Oon 14v tyttö ja oon keväällä saamassa ekan koiran.. vanhemmat haluu ottaa välttämättä bordercollie uroksen. Mä oon lukenua ivan törkeesti koirista, mut mulla ei oo käytännönkokemusta. Bordercolliethan on semmosii että niille pitää järjestää paljo aktiviteetteja. Olis kiva kuulla kokemuksia bordercollieista ja kaikki aktiviteetti- ideat on TODELLA hyödyllisiä. Mä haluan kerätä mahdollisimman paljon tietoa ja oon valmis tekemään työtä tän koiran kaa..
BORDERCOLLIE
4
3086
Vastaukset
- brighteyes
Onkohan mikä syynä että border collien haluatte välttämättä? Onko koira omasi ja voitko todellakin verottaa omasta vapaa-ajastasi sen 1-2 tuntia pelkästään koiran kanssa peuhaamiseen ulkona/sisällä? Noh, kuitenkin.
Meidän pennelille on erittäin hyvin toiminut pullot (0,5 l ja 1,5 l) joiden sisällä nameja joita se sitten yrittää saada pois, tämän käyttö vaatii hermoja omistajalta, että jaksaako kuunnella sitä kolinaa mikä syntyy. Toinen on sitten tyhjään maitopurkkiin tai muuhun vastaavaan laittaminen. Sitten lenkillä ihan semmoinen, että annat koiran vain nuuskia ja touhuta, etkä vedä kokoajan eteenpäin vaan erittäin paljon vain annat tutkia, väsyttää pientä erittäin paljon nimittäin. Helpot temput ovat myös hyvää harjoittelua ja meillä ainakin ollut niin hauskoja hetkiä tuon kanssa kun istumista ollaan harjoiteltu. Muista luoksetulo on se tärkein juttu, meillä hieman ongelmia vielä sen kanssa. Muista myös totuttaa se pentu siihen että palkitseminen ei AINA tarkoita namia, vaan myös rapsutus kelpaa.
Ensimmäisen viikon ajanhan meillä nukkui yksi pennun luona yöt, käytti öisin ulkona ja näin että oppisi sisäsiistiksi nopiasti, mutta ei toki tätä tarvitse. Mutta mutta. Erittäin hyvä keino saada pentu ainakin yhdeksi päiväksi väsyneeksi on koirapuisto (vasta koiran rokotteiden ollessa kunnossa, ethän sinä pientä halua altistaa millekään kamalalle). Mitäköhän muuta keksisin. Noh, saat hyvin pennun kanssa touhua kun opetat sitä ja käytät ulkona ja näytät sille uutta.
Erittäin onnelisia hetkiä pennelin kanssa. - bordercollien omistaja
Meiltä löytyy 14-vuotias bordercollie uros sekä tuon tytär, joka on reilu yksivuotias kelpien ja bordercollien risteytys.
Tuolle vanhemmalle emme ole ikinä mitään erityisempää aktiviteettia järjestänyt, eikä ole tainnut tarvitakaan, sen perusteella ettei ole alkanut energiaa purkaa mihinkään ylimääräiseen. Eli päivittäiset, pitkät ja reippaat lenkit on tälle pojalle riittänyt ja vieläkin on varsin vetävässä kunnossa, muutos vanhenemiseen tapahtui vasta tuossa pari vuotta sitten. Olen kuullut bortsuista sanottavan, että ovat hyvin helposti koulutettavia ja miellyttämishaluisia. Joo, kyllä, äitiäni koiramme seuraa kuin varjo, mutta on muuten melko dominoiva (siihen toki vaikuttaa myös se että hää on uros) ja itsepäinen.
Sitten taas tämä toinen, joka on vielä ihan kakara. Todella energinen, joskaan ei ole tämäkään tarvinnut paljon ihmeempiä aktiviteetteja, pitkät lenkit, pihaleikit ym. Tämän kanssa pieneksi ongelmaksi on ehkä tullut tuo arkuus vieraita ihmisiä ja pelottavan oloisia asioita kohtaan, mutta eipä sekään mikään ylitsepääsemätön asia ole ja sen kanssa työskennellään koko ajan.
Paimenkoiraa hankittaessa sanoisin, että täytyy ehdottomasti ottaa huomioon tuo paimennusvietti. Meillä tuo vanhempi koira pyrkii kontrolloimaan kaikkea. Se pyrkii paimentamaan autoja sekä useaita muitakin oudompia liikkujia, kuten pyöriä, rulliksia ja suksia. Myös juoksevat lapset saavat tuon huomion, muutaman kerran on koira päässyt näykkäisemään ihmistä kun on luullut jonkin lauman olevan pahasti hajaantumassa. Eli tällaiseen kannattaa varautua jo pennusta lähtien ja pyrkiä työstämään tuota pois, jos taipumuksia ilmaantuu, sekä tietty painottaa tottelevaisuuteen.
Onnea tulevan perheen jäsenen kanssa =) - Johanna T.
Hei!
Ihanaa, saat omaksesi ikioman bordercollien!
Meillä on ensimmäinen bordercollie ollut vuonna-85.
Ja nyt tällä hetkellä omistamme niitä kaksi.
Olemme aloittaneet myös ns. "kasvatustyön" nyt
ihan lähiaikoina. Ihan pienimuotoisesti kotosalla.
Ensimmäinen pentue meillä oli keväällä -08.
Bordercollie. Ensinnäkin, jos haluat vähän "helpomman bordercollien". Kannattaa koira ottaa jostain kokeneelta kasvattajalta. Jolla koirat on enemmän show ja käyttölijaisia kuin niitä himopaimentavia työkoiria. Luulen että se on helpompi vaihtoehto sinulle. Paimentava ja aktiivinen koira tarvii paljon enemmän aktiviteetteja. Ja mielestäni tärkeää on tehdä koiran kanssa vain JOTAIN!
Eli ei tarkoita että on pakkoheti mennä tokoilemaan, agilityyn jne..Kotonakin voi koiralle
keksiä paljon erinlaisia aktiviteettejä!
Kannattaa opettaa koira kulkemaan vapaana. Siinä kuluu paljon energiaa kun saa juosta vapaana metsässä. Myös koirakavereiden tapaaminen on tärkeää. Kasvattajalta saat myös kysyessä paljon
neuvoa koiraan liittyvissä asioissa! :)
Onnittelut, bordercollie on mahtava rotu oikealla
omistajalla! :)
Voit halutessasi käydä katsomassa nettisivujani ja laittaa vieraskirjaan terkkuja! ;)
Myös sähköpostia saa laittaa! Se on aina tervetullutta!
- Johanna bordercolliet Wilma ja Lotta
nettisivujen osoite!
http://bordercolliemme.suntuubi.com/ - Anonyymi
Bordercolliet on energisiä, ja niitä ei pitäis ottaa vaan seurakoiriksi. Pitkät metsä- ja juoksulenkit, aktivointilelut, ja agility, toko, haku, jälki, palveluskoiratoiminta ja kaikki harrastukset vaan hyväksi käyttöön mitä päästä irti lähtee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1406678Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/746002426Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk461680Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1141381Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna891232- 691079
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.481055Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll631042Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain
muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.271029- 63956