Partalan koulu

Laasonen A

Surullisena luin tänään postilaatikosta löytämäni lappusen, jossa luki että esitetään lakkautettavaksi Partalan koulu. Nousi pintaan kaikenlaisia ajatuksia, etenkin se että todellisuudessa ei poliittisessa päätöksenteossa todellakaan ajatella: arvoja, etiikkaa, oikeudenmukaisuutta, kuntalaisten etua ja vasta sen jälkeen summaa. Todellisuus on karu ja tässä tapauksessa vähäisin asia mitä ajatellaan ovat lapset. Se on todella väärin. Lapsiin on sijoitettava, mutta turha tässä on taas tätä jauhaa. Eikö, arvoisat päättäjät?

Partalan koulun lakkauttamisella ei viedä vain kylän "sydäntä", aktiivisten kylälaisten harrastus- sekä kokoontumispaikkaa, vaan myös lasten harrastuspaikkaa. Mitä kaupunki voi osoittaa jatkossa esimerkiksi 4H-kerhon, jumpan, liikuntakerhon, kesäuimapaikan tilalle meidän kylän lapsille ja aikuisille?

Kuulen just selkäni takana teini-ikäisen tyttäreni kertomuksia miten siellä koulun pihalla leikitään ja voi tehdä kaikkea kivaa, esimerkiksi majoja ja muuta, mitä voi metsässä tehdä. Miten mukavaa Partalassa on, kun tuntee kaikkia ja voi olla avoin ja oma itsensä, mitä ei kuulemma 12-vuotias tyttö isossa koulussa voi olla. Siellä kuulemma pitää olla "kovis"... Tulee surullinen olo ettei kohta kouluun lähtevä pikkupoikani saa kokea samaa. Sisälläni nousee mahdoton vihamielisyys meitä, aikuisia kohtaan. Miksi, sen mikä tuo niin paljon iloa, monelle lapselle (HUOM! vähän ajan päästä aikuiselle) pitää lopettaa? Järkeviä perusteluita lakkauttamiselle ei ole olemassa. Ei edes rahan muodossa. Esitys on tehty TODELLAKIN niin salassa ja hätäisesti, ettei meillä, koulun lapsien vanhemmilla olisi aikaa perehtyä kaikkeen. Ei ollut edes epäilystäkään että moinen voi tapahtua. Edellisellä kerrallahan oli ihan selvää ettei koulua lakkauteta. Me rakensimme talon Partalaan, koska tämä kylä on aktiivinen, kyläläiset mukavia ja kylässä on koulu joka on elinvoimainen ja joka ei ole lakkautusuhan alla! Me luotimme kunnallispoliitikkoihin. Kuinkahan moni muukin, montako Ruotsulassa ja montako Alhossa ja Lahdenkoulussa kun niitäkin kouluja aiotaan lopetettaa pikkuhiljaa?

Vaalikone kertoo että enemmistö valtuutetuista on sitä mieltä ettei kyläkouluja lakkauteta. Haluan uskoa ja uskon sekä luotan heihin! Mutta muistelen taas yhden pitkään valtuustossa olleen politiikon kommentin arvoista ja etiikasta poliittisessa päätöksenteossa Jämsässä: "heh... arvot..etiikka...jos pääsette valtuustoon teitäkin laitetaan mataliksi...". Toivon koko sydämelläni ettei uusille valtuutetuille käy näin! Toivon että uudet valtuutetut pyytävät perusteltuja selvityksiä, todellisia lukuja eriteltyinä sekä varmistavat että kaikki ne pitävät paikkansa. Toivon etteivät he tee hätäisiä päätöksiä vaan tutkivat asian. Ja tiedän että suuri osa teistä, uudet valtuutetut, käy lukemassa tätä palstaa, kiitän siitä, kummarran ja luotan teihin!

