Sitruunapanta tehosi muutamassa pv:ssä

Naapuri :)

kaverini hankki räköttävälle koissulleen
sitruunapannan ja todentotta,
muutamassa päivässä räksytys loppui.
Nyt koira vain murahtelee,
mutta se ei ketään häiritse. :)
Kun kaverini lähtee pois kotoa,
hän laittaa pannan kaulaan ilman patteria.
Patteri ei kulu,
eikä koira hauku, kun tiedostaa pannan
olemassaolon :)

SUOSITTELEN =D

21

9809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi vee...

      Pannaanpa sun kaverin kaulaan pippurisuihke panta ja aina kun turpavärkkinsä avaa, saa suihkeet nenilleen!!!!Tuo on karmeinta mitä tiiän, kaikenmaailman sitruuna ym. rääkkäys pannat!!!!!!!Jos vähääkään on KIINNOSTUNUT tulkitsee ja oppimaan omaa koiraansa,saa ne "räkötykset" pois ilman rääkkäystäki!!! Tollaset kehtaa vielä koiria ottaa! "nyt koira vain murahtelee", voi jessus sentäs....

      • Haloo

        Eipä tuo sitruunasuihkeesta edes pelästynyt.
        Haisteli vaan uteliaana ja ihmetteli.


      • Kata

        Tutustu ko pannan toimintaan ja mieti sitten onko se rääkkäystä. Pippurisuihke ei ihmisen nenään tuoksu yhtään miltään, sitruuna tuoksuu vain miedosti sitruunamehulle. Siis aivan_kauheeta_rääkkäystä...
        Kyse on vain hajusta. Se ei suihkua pannasta suoraan koiran nenään vaan kaulalle.

        Miten itse olet opettanut eroahdistuksesta kärsivän koiran hiljaiseksi? Varmasti olet sellaisen kouluttanut, kun tuollainen asiantuntija sinusta on tullut?


      • pinja
        Kata kirjoitti:

        Tutustu ko pannan toimintaan ja mieti sitten onko se rääkkäystä. Pippurisuihke ei ihmisen nenään tuoksu yhtään miltään, sitruuna tuoksuu vain miedosti sitruunamehulle. Siis aivan_kauheeta_rääkkäystä...
        Kyse on vain hajusta. Se ei suihkua pannasta suoraan koiran nenään vaan kaulalle.

        Miten itse olet opettanut eroahdistuksesta kärsivän koiran hiljaiseksi? Varmasti olet sellaisen kouluttanut, kun tuollainen asiantuntija sinusta on tullut?

        Olen samaa mieltä siitä, ettei sitruunapanta ole vastaus koiran potemaan eroahdistukseen. Koira on hyvin herkkä eläin ja varsinkin tällainen joka potee valtavaa tuskaa jäädessään yksin. Sitruunapanta voi auttaa näennäisesti, mutta ahdistus ja paha olo vain kasvaa, kun koiraa rangaistaan "normaalista" toiminnosta. Kuten tiedämme, koira on laumaeläin, eikä näinollen ole luonnollisessa elementissään yksin. Siihen se pitää totuttaa pikkuhiljaa ilman rangaistuksen pelkoa. Opettaminen kysyy pitkäjänteisyyttä ja johdonmukaisuutta, mutta koira kyllä oppii, jos vain jaksaa nähdä vaivaa asian eteen. Sitruunapanta on helpoin keino, mutta jokaisen kannattaa itse miettiä, onko pakottaminen oikea keino opettamisen sijaan. Itselläni on koira, jonka olen kouluttanut "pehmeällä" koulutusmenetelmällä. Tulokset ovat olleet loistavia ja kentällä huomaa eron tällaisen ja rangaistuksen pelossa elävän koiran toiminnassa. Sama koskee myös eroahdistusta potevaan koiraan.


      • Kata
        pinja kirjoitti:

        Olen samaa mieltä siitä, ettei sitruunapanta ole vastaus koiran potemaan eroahdistukseen. Koira on hyvin herkkä eläin ja varsinkin tällainen joka potee valtavaa tuskaa jäädessään yksin. Sitruunapanta voi auttaa näennäisesti, mutta ahdistus ja paha olo vain kasvaa, kun koiraa rangaistaan "normaalista" toiminnosta. Kuten tiedämme, koira on laumaeläin, eikä näinollen ole luonnollisessa elementissään yksin. Siihen se pitää totuttaa pikkuhiljaa ilman rangaistuksen pelkoa. Opettaminen kysyy pitkäjänteisyyttä ja johdonmukaisuutta, mutta koira kyllä oppii, jos vain jaksaa nähdä vaivaa asian eteen. Sitruunapanta on helpoin keino, mutta jokaisen kannattaa itse miettiä, onko pakottaminen oikea keino opettamisen sijaan. Itselläni on koira, jonka olen kouluttanut "pehmeällä" koulutusmenetelmällä. Tulokset ovat olleet loistavia ja kentällä huomaa eron tällaisen ja rangaistuksen pelossa elävän koiran toiminnassa. Sama koskee myös eroahdistusta potevaan koiraan.

        Oman eroahdistuneen koiran kouluttamisessa sitruunapanta oli hyvä apuväline. Kun koiran on OPITTAVA pian olemaan kunnolla tai isännöitsijältä tulee varoitus - sillon voi tätä keinoa aivan hyvin käyttää. Ei se ole edes rangaistus, hyvänen aika. Kun koira haukkuu, panta suihkauttaa sen kaulan alapuolelle sitruunantuoksua, mikä saa koiran "hämääntymään" ja hiljenemään. Sähköpanta on minusta rangaistus ja julma keino, ei sitruunapanta.

        Pelkästään pehmeilläkin keinoilla pääsee tuloksiin, aivan varmasti, jos aikaa on. Parhaan tuloksen sain itse kun sekä koulutin että käytin sitruunapantaa. Haukkuva koira on stressaantunut koira - jos se ymmärtää olla hiljaa sitruunapanta kaulassaan, on se todennäköisesti paljon onnellisempi kuin että sen annettaisiin vain jäädä ulvomaan ja haukkumaan.

        Tämän huomasin omastakin koirastani. Ilman pantaa se huusi ja ulvoi lähtiessäni, ja kun tulin sisälle, koira läähätti, vapisi, silmät vuosivat vettä ja se laski alleen kun näki minut.

        Kun koiralla oli sitruunapanta käytössä, se tuli minua vastaan_suoraan_päiväunilta. Eli pystyi olemaan paljon rauhallisemmin, kun ei voinut haukkuakaan.


    • kerrostalokoira

      kokemukseni sitruunapannasta on SUPERHYVÄ !
      käytin sitä SUUUUURELLA saksanpaimenkoirallani kahtena päivänä ja haukkuminen loppui seinään. sen koommin en pantaa ole käyttänyt, eikä koira yksin ollessaan ole haukkunut !

      • canis.familiaris

        Olisiko panta toiminut, jos kyseessä olisi ollut kevyt rakenteinen saksanpaimenkoira?


    • (A)

      Nykyään ei saisi koiraan edes koskea. Kaikki koulutus pitäisi tehdä kananrintafileellä. Outoa ajatuksen juoksua ettei koiralle saisi aiheutua mistään stressiä.
      Tottakai positiivinen vahvistaminen on kaiken perusta mutta mutta..
      En välttämättä lähtisi toisten koulutusmetodeja tuomitsemaan jos itsellä on kokemusta esim yhdestä kultaisestanoutajasta tai mopsista.

      Katsokaas kun koiria on erillaisia.

    • (B)

      (tiedän, ei saa rinnastaa koiria lapsiin eikä tämä ole lapsi osasto vaan koira, mutta...)
      ihan sama homma lapsen kasvatuksessa nykypäivänä. Pelkkä luunapin anto tai tukkapölly on jo pahoinpitely. Ja sitten ihmetellään miksi lapset ovat nykypäivinä niin kurittomia. Tekevät kiusaa niin vanhemmillekkin kuin tuntemattomille, kun tietävät etteivät saa mitään fyysistä rangaistusta. Korkeintaan päivä-/viikkorahan menetyksen ja arestia. Tai nuhtelun: ''hyi hyi pikku-erkki noin ei saa tehdä...''

      Toisin oli ''ennenvanhaan'', kyllä minä muistan koivuniemenherran, kaposen pajunoksan, nahkasen vyön ja tukkapöllyn kun jotain ilkeyttä teki. Ja kyllä jäi ilkeydet nopeasti pois mielestä. Koiratki sai nahkaremmistä vielä siihen aikaan, eivätpä repineet hihnassa tai haukkuneet vastaantulijoita, olivat kuin haaleassa vedessä. Ei niissä pelkoa näkynyt, vaan kurinalaisuus. Yhtä luottavaisia olivat isäntäänsä kuin nykypäivänä. Ne ongelmat kitkettiin vain silloin nopeammin pois.

    • sflödk

      En kyllä millään lailla pidä rääkkäyksenä. Meilläkin painittiin haukun kanssa ja erinäistä kouluttajaa kävi katsomassa, mutta kun yhteiskommentti oli, että haukkuu, koska se on sen mielestä HAUSKAA!! Että mitäs tässä olisit sitten tehnyt? Jos koira siis jää yksin ja vain silloin haukkui sisällä ajankulukseen... MEille siis tuli sitruunapanta tai siinä on itseasiassa hajutonta nestettä, joka ei edes kulu, eikä ole kulunut ekan viikon jälkeen.

      Kun panta on päässä jää rauhassa kotiin ja nukkuu ja pureksii luuta (videota on), mutta jos jää ilman pantaa tuijottelee ikkunasta ja haukkuu siis lähes koko ajan. Nykyään on koira iloisena ja enrgisenä vastassa kun tulen kotiin, kun ennen oli ihan loppu kun oli koko päivän pitänyt hauskaa haukkuen. Että meillä ainakin oli hyvä juttu.

    • dfghjkl

      Muutettiin noin kk sitten uuteen asuntoon ja koira rupesi taas haukkumaan yksinollessa (edellisessä asunnossa oppi olemaan jo ihan ok),ei koko aika, mutta ilmeisesti liikaa kun naapurit on siitä valittaneet ja täällä kerrostalossa ei kovin kummoisia eristyksiä ole.
      Yksinolo harjoitukset piti siis aloittaa täysin alusta mutta kun häätöä en halua saada, niin keinojen on oltava nopeita häiritsevän haukkumisen kitkemiseksi.

      Mulle tuli just eilen postissa sitruunapanta ja kokeilin sitä tänään koiralleni, toivottavasti se auttanee muun harjoittelun OHELLA .

      Odotettiin postin kolahtavan luukusta( koira haukkuu muutaman kerran ainaa silloin) ja kun se tuli, niin aloitti ihan normaalisti haukun, mutta kun panta suihkautti niin selvästi vaimensi ääntänsä vaikka yritti silti äännellä. Kai se siis toimii, mutta tämä oli vasta kokeilu, saa nähdä miten yksin ollessa tehoaa..

    • sitrustanenään

      Tämä tuntuu jakavan mielipiteitä laidasta laitaan. Ystäväni koiralla on sitruunapanta käytössä ja sen myötä koiraa on alkanut ahdistaa kaikki aineet, jotka haiskahtavat sitrukselle kuten yleispesuaineet yms. Se pakenee sängyn alle ja kököttää siellä, ja ihmekös tuo jos on oppinut yhdistämään sitruksen tuoksun yksinolon aiheuttamaan ahdistukseen/orpouden tunteeseen.

      • canis.familiaris

        Aika hyvä pointti..Kädettömän härpäkkeitä.


    • Hirveää!!!!

      Sitruuna panta huonotaan koiran näköä ja haju aistia, se voi jopa saada siitä syövän. Mielumin ainakun haukuu niin vesi pullolla ruiskutaa namalla, ei oo niin varalista. :I

    • uijuijui1

      Suuri virhe käyttää pantaa eroahdistukseen, tulee sitruunapanta-ahdistus lisäksi.

    • nannanalle<3

      Sitruunapanta on TÄYSIN HARMITON koirille!! Eikä se ole TODELLAKAAN mitään rääkkäystä! Mutta voiko sitä käyttää pennuille??

      • Pennulle sitruunaa

        No miksi sitten kysyt?


      • ...

        Olkoon sitruuna luonnontuotteena harmiton koiralle, mutta se miksi sitruunapantaa pidetään eläinrääkkäyksenä perustuu siihen, että koiran haukkimiselle on syy. Ja se syy on yleensä turhautuminen tai ahdistus. Ja ne (turhautuminen ja ahdistus) eivät poistu koirasta, vaikka siltä haukkuminen viedäänkin pois. Eli koira elää elämäänsä vaikka yhdeksän tuntia viitenä päivänä viikossa turhautuneena tai ahdistuneena ja kun koiraa pidetään vain jatkossakin niissä oloissa, silloin kyseistä eläintä rääkätään ja todella ikävästi.


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        Olkoon sitruuna luonnontuotteena harmiton koiralle, mutta se miksi sitruunapantaa pidetään eläinrääkkäyksenä perustuu siihen, että koiran haukkimiselle on syy. Ja se syy on yleensä turhautuminen tai ahdistus. Ja ne (turhautuminen ja ahdistus) eivät poistu koirasta, vaikka siltä haukkuminen viedäänkin pois. Eli koira elää elämäänsä vaikka yhdeksän tuntia viitenä päivänä viikossa turhautuneena tai ahdistuneena ja kun koiraa pidetään vain jatkossakin niissä oloissa, silloin kyseistä eläintä rääkätään ja todella ikävästi.

        Kyllä elämä on aivan perkeleenmoista ympäristön asukkaille, kun keskelle omakotialuetta pesiytyi nainen isojen koiriensa kanssa. Kaksi kesää on nyt kuunneltu aamusta iltaan hemmetinmoista haukkumista!
        Viikonloppuisin siihen vielä ilmestyy vieraita koiria hoidettavaksi.
        Ei ole eläinlääkärikään saanut porukkaa kuriin.
        Osa alueen asukkaista on ilmoittanut omistajalle mielipiteensä jatkuvaan räksytykseen
        Olen ehdottanut sitruunapantaa ensimmäisenä vaihtoehtona, toinen vaihtoehto on..
        Kolmatta kesää ei tarvitse asukkaiden enä tuota räksytystä kuunnella!


    • nannanalle<3

      Koska joitakin koulutusvälineitä (esim. ketjupantaa) ei saa käyttää pennuilla. Mutta luulisin, että voi koska sitruuna on kumminkin luonnontuote, eikä mikään vaarallinen kemikaali, joka voi olla haitaksi koiran terveydelle.

      • sitrusp

        Netissä lukee että sitruunapantaa ei saa käyttää kuin yli 6kk vanhoille koirille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2733
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1460
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1211
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1151
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe