siitä eteenpäin työ on varmaan ihan hienoa kokemusta.

        Itse vielä arvon, että lähdenkö mukaan. Toisaalta ihan kokemuksen kannalta vois lähteäkin vaikka sitten menisikin hyväntekeväisyyshommiksi, mutta ihan kiva ois kuulla kokemuksia ja vinkkejä joltain, joka on työtä ihan onnistuneesti päässyt tekemään. Lähinnä, että kuinka koulut ja päiväkodit ovat suhtautuneet tähän?

        En halunnut sanoa mitään paha, mutta kun joku hakee työpaikkaa todistukset ja kokemusta vaikuttaa palkan, ei ryhmän koko.
        Monet ovat sanoneet, että mies kehusi kovasti. Minulle hän ei ole sanonut mitään, vain, että hän on asunut samalla alueella kuin minä aikaisemmin.
        Ja vielä, välitettävästi tällä hetkellä opettajien työttömyys on tosi kova, varsinkin kieltenopettajille :(


      • true prof
        ope kirjoitti:

        Tänään tuli se puhelinhaastattelu.
        Miehellä oli oma puhe.
        Sen lopussa halusin kysyä pari asiaa. Heti tuli ”Don’t panick! Don’t panick!” vastausta. No, ei mitään paniikkia, vain kysymyksiä oli.
        Palkasta, hän sanoi 12-30€ /tunti. Hinta vaihtaa ryhmän koon kanssa. Sanoin, että on outo, kun olen ihan pätevä kieltenopettaja ja hänen systeemin kanssa oppilas tullut suora lukiosta voi saada sama palkka kuin minä.
        Kun kysyin, jos saa myös palkkaa kaikki muista jutuista esim. keskustelut rehtorien ja vanhempien kanssa, vastauksena tuli:” We are looking for trainers, not teachers.”.
        Aha, harmi, kun itse olen opettaja. En halua tehdä ilmaista työtä ja tuntuu, että toi koko sovittelu rehtorien, koulujen, vanhempien kanssa on oikeasti isoin osa työstä.

        Aidosti "ihan pätevä kieltenopettaja" muuten osaisi kirjoittaa verbin oikein, siis 'panic', ei "panick".


    • tk

      tietoa olen itsekin etsinyt, kun he ovat tarjoamassa minulle töitä...toi palkkahomma minua epäilyttää, kun se määräytyy vain niitten ryhmien koon mukaan, mutta kun sen opetuksen lisäksi pitäisi kuulemma mainostaa yms yms ja siittä ei sit minun käsityksen mukaan maksetakaan...

      • Enkun ope

        ei mistään muusta. Eli alussa joudut tekemän sitä ilmaista työtä: käyt kouluilla, päiväkodeissa ja yrität rekrytöidä lapsia kursseille. Tunteja, tunteja menee ja reilusti... Jos et saa ryhmää kasaan, ei sinulle makseta mitään. Ensimmäisen palkkasi saat, kun olet pitänyt (muistaakseni) kuukauden tunnit. Tuntihinta todellakin määräytyy ryhmän koon mukaan: mitä pienempi ryhmä, sitä huonompi palkka. Ei tätä pienemmillä paikkakunnilla ainakaan leipätyönä tee, mutta harrastuspohjalta mikä ettei. Itse aikoinani jokunen vuosi sitten viihdyin muutaman kuukauden heidän palkkalistoillaan, sitten yksinkertaisesti menetin malttini tähän höpön löpöön. Kaikki, mikä kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, yleensä myös on sitä... Itsekin pätevä kielten ope olen, silloin ei muita töitä alalla ollut. Never again!!!


