Käytettyjen kertisten

kohtalo...

kun olen ollut siinä uskossa että kaatopaikkajäte poltetaan? Ei sitten vissiin tehdä näin... vai? Ei kai nyt sekajätettä jätetä maatumaan?

En tiedä miksi, mutta kertiksiä on tullu käytettyä enkä saa siirryttyä kestoihin, vaikka olen ne hankkinut...

17

1168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huomioitsija

      Kyllä nykyään kertikset useimmilla paikkakunnilla varmaankin poltetaan palavan kotitalousjätteen mukana. Eli eivät todellakaan aiheuta mitään vaippavuoria...

    • vaippafobia

      Jatka vaan hyvällä omalla tunnolla niiden tyväksi todettujen kertavaippojen käyttämistä. Ne kyllä maatuvat ajan kanssa, jos niitä ei polteta. Viet ne vaan roskikseen ja ammattilaiset hoitavat loput.

      Sinulla on siinä rakkaassa lapsessasi ihan tarpeeksi huolehtimista, joten ihan turhaan niistä vaipoista stressiä revit.

      • siihen

        kauaa mene kun kertis maatuu. Muovia sisältävä kertis laitetaan roskapussiin joka omakotitaloissa laitetaan vielä jätesäkkiin. Muovipussin maatuminen kestää 500 vuotta. Joten sun ongelma se ei ole. Eikä sen rakkaan lapsen..


    • jätteet

      ovat energiajätettä, johon vaipat eivät kelpaa ( esim. täällä sanotaan: http://www.helsinki.fi/jarj/symbioosi/kierratys/energia.html tai millä tahansa jätelaitoksen sivulla). Kaatopaikkajäte eli sekajäte tosiaan vain kärrätään pois silmien alta, koska sille ei voi tehdä mitään. Eikä se vaippa tosiaan ihan hetkessä maadu.

      Täältä käsin on vaikea sanoa, miksi et ole saanut siirryttyä kestoihin vaikka olet ne hankkinut... Tuntuuko siis aloitus vaikealta? (ainakin itselläni meni aikaa perehtyä eri vaippoihin, mitä sitä kokeilisi ja mitkä noista kymmenistä paketeista toimii meillä parhaiten jne. Mutta kun homma lähti käyntiin niin paljon vähemmällä sitä pääsi kuin kertisten kanssa.)

      • hmmm...

        Jätteet lajitellaan ainakin Turussa siten, että suurin osa menee poltettavaksi. Vaipat myös.


      • kohtalo...

        Että miksi en saa käytettyä kestovaippoja, olen niitä ehkä alle 10 krt käyttänyt. Tuntuu huonolta kääriä oman vauvan peppua "riepuihin", (vaikka eihän asia näin ole) ajattelen että tytöllä on kivempi olla kertiksissä. Ei tule semmosta turbopeppua, ja joustavathan nuo kertikset ihanasti ja tuntuvat kuivilta. Nopeita ja näppäriä. Iho on pysynyt hyvänä.

        Haluaisin kyllä säästää rahaa ja luontoa... Mutta olen kai sitten laiska tuhlari. Erilaisia suojia käyttää vauvat, naiset, vanhukset ympäri maailman, oma ainokaiseni on kuin pisara meressä...


      • monenlaisia
        kohtalo... kirjoitti:

        Että miksi en saa käytettyä kestovaippoja, olen niitä ehkä alle 10 krt käyttänyt. Tuntuu huonolta kääriä oman vauvan peppua "riepuihin", (vaikka eihän asia näin ole) ajattelen että tytöllä on kivempi olla kertiksissä. Ei tule semmosta turbopeppua, ja joustavathan nuo kertikset ihanasti ja tuntuvat kuivilta. Nopeita ja näppäriä. Iho on pysynyt hyvänä.

        Haluaisin kyllä säästää rahaa ja luontoa... Mutta olen kai sitten laiska tuhlari. Erilaisia suojia käyttää vauvat, naiset, vanhukset ympäri maailman, oma ainokaiseni on kuin pisara meressä...