Tuleeko tietyiltä henkilöiltä lunta taas tupaan :)? Olenko naiivi, "tavallinen" kuntalainen (jos kaikkia kuuntelisi olisi kaaos, kuten joku tässä aiemmin joskus sanoi). Mutta meitä on monta. Tavallisia kuntalaisia, tavallisia kyläläisiä, tavallisia ihmisiä joiden etuja poliittisilla päättäjillä on ajettava. On tehtävä palvelurakennemuutoksia, kyllä, olen samaa mieltä. Mutta onko kyläkoulujen lakkauttuminen sitä? Ei ainakaan peruspalveluministeri Paula Risikon mielestä (Kokoomuksen talvikurssilla 15.11.2008 Helsingissä).

Kyläkoulu voi olla ihannepaikka niillekin kaupungin lapsille, jotka ovat arempia, joilla on vaara syrjäytyä. Partalankylä on lähellä Jämsän keskustaa, se on vetovoimainen ja jos/kun kunta kaavoittaisi tontteja täällä, myös hieman isompia kun "postimerkkitontti" tänne saisi lisää väkeä, lisää veronmaksajia. Esimerkiksi hevostenpitoa varten tänne saisi ihanat mahdollisuudet lähellä kaupunkia ;)

Vaikka mikä talouskriisi olisikaan meneillään, mielestäni ei saa nähdä vain sitä, mistä voitaisiin helpommalla leikata. Täytyy satsata tulevaisuuteen! Ja tulevaisuus on lapset.

Uskon teihin uudet valtuutetut. Uskon myös että te ette näe vain lukuja silmienne edessä, kun äänetyshetki on käsillä, vaan että näette silmissänne myös meidät, tavalliset kuntalaiset.

-Anna

20

1452

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiihkoilua

Tämä on tyypillinen kyläkoulukiihkoilijan puheenvuoro. Koko elämä menee pilalle koulun loppumisen myötä.

Kun olen saman kokenut ja joskus itsekin kiihkoillut, voin kertoa ettei se ihan niin mene.

"koulun lakkauttamisella ei viedä vain kylän "sydäntä", aktiivisten kylälaisten harrastus- sekä kokoontumispaikkaa, vaan myös lasten harrastuspaikkaa. Mitä kaupunki voi osoittaa jatkossa esimerkiksi 4H-kerhon, jumpan, liikuntakerhon, kesäuimapaikan tilalle meidän kylän lapsille ja aikuisille? "

Eiköhän teille tarjota sama mahdollisuus kuin muillekin kylille, joista koulu on lakkautettu. Eli saatte kiinteistön pilkkahintaan. Sen jälkeen voitte harrastaa siellä vaikka joka päivä. Ei ole enää koulunpitokaan harrastamista häiritsemässä.

Lapsistakin tulee ihan kunnon ihmisiä, eivätkä he edes välttämättä kaipaa sitä entistä onnenahjoaan. Vallankaan, jos vanhemmat lopettavat turhan rutinanansa sen kyläkoulun menetetystä autuudesta.

• jep jep

Koitapa perustella tämä järjellä sitten!

Tunteisiin perustuvaa päättämistä suositaan tällaisella menettelyllä muutenkin, kun aikaa järkevien ratkaisujen muodostamiselle vasta muodostettavassa valtuustossa ei yksinkertaisesti anneta.

Ja mitä sitten, jos kyläläiset kuohuvat? Tunne luo tahtoa. Tahto tekee tuloksia. Sitä mieltä oli btw Ahtisaarikin juuri puheessaan.

• Laasonen A

Tyypillistä kiihkoilua...ehkä mielestäsi...mutta nämä ovat minun tuntemuksiani sekä ajatuksiani. Nämä eivät olleet kiihkoilua. Vai onko yksilön subjektiiviset tuntemukset kiihkoilua? Saat päättää. Tuskin olet saman kokenut, koska muuten olisit omien kokemuksien myötä samoilla linjoilla, vai onko niin että jos yksi koulu lopetetaan, niin täytyy lopettaa kaikki koulut...katkeruus on huono piirre.

