Olen aina rakastanut Belgiksiä ja hoitanutkin yhtä nyt harkitsen itselleni sellaista onko se hyvä koira kaveriksi sopiiko Sheltti ja Belgis yhteen minulla on puoli vuotias sheltti ja haluaisin toiseksi koiraksi belgiksen käykö ne yhteen onko gronendalilla tervulla paljon erillaisia luonne eroja vai pitääkö odottaa että Sheltille tulee ikää hän on uros tuleeko uros sheltti ja uros belgis hyvin toimeen keskenään
minkälainen luonne Belgiksellä on
25
11327
Vastaukset
- Late.
Hei.52 vuotta? on ollut koiria, nyt tämä ja edellinen Tervuja!.Mielestäni urosten luonteet ovat melko suoraviivaisia .Niitten kanssa pärjää ihan hyvin. Oma koira kyllä alistaisi Sheltti uroksen varsinkin jos iät on lähellä toisiaan, mutta kyllä se kerralla selviäis. Uskon että sitten ne pärjäis hyvin kavereina.Luonne pentuna
niin kuin muutkin koirat, nuorena täysi koheli koko ajan pitäs tehdä jotain, 1,5-2 vuotiaana paimennus vietti alkaa näkyä ja mahdollinen uhoaminen muita uroksia kohtaan.Mutta kun sitä ikää tulee noin 2,5- 3 vuotta luonne rupeaa tasaantumaan ja sulla on erittäin hieno koira . Belki täytyy kyllä jotenkin kouluttaa jo sen itsensä takia,kummallekin paljon helpompaa kun koira tietää miten pitäis mennä ja minne. Maailma on belgille varmaan alussa ihmeellinen?.
Ihan hieno koira harrastukseen tai koti koiraksi,
ja on jo koiran kokoinen.Tervun ja Groenendaelin
luonne erot eivät varmaan ole kovin suuret, mitä
olen kavereiden koiria seurannut.Varmaan Belgi
sopisi sulle ja sheltille kaveriksi jos ikää on
sulla tarpeeksi, sehän on aivan erilainen koira
kuin Shelti, senhän olet huomannutkin ja vaatii
liikuntaa paljon enempi!.Sheltin ikä voisi kyllä
olla sopiva tottuisivat ehkä paremmin toisiinsa?
mutta Kasvattajat sen kyllä paremmin osaa sanoa. - Ilona.
On tää jännää, toisella kädellä tietsikkaa toisella kädellä renkaasta jota repii nuori belgi uros.Tuo oikeen härnätäkseen!
- Milla.
Ei taida olla mikään "Jäyhä Jököttäjä"?
- Tervueren
Toisena koirana belgi ei ehkä ole paras valinta. Kyllä semmoisen voi ottaa, mutta sinun täytyy muistaa, että belgi tarvitsee aivan erilaista puuhaa kuin sheltti.
Belgi tarvitsee pitkiä lenkkejä, paljon virikkeitä ja ennen kaikkea paljon, paljon huomiota!
Lisäksi sinun täytyy kohdistaa ainakin yhtä paljon huomiota toiseen koiraan, tai se tulee mustasukkaiseksi.
Muista siis nämä!!! - -C-
En ole itse belgiksen omistaja, mutta tuttavapiirissäni niitä on muutama, ja yksi niistä on ollut joskus minulla hoidossakin. Sen voin omasta kokemuksestani sanoa että belgis osaa olla MAHDOTON! Yksi tuntemani tapaus ei milloinkaan saanut tarpeekseen toiminnasta, vaikka kuinka lenkitit, koulutit ja leikit sen kanssa oli aina jotain uutta ja yllätyksellistä odottamassa kotona kun omistaja oli ollut poissa mari tuntia koiran luota. Milloin oli untuvatakki revittynä eteisessä, videokasetit syötynä ja loppuviimein myös lattian muovimatto... Eräs toinen on hirveän mustasukkainen perheestään, ei meinaa päästää vieraita sisään ollenkaan. Ja kolmas "panee" kaikkea mikä eteen sattuu....
