Mistä ostan Dobermannin?

Aloittelija ja selviytyjä

Yksinkertainen kysymys: Mistä ostan Dobermannin ja paljonko sellainen yleensä maksaa?

12

4397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täältänään
    • viestin

      linkit ovat oikein hyviä paikkoja aloittaa etsintä. Hinnat juurikin siinä 800-1300 e kotimaisilta kasvattajilta, ulkomaisita tulee usein vielä kuljetuskustannukset ja kaikki kustannukset tarvittaviin dokumentteihin päälle.
      Soita kasvattajille, juttele heidän kanssaan. Älä osta koiraa summa mutikassa jostain keltaisen pörssin sivuilta, jos et voi olla varma koiran alkuperästä: koira saattaa hyvin olla jotain ihan muuta kuin luvataan.
      Suosittelen ehdottomasti kotimaista kasvattajaa (joka on siis oikeasti kasvattaja, ei mikään pentutehtailija... kennelliiton rekisteröimä, ja jäsen, mahd. myös esim. sitoumuskasvattaja), he osaavat kertoa paljon rodusta, ja yleensä vastaavat mieluusti kysymyksiin.

      • puolestani

        suosittelen ulkomaista kasvattajaa. Suomessa syntyy liikaa pentueita, missä vanhemmilla ei ole edes luonnetestiä tehtynä, käyttötuloksista puhumattakaan. Ulkomailla vaaditaan sentäs jonkinlainen luonnetesti. Esim. Saksassa ei edes saa jalostaa ilman ZTP-testin läpäisemistä.


      • erimieltä
        puolestani kirjoitti:

        suosittelen ulkomaista kasvattajaa. Suomessa syntyy liikaa pentueita, missä vanhemmilla ei ole edes luonnetestiä tehtynä, käyttötuloksista puhumattakaan. Ulkomailla vaaditaan sentäs jonkinlainen luonnetesti. Esim. Saksassa ei edes saa jalostaa ilman ZTP-testin läpäisemistä.

        että kannattaako ostaa ulkomailta sillä perusteella,että on "parempia".
        tosiasia on se,että monet ulkomaisten (etenkin venäläisten) koirien tulokset on hankittu jollain ihan muulla kuin kovalla työllä.. :/
        noh.jokaisen ostajan päätettävissä ihan itse mihin uskoo ja mitä koiraltansa haluaa. kyllä niitä kepuli-kasvattajia on suomessakin.


      • eri mieltä
        erimieltä kirjoitti:

        että kannattaako ostaa ulkomailta sillä perusteella,että on "parempia".
        tosiasia on se,että monet ulkomaisten (etenkin venäläisten) koirien tulokset on hankittu jollain ihan muulla kuin kovalla työllä.. :/
        noh.jokaisen ostajan päätettävissä ihan itse mihin uskoo ja mitä koiraltansa haluaa. kyllä niitä kepuli-kasvattajia on suomessakin.

        Venäjän ja Saksan meininki on melkolailla kaukana toisistaan. Itse luotan Saksan dobermannjalostukseen paljon enemmän, kun Suomalaiseen luonnetestillä jalostamiseen. Tai edes sitä LT:tä ei aina ole. Jopa jotkut sitoumuskasvattajat kiertävät "LT-pakkoa" astuttamalla narttunsa alle kaksivuotiaana ja puhuvat ummet ja lammet, että narttu luonnetestautetaan, kun vaadittavat 2 vuotta on täynnä. No ei sitten testatakaan ja kysymys kuuluu, että miksi? Onko asia niin, että kasvattaja itse tuntee jalostusmateriaalinsa parhaiten ja katsoo viisaimmaksi pitää narttunsa kaukana luonnetesteistä, jotta ei ihan koko Suomen dobberikansan edessä naurunalaiseksi joutuisi! Näitä on nähty... On niitä hyviä kasvattajia toki Suomessakin, mutta dobberin ottajalle lämmin neuvo vaatia tulevan koiransa vanhemmilta edes jonkunlaista näyttöä luonteesta. Ei riitä, että se on kotona ihan kiva ja syö kädestä makkaraa, kun käy pentuja katsomassa.


