kotihoidontuki ja työttömyysraha

h. moilanen

Tuli näin joulun alla tieto miehen työnantajalta, että muistavat koko työporukkaa hyvästä ja tehokkaasta vuodesta ensikevään lomautuksilla ja osan potkuilla. Vielä ei ole tietoa kuuluuko hän pois potkittavien ryhmään vai ei, luultavasti ei. Työpaikassa edellisen laman aikaan olleet epäilevät, että homma menee kuin viimeksikin, viikko töitä, viikko lomautettuna tai sitten kaikki paikkansa pitävät lomautettuna tietyn aikaa. Tulomme tietysti laskevat, koska olen kotona hoitamassa lastamme ja tarkoitus oli olla vielä ensi syksyyn päätoimisesti kotiäiti. Vakituista työpaikkaa ei ole vielä, enkä haluaisi 40h/vko töihin ennen syksyä. Olen tehnyt keikkatöitä välillä ja ajattelin niitä lisätä jotta selviämme lomautusten ohi. Liiton kanssa asiat ovat kunnossa, joten tarvittaessa saan ansiopäivärahaa, jos olen ilmoittautunut työttömäksi. Työttömäksi ilmoittautumista olen harkinnut sen turvaksi, että jos jostakin syystä jonain kuuna en saa tarpeeksi töitä kattamaan lainan maksua ja ruokaa. Eli siis kysymykseni on saako työttömänä ollessaan kotihoidontukea, vai otetaanko se huomioon päivärahassa hoitorahan sijasta korotettuna päivärahana? Jos näin on, niin tarvitseeko sitä hakea uudelleen "työttömyyden" päätyttyä, koska siinäkin on sitten se käsittelyaika... Kannattaako tämä, siis sotkea työttömyyttä kuvioihin, vai pääseekö "helpommalla" ja halvemmalla ottamalla riski ja luottaa siihen että töitä löytyy?

5

2194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti 5:lle

      Kotihoidontuen hoitoraha ja hoitolisä vähennetään työttömyyspäivärahasta, mahdollista kuntalisää ei ja koska kotihoidontuki on ns. perhekohtainen etuus, vähennetään se myös miehen saamasta työttömyyspäivärahasta vaikka sen saajana olisi äiti.

      • eihän?

        Kuinka sen voi vähentää miehen työttömyyspäivärahasta? Ei mene jakeluun. Päivärahahakemuksissa ja tositteissa kysytään kuitenkin aina lasten olemassaolosta ja määrästä, käsittääkseni lapselliset saisivat enemmän rahaa kuin lapsettomat. Kuinka sitten kotihoidontukea saa vaikka molemmat vanhemmat olisivat töissä, kunhan lapsi hoidetaan muualla kuin kunnallisessa tai yksityisessä hoidossa. Jos lapsi on vaikka mummollansa hoidossa, saa perhe silti sen rahan. Ei sitä jää saamatta tai kukaan tule vähentelemään palkasta. Käsittääkseni samalla lailla mieheni saama ansiosidonnainen raha liitosta lomautuksen aikana on palkkatuloihin verrattavissa. Ainakin luulen näin. Pakkohan järjellä ajateltuna saa joko kotihoidontukea tai korotettua ansiopäivärahaa jos ei saa kotihoidontukea lomautettuna. Toisaalta ei ennenkään ole aina nämä päätökset olleet järjellisiä.


      • äiti 5:lle
        eihän? kirjoitti:

        Kuinka sen voi vähentää miehen työttömyyspäivärahasta? Ei mene jakeluun. Päivärahahakemuksissa ja tositteissa kysytään kuitenkin aina lasten olemassaolosta ja määrästä, käsittääkseni lapselliset saisivat enemmän rahaa kuin lapsettomat. Kuinka sitten kotihoidontukea saa vaikka molemmat vanhemmat olisivat töissä, kunhan lapsi hoidetaan muualla kuin kunnallisessa tai yksityisessä hoidossa. Jos lapsi on vaikka mummollansa hoidossa, saa perhe silti sen rahan. Ei sitä jää saamatta tai kukaan tule vähentelemään palkasta. Käsittääkseni samalla lailla mieheni saama ansiosidonnainen raha liitosta lomautuksen aikana on palkkatuloihin verrattavissa. Ainakin luulen näin. Pakkohan järjellä ajateltuna saa joko kotihoidontukea tai korotettua ansiopäivärahaa jos ei saa kotihoidontukea lomautettuna. Toisaalta ei ennenkään ole aina nämä päätökset olleet järjellisiä.

        Kopsattu Kelan sivuilta:

        Työttömyyspäivärahasta vähennetään työnhakijan tai hänen puolisonsa saama lasten kotihoidon tuki. Puolison saamaa kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä, jos puoliso hoitaa itse lasta, eikä hänellä lapsen hoitamisen tai samanaikaisesti maksettavan äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahan takia ole itsellään oikeutta saada työttömyysturvaa. Jos molemmat puolisot ovat työttömiä, vähennys tehdään sen puolison työttömyyspäivärahasta, joka saa lasten kotihoidon tukea.

        Eli, jos saat pelkästään kotihoidontukea ja miehesi on työttömänä ei saamaasi kotihoidontukea vähennetä hänen päivärahastaan.


      • lapsikorotuksen
        äiti 5:lle kirjoitti:

        Kopsattu Kelan sivuilta:

        Työttömyyspäivärahasta vähennetään työnhakijan tai hänen puolisonsa saama lasten kotihoidon tuki. Puolison saamaa kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä, jos puoliso hoitaa itse lasta, eikä hänellä lapsen hoitamisen tai samanaikaisesti maksettavan äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahan takia ole itsellään oikeutta saada työttömyysturvaa. Jos molemmat puolisot ovat työttömiä, vähennys tehdään sen puolison työttömyyspäivärahasta, joka saa lasten kotihoidon tukea.

        Eli, jos saat pelkästään kotihoidontukea ja miehesi on työttömänä ei saamaasi kotihoidontukea vähennetä hänen päivärahastaan.

        työttömyyspäivärahaan saat lapsikorotuksen joka on n,5 euroa päivältä ja lasten kotihoidon tuki vähennetään kokonaisuudessaan työttömyyspäivärahasta ja lisäksi jos teet töitä työttömyysaikana vaikka keikkaa silloin tällöin, saamastasi palkasta vähennetään puolet ja joudut sovitellellulle päivärahalle. Yli kahden viikon työ ei vaikuta päivärahan määrään muuta kuin lomarahan osalta.


      • h.moilanen
        lapsikorotuksen kirjoitti:

        työttömyyspäivärahaan saat lapsikorotuksen joka on n,5 euroa päivältä ja lasten kotihoidon tuki vähennetään kokonaisuudessaan työttömyyspäivärahasta ja lisäksi jos teet töitä työttömyysaikana vaikka keikkaa silloin tällöin, saamastasi palkasta vähennetään puolet ja joudut sovitellellulle päivärahalle. Yli kahden viikon työ ei vaikuta päivärahan määrään muuta kuin lomarahan osalta.

        lomautuksille jää mieheni. mietin kuinka kht.ni vaikuttaa hänen ansiosidonnaiseen tulon lapsikorotukseen ja kuinka kannattavaa minun olisi varmuuden vuoksi ilmoittautua työttömäksi, että saadaan lainat ja laskut maksettua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      283
      2968
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1890
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1562
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1330
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      261
      1152
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1011
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      951
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      814
    Aihe