      • myös_turhautunut
        Enkun ope kirjoitti:

        ei mistään muusta. Eli alussa joudut tekemän sitä ilmaista työtä: käyt kouluilla, päiväkodeissa ja yrität rekrytöidä lapsia kursseille. Tunteja, tunteja menee ja reilusti... Jos et saa ryhmää kasaan, ei sinulle makseta mitään. Ensimmäisen palkkasi saat, kun olet pitänyt (muistaakseni) kuukauden tunnit. Tuntihinta todellakin määräytyy ryhmän koon mukaan: mitä pienempi ryhmä, sitä huonompi palkka. Ei tätä pienemmillä paikkakunnilla ainakaan leipätyönä tee, mutta harrastuspohjalta mikä ettei. Itse aikoinani jokunen vuosi sitten viihdyin muutaman kuukauden heidän palkkalistoillaan, sitten yksinkertaisesti menetin malttini tähän höpön löpöön. Kaikki, mikä kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, yleensä myös on sitä... Itsekin pätevä kielten ope olen, silloin ei muita töitä alalla ollut. Never again!!!

        hyvä että kävin täällä lukemassa nämä kirjoitukset. epäilys heräsi, kun kaikki vain alkoi kuulostaa liian hyvältä, palkka 9-22 €/h riippuen lasten määrästä, itse haluamansa työaika ja määrä jne. puhelinhaastattelu ei ollut haastattelu vaan mainospuhe firman puolesta. mielenkiintoisena yksityiskohtana jo edellä mainittu asia: brittimies väitti asuneensa 18 v sitten samalla paikkakunnalla jolla oleskelen. "haastattelun" jälkeen tuli vielä s-posti, jossa mainittiin siitä mainostamisesta ja rekrytoinnista - josta ei saa palkkaa.
        en halua aikaani tuhlata tuollaisen parissa - "speaking out", ei kiitos!


      • kiitos!
        myös_turhautunut kirjoitti:

        hyvä että kävin täällä lukemassa nämä kirjoitukset. epäilys heräsi, kun kaikki vain alkoi kuulostaa liian hyvältä, palkka 9-22 €/h riippuen lasten määrästä, itse haluamansa työaika ja määrä jne. puhelinhaastattelu ei ollut haastattelu vaan mainospuhe firman puolesta. mielenkiintoisena yksityiskohtana jo edellä mainittu asia: brittimies väitti asuneensa 18 v sitten samalla paikkakunnalla jolla oleskelen. "haastattelun" jälkeen tuli vielä s-posti, jossa mainittiin siitä mainostamisesta ja rekrytoinnista - josta ei saa palkkaa.
        en halua aikaani tuhlata tuollaisen parissa - "speaking out", ei kiitos!

        Olipa hyvä, että tuli tämä ketju luettua, ennen kuin laitoin hakemuksen menemään. Haluan päästä opettamaan, en tekemään markkinointia ilman palkkaa!


      • toinen näkökulma
        kiitos! kirjoitti:

        Olipa hyvä, että tuli tämä ketju luettua, ennen kuin laitoin hakemuksen menemään. Haluan päästä opettamaan, en tekemään markkinointia ilman palkkaa!

        Hei! Mielenkiintoinen keskustelu. Minun 3 v. lapseni oli alkeiskurssilla, mutta osanottajia oli liian vähän ja kurssi lopahti. Opettaja äänsi ainakin paremmin kuin itse äännän tai suomalaiset keskimäärin ja lapseni tykkäsi! Vähän liian koulumainen, kilpailuhenkinen ja yksipuolinen sisältö, mutta opettaja oli mukava ja yritteliään oloinen nuori tyttö. Koulutustaustaa en udellut, opiskelijalta vaikutti. Tuntia pääsi seuraamaan halutessa. Kielitaito ei niin epäilyttänyt, valmiudet arvaamattomien lasten kanssa toimimiseen enemmän. Odotin aina oven takana- valmiina ottamaan vastuun lapsesta tarvittaessa. En olisi uskaltanut jättää yksikseen. Sääli, jos homma ei ole hyvissä kantimissa. Veisin lapseni mielelläni tulevana syksynä uudelle kurssille, jos sellainen jossain saadaan kasaan. Nyt mietityttää, kun on lukenut tämän keskustelun, kuinka eettisellä pohjalla toiminta on...


      • vanhaope
        toinen näkökulma kirjoitti:

        Hei! Mielenkiintoinen keskustelu. Minun 3 v. lapseni oli alkeiskurssilla, mutta osanottajia oli liian vähän ja kurssi lopahti. Opettaja äänsi ainakin paremmin kuin itse äännän tai suomalaiset keskimäärin ja lapseni tykkäsi! Vähän liian koulumainen, kilpailuhenkinen ja yksipuolinen sisältö, mutta opettaja oli mukava ja yritteliään oloinen nuori tyttö. Koulutustaustaa en udellut, opiskelijalta vaikutti. Tuntia pääsi seuraamaan halutessa. Kielitaito ei niin epäilyttänyt, valmiudet arvaamattomien lasten kanssa toimimiseen enemmän. Odotin aina oven takana- valmiina ottamaan vastuun lapsesta tarvittaessa. En olisi uskaltanut jättää yksikseen. Sääli, jos homma ei ole hyvissä kantimissa. Veisin lapseni mielelläni tulevana syksynä uudelle kurssille, jos sellainen jossain saadaan kasaan. Nyt mietityttää, kun on lukenut tämän keskustelun, kuinka eettisellä pohjalla toiminta on...

        on surkea ja onneton, ja jos joku nyt vielä poistaa nämä viestit niin jatkan niiden kirjoittamista muualla. Koko SpeakingOut-ohjelma on huijausta eikä siinä ole minkäänlaista pedagogista pohjaa, vaan vain taitavasti suunniteltu, hetken aikaa hyvältä näyttävä juttu. Kun kysyy esim. Boulterin omaa koulutusta ei saa vastausta. Hän toimii koko ajan laillisuuden ja laittomuuden rajamailla ja yrityksen toiminnasta pitäisi ryhtyä tekemään reipppaasti vain valituksia. On tosi kummallista että MOL:in listoilla saa tämä yritys ilmoitella. Täytyypäs ilmoittaa sinne millaisesta yrittäjästä oikein on kyse...


    • Helpottunut

      Huh! Hyvä että luin nämä viestit, mulla oli itellä tänään toi haastattelu ja se meni just ton kaavan mukaan. "Vaikutat tosi pätevältä yms." Se vielä kehui, kuinka viime kesänä joku tyttö oli tienannut hyvät rahat häämatkaansa varten. Kyllä pitää nyt ilmottaa, että olen saanut jonkun toisen työtarjouksen...

    • Että tällästä

      Itellä oli maanantaina tuo puhelinhaastattelu ja tosiaan mies ei muuta tehny ku kehu kielitaitoani (en sanonut oikein mitään koko haastattelun aikana) ja sitä kuinka yrityksellä on ympäri maata ihmisiä jotka saivat 400e/viikolta rahaa. Haastattelun jälkeen sain s-postilla kysymyksiä joihin tuli vastata 2 arkipäivän sisällä. Vastasin, ja tänään tuli postia jossa minulle tarjottiin koko kesäksi työsopimusta ja että pitäisi lähettää sotu ja tilinumero. En ole nähnyt koko miekkosta ikinä, enkä ole lupautunut mihinkään.

    • pettynyt1234

      Kiitos näistä viestittelyistä. Olen itse siinä vaiheessa, että kyseinen työnantaja tarjoaa työsopimuksen kirjoittamista ja en aio tosiaankaan allekirjoittaa mitään. Se vain epäilyttää, että edellisessä hakemusvaiheessa kysyttiin henkilötunnusta ja tilinumeroa. Ne olen jo ehtinyt antaa sähköpostitse. Aion selvittää ainakin työkkärin kanssa, mistä tässä on oikein kyse ja käydä heidän kanssaan työsopimuksen läpi.

      Ja itselläkin on samat kokemukset puhelinhaastattelusta sun muusta. Hämärää ja vielä hämärämpää. Tosi vähän tietoa mistään konkreettisesta toiminnasta. Jos kysyy jotain, niin selkeää vastausta ei saa.

      Onneksi olen hakenut useampaan muuhunkin kesätyöpaikkaan ja olen edelleen toiveikas sen suhteen.

    • hämmentävää touhua

      Kiitos teille kaikille. Olen myös itse jo ehtinyt lähettää Michaelille sotutunnukseni ja tilinumeroni, mutta mahdollista työsopimusta en uskalla allekirjoittaa näiden keskustelujen perusteella. Toivon vain kovasti ettei tässä tule mitään hämminkiä: luin jotain toista keskustelua jossa puhuttiin "vihaisista s-posti-viesteistä" sen jälkeen kun eräs työntekijä yritti irrottautua tästä Speaking out-firmasta. Todella hämärää...
      Onko kellään mitään positiivista sanottavaa yrityksestä? Pitäisikö tätä asiaa lähteä tarkemmin tutkimaan? Ainakin yritystietojärjestelmässä näytti olevan kaikki kohdallaan. Onko kyse siis "vain" siitä että tässä joutuu tekeen töitä paljon enemmän kuin mitä Michael antoi ymmärtää hämärässä puhelinhaastattelussa/ sähköpostiviesteissään?

      • Hatuz

        Ja taas tänä vuonna sama heppu hakee työntekijöitä! Haksahdin minäkin, onneksi luin näitä. Miksei kukaan pysäytä tällaisia työnantajia?


    • Gnaa

      Hiukan kyllä nyt jännittää, kun näitä on lukenut, kun tänään pitäisi olla itsellänikin se puhelinhaastattelu. Katotaan, meneekö kaavan mukaan...

    • ceciliaaaaaa

      hei!


      Ketään menossa kyseiselle firmalle nyt kesällä töihin? Millä fiiliksillä olette? Olis kyllä hienoa saada jo firmassa työskenneiltä kuulla kokemuksia, jotta sais vähän ratkasua omaan pulmaan eli mennäkkö nyt sinne töihin vai ei..

    • jaaaaaaaaaa1

      sama ongelma cecilia.. :/ alkoi kyllä aika rajusti epäilyttää! Mulla meni haastattelu juuri kyllä niinkuin muillakin. Ja ENNEN haastattelua lukaisin nopsasti sähköpostin. Eikös siellä ollutkin viesti "oli kiva jutella sinun kanssasi..". Hämärää.

    • HMM?

      Sama homma mulla, puhelinhaastattelut ym viestit perään ja nyt tarjotaan spimusta joulukuulle 2013 asti.. Aluksi kuulosti tosi mielenkiintoiselta tuo työ ja mies puhelimessa erittäin mukavalta. Oli kuitenkin pakko tulla tarkistamaan jos löytyy muiden kokemuksia ja hämärältä vaikuttaa nyt hieman....

    • ziizuz1

      wooops ehdin jo allekirjoittaa sopimuksen.. sopimuksessa kuitenkin lukee että kuukauden sisään mahdollista kumman tahansa osapuolen irtisanoa sopimus ja ellei course leader ole kuukauden sisään saanut järkättyä paikkaa ja oppilaita kursseille niin sopimus automaattisesti irtisanotaan.. ei hyvältä näytä, monet koulut jonne olen ottanut yhteyttä valittelevat kuinka tästä samaisesta yrityksestä joku aina yrittää markkinoida mutta yhtään kurssia ei ikinä ole saatu kasaan.. no onni onnettomuudessa että tässä varmaan automaattinen sopimuksen tuhoaminen eessä. :D

    • ziizuz1

      kai sitä on vaan sen verran sinisilmäinen ja olettaa että ei suomessa voi joutua näin kusetetuksi, mutta eipä se katso paikkaa. miksei työnantaja vain rohkeasti sano että yrityksellä on ongelmia saada kurssilaisia ja että työntekijällä on siinä suuri vastuu. olen kyllä lukenut muutamia hyviäkin kokemuksia jossa homma on lähtenyt toimimaan. heidän tapansa markkinoida toimintaa on kyllä aivan 1960-lukulainen. he varmasti menestyisivät jos markkinointi tapahtuisi netissä, lehdissä ym. ei ovelta ovelle tai kouluissa lappuja jaellen.

    • unsatisfied1

      Sorry that my answer is in English.. But my experience has been pretty bad. It sounded like a good job for someone who's native language is English, but the company gives little to no support in actually helping their course leaders advertise for summer courses and get customers. They help their employees make a flyer that can go home with students but only if the school principal allows it, and from all else I've seen there is no other marketing for the courses done.

    • öäääää

      Hei. Olen nyt hommissa ko. firmalle ja stressin ja kysymysten noustua sain kuulla, että pari tuttavaani työskentelee samoissa hommissa (eri paikkakunnilla) ja ollaan oltu yhteyksissä. He myös ovat olleet tosi turhautuneita ja toinen on jo jättänyt leikin kesken, ja molemmat heistä hakevat toista työpaikkaa. Toinen heistä vinkkasi mulle tästä viestiketjusta, jota aloin sitten lukemaan ja huhhuh, tietääpähän taas seuraavalla kerralla googlettaa ennen kuin kirjoittaa mitään sopimuksia.

      Olen jo siinä pisteessä, että kerhoajat on sovittu, esitteitä lähetelty kouluille, eskareille, liimailtu ilmoitustauluille ja jaettu netin kautta. Ensimmäisten kerhojen olis määrä alkaa ens viikolla ja ilmoittautumisaika päättyy parin päivän päästä ja mulla on tasan yks ilmoittautuminen koko kesälle, hurraa! Ihan hyvä fiilis mulla on ollu tästä tähän asti, kun tajusin, että ei saakeli, minähän oon tehny ihan hulluna hommia, ja jos kerhot ei onnistukkaan, en saa mitään. Soppariin on kylläkin merkattu "organising and course maintenance bonus", eli organisointi- ja ylläpito-bonus, joka on 1e/oppilas/kerhokerta, eli aivan "ok" minusta. Kuvittelin myös sopimusta tehdessäni saavani työn kerhovetäjänä enkä markkinoijana. Speaking Out on luvannut perehdyttää työhön, mutta käytännössä se on ollut vain sähköpostittelua markkinoinnista ja tilojen järjestämisestä, rehtoreille soittelua, jne. Tuntuu että en tiedä itse työstä vielä mitään. Turhauttavaa.

      Huomasin kuitenkin tätä viestiketjua luettuani ja sopimusta uudelleen luettuani, että sopimukseen ei ole merkattu minkäänlaista työn alkamisajankohtaa, eli ei taida tällöin olla pätevä. Päättymisajankohta kyllä löytyy. Ihmetystä herätti myös tuo materiaali, jota en saa luettavakseni ennen kuin ilmoittautumiset on saatu käsiteltyä ?? Koitin selittää, että en ole vielä ammattilainen ohjaamistyössä ja mielelläni haluaisin nähdä materiaalin hyvissä ajoin ennen kursseja, senkin vuoksi, että jos en vaikka pidä niistä ja haluan tehdä muutoksia.

      Ähhhh, ajattelin nyt kuitenkin katsella hetkisen, että jos niitä ilmoittautumisia jostain taianomaisesti alkaisi vaikkapa sadella ja sitten alkaa jo tosissaan toisenlaisen kesän suunnittelu. Tosi turhauttavaa suunnitella töitä, joita ei olekaan. Ilmoitan vaikka täällä, että mitenkä tässä käy. Uskon edelleen, että hyvinkin tässä voi käydä, kun tännekin oli muutama positiivinenkin kommentti eksynyt ja suurin osa negatiivisen antaneista ei ollut edennyt kovinkaan pitkälle haastattelun jälkeen, jos edes siihen.

      • rmk2

        Hei öäääää,ootko vielä ko firmassa töissä? olisiko meidän mahdollista vaihtaa maileja tms? Vertaistuki tekis aika hyvää tässä vaiheessa. Itse olen "mainosta, myy ja suorita vaiheessa"....
        Huh. Qikamoista kaikenkaikkiaan. Ja mistään en kans tunnu tietävän mitään:((


      • helpme1

        Hei oletko vielä töissä speaking outilla??! Kohtalotovereita kaivataan! Itse olen juuri rupeamaan ryhtymäss ja olis enempi ku mahtavaa jutella jonkun kanssa asiasta, suomeksi, ja asioiden oikeilla nimillä!!!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1898
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1485
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe