Kuinka pitkästi mondeo kestää?

mondeonisti

Kysynpähän nyt, että kuinka paljon olette ajeneet mondeoilla kunnes olette laittaneet ne vaihtoon, ja että kuinka paljon niillä on yleensäkin mahdollista ajaa? Hyvällä huollolla olevat autot tietenkin kestävät pitempään.
Itselläni on vuosimallin 2001 Mondeo 2.0 Bensa, jolla ajettu 230tkm.
Joten paljonko te muut olette ajaneet, niin tiedetään miten pitkään näillä vehkeillä voi kenties ajaa..

61

12483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • najajdajdkj

      Mitään kilometrilukemaa ei voi antaa kuinka kauan auto kestää, autoa hauristaa myös ikä. Eniten kuluttaa jatkuva pätkätaajama-ajo, maantiellä auto pääsee vähimmällä. Ja lopussa myös omistajan kärsivällisyys ratkaisee koska auto lähtee vaihtoon. Kone kestänee 300 tkm jos huollot tehty ja öljyt vaihdetty ajallaan.

    • .....

      Kestää varmaankin 4-500000 km, kunhan autoa vain huolletaan asiallisesti. Kait sitä enemmin autokuume on syynä vaihtoon kuin se, että auto olisi finaalissa.
      Eräällä tutulla todella paljon ajavalla ammattinsa puolesta on Toyota Landcruiser, jonka mittarissa on 600000 km. Moottoria ei ole avattu, mutta etupään toinen vetonivel on vaihdettu. Ajo ollut pitkiä taipaleita ympäri Suomea eli matka-ajoa.
      Ja tämä ei ole mikään provo, itse ajelen fordilla, jotka nekin ovat aivan hyvin kooossa pysyneet, ajomäärät vaan eivät ole kuin ihan tavanomasia.
      Että sellaiset puolimiljoona voit hyvinkin Mondeolla körötellä, sen jälkeen ei ainakaan tarvitse surra vaihtoarvoa, koskapa se on kyllä jo itsensä maksanut.

      • omistajalle.

        Jep, kyllä se tahtoo olla että autokuume iskee kun mittarissa on sata tonnia ja auto kolme vuotta vanha.


    • zöf

      On näillä ajomäärillä eroja, meillä on myös 2001 mallinen 2.0 Duratec ja ajettu rapeat 90000 km.

      Nuo nykyautojen hurjan pitkät öljynvaihtovölit vain hirvittävät, Mondeossakin 20000 km.

      Itse olen aina vaihtanut noin 8000 välein edellisessä Ooppelissani (Mobil Rally Formula) ja joka toisella suodattimen.

      Samaa rataa ajattelin jatkaa Foordinkin kanssa, tosin öljynä ajattelin käyttää nyt alkuperäistä Foordin ölkkyä, koska Rally Formula on kuulemma liian paksua Durateciin.

      Nyt vaihdoin myös vaihteistoöljyt koska mielestäni 90000 alkaa jo olla ihan riittävä määrä öljynvaihtoon.

      Tiedä sitten olenko tehnyt turhaa työtä näin tiheillä vaihdoilla mutta mieli on ainakin parempi.

      Tosin tuon vanhan Obeliskin kone on vieläkin kuin uusi, kilsoja takana 254000, ei vie öljyä, ei savuta ja kuluttaa noin 6,5 sadalla.

    • ja sillon hajos...

      Itse ajelin omallani noin 210tkm, jolloin kone hajosi. Kaikki oli teetetty merkkihuollossa ja kaiken piti olla OK. Mutta ans olla.

      Moottorista katkesi nokkaremmi ja se tuhosi koko yläpään. Merkkihuolto sanoi että minun pitää itse haastaa remmin valmistaja koska he voat ulkoistaneet huollon, jolloin vastuu ei ole heillä. Kuluttaja-asiamieskin oli samoilla linjoilla. Jos huolto on ulkoistettu, merkkiliike ei ole siitä vastuussa. Ja jos työ on alihankintana tehty oikein, vastuussa on remmin valmistaja.

      No, soittelin romareita läpi ja kuulin tylyä teksitiä:"Suomessa hajoaa noin 30 mondeon moottoria viikossa. Meillä on 50kpl jono, pistetäänkö jatkoksi?". Merkkiliike pyysi vaihtomoottorista töineen 6500e, vaikkei koka uto enää ollut sen arvoinen.