        Joo, onhan nuo sisä-ulkovaippayhdistelmät aika muhkeita erityisesti pienillä ja yövaipoissa. Itse en kuitenkaan pitäisi paksuutta ongelmana pikkuisella tai nukkuessa kun liikkuminen on vähäistä, päinvastoin uskoisin pehmeän ja hengittävän kankaan olevan miellyttävä iholla (ainakin minulla näin kuukautissuojissa). Isommalle, liikkuvalle lapsellekin AIOt ja taskuvaipat (tietysti imusta riippuen) eivät ole "liian paksuja", kunhan istuvat haarasta. Niin ja ovat nopeita laittaakin. Kuivuutta vaippaan saa kuivaliinalla.

        Materiaalit ja vaipan malli nämä seikat ratkaisevat, ei vaipan kesto- tai kertakäyttöisyys...

        Yksilöllinen kysymys tämäkin, mutta jos lapsi oikeasti tuntuu viihtyvän paremmin kertakäyttövaipoissa niin toki niitä mieluummin silloin lapsella käyttääkin - monilla lapsilla asia vaan tuppaa olemaan joko päinvastoin tai ihan sama. Enkä itsekään allekirjoita sitä, että kertiksistä pitäisi liikaa ottaa paineita - kertakäyttöesineillä on oma paikkansa ja käyttötarkoituksensa, silloin kun kestotavaran käyttö ei onnistu, ja jokainen osannee määritellä tuon rajan itse. Mutta rehellinen saa olla, eikä kertis ole luontoystävällinen edes pisarana meressä.


      • polttelija

        Okei, myönnän että saatoin hiukan liioitella siinä että useimmilla paikkakunnilla poltettaisiin sekajätettä, ainakaan vielä. Tässä menee osittain nuo termit sekaisin nekin, sillä Turussa ja useissa sen ympäryskunnissa sekajäte tarkoittaa poltettavaa yhdyskuntajätettä josta lasi ja metallit sekä PVC-muovit ja ongelmajätteet on poistettu kierrätykseen tai kaatopaikalle loppusijoitukseen. Vaipat siis ainakin täällä poltetaan ja sillä siisti!

        Tässä linkki tulevaisuuden näkymiin:

        http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=3539


    • miten noin voi luulla?

      Sekajäte on kaatopaikkajätettä juu, eikä kaatopaikka tarkoita että niitä poltettaisiin vaan ne tosiaan jäävät sinne kaatopaikalle! Joillain harvoilla paikkakunnilla kerätään energiajätettä poltettavaksi, mutta käsittääkseni vaipat eivät koskaan kuulu siihen jakeeseen vaan sinne kaatopaikalle. Ja vaippojen maatuminen kestää kyllä pitkään, jokaikinen koskaan käytetty kertis on edelleen kaatopaikalla, ne eivät muutamassa kymmenessä vuodessa ole menneet vielä miksikään.

      Ihmettelen kyllä jos joku ei ole ollut tietoinen kaatopaikoista ja sekajätteen sijoituspaikasta?!

      • vain

        rauhassa.

        Ei vaipat ole ainoa maatumaton jäte kaatopaikoilla.

        Mikä hitto siinä onkin, että vauvojen äideistä on tehty koko maailman tuhoajia! MITEN NOIN VOI LUULLA? Vähän samaa sarjaa kuin koiranpaskoista jauhaminen yleisönosastoilla, koiratko ne ympäristön pilaavatkin... Haloo!

        Niin kauan kuin kertisvaippoja myydään, niitä myös käytetään, ei voi mitään.


      • edelleen
        vain kirjoitti:

        rauhassa.

        Ei vaipat ole ainoa maatumaton jäte kaatopaikoilla.

        Mikä hitto siinä onkin, että vauvojen äideistä on tehty koko maailman tuhoajia! MITEN NOIN VOI LUULLA? Vähän samaa sarjaa kuin koiranpaskoista jauhaminen yleisönosastoilla, koiratko ne ympäristön pilaavatkin... Haloo!