Shelttiin verrattuna siis aika vaikea tapaus!
Sanovat muuten että punaturkkislla koirilla on riehakkaampi luonto kuin mustilla.- Näin se menee!
Koiralla kuin koiralla voi olla edellä olleen kertomuksen muikaisia oireita -> eroahdistusta. Ota selvää ennenkuin leimaat rotua enempää... LUKEKAA www.finbelge.fi
- hanna
Moikka! Mulla itellä on kaksi groenendael narttua kotona. Sen voin sanoa, kuten mullekkin kasvattaja aikanaan, että ekaksi belgiksi helpompi on narttu.
Muutamalla kaverilla on uroksia, toiset helpompia, toiset vaikeampia. Itekki olen yhden pentueen saattanut maailmalle ja urokset onneksi menivät osaaviin käsiin. Ei ole koiran, eikä omistajan eikä kasvattajan kannalta muksvaa, kun koira palautuu vuoden iässä kouluttomattoman " ongelmakoirana". Mutta mikäli on halua haasteisiin ja aikaa koiran kanssa, suosittelen :)
Mullaki meni aikanaan sohvakalusto ym uusintaan, moni olisi ollut hermot riekaleina. Totta kai se harmitti, nyt vanhempi täyttää 9 v, nuorempi 5 v, nuoruuden höpötykset on jo unohtuneet!
Harrastetaan palveluskoiralajeja, kuten hakua ja jäljestystä. Rotuna kaipaa "aivojumppaa". Myös agilityssä rotu on omiaan.
Ehkä silti suosittelisin sitä ikäeroa vähän kasvattamaan :)
Luonne näillä on aivan ihana, palvoo omistajaansa. Kuten jokarodusta löytyy varjopuolia, belgeistäkin. Joissakin linjoissa ilmenee arkuutta. Enemmän itse olem huomannut tervuissa ja grotskuissa. Siinä kannattaa olla tarkka, pyydä näkemään ainakin pentueen emä ja jos mahdollista, myös isä. Koiran pitää olla avoin ja sen pitää antaa koskea. Onneksi nykyään kasvattajat ovatkin ottaneet asiaa entistä enemmän huomioon. - Saku
Kuten otsikko kertookin..
En voi minkään muun rodun omistajan voivan edes kuvitella, miten monipuolinen ja hauska rotu Belgi on. Ihan oikeasti;)
Itselläni on jo toinen belgi ja kun joskus taas koiran otan, se on Belgi.
Kuten joku mainitsikin koira tarvitsee paljon virikkeitä.. Siis todella paljon! Jos niitä ei tule, ne keksitään itse. Ja siinäkös riemua riittää niin omistajalla kuin kaikilla paikalla olijoillakin.
Belgin omistaminen kasvattaa myös omistajan luonnetta. Epäilen ettei kenelläkään ole niin pitkää pinnaa ja kieroutunutta huumoria kuin juuri belgin omistajalla.
Siis maailman ihanin ja samalla maailman kieroin koirarotu.
Lisää belgeistä löytyy sivuilta www.finbelge.fi
Suosittelen :) - tulinummi
Edellinen koirani oli tervu, varsinainen höyrypää, mutta täynnä elämäniloa ja rakkautta. Nuorempana tuppasi tekemään ensin ja miettimään sitten, että uuups, olikohan tää nyt sallittua.... (yleensä ei ollut). Kun se kuoli, itkin ja paruin että se oli maailman paras koira. Ukko sitten sanoi, että hei sähän näköjään muistat vaan sen viimeiset vuodet, ensimmäiset kymmenen vuotta se oli täyshullu kohellin.... no niinhän se oli, mutta niin rakas, niin rakas...