      • kikiuu
        eri mieltä kirjoitti:

        Venäjän ja Saksan meininki on melkolailla kaukana toisistaan. Itse luotan Saksan dobermannjalostukseen paljon enemmän, kun Suomalaiseen luonnetestillä jalostamiseen. Tai edes sitä LT:tä ei aina ole. Jopa jotkut sitoumuskasvattajat kiertävät "LT-pakkoa" astuttamalla narttunsa alle kaksivuotiaana ja puhuvat ummet ja lammet, että narttu luonnetestautetaan, kun vaadittavat 2 vuotta on täynnä. No ei sitten testatakaan ja kysymys kuuluu, että miksi? Onko asia niin, että kasvattaja itse tuntee jalostusmateriaalinsa parhaiten ja katsoo viisaimmaksi pitää narttunsa kaukana luonnetesteistä, jotta ei ihan koko Suomen dobberikansan edessä naurunalaiseksi joutuisi! Näitä on nähty... On niitä hyviä kasvattajia toki Suomessakin, mutta dobberin ottajalle lämmin neuvo vaatia tulevan koiransa vanhemmilta edes jonkunlaista näyttöä luonteesta. Ei riitä, että se on kotona ihan kiva ja syö kädestä makkaraa, kun käy pentuja katsomassa.

        olen kyllä ihmetellyt tätä suomen kasvatustoimintaa myös. olen kyllä sitä mieltä että ZTP on hyvä mittari jalostukseen,mutta esimerkiksi lonkkarajoitusten takia,monia hyviä koiria jää testin ulkpuolelle.ja kuitenkin aika suppea testi sekin. itse arvostan eniten kokonaiskuvaa.koska kuitenkin koiran on muistutettava dobermannia,en pidä siitä että käyttöpuolen kasvattajat tai omistajat vetoavat siihen ,että se on suoraan sanottuna ruma,alimittainen,heikkoluustoinen,hörökorvainen...,"mutta kun se on käyttölinjainen". elegantti,voimakas,jalo,ja koira joka fyysisesti pystyy helposti suoriutumaan pk-voittaja luokan kokeista,oli laji mikä tahansa.
        tittelirivistö koiran nimen perässä on minulle ihan sama. videot,koiran luonnossa eri tilanteissa tapaaminen..kertoo paljon enemmän kuin mitkään BeeHoot,äMHoot,äLTeet tai ZTeePeet...
        ja kauhulla olen katsellut suomessa olevien käyttölinjaisten pentueita!-silmävikaa,mm kaihia,hammaspuutoksia,sinisiä,D-lonkkia....että nämäkö sitten sitä parempaa linjaa..??


      • mieltä
        kikiuu kirjoitti:

        olen kyllä ihmetellyt tätä suomen kasvatustoimintaa myös. olen kyllä sitä mieltä että ZTP on hyvä mittari jalostukseen,mutta esimerkiksi lonkkarajoitusten takia,monia hyviä koiria jää testin ulkpuolelle.ja kuitenkin aika suppea testi sekin. itse arvostan eniten kokonaiskuvaa.koska kuitenkin koiran on muistutettava dobermannia,en pidä siitä että käyttöpuolen kasvattajat tai omistajat vetoavat siihen ,että se on suoraan sanottuna ruma,alimittainen,heikkoluustoinen,hörökorvainen...,"mutta kun se on käyttölinjainen". elegantti,voimakas,jalo,ja koira joka fyysisesti pystyy helposti suoriutumaan pk-voittaja luokan kokeista,oli laji mikä tahansa.
        tittelirivistö koiran nimen perässä on minulle ihan sama. videot,koiran luonnossa eri tilanteissa tapaaminen..kertoo paljon enemmän kuin mitkään BeeHoot,äMHoot,äLTeet tai ZTeePeet...
        ja kauhulla olen katsellut suomessa olevien käyttölinjaisten pentueita!-silmävikaa,mm kaihia,hammaspuutoksia,sinisiä,D-lonkkia....että nämäkö sitten sitä parempaa linjaa..??

        ZTP testi on ihan hyvä mittari ja vaatii tosiaan alleen edes sen BH:n. Idea on, että EDES JOITAKIN! Jos muutama koira lonkkatulosten vuoksi jää jalostuksen ulkopuolelle, niin tuskin tämä rotu siihen kaatuu. Rotu kaatuu siihen, että ei välitetä edes pikkuisen laittaa niitä jalostuskoiria paineen alle ja katsoa, että onko ne kivat musipusinassukat reippaita, avoimia ja rohkeita muuallakin kun vaan kotona ja siinä läheisellä kentällä tutun maalimiehen kanssa. Yllättävän moni hyvähermoiseksi mainostettu piski onkin aivan jotakin muuta sitten, kun kentän laidalla on yleisöä, maalimies kuormittaa ja ohjaaja hermoillee. Kyllä sen ZTP testin läpäisemisen tulisi olla ihan MINIMIVAATIMUS! Tosiharrastajat, jotka kisaamaan tähtäävät, varmaan osaavat katsoa jo sopivan yhdistelmän itsekin ja tuntevat linjat ja koirat, mutta ensikertalaiselle se voi olla vaikeaa. Siksi voisi olla paikallaan vaatia edes jotakin konkreettista näyttöä näiltä maamme dobermanneilta ennen kun ne lisääntyvät ja maan jälkeläisillään täyttävät. Voi nimittäin siinä rytäkässä moni palveluskoiraa etsivä pettyä pahemman kerran.


      • -O-
        mieltä kirjoitti:

        ZTP testi on ihan hyvä mittari ja vaatii tosiaan alleen edes sen BH:n. Idea on, että EDES JOITAKIN! Jos muutama koira lonkkatulosten vuoksi jää jalostuksen ulkopuolelle, niin tuskin tämä rotu siihen kaatuu. Rotu kaatuu siihen, että ei välitetä edes pikkuisen laittaa niitä jalostuskoiria paineen alle ja katsoa, että onko ne kivat musipusinassukat reippaita, avoimia ja rohkeita muuallakin kun vaan kotona ja siinä läheisellä kentällä tutun maalimiehen kanssa. Yllättävän moni hyvähermoiseksi mainostettu piski onkin aivan jotakin muuta sitten, kun kentän laidalla on yleisöä, maalimies kuormittaa ja ohjaaja hermoillee. Kyllä sen ZTP testin läpäisemisen tulisi olla ihan MINIMIVAATIMUS! Tosiharrastajat, jotka kisaamaan tähtäävät, varmaan osaavat katsoa jo sopivan yhdistelmän itsekin ja tuntevat linjat ja koirat, mutta ensikertalaiselle se voi olla vaikeaa. Siksi voisi olla paikallaan vaatia edes jotakin konkreettista näyttöä näiltä maamme dobermanneilta ennen kun ne lisääntyvät ja maan jälkeläisillään täyttävät. Voi nimittäin siinä rytäkässä moni palveluskoiraa etsivä pettyä pahemman kerran.

        Enää mitään pahemmin lisäilemään. Olen samaa mieltä monestakin asiasta mitä mainitset viesissäsi.


      • vinkkinä
        -O- kirjoitti:

        Enää mitään pahemmin lisäilemään. Olen samaa mieltä monestakin asiasta mitä mainitset viesissäsi.

        Jos viitsisi edes hieman tutkia ennen kuin hutkii.
        SDY.n pentu välitys:
        http://www.sdy.fi/jalostus/pentulista/

        Ei ainuttakaan pentuetta jonka vanhemmilla ei olisi käyttötuloksia tai luonnetestiä suorittamatta...


      • vinkkinä2
        vinkkinä kirjoitti:

        Jos viitsisi edes hieman tutkia ennen kuin hutkii.
        SDY.n pentu välitys:
        http://www.sdy.fi/jalostus/pentulista/

        Ei ainuttakaan pentuetta jonka vanhemmilla ei olisi käyttötuloksia tai luonnetestiä suorittamatta...

        editoin vielä ennen kuin kukaan mussuttaa lisää.
        Listalla oleva winningmood pentue jonka emälle ei ole merkattu pk-kohtaan mitään, on muuten suorittanut virossa KK1 tai 2. En tiedä miksei ole tuonne kirjattu.


    • dobbis fani

      No tuota haluaisin dobermannin mutta en tiedä miltä sivuilta voisin löytää hyvän kasvattajan jolla olisi terveitäpentuja varattavissa. Olisiko teillä vinkkejä, tarvitsen apua...

    • ...?

      tuollahan nuo sdy.n sivut on jo linkitetty, aloita sieltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      240
      2115
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      154
      1368
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1260
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1025
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      989
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      930
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      923
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      825
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      649
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      640
    Aihe