      Hetken mietittyäni tilasin Saksan romarilta vastaavan moottorin. Se maksoi pihaan tuotuna 1700e ja itse vaihdettuna ei paljoa enempää. Mutta sitten alkoivat ne sähköongelmat...

      Kaksi kuukautta auto sammuili milloin minnekkin ja poltteli sulakkeita. Syyksi paljastui lopulta kaksi liitintä, joiden muoviosat olivat moottoritilan lämmöstä "rapeutuneet", haljenneet ja auheuttaneet oikosulkuja.

      Kaikkein turhauttavinta oli yrittää saada autoa huoltoon. Tampereen pojat eivät osanneet tehdä autolle mitään kun se kuulemma piti saada käyntiin ennekuin sitä voitaisiin oskiloskoopilla lukea. Valkeakosken kaverit saivat sen käyntiin ja se jopa pelasi, yhden viikon. Joka kerta kun auto toppasi, se osotti kaksi viikkoa ennenkuin sai ajan pajalta. Näin kului viisi kuukautta Mondeon kanssa. jossain vaiheesa kun kyselin että eikö yhtään aikaisemmin sitä saisi pajalle, niin sanottiin että "Kouvolassa olisi ensi viikolla aikaa..."

      Kun sitten itse vian löysin, oli se helpostus. Pistin auton eteenpäin ja toivon, ettei koskaan enää tule sellainen tilanne, että joutuisin Fordilla ajamaan. Ei auto ole välttämättä sen huonompi kuin muutkaan merkit, mutta huollon ja asentajien ammattitaito omaa merkkiä kohtaan on ala-arvoista.

      • zöf

        Läskikoneet, varsinkin dieselit ovat ongelmallisia. Benskoneet ovat 2001 eteenpäin motskuissa ketjuvehkeitä joten ei ongelmia, sama masiina kuin Mazdassa ja vaihteistona vankka Getrakin MTX75.

        En yleensäkään tajua miksi yhä edelleen tehdään noita hihnamasiinoja, niiden kassa tulee toimeen ainoastaan hihnojen tiheähköllä vaihdolla (50-70 tkm). Mersuissa oltiin viisaita alusta saakka, ei koskaan läskikoneita.


      • Mondeonisti
        zöf kirjoitti:

        Läskikoneet, varsinkin dieselit ovat ongelmallisia. Benskoneet ovat 2001 eteenpäin motskuissa ketjuvehkeitä joten ei ongelmia, sama masiina kuin Mazdassa ja vaihteistona vankka Getrakin MTX75.

        En yleensäkään tajua miksi yhä edelleen tehdään noita hihnamasiinoja, niiden kassa tulee toimeen ainoastaan hihnojen tiheähköllä vaihdolla (50-70 tkm). Mersuissa oltiin viisaita alusta saakka, ei koskaan läskikoneita.

        Itsekin olen vaihtanut moottoriöljyt tiheämpään kuin mitä Ford suosittelee. Olen vaihtanut moottorin öljyt 10000km välein ja laatikkoon vaihdan 50000km välein, vaikka Ford suosittelee tässäkin enempää, eli 90000km. Autolla siis ajettu 230000km, ei savuta eikä katkua, käy ja kukkuu siis aivan moitteetta!
        Eihän nuo öljyt niin kalliita ole, etteikö niitä raskisi useammin vaihtaa kuin mitä valmistaja suosittelee. Ja öljyjen laadussahan ei pitäisi koskaan säästää, eikä huolloissa yleensäkään. Kuten vaikka raitisilma suodatin, sen voi ostaa halvemmankin (ei alkuperäistä), koska halvempi ei tässä tapauksessa vaaranna mitään, toisin kuin moottorissa. Eli järkeä voi vähän käyttää, missä säästää.
        Ja nykyäänhän nuo nykyautot ovat miltein kaikki samasta muotista puristettu, kuten tämä fordin bensamyllykin, se löytyy myös Mazdasta. Ja VW-konsernin autoissa ainakin on niitä yhtäläisyyksiä. Eli samoja vehkeitä eri kuorissa ja eri firmoilla myynnissä.