Enpä heti voinut toista samanlaista ottaa, pelkäsin että vertaisin uutta ja vanhaa eikä se olisi ollut reilua tulokkaalle. Niinpä otin sheltin. Ja voi sitä elämän riemua mitä se on tulvillaan! Mielestäni sheltti on hyvin paljon belgin kaltainen, mutta pienempänä ei saa niin tehokkaasti koko kämppää remonttiin..:) Onhan sheltillä oma rauhallisempi perusluonteensa, mutta ei se juurikaan innokkuudessa belgille häviä, eikä ainakaan oppimiskyvyssään ja uskollisuudessaan. Samanlainen pikkusen arvaamaton kohellin se ei ole, mitä nuori belgi on, mutta vanhempana se belgikin viisastuu....
Minusta ihan hyvin käyvät yhteen, mutta suosittelisin sheltin olevan parivuotias siinä vaiheessa kun belgin ottaa, muuten tulee varmasti ongelmia. Molemmat ovat syvästi kiintyviä ja siksi omistajastaan mustasukkaisia, joten kyllä se "miehuus" pitää olla vakaalla pohjalla sheltillä ennenkuin belgi astuu taloon hermoja ja huonekaluja repimään...:) Minäkin odottelen shelttipojan vielä vähän vanhenevan, niin ukkelin kauhuksi hommaan kyllä sitten sheltille tervun kaveriksi.... - terri
En tunne rotuja kunnolla, mutta minulle on jäänyt muutamista belgin tapaamisista aika huono kuva rodusta. Yksi tervu oli todella arka ja poloinen, aikasemman omistajan pentutehdas kuulemma, mikä selittänee sen käytöksen. Yksi groenendael oli todella arka, piiloutui koulutuksissa emäntänsä taakse. Haisteli kyllä loppujen lopuksi oman pikkukoirani kanssa, mikä oli omistajasta uskomatonta. Se kuulemma pelkäsi pieniä koiria todella.
Sitten kaksi tervua karkasivat pihaltansa ja toinen niistä kävi kaverinin koiran kurkkuun. Koirat tulivat takaa päin ja kaverini koira oli hihnassa. Omani hieman arkana säikähti tilannetta ja epäilee tätä nykyä tervun näköisiä koiria.
No, myöhemmin koulutuskentälle astelee tervu ja omani tietenkin puolustukseksi laittaa rähinän päälle. Koirani alkujärkytyksestä kuitenkin laantuu ja istuu tervun kanssa kiltisti vierekkäin puissa kiinni. Kysyn omistajalta, että jos voisin tulla tutustumaan tähän koiraan, että oma koirani saisi positiivisia kokemuksia episodin jälkeen. Hän vastaa, että jos belggariin haluaa tutustua, niin ei ainakaan tähän kannata.
Uskon kuitenkin, että niitä mukaviakin belggareita on, mutta ei kyllä ole kohalleni sattunut. Siksi kannattaa todellakin kiinnittää pennun vanhempiin erityistä huomiota. Kuten joku edellä mainitsi, tosiaan niitä arkoja yksilöitä löytyy, ehkä liikaakin.- Katja
Minulla on Gronendale belgis tyttö se on aivan ihana se on 10kk belgis on todella oma tahtoinen ja kannattaa miettiä sopiiko se sheltin kanssa olen kyllä kuullut sheltti ja belgis yhdistelmästä ja monet ovat sanoneet et ne sopisivat mutta en tiedä Sheltti taitaa olla pehmeämpi kuin belgis
- www.finbelge.fi
En voi muuta sanoa sinun kokemuksistasi...
- piiia20
Minulla on belgianpaimenkoira malinos ja voin sanoo kokemuksesta että belgiat ei ole helppo hoitoisia tai siis ovat mutta hermot siinä menee joskus.Niiden luonne:äkki pikaisia ja ne ajattelee itse mitä saa tehdä ja mitä tekee et huutaax omistaja vai ei.Belgia pitäis kouluttaa perusteellisesti mutta Meidän koira on pihan vahti ja sille on opetettu,istu,maahan,paikka,tassi,ei,kyllä kaikki nämä.kouluissa ei olla käyty.
- just...
Mali pihanvahtina!!!Eikait se ihme ole et sulla tollanen kuva maleista,jos koiralle opetettu vain ko.käskyt!"belgia pitäis kouluttaa perusteellisesti mutta meidän koira pihan vahti.." Sekö on siis syy miksi koiraa ei kouluteta..malit kuten muut belkkarit vaatii melkoista koulutusta ja paljon aktiviteettejä yms toimintaa, ilman koulutusta vaikeita pitää/hallita!Kyllä täytyy sanoa että noinkin hieno koira on myyty väärälle henkilölle!
Tollaset ihmiset jotka ei viitsi kouluttaa koiraansa saatikka nähdä muutenkaan vaivaa niiden eteen, pilaa koirien maineen, ei todellakaan ihme jos saa kuulla et on törmänny vaan vihasiin koiriin...kyllä raivostuttaa:MALI PIHAN VAHTINA!!!
Siinäpä taitaa olla taas yksi esimerkki niistä, jotka ottaa koiran ulkonäön perusteella, miettimättä koiran tarpeita ollenkaan!!!! - gee
se ei ole "belgiat, belgia" hmmm..puhutaanko maasta vai koirarodusta??!!
JA MIKÄ MALINOS??? - malifani
just... kirjoitti:
Mali pihanvahtina!!!Eikait se ihme ole et sulla tollanen kuva maleista,jos koiralle opetettu vain ko.käskyt!"belgia pitäis kouluttaa perusteellisesti mutta meidän koira pihan vahti.." Sekö on siis syy miksi koiraa ei kouluteta..malit kuten muut belkkarit vaatii melkoista koulutusta ja paljon aktiviteettejä yms toimintaa, ilman koulutusta vaikeita pitää/hallita!Kyllä täytyy sanoa että noinkin hieno koira on myyty väärälle henkilölle!
Tollaset ihmiset jotka ei viitsi kouluttaa koiraansa saatikka nähdä muutenkaan vaivaa niiden eteen, pilaa koirien maineen, ei todellakaan ihme jos saa kuulla et on törmänny vaan vihasiin koiriin...kyllä raivostuttaa:MALI PIHAN VAHTINA!!!
Siinäpä taitaa olla taas yksi esimerkki niistä, jotka ottaa koiran ulkonäön perusteella, miettimättä koiran tarpeita ollenkaan!!!!Kauheaa, ei belkkari sovi pihakoiraksi missään tapauksessa. Ota herran tähden joku muu rotu!
Belkkari tarvii hyvän koulutuksen ymmärtäväisen ja hyvähermoisen isännän/emännän.
Ihana koira muuten. Itsellä ollut musta belkkari ja nyt on mali.
- santtu
itse olen ollut jo koira maailmassa jo jonkin aikaa ja olen treenannut ja sivusta seurannut monia belgianpaimenkoiria, ainoastaan lakenoississa en ole huomannut ns.arkoja,pelko purijoita tms..mut muissa kannattaa todella perehtyä minkälaisista vanhemmista koira tulee..luonnetestit antaa osviitaa ja että näkee vanhemmat.
Esim.näyttelyissä odotellessamme vuoroa, oli belggari kehät. tuuli voimakkaasti yksi näyttelyteltta kaatui n.20 belggaria reagoi pelästyneesti, (yleis silmäys) ja hyppäsi pystyyn ja alkoi jokunen jopa haukahdella...koira saa olla valpas, mutta arkuus eri asia..kivempi on tasapainoinen koira, joka on itse varma, rodunomainen palveluskoira, joka ei pelkää omaa varjoaan...- huisku
Todellakin, hommasin itselleni tervuerenin noin 17 vuotta sitten (elikkäs koira on ollut nyt kuollut muutaman vuoden). Eivät ole nykyiset enää samanlaisia kuin "vanhan linjan" belgit. Tervuni (kuten moni muu vastaavan ikäinen tervu) oli kookas, tasapainoinen, nopea reagoimaan muttei pelokas ja todellakin aivan upean punainen. Nykyisiä tervuja kun esim. näyttelyissä tai kilpailuissa katsoo, niin todellakin vaikuttavat säikyiltä, kovin pienehköiltä ja hentoisilta ja värikin on haalistunut "pierunvärinen" eikä upea kauriinpunainen, kuten rotumääritelmässä sanotaan ihannetervun olevan. Sukulinjoihin todellakin kannattaa kiinnittää huomiota koiraa valitessa, pelkääviä ja sairaitakin on joukossa nykyään paljon (esim. sydänvikaprosentti belgeillä on kuulemma noussut huimasti). Mutta aivan ihana koirahan se on, kuka vauhdista ja vaarallisista tilanteista tykkää.