Muista väitteistäsi en oikeastan halua keskustella, koska et ilmeisesti ymmärtänyt mitä ajoin takaa.

• sama asia
        Laasonen A kirjoitti:

Tyypillistä kiihkoilua...ehkä mielestäsi...mutta nämä ovat minun tuntemuksiani sekä ajatuksiani. Nämä eivät olleet kiihkoilua. Vai onko yksilön subjektiiviset tuntemukset kiihkoilua? Saat päättää. Tuskin olet saman kokenut, koska muuten olisit omien kokemuksien myötä samoilla linjoilla, vai onko niin että jos yksi koulu lopetetaan, niin täytyy lopettaa kaikki koulut...katkeruus on huono piirre.

Muista väitteistäsi en oikeastan halua keskustella, koska et ilmeisesti ymmärtänyt mitä ajoin takaa.

Samanlaista kiihkoilua käytiin omalla kylälläni, ennen kuin koulumme lopetettiin. Itse olin siinä mukana. Nyt on nähty, ettei se niin suuri asia loppujen lopuksi ollutkaan. Yksikään tupa ei ole kylmillään ja lapset ovat ihan tyytyväisiä nykyisessä koulussaan. Koulutalo ostettiin halvalla ja nyt se on monenlaisessa kylän käytössä. Jopa aikaisempaa enemmän. Ei tässä ole mitään katkeruutta, vaan kokemusta asiasta tarjoilen.

• Laasonen A
        sama asia kirjoitti:

Samanlaista kiihkoilua käytiin omalla kylälläni, ennen kuin koulumme lopetettiin. Itse olin siinä mukana. Nyt on nähty, ettei se niin suuri asia loppujen lopuksi ollutkaan. Yksikään tupa ei ole kylmillään ja lapset ovat ihan tyytyväisiä nykyisessä koulussaan. Koulutalo ostettiin halvalla ja nyt se on monenlaisessa kylän käytössä. Jopa aikaisempaa enemmän. Ei tässä ole mitään katkeruutta, vaan kokemusta asiasta tarjoilen.

Tuntuu vain ihmeelliseltä. Jos Sinä olet kokenut samaa, eikö Sinulle jäänyt ajatusta "taistelusi" jälkeen että oli parempi, jos koulunne olisi säilynyt?

Itse tiedän, että jos Partalan koulua lopetetaan, niin puolustan jatkossa yhtä sydämmellisesti jäljelle jääneitä kyläkouluja, nimenomaan kyläkoulukokemuksen takia.

Mutta ihmisiä on monenlaisia, tiedän myös sen.

• Sinua Anna!
        Laasonen A kirjoitti:

Tuntuu vain ihmeelliseltä. Jos Sinä olet kokenut samaa, eikö Sinulle jäänyt ajatusta "taistelusi" jälkeen että oli parempi, jos koulunne olisi säilynyt?

Itse tiedän, että jos Partalan koulua lopetetaan, niin puolustan jatkossa yhtä sydämmellisesti jäljelle jääneitä kyläkouluja, nimenomaan kyläkoulukokemuksen takia.

Teet valtavan arvokasta valistustyötä pienten lapsiemme eteen. Vielä kun saisi nämä kaikki ajatuksesi kaikkien virkamiesten ja päättäjien kalloon. Tänään Ruotsulalaisille ja Partalalaisille tuli hyvän joulun toivotuksen sijaan perinteinen jämsäläiseen päätöksentekoon luonteenomainen sanoma - ei voi muuta kuin ihmetellä!!!!!

• Niin se on
        Laasonen A kirjoitti:

Olen ymmärtänyt, ettei koulussamme olisi kuitenkaan oppilaat riittäneet järkevän toiminnan ylläpitämiseen. Ei minun mielestäni kannata käydä taistelua oppilaattomista kouluista. Jos Partalaan ei tuoda taksilla tai bussilla yhtään koululaista, niin montako oppilasta siellä silloin on? Jos koulu tämänkin testin jälkeen näyttää täydeltä niin olen heti valmis pyörtämään puheeni Partalan kohdalta.