        Niin kauan kuin kertisvaippoja myydään, niitä myös käytetään, ei voi mitään.

        No en minä sitä ihmettele että kertiksiä käytetään, käytetään niitä meilläkin silloin tällöin esim. reissussa. Mutta se ihmetyttää etteivät ihmiset tiedä mitä jätteille tapahtuu sen jälkeen kun roska-auto ne pihasta noutaa ja ne katoavat näkyvistä.

        Vaipat eivät ole tosiaan ainoa maatumaton jäte kaatopaikoilla. Eihän kaatopaikalla oikein mikään ylipäänsä maadu, senverran hapettomat olosuhteet siellä kasoissa on. Biojäte on erikseen ja sitä käsitelläänkin erilailla, se maatuu. Mutta vaipat ovat suurin yksittäinen jätejae, ja se on kumminkin aika merkittävää.


      • polttelija taas
        edelleen kirjoitti:

        No en minä sitä ihmettele että kertiksiä käytetään, käytetään niitä meilläkin silloin tällöin esim. reissussa. Mutta se ihmetyttää etteivät ihmiset tiedä mitä jätteille tapahtuu sen jälkeen kun roska-auto ne pihasta noutaa ja ne katoavat näkyvistä.

        Vaipat eivät ole tosiaan ainoa maatumaton jäte kaatopaikoilla. Eihän kaatopaikalla oikein mikään ylipäänsä maadu, senverran hapettomat olosuhteet siellä kasoissa on. Biojäte on erikseen ja sitä käsitelläänkin erilailla, se maatuu. Mutta vaipat ovat suurin yksittäinen jätejae, ja se on kumminkin aika merkittävää.

        Kannattaa lukea Turun Sanomien 16.12.2008 aliokirjoitus, johon linkki:


        http://www.turunsanomat.fi/mielipiteet/?ts=1,3:1009:0:0,4:9:0:0:0;4:8:0:0:0;4:139:0:0:0;4:140:0:1:2008-12-16,104:140:582620,1:0:0:0:0:0:

        Pahoittelen tuon linkin pituutta, toivottavasti se kuitenkin toimii. Muualla Euroopassahan jätteenpoltto on yleistä, mikä toisaalta aiheuttaa energiapoliittisia ongelmia, mutta kaikki on varmaan ratkottavissa.

        Todennäköisesti Helsinginkin kaltainen takapajula lähitulevaisuudessa siirtyy sekajätteen hyötykäyttäjäksi ja antaa palaa...


      • minä nyt
        edelleen kirjoitti:

        No en minä sitä ihmettele että kertiksiä käytetään, käytetään niitä meilläkin silloin tällöin esim. reissussa. Mutta se ihmetyttää etteivät ihmiset tiedä mitä jätteille tapahtuu sen jälkeen kun roska-auto ne pihasta noutaa ja ne katoavat näkyvistä.

        Vaipat eivät ole tosiaan ainoa maatumaton jäte kaatopaikoilla. Eihän kaatopaikalla oikein mikään ylipäänsä maadu, senverran hapettomat olosuhteet siellä kasoissa on. Biojäte on erikseen ja sitä käsitelläänkin erilailla, se maatuu. Mutta vaipat ovat suurin yksittäinen jätejae, ja se on kumminkin aika merkittävää.

        sen tajusin, mitä sinä ihmettelet: "Ihmettelen kyllä jos joku ei ole ollut tietoinen kaatopaikoista ja sekajätteen sijoituspaikasta?!"

        Kun ei se ongelma siitä sen kummemmaksi muutu, vaikka yksi kotiäiti tietäisikin mitä hänen ainokaisen lapsensa vaippajätteille tapahtuu. Jätän suosiolla isompien herrojen/rouvien tehtäväksi jäteongelman pähkäilemisen ja kaatopaikkojen tonkimisen.


      • koitan toimia itse
        minä nyt kirjoitti:

        sen tajusin, mitä sinä ihmettelet: "Ihmettelen kyllä jos joku ei ole ollut tietoinen kaatopaikoista ja sekajätteen sijoituspaikasta?!"

        Kun ei se ongelma siitä sen kummemmaksi muutu, vaikka yksi kotiäiti tietäisikin mitä hänen ainokaisen lapsensa vaippajätteille tapahtuu. Jätän suosiolla isompien herrojen/rouvien tehtäväksi jäteongelman pähkäilemisen ja kaatopaikkojen tonkimisen.

        Minä taas koitan jättää mahdollisimman vähän jäteongelmaa "isoille herroille ja rouville" pähkäiltäväksi. Sitä voi ihan jokainen omalla kohdallaan tehdä hankkimalla vain välttämätöntä tavaraa ja kierrättämällä kaiken minkä voi. Kyllä siinä hiukan eroa on että meidän sekajäteastia tyhjennetään kerran kuussa ja naapurin kerran viikossa, ja molemmat ovat samankokoisia perheitä samanikäisine lapsineen...


      • millainen maailma
        koitan toimia itse kirjoitti:

        Minä taas koitan jättää mahdollisimman vähän jäteongelmaa "isoille herroille ja rouville" pähkäiltäväksi. Sitä voi ihan jokainen omalla kohdallaan tehdä hankkimalla vain välttämätöntä tavaraa ja kierrättämällä kaiken minkä voi. Kyllä siinä hiukan eroa on että meidän sekajäteastia tyhjennetään kerran kuussa ja naapurin kerran viikossa, ja molemmat ovat samankokoisia perheitä samanikäisine lapsineen...

        me meidän lapsille jätetään... Kertikset pitäisi ihan oikeasti kieltää kokonaan ja korvata kestoilla ja kokonaan kompostoituvilla (niitä on olemassa). Vaipat ovat todella suuri ongelma kaatoipaikoilla. Ja siksi meitä äitejä syyllistetään, että niitä vaippoja kertyy ihan tuhottoman paljon, jos kaikki käyttävät kertakäyttövaippoja. Tietääkseni vaipat aiheuttavat myös kasvihuoneilmiötä, jos ne joutuvat kaatopaikoille. JOku viisaampi valistakoon enemmän, jos tietää asiasta.


      • väärässä

        Kyllä vaipat menee polttokelpoisiin ainakin täällä Turussa! Miksi vaippoja ei voisi polttaa?

        Kaatopaikalle menee vain sellainen jäte, joka ei pala tai on haitaksi polttamiselle, esim. astialasi, kissanhiekka, kukkamulta yms.


      • Minä vaan
        väärässä kirjoitti:

        Kyllä vaipat menee polttokelpoisiin ainakin täällä Turussa! Miksi vaippoja ei voisi polttaa?

        Kaatopaikalle menee vain sellainen jäte, joka ei pala tai on haitaksi polttamiselle, esim. astialasi, kissanhiekka, kukkamulta yms.

        Hei, vaippakeskustelussa on ilmennyt paikkakuntakohtaiset erot lajittelun suhteen. Tämä johtuu tekniikasta, jolla polttokelpoinen jäte poltetaan. Turussa käytössä on jätteenpolttolaitos, jossa voidaan polttaa myös tekstiilejä. Vaipat luetaan tässä tapauksessa tekstiileihin materiaalinsa johdosta.

        Huomattavasti useammassa kaupungissa/kunnassa käytössä on rinnakkaispoltto, jolloin esimerkiksi lämpövoimalan tai vastaavan polttouunin polttoaineen rinnalla poltetetaan ajoittain polttokelpoista yhdyskuntajätettä, jonka lajittelu on tiukempaa kuin jätteenpolttoon menevällä polttokelpoisella yhdyskuntajätteellä. Merkittävin ero on tekstiilit, joiden poltossa vapautuvat POP-yhdisteet (pysyvät orgaaniset yhdisteet) huomattavasti parempaa savukaasujen puhdistusta (jollainen ymmärrettävästi on jätteenpolttolaitoksessa, uudenaikaisessa ja kunnollisessa).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2870
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2430
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2210
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2022
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe