Olen haaveillut Corgista, mutta terveys arveluttaa.
Suurin osa kuvatuista Corgeista kun näyttää olevan C-D lonkkaisia.
Onko Corgeille tulossa lonkkakuvaus pakkoa ja jotain raja-arvoa jalostukseen?
Miten käytössä huomaa huonot lonkat, esim. jos aikomuksena harrastaa TOKO:a?
Oireileeko D-lonkka?
Corgien huono terveys
6
2941
Vastaukset
- miipii
Hei!
Et ole varmaan tietoinen et corgien lonkkamaljat ja lonkkanivelet ovat ns.eriparia.
Lonkkamaljat ovat kuin muillakin, mutta koska jalat ovat lyhyet, niin nivelet ovat pienemmät ja siksi tulee yleisesti lonkkalöysyyttä c/c tai
c/d. Se ei välttämättä tarkoita huonolonkkaisuutta, vain jos on nivelrikkoa.
Kannattaa ottaa lisää tietoa asiasta ja rodusta, jota antaa esimerkiksi jalostustoimikunta tai kauemmin kasvattaneet.- .......
Että mistä ihmeestä ne A-lonkkaiset sitten putkahtavat? Minä olisin silti varovainen, enkä ottaisi yhdistelmästä jossa on käytetty D-lonkkaista tai huonompaa. Kyllä ne valitettavasti voivat alkaa oirehtimaan vanhemmiten. Enemmän kuitenkin olisin huolissani selästä ja etupäästä (kyynäristä). Lisäksi ihmetyttää kuinka vähän corgeja vielä kuvataan...eikä selitykseksi käy, että corgi on terve rotu, ei tuolla rakenteella ja noill massoilla.
- kurkumiini
....... kirjoitti:
Että mistä ihmeestä ne A-lonkkaiset sitten putkahtavat? Minä olisin silti varovainen, enkä ottaisi yhdistelmästä jossa on käytetty D-lonkkaista tai huonompaa. Kyllä ne valitettavasti voivat alkaa oirehtimaan vanhemmiten. Enemmän kuitenkin olisin huolissani selästä ja etupäästä (kyynäristä). Lisäksi ihmetyttää kuinka vähän corgeja vielä kuvataan...eikä selitykseksi käy, että corgi on terve rotu, ei tuolla rakenteella ja noill massoilla.
tosiaan tuo "löysyys" on rotuominaisuus, joka on "periytynyt" ihan tuolta rodun alku ajoilta asti... corgin on pitänyt pystyä paimentamaan nautoja tiukoissakin tilanteissa, "löysemmät" paikat ovat antaneet tähän mahdollisuuden (no jos katsotte miten cardigan työskentelee huomaatte)...
a-lonkaisuus on kummajainen rodussa ja tälläinen koira ei esim. liiku rodun omaisesti..
ei pidä aina tuijotella pelkkiä tuloksia (ainakaan verrata niitä eri rotujen sisällä), vaikka olis c-lonkat voi koira olla aivan terve samon jos on a-lonkat voi koira olla sairas...
joka tapauksessa on liikunnan monipuolisuudella suuri merkitys siihen miten lihakset kehittyy ja miten se koira sitten pysyy kasassa ja terveenä.. - Töppöjalka
kurkumiini kirjoitti:
tosiaan tuo "löysyys" on rotuominaisuus, joka on "periytynyt" ihan tuolta rodun alku ajoilta asti... corgin on pitänyt pystyä paimentamaan nautoja tiukoissakin tilanteissa, "löysemmät" paikat ovat antaneet tähän mahdollisuuden (no jos katsotte miten cardigan työskentelee huomaatte)...
a-lonkaisuus on kummajainen rodussa ja tälläinen koira ei esim. liiku rodun omaisesti..
ei pidä aina tuijotella pelkkiä tuloksia (ainakaan verrata niitä eri rotujen sisällä), vaikka olis c-lonkat voi koira olla aivan terve samon jos on a-lonkat voi koira olla sairas...
joka tapauksessa on liikunnan monipuolisuudella suuri merkitys siihen miten lihakset kehittyy ja miten se koira sitten pysyy kasassa ja terveenä..mun corgipojalla on A-lonkat, mutta löysähköt takapolvet. Täyttää 9v parin kuukauden kuluttua ja terve on ollut viime kesään asti. Keväällä muutettiin paikkaan, joka kuhisee koiria, joten bakteerikantakin on erilainen. Seurauksena sarja erilaisia tulehduksia, mutta nyt poika voi taas hyvin ja yleiskunto on ok. Pennuksi luultiin hiljakkoin riehakkaan käytöksen vuoksi :D
Selän terveydestä on pidetty huolta metsälenkeillä, joilla sälli on päässyt kiipeilemään ja pitämällä hra ahneen paino kurissa.
Corgiseurasta saa tietoa terveystilanteesta ja fiksut kasvattajat kyllä seuraavat kasvattiensa terveyttä ja panostavat terveeseen rakenteeseen.
- Anonyymi
Corgien huono luustoterveys on arveluttanut aloittajaa vuonna 2008. Vuonna 2023 corgien luustoerveystilanne on edelleen huono.
Mitä tekee kasvattajat? "Laiva ei käänny nopeasti", "Corgi pärjää D-lonkilla", "Ikinä ei ole oireillut selkää". Nämä ovat esimerkkejä mitä puhetta corgipalstoilla nousee esiin terveyskeskusteluissa sen sijaan, että jätettäisiin huonolla luustoterveydellä olevat koirat käyttämättä pentujen tuottamiseen.
Kyllä huonolla luustoterveystuloksilla oleva koira oireilee ennemmin kuin hyvillä tuloksilla varustettu.- Anonyymi
Corgien terveysaihe hyvin esillä Koira haudattuna-podissa, https://open.spotify.com/episode/09S3w0MwtV9noNSApKi3kV?si=Fi8INEZfQV2NO_rUWNdz3Q
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1992094
- 1341168
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21815- 58796
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34741ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46557- 9532