Täytyy tunnustaa, ettei henkilökohtainen kyläkoulukokemukseni omilta kouluajoiltani ole kovinkaan myönteinen. Semmoinen lapsia alistava ja nöyryyttävä opetustyyli, jota opettaja harrasti, ei tulisi isossa koulussa kuuloonkaan.

• Hannes Laasonen
        Niin se on kirjoitti:

Olen ymmärtänyt, ettei koulussamme olisi kuitenkaan oppilaat riittäneet järkevän toiminnan ylläpitämiseen. Ei minun mielestäni kannata käydä taistelua oppilaattomista kouluista. Jos Partalaan ei tuoda taksilla tai bussilla yhtään koululaista, niin montako oppilasta siellä silloin on? Jos koulu tämänkin testin jälkeen näyttää täydeltä niin olen heti valmis pyörtämään puheeni Partalan kohdalta.

Täytyy tunnustaa, ettei henkilökohtainen kyläkoulukokemukseni omilta kouluajoiltani ole kovinkaan myönteinen. Semmoinen lapsia alistava ja nöyryyttävä opetustyyli, jota opettaja harrasti, ei tulisi isossa koulussa kuuloonkaan.

Mielestäni olemme tehneet selväksi että on täysin ymmärrettävää että koulu lakkautetaan mikäli oppilaita ei ole tarpeeksi. Partalan (ja kaikkien muidenkin) koulujen kohdalla näin asia ei kuitenkaan ole. Oppilaita on kaikissa kouluissa seuraavan kuuden vuoden ajan yli 30. Kouluverkkoselvitys on asettanut koulun toiminnan alarajaksi 25 oppilasta.

Partalan kouluun tuodaan oppilaita koulukyydillä koulupiirin alueelta. Koulu sijaitsee piirin keskellä, joten kuljetusmatkat ovat mahdollisimman lyhyet. Osa oppilaista asuu niin lähellä koulua, että koulukuljetusta ei tarvita. Mikäli oppilaat koulun loppuessa joutuvat siirtymään Jokivarren kouluun, lisääntyy koulukuljetusten tarve. Sen lisäksi että kuljetusten lukumäärä lisääntyy, kasvaa myös lasten kuljetuksissa viettämä aika.

On ikävää, että oma kokemuksesi kouluajoilta on negatiivinen. Se ei kuitenkaan oikeuta tuomitsemaan kaikkia kyläkouluja vastaaviksi kuin sinä olet kokenut. Ajat ovat muuttuneet, meillä vanhin lapsemme on käynyt viisi ja risat vuotta Partalan koulua, negatiivisia kokemuksia ei ole ollut.

Se mikä tässä ottaa päähän, on se että lasten koulupäivään käyttämä aika pitenee, tutkitusti pienen oppimisympäristön edut poistuvat ryhmäkokojen noustessa pahimmillaan 28 oppilaaseeen.

• joulukuuset kasvamaan
        Niin se on kirjoitti:

Jämsän sivukylältä rakentamistarkoitukseen metsätilan hankkineena laittaa todella miettimään, onko Jämsän päättäjien harkintakyky sillä tasolla, että olisin valmis antamaan omat verorahani heidän tuhlattaviksi.

Jos meno jatkuu tällä linjalla ettei veronmaksajia kunnioiteta peruspalveluita ylläpitämällä siellä missä niitä tarvitaan, ymmärrän kannattavammaksi kantaa veroeuroni tulevaisuudessakin naapurikuntaan ja myydä talon sijaan Jämsässä sijaitsevalle tilalle istutetut joulukuuset Jyväskyläläisten iloksi.

