Missä minun aikani kuluu?

Tuo lause tuli taas mieleen kun olen lähdössä vapaaehtoiseen auttamistyöhön.
Eläkeläisellä on aina kiire, sanovat monet. Itseltäni loppuivat kiireet kun jäin eläkkeelle. Aikaa tuntui olevan yllin kyllin ja tekemisen puute vaivasi enemmän kuin velvollisuudet.
Nyt tuntuu että en tiedä missä aika kuluu, koska tekemisen puutteessa se aika vain kulkee ohi, kiireettömästi, huomaamatta.

Onneksi nyt on löytynyt tekemistä joutilaisuuteen. Palkaton työ antaa enemmän kuin uskoisikaan. Kun illalla tulee kotiin, on hyvä mieli, taas on saanut olla apuna yhteiseksi hyväksi, tai yksilön apuna, kuinka milloinkin.
Tänään on toistaiseksi viimeinen tilaisuus ennen joulua jossa olen auttamassa. Aikaa olisi enemmänkin.
Kuinka teillä muilla eläkeläisillä, onko aikanne kiireistä, vai tuntuuko että se kuluu huomaamatta? Osa hoitaa lastenlapsia, osa tekee jotain muuta, minulle tämä touhuaminen muiden apuna sopii kuin hanska käteen.

Hyvää Joulunaikaa kaikille.

19

866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minuusko

      sitä mieltä että miksi ihmeessä e l ä k e l ä i s- t e n pitäisi tehdä ilmaista työtä.Niin hyvää kuin toisten auttaminen onkaan en ymmärrä miksi joka käänteessä turvaudutaan eläkeläisiin kun tarvitaan ns talkootyöläisiä.Ei nämä eläkkeet niin suuria ole etteikö siihen päälle saisi tulla noista ilmaistöistä vähän eurojakin meille.Luulen monien eläkeläisten kituuttavan toimeentulonsa rajalla.
      On hienoa kirjoitella näillä palstoilla omista auttamistöistään ja hehkuttaa kuinka antoisaa se on tuo vilpitön lähimmäisten auttaminen.Ettekö muuten huomaa arvoisat 60 ja eläkeläiset kuinka teidän lapsenne käyttävät teitä häikäilemättömästi hyväksi haaliessaan teidät lapsenvahdiksi jälkikasvulleen,päästen itse bilettämään tai lomailemaan jne,onko tuo nyt niin hehkuttamisen arvoista kertoa olleensa lapsenvahtina leipäpalkalla.
      Panostakaa itseenne te 1940-luvulla syntyneet,olette ansainneet sen.

      • Ei hyväksikäyttöä

        Ei toki lastenlasten hoitaminen 'leipäpalkalla' ole hyväksikäyttöä. Mielestäni se kuuluu hyväntahtoiseen suvunkeskiseen kanssakäymiseen. (Eri asia on jatkuva 'päivähoidollinen' hoitaminen). Kyllä minä ehdin harrastaa ja toimia muissa menoissani aivan täydellä voimalla, vaikka olenkin 'lastenhoitoapuna' lapsilleni. Eihän se lapsenlapsi muutoin opi eri sukupolvia tuntemaankaan, jos emme vietä arkea yhdessä.

        Eiköhän suurinta osaa eläkeläisiä vaivaa yksinäisyys ja syrjäisyyden tunne. Se on monen vaivan syy ja masennuksen alkulähde. Tähän auttaa mielestäni oivallisesti kiinnostus lapsiin ja lapsenlapsiin ja jollain tavalla olla mukana sukupolvien välisessä ketjussa - ei riippana.
        Vapaaehtoisuustyö ja muu talkootyö voimien ja kiinnostuksen mukaan on itselle muutakin kuin 'ilmaista työtä'. Elämänilo tarttuu ja säteilee ympäristöön.


      • ok-ok

        ovat niin happamia sitä, kun on auttavainen joko omia lapsiaan tai muita kohtaan? Hän,joka lähtee vapaaehtoistyöhön saa varmasti itselleen hyvän mielen. Hän joka haluaa palkkaa siitä ei tietysti menekään mukaan sellaiseen. Lapsenlapsien hoitaminen se vasta mukavaa on. Vaikka auttaa muita voi silti panostaa itseensä. Eihän auttamisen tarvitse olla 24/7. Hehkuttaa kait täällä saa niinkuin nekin jotka haluavat valittaa. Kaikkien 60 palsta.


      • 100x100
        ok-ok kirjoitti:

        ovat niin happamia sitä, kun on auttavainen joko omia lapsiaan tai muita kohtaan? Hän,joka lähtee vapaaehtoistyöhön saa varmasti itselleen hyvän mielen. Hän joka haluaa palkkaa siitä ei tietysti menekään mukaan sellaiseen. Lapsenlapsien hoitaminen se vasta mukavaa on. Vaikka auttaa muita voi silti panostaa itseensä. Eihän auttamisen tarvitse olla 24/7. Hehkuttaa kait täällä saa niinkuin nekin jotka haluavat valittaa. Kaikkien 60 palsta.

        Läheisten auttaminen ja vapaehtoistyö on hyvästä, siinä auttajakin saa uutta mietittävää ja ajateltavaa elämäänsä. Eihän kukaan viimeisillä voimillaan lähte työhän siihen tarvitsee voimia ja hyvää mieltä, sitä taas saa liikunnasta ja terveistä muista harrastuksista.
        Hapannaamat on ympäristöhaitta kaikkialla, siispä Tuoksuvattu, hyvä että avasit tämän keskustelun, on meillä itse kullakin omat autettavat ja auttajat.
        Virkeyttä ja auttamisen halua kyllä riittää muuhunkin kuin lastenlasten kanssa olemiseen, siitäkin saan aina hyvän korvauksen, hyvän olon ja kauniit hymyt.


      • SE ON KIVAA
        ok-ok kirjoitti:

        ovat niin happamia sitä, kun on auttavainen joko omia lapsiaan tai muita kohtaan? Hän,joka lähtee vapaaehtoistyöhön saa varmasti itselleen hyvän mielen. Hän joka haluaa palkkaa siitä ei tietysti menekään mukaan sellaiseen. Lapsenlapsien hoitaminen se vasta mukavaa on. Vaikka auttaa muita voi silti panostaa itseensä. Eihän auttamisen tarvitse olla 24/7. Hehkuttaa kait täällä saa niinkuin nekin jotka haluavat valittaa. Kaikkien 60 palsta.

        KYLLÄ KAIKKI VAPAAEHTOS TYÖ ON ANTOISAA ,TEEN SITÄ MYÖS JA
        MYÖS HOIDAN KAKSOS LAPSENLAPSIA JOSKUS .SEPÄ ON NIIN KIVAA KUN LAPSET SAA ANTAA TAAS VANHEMMILLE KUN EI HALUA TAI JAKSA EIKÄ OO PAKKO ,MUTTA KELLEPPÄ ANNOIT OMAS HOITOON KUN OLIVAT PIENIÄ . TÄNÄPÄIVÄNÄ NUORET KYLLÄ USEIN OSAA SEN VANHEMMILLE TUONTITAIDON. MUTTA MIELELLÄNI OTAN JOS ON MAHDOLLISUUS .


      • ok-ok kirjoitti:

        ovat niin happamia sitä, kun on auttavainen joko omia lapsiaan tai muita kohtaan? Hän,joka lähtee vapaaehtoistyöhön saa varmasti itselleen hyvän mielen. Hän joka haluaa palkkaa siitä ei tietysti menekään mukaan sellaiseen. Lapsenlapsien hoitaminen se vasta mukavaa on. Vaikka auttaa muita voi silti panostaa itseensä. Eihän auttamisen tarvitse olla 24/7. Hehkuttaa kait täällä saa niinkuin nekin jotka haluavat valittaa. Kaikkien 60 palsta.

        Mielestäni on erittäin hieno asia, että kelpaa lapsenlapsiaan pitämään.
        Ihmetellen luen kirjoituksia missä äimistellään mummun lasten pitämistä.
        Itselläni oli anoppi kymmenisen vuotta saman katon alla ja olin asiaan sangen tyytyväinen,
        kun sai apua lastenhoitoon tarpeen vaatiessa.

        Niinpä olen aina valmis auttamaan, ellei ole omia menoja.
        Lauantai-illalla tulee 7-v. ja 2-v. tytöt yökylään, toinen kerta muuten nuorimmaiselle, että ei sitä niin kauheasti vanhemmat ole menossa olleet.
        Ekaluokkalainen tulee aina koulun jälkeen mummulaan, jos vain kotona ollaan.

        On se vaan niin mukavaa tuntea itsensä vielä tarpeelliseksi.


      • Niin paljon minulle on ollut iloa lapsenlapsista, nyt jo lapsenlapsenlapsestakin, etten heidän kanssaan viettämistäni hetkistä antaisi pois yhtäkään.

        Viime kesänä oli vapaaehtoisena, palkattomana puistotätinä paikallisessa puistossa, jossa eri järjestöt valvoivat kahtena päivänä viikossa lapsia 3 tunnin ajan. Vanhemmat pääsivät asioille ja harrastuiksiin, monet golfkentällekin. Se oli mahtavaa aikaa! Lapset ovat aitoja ja heiltä saa "virtaa", vaikka ihan outoja lapsia olivat eka kerralla, seuraavalla jo minunkin nimeni muistivat.

        Lapsenlapset ovat jo niin isoja ettei heitä tarvitse hoitaa, mutta seurakseni otan heistä kenet vain, minne vain. Heissä on tulevaisuus ja toivon omalla esimerkilläni voivani opettaakin jotain, oppejani ja ohjeitani en tyrkytä, esimerkin voima on parempi koulu.

        Rakastetaan sitä mitä tehdään, kukin sarallamme ja omalla tavallamme.
        Minulle eilinenkin päivä antoi henkistä voimaa, vaikka jaloissa tuntui kerrosten välillä kulkeminen ja koko päivän kestänyt "jaloillaoleminen."

        Miellyttäviä hetkiä elämääsi.


    • SAMAA

      SAMAT OVAT IHMETTELYN AIHEET ,KUN PÄIVÄ MENEE KUIN SIIVILÄ .NO TEEN MYÖS NS.VAPAAEHTOSTYÖTÄ . AAMULLA AIKAISIN LEIVOIN MIEHENI AVUSTUKSELLA K.PIIRAKOIA MYYJÄISIIN ISON KASAN JA ILLALLA MYYYJÄISIIN TÖIHIN.MUTTA ONKOHAN SITÄ TULLUT HITAAMAKSI VANHETESSAAN AIKAA KULUU ENEMMÄN SAMAAN TYÖHÖN JONKA NUORENA TEKI NOPSAAN !!? NO PÄÄASIA ET AIKA KULUU EI OLE KELLOKALLE TAKANA AINAKAAN .HYVÄÄ JOULUA JA KIVAA JA ILOISTA MIELTÄ VAPAAEHTOISTOIM.

      • huutako

        näkee tässä lukea norm.tekstiäkin.Olen samaa mieltä kirjoittajien kanssa,antaminen on iloinen asia kun siitä ei tule rasite.Nykyajan nuoret eivät vain aina ymmärrä meidän vanhempien jaksamisia,emmekä ole niin höveleitä sanomaan:ei.


      • Kuulevainen
        huutako kirjoitti:

        näkee tässä lukea norm.tekstiäkin.Olen samaa mieltä kirjoittajien kanssa,antaminen on iloinen asia kun siitä ei tule rasite.Nykyajan nuoret eivät vain aina ymmärrä meidän vanhempien jaksamisia,emmekä ole niin höveleitä sanomaan:ei.

        Moni huonokuuloinen puhuu isolla äänellä, jotta kuulevat omankin äänensä. MUTTA HEI, täällä ollaan normaalikuukoisia ja - näköisiä :)


      • se kuulokin
        Kuulevainen kirjoitti:

        Moni huonokuuloinen puhuu isolla äänellä, jotta kuulevat omankin äänensä. MUTTA HEI, täällä ollaan normaalikuukoisia ja - näköisiä :)

        OMPA SE KUULOKIN HUONONTUNU JA AINAKIN ULKONÄKÖ ,.OTTAKAA NYT HUUMORILLA ASIAT AINAKIN ITSE OLEN HUUMORINTAJUINEN KARJALAINEN .


      • ukkeli
        se kuulokin kirjoitti:

        OMPA SE KUULOKIN HUONONTUNU JA AINAKIN ULKONÄKÖ ,.OTTAKAA NYT HUUMORILLA ASIAT AINAKIN ITSE OLEN HUUMORINTAJUINEN KARJALAINEN .

        Jokainen tulkoon autuaaksi tavallaan kunhan ei loukkaa muita.


      • KIRJAIMILLA
        se kuulokin kirjoitti:

        OMPA SE KUULOKIN HUONONTUNU JA AINAKIN ULKONÄKÖ ,.OTTAKAA NYT HUUMORILLA ASIAT AINAKIN ITSE OLEN HUUMORINTAJUINEN KARJALAINEN .

        kirjoittaminen tarkoittaa huutamista !!!Sitä nyt yritetään HUUTAJALLE kertoa!
        paina CapsLock nappulaa, saat pienet kirjaimet.


      • ikä kaikki
        KIRJAIMILLA kirjoitti:

        kirjoittaminen tarkoittaa huutamista !!!Sitä nyt yritetään HUUTAJALLE kertoa!
        paina CapsLock nappulaa, saat pienet kirjaimet.

        empä tiennyt sitä kun on kone ollut kuukauden verran ..mutta OPPIA IKÄ KAIKKI !


      • Kiva kun on muitakin samoin ajattelevia ja tekeviä.

        Eilen sain vinkin eräästä vanhuksesta joka on ihan yksin. Nyt selvittämään kuinka voin olla hänelle avuksi.

        Joulumieltä!


      • elämää tämä on
        Tuoksuvattu kirjoitti:

        Kiva kun on muitakin samoin ajattelevia ja tekeviä.

        Eilen sain vinkin eräästä vanhuksesta joka on ihan yksin. Nyt selvittämään kuinka voin olla hänelle avuksi.

        Joulumieltä!

        No jos väsymys yllättää niin hetki oikaista koipia ja jatkaa ja mulle tuli juuri 5vuotias yökylään ja tuo vähän eloa mummolaan .EILEN OLIN TÖISSÄ MYYJÄISISSÄ JA SAI JUTELLA erillaisten ihmisten kanssa .karjalainen kun olen tykkään olla ihmisten kanssa tekemisissä .SINNNULLE MYÖS JOULU ILOA MUIDEN AUTTAMISESTA .


    • Kiitos vastaajille. Isovanhemmuus on hieno asia, eikä siitä synny rasjas taakka, ellei asiaa itse niin ota.

      Monilla lapsilla ei ole mitään suhdetta isovanhempiinsa. Onnellisia saavat olla ne lapset joilla on mummi ja pappa, vaikka varahoitajinakin silloin kun vanhemmilla ei ole muuta paikkaa lapsille.

      Itse sain lapsuudessani elää läheisessä ja lämpimässä suhteessa isovanhempiini. Kuinka lämmin oli mummin syli. Aikuisenakin kiirehdin mummon ja papan luo aina kun oli mahdollisuus. Viimeiset vuotensa he elivät vanhempieni kanssa samassa taloudessa ja hali oli lämmin vielä yli 80 vuotiaaltakin. Isäni vanhemmatkin olivat minulle tärkeitä aikuisia lapsuudessa, mutta heihin ei aikuista suhdetta ehtinyt muodostua.

      Sukupolvien välinen kuilu kapenee olemalla lähellä lapsia. Sehän on elämän rikkautta, ei rasite.

      Kannustetaan isovanhempien ja lasten yhteisten hetkien jakamista. Heissä on vielä iloa ja elämän riemua, ehkä mekin saamme sitä heiltä.

      Muissa vapaaehtoitöissäkään en tunne olevani "riistetty" koska teen työtä muita auttavien yhteisöjen hyväksi. Palkaton työ antaa minulle enemmän kuin pieni palkka, vaikka en suuresta eläkkeestä pääse nauttimaan. Kiitos on ihan hyvä palkka, eilenkin monien kiitoksien päivä.

      Jouluisia ajatuksia isovanhemmille ja piparkakun tuoksuisia "mummoloita ja pappaloita" lastenlapsille.

      • 1943

        isovanhempiini melko etäinen suhde, en esim. ollut kertaakaan mummojen sylissä. Silloin teititeltiin isovanhempia. Oma äitini ja anoppini kuolivat ennen kuopukseni syntymää, mutta ukit elivät 92-vuotiaiksi. Heillä oli hyvä suhde lapsiimme, mutta lastenhoitoapua en saanut keltään sukulaiselta. Itse olen valmis tutustumaan lapsenlapsiin, jos minulle heitä suodaan.
        Vapaaehtoistyö antaa hyvän mielen. Itse olen neljä vuotta toipunut mieheni kuolemasta ja kaksi vuotta levännyt työelämästä ja luvannut eläkeläisten piirissä olla leskien tukihenkilö. Tähän voimavarani riittävät. Olen kehitysvammaisen sisareni edunvalvoja ja käyn häntä säännöllisesti tervehtimässä. Minusta vapaaehtoistyö pitää mitoittaa omien voimavarojen mukaan, ei pidä ottaa niin paljon hommia, että tuntuu pakkopullalta.


    • jutta-juulia

      Samantapaisissa puuhissa kuluu minunkin aikani, kahtena – kolmena päivänä viikossa. Palkkana on hyvä mieli, josta riittää energiaa viikon muillekin päiville.
      Bonuksena tulee yhteisö mihin kuulua ja uusia ystäviä. Tärkeita asioita yksinäiselle ihmiselle.
      Olen sanonut ystävilleni, että tein vuoden parhaan päätöksen kun lähdin mukaan.

      Toki minulla on muitakin harrastuksia, osa on nyt saanut vähän väistyä ainakin tilapäisesti.

      Lapsenlapsiakin on viisi, neljä vielä alle kouluikäistä, he ovat minulle tärkeitä ja rakkaita ja on ilo olla osa heidän elämää. Vielä heille jää paljon, aikaa mutta ei niin paljon, että alan elää pelkästään heidän kautta. Tavataan viikottain, he ovat mummilla yökylässä ja olen lapsenvahtina aina välillä, silloin kun he ovat sairaana eivätkä voi mennä tarhaan, tai vanhemmat haluavat päästä vähän tuulettumaan. Enkä tunne itseäni yhtään hyväksikäytetyksi.

      Viikko vielä ja tulee joulutauko, ensi vuonna jatkan samaan tahtiin jos Luoja suo ja terveyttä riittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2014
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      207
      1710
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1478
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1471
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1157
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      1
      1122
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      130
      1068
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1006
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      978
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      956
    Aihe