- ellun kana
huisku kirjoitti:
Todellakin, hommasin itselleni tervuerenin noin 17 vuotta sitten (elikkäs koira on ollut nyt kuollut muutaman vuoden). Eivät ole nykyiset enää samanlaisia kuin "vanhan linjan" belgit. Tervuni (kuten moni muu vastaavan ikäinen tervu) oli kookas, tasapainoinen, nopea reagoimaan muttei pelokas ja todellakin aivan upean punainen. Nykyisiä tervuja kun esim. näyttelyissä tai kilpailuissa katsoo, niin todellakin vaikuttavat säikyiltä, kovin pienehköiltä ja hentoisilta ja värikin on haalistunut "pierunvärinen" eikä upea kauriinpunainen, kuten rotumääritelmässä sanotaan ihannetervun olevan. Sukulinjoihin todellakin kannattaa kiinnittää huomiota koiraa valitessa, pelkääviä ja sairaitakin on joukossa nykyään paljon (esim. sydänvikaprosentti belgeillä on kuulemma noussut huimasti). Mutta aivan ihana koirahan se on, kuka vauhdista ja vaarallisista tilanteista tykkää.
Belkkari on, ainakin meillä, hyväluontoinen, kiltti, kaunis (nyt hieman pulleassa kunnossa). Itse uskon että omalla kasvatusmentaliteetilla voit tehdä koirasta kuin koirasta (melkein)suvaitsevan. Oma tervu on 7 v, narttu. Aluksi yritti "hyppiä silmille" nuoruus ajan, mut omalla, toisaalta jääräpäisellä käytökselläni sain siitä kelpo koiran, jota uskaltaa silittää heti kun sen tapaa (joka saattaa olla harvinaista belkkareissa, moni onkin meitin belgin tavatessaan ihmetellyt sen hyvätapaista käytöstä). Se on totta, että belgi tarvii menoa. Se tylsistyy herkästi, eli agi, etsinnät jne. on sille mannaa! Omasta koirasta voin sen verran vielä kertoa, että se ei tarvitse makupaloja koulutuksessa (palkintona leikkiminen jne.), mutta piruvie, ovela on, eli aluksi sai käskyttää monta kertaa, ja vasta sitten totteli. Vielä sekin, että rotu ei yleensä "suutu" komennuksesta, kun taas (mitä olen seurannu) pikku koirat saattavat loukkaantua herkästi, eivätkä tee mitään sen jälkeen.
Toivottavasti saan vielä nauttia hänen läsnäolostaan. Ainoastaan paukkuaraksi hän on de.vuoden aikana tullut. Sitä ennen ollut ampumaradalla mukana jne. Vanhuus siis ei tule yksin! - Vastaa santulle
Mutta ethän yleistä pelokasta belgiä näihin kaikkiin. Kaverit on "vahti"koiria ja siksi ylettömän valppaita muihin rotuihin. Mutta senhän sinä jo tiesitkin.
Koulutuskenttiä kolunneena tiedät myös varmaan pelkopurijan "syntyjen syvät syyt"? - pennun omistaja
huisku kirjoitti:
Meillä on ollut jo jonkin aikaa tervupentu ja lähentelee jo puolta vuotta. Jos joku on ollut helppo, kiltti ja fiksu niin meidän "pikku"poika.
Aika ronttihan tuo jo on, mutta vaikka kasvaa niin terveenä on pysynyt.
En olisi ikinä uskonut ensimmäiseksi koiraksi Belgiä näin helpoksi. Hampaat ovat jo vaihtuneet, eikä ole tehnyt tuhojaan siltäkään osalta.
Pentu on ollut alusta alkaen kiltti ja tottelevainen kuin mikä. En sitten tiedä kuinka paljon ovat koiran vanhemmat vaikuttaneet luonteeseen, mutta uskon tässä tapauksessa että paljon. Seurataan tilannetta, mutta jos näin jatkuu täytyy olla todella kiitollinen meidän tervusta. Huom! edellisiin viestiin mainiten. Pojallamme on punainen turkki. - kirppu
No ei toi nyt pelkästään belgien reaktio ole...kai nyt suurin osa koirista säikähtää yhtäkkiä kaatuvaa telttaa ja alkaa jopa haukkumaan. Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Outoa on se ellei ne tapahtuman jälkeen rauhoitu vaan katselee pelokkaasti teltta kohti eikä uskalla kävelläkään sinne suuntaan. Se on pelkoa. Itse en omista belgiä, palveluskoiria kylläkin pari kappaletta. Ja kyllä niitä pelkopurijoita löytyy rodusta kuin rodusta, suurin syy on siellä hihnan toisessa päässä. Otetaan rotu ulkonäön perusteella, mutta koulutetaan liian kovasti/ei ollenkaan. Ihme homma kuinka pitää mustamaalata jotain rotua tollaisilla perättömillä huhuilla.
- pennun omistajalle
Taidat puhua meidän pojasta?
- fargo
Itellä hieman samaa ajatusta kuin aloittajalla,mutta toisin päin. Mulla on 2 belgiä ja olen harkinnut sheltiä laumaamme. Belgit on kyllä ollu mulle just oikea rotuvalinta enkä nyt missään nimessä rotua ole kokonaan vaihtamassa.
Nyt tuon sheltin hankinnassa askarruttaa se,että onkohan tuo kumminkin liian pieni meidän menoon. Jääkö isompien jalkoihin ja jaksaako umpihankilenkkejä lumikenkäillessä jne... - fargo
Näistä belgien luonteesta sanoisin,että mulla ainakin kaikki 4 mitä on ollu ovat kaikki olleet ihan erilaisia luonteeltaan. Ensimmäinen,jo edesmennyt narttu,oli hyvin avoin ja rohkea.
Toinen,kohta 14 v narttu,taas hieman pidättyväinen. Ei kuitenkaan arka vaan suhtautui välinpitämättömäst vieraisiin koiriin ja ihmisiin. Todella helppo liikkua tällaisen koiran kanssa paikassa kuin paikassa.
Kolmas,n. 6,5 v uros,on taas hieman kaksijakoinen luonteeltaan. Tutuista tykkää kovasti,mutta joihinkin vieraampiin suhtautuu varauksellisesti ennen kuin tutustuu.
Muita uroksia ei oikein siedä,mutta leikkuutin sen 3-vuotiaana ja nyt jo helpottanut tuo urosviha. Koskaan siitä ei kuitenkaan tule toisen uroksen "sydänystävää",mutta koulutuksella ollaan tultu toimeen kisapaikoilla tms.
Tää nuorin,3-vuotias narttu,taas on ihan liiankin ylisosiaalinen vieraita ihmisiä kohtaan. Oon saanu tehdä todella paljon töitä ,että oon saanu sen olemaan riehumatta ja pomppimatta kaikkien päälle. Toisista koirista se ei hirveesti välitä.
Noilla kaikilla nartuilla on ollu kipukynnys todella korkea.Haavoista ja kolhuista ei oo oltu moksiskaan,mutta tuo uros on aika mamis. Ei tartte olla isokaan "pipi" kun elämä on ihan pois raiteiltaan. Se käy silloin hyvin kärttyisäksi ja purkaa pahaa oloaan muihin. Esim jos sillä on joku kynsivamma tms ja se makaa keskellä lattiaa niin silloin muut koirat ei uskalla kävellä kovin läheltä kun se ärähtää.
Sillä on kuitenkin muuten hyvin hurmaava ja poikamainen luonne ja se osaa hymyillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445239Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243440Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992830Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui562643- 1702312
- 242119
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661845Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391