      • äffä
        zöf kirjoitti:

        Läskikoneet, varsinkin dieselit ovat ongelmallisia. Benskoneet ovat 2001 eteenpäin motskuissa ketjuvehkeitä joten ei ongelmia, sama masiina kuin Mazdassa ja vaihteistona vankka Getrakin MTX75.

        En yleensäkään tajua miksi yhä edelleen tehdään noita hihnamasiinoja, niiden kassa tulee toimeen ainoastaan hihnojen tiheähköllä vaihdolla (50-70 tkm). Mersuissa oltiin viisaita alusta saakka, ei koskaan läskikoneita.

        Ainakin 2litraset dieselit kans ketjulla


    • Rane

      Vähän on alkanut pelottaa.. 2005 1.8L bensa koneella, huollot tehty 15tkm välein. Nyt ajettu 63tkm ja tähän mennessä korjattu:
      -Kuskinoven keskuslukko
      -Ajovalopesimen moottori
      -Vetoakselin ulomman suojakumin pidike
      -Peruutusvalo kytkin
      -Kytkimen paineasetelma 690€
      Autolla oli ajettu 19tkm kun minä sen ostin.
      Taitaa olle meikäläisen ensimmäinen ja viimeinen Forti

      • hyvin on pelitelly

        2006 1.8 huolot 20t välein. Nyt ajettu vähän yli 70 tonnia. Takapäästä vaihtoivat jonku tukivarren takuuna kun se kolisi. Muuten ei mitään vikaa.

        Edellinen auto oli Primera 2003 ja sen 15t välein oleviin huoltoihin oli joka kerta myös jotain takuuna korjattavaa ja joku korjaus meni omastakin pussista.

        tähän mennessä tilanne fordin eduksi 6-1.


      • Ford RS
        hyvin on pelitelly kirjoitti:

        2006 1.8 huolot 20t välein. Nyt ajettu vähän yli 70 tonnia. Takapäästä vaihtoivat jonku tukivarren takuuna kun se kolisi. Muuten ei mitään vikaa.

        Edellinen auto oli Primera 2003 ja sen 15t välein oleviin huoltoihin oli joka kerta myös jotain takuuna korjattavaa ja joku korjaus meni omastakin pussista.

        tähän mennessä tilanne fordin eduksi 6-1.

        Täällä myös 2005 Mondeo 1.8 bensakoneella. Todella huoleton peli, ollut uudesta asti > 73tkm perhetutulla ilman vikoja, teki itse kaikki huollot, joita ei ollut muita siihen mennessä kuin öljyt ja suodattimet.

        Itse vaihdoin oston jälkeen Denson Iridium-tulpat (orkkiksena Lexuksessa, kestää n. 100tkm), kaikki nesteet, öljyt ja suodattimet vaihdettu (Fordin öljyä Motonetista, laatikkoon ja ohjaustehostimeen Redlinet jotka ovat parempaa kuin alkuperäiset) paitsi jäähdytysneste, joka vaihdetaan 10v välein.

        Kuskin penkinlämmitys ja tuulilasin lämmitys kuskin puolelta, tupakansytyttimen sulake ja muutama polttimo ovat olleet ainoat "viat" tähän mennessä. Nyt ajettu 129tkm ja huomenna menee ensimmäistä kertaa liikkeeseen huoltoon. Itse tehtynä tietää että autoon on tehty kaikki oikein, jokainen mutteri on tiukalla jne. Teen ennen öljynvaihtoa vielä moottorin huuhtelun, bensajärjestelmä on kertaalleen huuhdeltu. Bensansuodatin oli puhtaanoloinen 90tkm kohdalla, huomaa että autolla on ajettu lähinnä matkaa ja taajama-ajoa, keskustapyöritys kuluttaa auton ihan loppuun alle 100tkm:ssä, varsinkin kylmäkäynnistyksillä. Jonkun lähteen mukaan 70% moottorin kulumisesta tapahtuu lämpiämisvaiheessa..

        Pese ja huolla autoasi usein niin se säilyttää arvon ja on turvallinen. Mondeo on edullinen ostaa käytettynä, ja oma ollut todella luotettava jakoketjumoottoria myöten. Ovien saumat edelleen priimakunnossa ilman korjauksia.