• Urkki.
        joulukuuset kasvamaan kirjoitti:

Jämsän sivukylältä rakentamistarkoitukseen metsätilan hankkineena laittaa todella miettimään, onko Jämsän päättäjien harkintakyky sillä tasolla, että olisin valmis antamaan omat verorahani heidän tuhlattaviksi.

Jos meno jatkuu tällä linjalla ettei veronmaksajia kunnioiteta peruspalveluita ylläpitämällä siellä missä niitä tarvitaan, ymmärrän kannattavammaksi kantaa veroeuroni tulevaisuudessakin naapurikuntaan ja myydä talon sijaan Jämsässä sijaitsevalle tilalle istutetut joulukuuset Jyväskyläläisten iloksi.

Eiköhän se ole mennyt niin, että Jämsän ja Jämsänkosken päättäjät ovat jo pitkään pitäneet yllä sellaista palvelutasoa, johon ei oikeasti ole varaa. Ja nyt se meno on loppu. Siinä tuiskeessa lienee ihan sama, minne sinä kuusesi kuskaat.

• Kysyn vaan
        Hannes Laasonen kirjoitti:

Mielestäni olemme tehneet selväksi että on täysin ymmärrettävää että koulu lakkautetaan mikäli oppilaita ei ole tarpeeksi. Partalan (ja kaikkien muidenkin) koulujen kohdalla näin asia ei kuitenkaan ole. Oppilaita on kaikissa kouluissa seuraavan kuuden vuoden ajan yli 30. Kouluverkkoselvitys on asettanut koulun toiminnan alarajaksi 25 oppilasta.

Partalan kouluun tuodaan oppilaita koulukyydillä koulupiirin alueelta. Koulu sijaitsee piirin keskellä, joten kuljetusmatkat ovat mahdollisimman lyhyet. Osa oppilaista asuu niin lähellä koulua, että koulukuljetusta ei tarvita. Mikäli oppilaat koulun loppuessa joutuvat siirtymään Jokivarren kouluun, lisääntyy koulukuljetusten tarve. Sen lisäksi että kuljetusten lukumäärä lisääntyy, kasvaa myös lasten kuljetuksissa viettämä aika.

On ikävää, että oma kokemuksesi kouluajoilta on negatiivinen. Se ei kuitenkaan oikeuta tuomitsemaan kaikkia kyläkouluja vastaaviksi kuin sinä olet kokenut. Ajat ovat muuttuneet, meillä vanhin lapsemme on käynyt viisi ja risat vuotta Partalan koulua, negatiivisia kokemuksia ei ole ollut.

Se mikä tässä ottaa päähän, on se että lasten koulupäivään käyttämä aika pitenee, tutkitusti pienen oppimisympäristön edut poistuvat ryhmäkokojen noustessa pahimmillaan 28 oppilaaseeen.

"Partalan kouluun tuodaan oppilaita koulukyydillä koulupiirin alueelta."

Nämä nykyiset "koulupiirit" ovat ihan jotakin muuta kuin mitä ne olivat aitojen kyläkoulujen aikaan. Silloin koulupiirin takaraja oli viiden kilometrin päässä. Nyt oppilaita haalitaan koulun hengissä pitämiseksi kymmenien kilometrien takaa. Eiköhän se näin ole Partalassakin?

• sullekin jotain
        Urkki. kirjoitti:

Eiköhän se ole mennyt niin, että Jämsän ja Jämsänkosken päättäjät ovat jo pitkään pitäneet yllä sellaista palvelutasoa, johon ei oikeasti ole varaa. Ja nyt se meno on loppu. Siinä tuiskeessa lienee ihan sama, minne sinä kuusesi kuskaat.

Kuules urkki,pistäs vähän miettimään mihin meidän rahat on menny,siis jämsäläisten,ei tässä kummoista ynnä laskua tartte osata niin kakskyt milliä ekee on mennyt "siihen palvelu tasoon"jota on tarjoiltu sokokselle yiteelle holidaylle, veneen pesu paikoille, himos kehityksen pojille, himos lomille,jykille,patrialle on selvää että palvelutasoa on laskettava,mutta keneltä,taidat olla eräs heistä "palvelua nauttineista".
        On se perkele kumma jossei meillä ole enää varaa muutamaa koulua pitää.

• Urkki.
        sullekin jotain kirjoitti:

Kuules urkki,pistäs vähän miettimään mihin meidän rahat on menny,siis jämsäläisten,ei tässä kummoista ynnä laskua tartte osata niin kakskyt milliä ekee on mennyt "siihen palvelu tasoon"jota on tarjoiltu sokokselle yiteelle holidaylle, veneen pesu paikoille, himos kehityksen pojille, himos lomille,jykille,patrialle on selvää että palvelutasoa on laskettava,mutta keneltä,taidat olla eräs heistä "palvelua nauttineista".
        On se perkele kumma jossei meillä ole enää varaa muutamaa koulua pitää.

Kaikki kohteet jotka luettelit ovat olleet ihan oikeita. En tosin ole varma ovatko kaikki sitä rahaa saanneet ja jos ovatkin niin maksavat korkojen kanssa takaisin. Esimerkiksi Patria on nykyisin Jämsän suurin yksittäinen työnantaja noin 800:lla työntekijällään ja se maksaa hallinsa hintaa koko ajan takaisin. Jos kaupunki ei olisi hallia rakentanut, lentokoneita ja koptereita koottaisiin nyt Tampereen liepeillä.

Itse en ole toistaiseksi nauttinut mistään kaupungin palveluista, jos semmoisiksi ei lasketa katuja, puistoja tai muita vastaavia yleisessä käytössä olevia.

Jatkossakin yritystoiminnan kehittämiseen on investoitava, vaikka meillä ei olisi yhtään kyläkoulua (niin kuin ei jonkin ajan päästä olekaan)

• sullekin jotain
        Urkki. kirjoitti:

Kaikki kohteet jotka luettelit ovat olleet ihan oikeita. En tosin ole varma ovatko kaikki sitä rahaa saanneet ja jos ovatkin niin maksavat korkojen kanssa takaisin. Esimerkiksi Patria on nykyisin Jämsän suurin yksittäinen työnantaja noin 800:lla työntekijällään ja se maksaa hallinsa hintaa koko ajan takaisin. Jos kaupunki ei olisi hallia rakentanut, lentokoneita ja koptereita koottaisiin nyt Tampereen liepeillä.

Itse en ole toistaiseksi nauttinut mistään kaupungin palveluista, jos semmoisiksi ei lasketa katuja, puistoja tai muita vastaavia yleisessä käytössä olevia.

Jatkossakin yritystoiminnan kehittämiseen on investoitava, vaikka meillä ei olisi yhtään kyläkoulua (niin kuin ei jonkin ajan päästä olekaan)

Kohteet ovat oikeita,mutta jos ajattelet että näiden kaikkien kohteiden maksajat ovat oikeita niin siitä olemme erimieltä.
        Jos esimerkiksi sokoksen tarvitsee mennä kyläkoulujen oppilaiden rahapusille,jykin tarvitsee mennä,himos kehityksen tarvitsee mennä,yiteen tarvitsee mennä,holidayn tarvitsee mennä sinun mielestäsi koululaisten raha pussille niin kunnioitan mielipidettäsi,
        itse ajattelen erilailla.
        Yritys toimintaan on investoitava,mutta ei kaikkien heikompien kustannuksella.

• Urkki.
        sullekin jotain kirjoitti:

Kohteet ovat oikeita,mutta jos ajattelet että näiden kaikkien kohteiden maksajat ovat oikeita niin siitä olemme erimieltä.
        Jos esimerkiksi sokoksen tarvitsee mennä kyläkoulujen oppilaiden rahapusille,jykin tarvitsee mennä,himos kehityksen tarvitsee mennä,yiteen tarvitsee mennä,holidayn tarvitsee mennä sinun mielestäsi koululaisten raha pussille niin kunnioitan mielipidettäsi,
        itse ajattelen erilailla.
        Yritys toimintaan on investoitava,mutta ei kaikkien heikompien kustannuksella.

"Jos esimerkiksi sokoksen tarvitsee mennä kyläkoulujen oppilaiden rahapusille,jykin tarvitsee mennä,himos kehityksen tarvitsee mennä,yiteen tarvitsee mennä,holidayn tarvitsee mennä sinun mielestäsi koululaisten raha pussille"

Sokoksesta olen siinä mielessä hiukan samaa mieltä, että sen ylimitoitettuihin vaatimuksiin sorruttiin ehkä turhan helposti. Mitä näihin muihin luettelemiisi tulee, niin eiköhän väitteesi lasten pussille menosta ole ihan pelkkää mutua, YIT ja Holiday Club eivät ole tietääkseni mitään rahaa pyytäneet ja eiköhän se Jyki hallinsa lunasta tai siitä hyvää vuokraa maksa, joten rahat ovat vain hyvällä korolla lainassa. Lopuksi sanoisin, että semmoinen kunta joka ei investoi, vie lopulta niiltä koululaisilta sen pussinkin.

• Jotain tietävä:)
        Kysyn vaan kirjoitti:

"Partalan kouluun tuodaan oppilaita koulukyydillä koulupiirin alueelta."

Nämä nykyiset "koulupiirit" ovat ihan jotakin muuta kuin mitä ne olivat aitojen kyläkoulujen aikaan. Silloin koulupiirin takaraja oli viiden kilometrin päässä. Nyt oppilaita haalitaan koulun hengissä pitämiseksi kymmenien kilometrien takaa. Eiköhän se näin ole Partalassakin?

Partalan koulun oppilaat tulevat alle 10 km etäisyydeltä. Ja 3km päästä viedään jopa naapurikouluun? Kävelymatkan päässä likipitäen puolet oppilaista!

• kokemuksella
        Niin se on kirjoitti:

Kokemusta löytyy meidänkin perheestä,niin pienestä kyläkoulusta kuin isommastakin.Kyllä nyt vähän liikkaa hehkutetaan kyläkoulun erinomaisuutta.Yleensähän siellä on useampi ikäluokka samassa tilassa yhdellä opettajalla.Kyllä oppilaan täytyy olla hyvä keskittyjä.Myös oppilaiden täytyy olla mielellään "samasta muotista "tehtyjä,muuten joutuu opettajien silmätikuksi.Kyllä erilaisuus karsitaan aika pian.Ja opettajat ovat vielä oma lukunsa.Kyllä sieltä oppilasta alistavaa ja opettajan omaa erinomaisuutta esiintyvää toimintaa oli.Nämä meidän kokemuksia,eli ei seaina niin avoista ole.

• Risto Ahonen

Jämsässä vallitsee päättäjillä nyt paniikki, siitä ei koskaan ole hyvää seurannut. Lietsotaan pelkoa, että valtion herrat tulevat ottamaan ohjat käsiinsä. Kuka tällaista väitettä puolustaisi julkisesti omalla nimellään, sen haluaisin kuulla?

Mitään syytä ei ole paniikkiin. Kouluverkkoselvitystä ei yksinkertaisesti voi järkevästi tehdä tai toteuttaa ilman kyläläisten edustajien mielipiteen kuulemista ja huomioimista.

Nyt ajetaan sellaista ravia, että monikaan kuntalainen ei pysy kyydissä mukana. Uudelle hallitukselle lyödään eteen "outo" esityslista, josta vasta valittujen valtuutettujen on mahdoton tehdä juurikaan järkeviä päätöksiä.

Tätä keskustelua ilmeisesti lukee moni valtuutettu, mutta juuri kenelläkään ei ole uskallusta osallistua nimellään, niin kuumaksi on keskustelu käynyt. Kenelläkään valtuutetulla tai virkamiehellä ei ole oikeutta nuijia kyläkoulujen lakkauttamispäätöksiä kuntalaisten mielipiteitä huomioimatta.

Siteeraan sivistystoimen tarkastaja Kari Lehtolalta saamaani viestiä, terveisenä Jämsän päättäjille: "Opetusministeriön strategiset linjaukset ovat mitä suurimmassa ristiriidassa
      tällä hetkellä käytännön toimien kanssa. Lapsen edun pitäisi olla koko valtakunnan politiikan ykkösprioriteetti, mutta haja-astutusalueen lapsien hyvinvoinnin kustannuksella maksatetaan nyt lyhyen tähtäyksen säästötavoitteita.
      Tilanne on kestämätön. Ja vauhti sen kuin kiihtyy.
      On erittäin tärkeää, että kansalaiset tulevat "ulos" ja käyttävät rohkeasti"

Kari Lehtolan vieti on hätähuuto köyhtyneiden kuntien vastuuttoman säästötoiminnan pysäyttämiseksi!

Kaupungin virkamiehet kysyvät nyt myös kuntalaisilta neuvoja hitommoisella kiireellä. Jäitä hattuun, mitään muuta ei näin joulun alla ehdi tekemään. Säästökohteita kyllä löytyy kun rauhassa mietitään. Lupaan itse tehdä kuntalaisena aloitelistan ensiviikolla, mutta mitään hätiköityjä hutaisuja en ehdottele.

• Leena Lähdesmäki

Olen seurannut koulukeskustelua täällä monissa ketjuissa. Perusteluina on käytetty järki- ja tunnesyitä, ja monesti myös mollattu molempia.

Haluaisin kiittää Laasosia - ja monia muitakin - keskustelijoita, jotka jaksavat ahkerasti tuoda esiin näkemyksiään. On varmaa, että vaikka kaikki valtuutetut eivät omia näkemyksiään täällä kirjoitakaan, palstaa luetaan. Uudessakin valtuustossa on kovin paljon niitä, joita kouluasiat eivät omakohtaisesti kosketa. Siksi monia näkökulmia on tuotava esiin.

Yksi asia olisi minusta kouluverkossa nyt ylitse muiden: kun päätöksiä nyt tehdään, ne on tehtävä niin pitkällä aikavälillä kestäviksi, ettei kouluverkkoa joka vuosi selvitetä ja muuteta. On täysin kestämätöntä lapsille, vanhemmille ja koulun henkilökunnalle, että joka vuosi käydään keskustelu, mikä koulu tänä vuonna suljetaan. Epävarmuuden tila luo sen paniikin, josta täällä varoitettiin.

Nyt tehtävien päätöksien ja niiden toteutuksen on annettava kouluille TYÖRAUHA kymmeneksi vuodeksi - vähintään! Joka vuosi ei voida säästää sulkemalla yksi tai kaksi koulua.

• GeeBee313

Jo edellinen kouluverkkoselvitys piti olla pitkäaikainen ratkaisu, vaan ei ollut. Pienten koulujen lakkauttamisesta saadaan niin pieni säästö. Viimeksi kävi vielä niin, että koulujen lopettamiset johtivat uusien virkojen perustamiseen keskustassa. Tästä valtuutetut eivät koskaan kuulleet eivätkä päässeet selville. Virat lisättiin huomaamatta ja kukaan ei ollut toitottamassa, mikä oli syy.
        Nyt on saatava kerta kaikkiaan kestävä ratkaisu. kaupunginjohtaja on saarnannut pitkäaikaista useamman vuoden ohjelmaa. Vaan ohjelma ei näytä kauaksi kantavan. Neljästä lopetettavasta kyläkoulusta valittiin kaksi suurinta, miksi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1763
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1189
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1178
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1048
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      63
      838
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      821
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      764
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      132
      698
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      690
    Aihe