    • Vm. 2000 amb. plus

      Tuttuni vm. 2000 ( Mondeo II ) 1,8 l. zetecillä on ajettu nyt yli 350.000 km ja auto kulkee hienosti. Moottorille ei ole tarvinnut tehdä perushuoltojen ( öljyt, suodatin, tulpat, jakopäänhihna )yhtään mitään. Jarrulevyjä on vaihdettu uusiin ja tietenkin paloja. Normaalit Ford ohjekirjan mukaiset huollot ovat riittäneet.

      Omalla Mondeo III ( vm. 2001) on ajettu n. 172.000. Peruhuollot tehty. Lisäksi takajarrulevyt palat, ja takajarrusatula uusittu sekä nk. koiranluut. Jokunen ajovalopoltin mennyt. Kokonaisuudessaan vaikuttaa kohtuullisen hyvältä tekeleeltä. Aion pitää vielä useamman vuoden.

      • ruostetta

        Onko tuossa 2001 ollut ruoste-vikaa?


      • mondeonisti
        ruostetta kirjoitti:

        Onko tuossa 2001 ollut ruoste-vikaa?

        Ei ole mulla ollut tuossa 2001 2.0 bensa mondeossa lainkaan ruostetta, josta kannattaisi ruveta valittamaan sen kummemmin. Helmojen alapuolella tietenkin on ollut, kun kivet niitä hakkaa ja sitten ruostuu. Nekin tein kyllä nyt kuntoon, eli on kiveniskumassat. Kivethän iskevät kaikkien autojen helmoja ja pohjaa, joten ei ruostumatonta autoa olekaan..
        Ei ole ollut siis ovissa, peräluukussa eikä konepellissä ruostetta. Näissäkin kyllä ilmeisesti yksilöitä??


    • K.....nyt

      Mondeo 2002 2.0 Chia X, 115 tkm. Huollettu merkkiliikkessä!!
      Normaalihuoltojen lisäksi vaihdettuja osia:
      - Kaikki ovet ja takaluukku (ruostu puhki alareunoista.)(takuukorjaus)
      - Kaasuläppäkotelo (kaasujumittui)(Takuukorjaus)
      - Käsijarrun vipumekanismi (ei toiminut tai ei voinut säätää, näin jälkikäteen tiedän että olisi selvitty vaierin vaihtamisella)(takuukorjaus)
      - Käsijarruvaijeri (käsijarru jäi päälle)
      - Takajarrusatulat eri kerroilla (käsijarru jäi päälle)Ennen vaihtoja muutaman kerran herkistelin räntäsateessa...
      - Muutama "koiranluu" vahdettu taakse

      Muuta:
      -Jo 40 tkm:n jälkeen olisi huollon mukaan pitänyt vaihtaaa taka-apurunko (700 €:a) puslat rikki.
      Katsastus mies huomautti keväällä ja huollossa myös....eli varmaan olis seuraavaan katsastukseen vaihdettava... Joku paja varmaan vaihtaa vain puslat... KOLISEE
      -Koiranluita olisi taas vaihdettava. KOLISEE
      -Taas käsijarru laahaa...kuumenee levy....
      -Keskulukko toimii miten sattuu. Esim. pistän käyntiin ja raapaan laseja...napsahtaa ovet lukkoon. Auto käy ja avaimet sisällä ja minä ulkona. Kyllä se välillä naurattaa....Onneksi ensimäinen kerta sattui kotipihassa. Ja poika oli kotona..Olihan ne kotiavaimet samassa nipussa. Ei enään mitään hätäää kun vara-avain taskussa. Et silleen...
      - Automaattinen ilmastointi/lämmitys toimii miten sattuu säädetty 17 astetta...autossa varmaan 25...Jos Lo asennossa tulee kylmä. Onneksi tämä esiintyy vain joka 5 ajokerta..täytyy vaan olla säätämättä kun toimii jotenkin...
      - Molempien takapyörin laakerit on vaihdetta...huutaa. En tiedä ford hintaa...Mahtaa olla kalliit kun Motonetin hintakin on 154 €:a kpl. Ei uskalla kovin pitkälle kotipihasta...Ennen vaihtoa.
      - Syö renkaita edestä...Eli nelipyörä säätöolis tapeen.... Mutta kun siitä ei ole paljon hyötyä ennen kun vaihtaa kaikki etupään ja takapään tukivarret...Ovat jo niin pehmeitä...
      - Nyt pätkii/ja käy huonosti kylmänä. Tosin nykii myös lämpöisenä ajoittain (tämä esiintyy lähellä nollaa olevilla kelellä). Esim. ajan 100 km/h moottoritietä 5 vahteella..lähden ohitustilantessa nostamaan nopeutta..auto nykäisee muutaman kerran. Mitä pitäis laittaa tankkiin, vai johtuuko jostain muusta.

      En nyt tässä muista muuta....sitä varmaan jää sanomatta.. Mutta autolla on todella ajettu vain 115 tkm, normaalia yli 40 vuotiaiden ajelua. Eli kyllä se kestää kun muistaa vaihtaa alustan osia säännölliseti....Mutta kun minulla ei ole paikkaa missä tekisin vaihtotöitä...ym.
      varsinkin näin talvella...eli joku korjaamo...Eli Ford tulee maksamaan yleensä 1,5xhankintahinta. Vaikka ei nomaali huoltoja oteta huomioon.

      Muuten auto on pelannut ihan hyvin, kiitos kysymästä!!

      Ps. Olisko jollain vinkkejä pätkimisen, keskuslukon toiminnan ja lämmityslaitteen toiminnan korjaamiseksi...Eivät suostuneet edellissä huollossa niitä tsekkaamaan. Olis pitänyt varata erikseen valohoitoaika....

      Minulla ollut 4 fordia. 69 cortina, 86 escort, 99 mondeo, 2002 mondeo, Aika näyttää tuleeko vielä viides....TUSKIMPA...ON TAIVASPAIKKA VARMAAN TUULLUT LUNATETTUA. Ei sitä koskaan kuitenkaan tiedä...jo vielä sais vähän ajetun vanhan escortin...se pelas joten kuten.

      • mondeonisti

        Mulla ei ole ollut kyllä pahempia ongelmia tuon 2.0i vm,2001- mondeon kanssa.
        Siihen pätkimiseen voisi ehkä auttaa uudet tulpan johdot, ja onko tulpat miten paljon ajetut ja onko alkuperäiset tulpat?


      • K.....nyt
        mondeonisti kirjoitti:

        Mulla ei ole ollut kyllä pahempia ongelmia tuon 2.0i vm,2001- mondeon kanssa.
        Siihen pätkimiseen voisi ehkä auttaa uudet tulpan johdot, ja onko tulpat miten paljon ajetut ja onko alkuperäiset tulpat?

        Jos tulppien vaihto on kuulunut normaaliin huolto-ohjelmaan....sitten on vaihdettu. Muutoin ei ole. Sillä luottamukseni merkkihuoltoon on OK. Vai pitäisikö olla jotain muuta.
        Ja jos johdoissa olisi jotain vikaa, niin vika esiintyis kyllä jatkuvasti....mm luultavasti.

        Onko tosiaan että olet päässyt vikojen suhteen vähällä???? Vai onko minulla yksilö joka vikaantuu?... Ei asian on niin että sinulla on yksilö, jossa ei ole ollut moittimista. Tämä on jo luettavissa katsatushylkäys prosenteissa ym.
        Ehkä vaan olen MOndeo mies joka ei myönnä. Minulla on se verran sisäpiiri tietoa, että mondeot ovat korjaamoisen ONNI.

        Itse pääkaupunkiseudulla asuva olen huomannut, että mondeot ovat katoava luonnonvara liikenteessä. Minne ihmeeseen ne menevät.... Niitä vilisi vielä muutamavuosi sitten liikenteesä...mutta niitä tulee nykyään vähän vastaa. Eikä uusiakaan malleja ole juuri ilmaantunut. Mitähän ne ihmiset ostavat??


      • mondeonisti
        K.....nyt kirjoitti:

        Jos tulppien vaihto on kuulunut normaaliin huolto-ohjelmaan....sitten on vaihdettu. Muutoin ei ole. Sillä luottamukseni merkkihuoltoon on OK. Vai pitäisikö olla jotain muuta.
        Ja jos johdoissa olisi jotain vikaa, niin vika esiintyis kyllä jatkuvasti....mm luultavasti.

        Onko tosiaan että olet päässyt vikojen suhteen vähällä???? Vai onko minulla yksilö joka vikaantuu?... Ei asian on niin että sinulla on yksilö, jossa ei ole ollut moittimista. Tämä on jo luettavissa katsatushylkäys prosenteissa ym.
        Ehkä vaan olen MOndeo mies joka ei myönnä. Minulla on se verran sisäpiiri tietoa, että mondeot ovat korjaamoisen ONNI.

        Itse pääkaupunkiseudulla asuva olen huomannut, että mondeot ovat katoava luonnonvara liikenteessä. Minne ihmeeseen ne menevät.... Niitä vilisi vielä muutamavuosi sitten liikenteesä...mutta niitä tulee nykyään vähän vastaa. Eikä uusiakaan malleja ole juuri ilmaantunut. Mitähän ne ihmiset ostavat??

        Ei ole tarvinnut muuta tehä tälle minun autolle kuin normaalihuollot, ja itse tehtynä. Ja autolla ajettu siis 230tkm.
        Ja täällä pohjoisemmassa suomessa nuita näkyy liikenteessä vaikka kuinka paljon noita mk3 mondeoita.
        Etelässä tiet läpitalven niin suolavellissä, että autot pilalle menee ja niinpä mondeot tajuaa lähteä pohjoisemmas, jossa ei suolaa ole tiellä läheskään niin paljoa.


      • foordeja 25 kappalet

        puhu totta ÄLÄ VALEHTELE. KAIKKI TÄYTTÄ SKEIDAA.


    • nykyautoilla

      Eipä noissa nykyautoissa yleensä ole pahemmin kulumisesta johtuvaa riesaa alle 200 tonnin, kunhan tekee huoltokirjan mukaiset toimet, eikä edes aivan niitä.

      Kahdensadan tonnin jälkeen voi alkaa pikkuhiljaa ilmestyä sähkövikoja ja materiaalien vanhenemisesta aiheutuvia vikoja, kuten kumiputkien murtumista yms.

      Puolimiljoonaa ei liene edes kummoinen saavutus autolle jota on korjailtu asiallisesti.

    • sadftygpio娨poöilu

      Minulla on ollut useampikin mondeo työkäytössä. Kaikkein parhaimpia ja luotettavimpia ovat olleet kaksi viimeisintä uuskoppasta, 2008 ja 2011 vuosimallit.
      2008 mallilla ajoin 350 000km ennen kuin pistin vaihtoon ja se auto tulee edelleen vastaan lähes päivittäin kun uusi omistaja asuu samassa kaupungissa. 2011 mallilla on nyt ajettu lähes 300 000km ja työkäytössä edelleen.
      Molemmat autot on mennyt lähes pelkästään kuluvia osia vaihdellen. Alustat on myös kestänyt hyvin. Ensimmäisiä niveliäkin vaihdettiin vasta 300 tonnin kohdalla ja ekat iskarit 330 tonnin kohdalla. Autot siis dieselkoneella ja automaattilaatikoilla.

      Alustan kestämiseen vaikuttaa tietenkin se onko renkaat tasapainossa ja onko pyöränkulmat kohdallaan. Itse tasapainotan renkaita usein ja pyöränkulmat tarkistetaan ja säädetään vähintään kerran vuodessa.

      Laturien ja starttien kestävyyttä en koskaan edes kokeile kuinka kauan ne kestää vaan vaihdan ne yleensä uusiin noin 230-250 tuhannen kohdalla. Samoin vesipumpun vaihdan aina samalla kun jakohihna vaihdetaan.

      Bensakoneista ei ole kokemusta, mutta uuskoppasta diesel mondeota voin kyllä suositella.

      • Täällä mennään vm-93 2,0 koneella olevalla mondeolla mittarissa 359tkm ja matka jatkuu kone toimii ku unelma


      • mikmat kirjoitti:

        Täällä mennään vm-93 2,0 koneella olevalla mondeolla mittarissa 359tkm ja matka jatkuu kone toimii ku unelma

        -97 2.0 koneella olevalla Mondeolla 465 tkm eikä koneremonttia.


      • ta-tsa
        tersa kirjoitti:

        -97 2.0 koneella olevalla Mondeolla 465 tkm eikä koneremonttia.

        97 1.6 koneella olevalla Mondeolla 90 tkm eikä koneremonttia


    • 1+7

      2001 Mondeo 2.0 Zetec RHD, 98 000 mailia mittarissa ja no problem.

      Mitä nyt etuiskarit ja imusarjan vaihtanut, samaten jarrupalat.

      Öljyt vaihdettu 8000 välein ja joka toisellaa suodatin, lootaöljyt 60 000 kilsan välein.

      Huollot olen tehnyt itse ja varmasti tiheämminkin mitä huolto-ohjelma suosittelee.

      Tyytyväinen olen ollut, hyvä auto ilman tojo- tai volvolisiä.

    • ripatti

      Mulla kesti 450000 sitten tuli turhan paljon vikoja.
      Kone käy ja kukkuu ja vaihteet pelaa.
      muuten alkoi jo olla turhan kulunut kampe
      02 sedan diesel.
      taksina ollut
      tilalle ostin 07 mondeon
      tyytyväinen olen ollut

      eukolla oli vw hajosi 150000 jälkeen
      nyt sille ostettiin fiesta

    • vm. 2001 1,8 bensa

      Mondeo bensa 1,8 l. vm. 2001, ajettu 270.350 km. Hyvin toimii ja vielä pari vuotta tarkoitus pitää, tosin näin sanoin myös muutama vuosi sitten- mutta kun hyvin on toiminut niin miksi vaihtaa...

      • 7+10

        Tuon ikäistä hyvin toimivaa Voorttia ei paljoa kannata vaihtaa, vaihtoarvo olematon mutta käyttöarvo suuri.

        Paras kun vain ajelee ja katsoo kestääkö maailman tappiin saakka.


    • Tavastila

      Mondeo -99 bensa,ajettu 350 tkm,öljyt vaihdettu 15 tkm välein ja matka jatkuu,koiranluita ja ja puslia pitää uusia katsastukseen.

    • Zätäkki

      Aika tyhmä kysymys sillä oma monsku täyttää vuoden vaihteen jälkeen 20v.
      Hienosti on pelannut ei ole tarttenut tehdä mitään isompaa ainoastaan vaihtaa kuluvia osia esim. pakoputkea ja jarrulevyjä. Moottori ei vieläkään osaa kuluttaa öljyä vaihdon välillä. Karkea ääni tässä on ollut aina laitettaessa kylmiltään tulille, mutta muutaman kilometrin jälkeen aivan hiljainen. Viittasin tässä hesarin vikalistaan jossa kerrottiin, että kone laukeaa alta aika yksikön kolinoihin :D :D

      Vetäköön hesarin spedet kyrvät keskenään pyllyihinsä kun tollaista paskaa aikoinaan laskivat ilmoille. Todellisuudessahan MK1 monsku on aivan oiva työjuhta josta 20v. kokemuksella 100 pojoa luotettavuudesta.

      Ei edes ruoste ole saanut yliotetta peräpäässä vaikka kaikki aviisit tätä aikoinaan toitotti. Hyvä kampe on ollut näiden vuosien aikana ja ei edes taivaspaikka ole avautunut....

      • Joo1

        Mondeo 1,8 vm-98 ,mittarissa308000, ihan kunnossa ,minkä muoviset puskurit rispaantuu.


    • 522000km

      Mondeo 1.8 bensa vm-01 ajettu 522000. Konehuoneeseen vaihdettu laturi vesipumppu ja jakajapuola. Imusarjan läpät pakotettu aukiasentoon.

    • 3xFord putkeen

      Minulla oli 2 Mondeota putkeen. Ensimmäinen oli -02, 1.8l koneella, alle satatonnia ajettu ja ns. Karvalakkimallinen. Auto ei ikinä jättänyt tielle, mutta keskuslukitus sekoili talvella ja kerran jouduin tekemään siihen kalliin jarruremontin (ei mennyt katsastuksesta läpi). Siihen vaihdettiin takalevyt, palat ja toinen satula, tämä maksoi minulle 700€.

      Toinen oli -04, 2.5l V6, ajettu 140 000km. Tämä oli kyllä todella hyvä auto. Bensaa se kyllä söi talvella todella paljon, kaupungissa meni sellaiset 18l/100km ja keskuslukitus myös sekoili talvella. Menivät joskus itsekseen kiinni ja aukesivat taas ja välillä muut ovet aukesivat paitsi kuskin ovi, tämän sai kuiteskin auki manuaalisesti. Ainoat miinukset olivat talvikulutus ja keskuslukitus.

      Molemmilla autoilla ajelin n. 4v ja kilometrejä tulee vuodessa n. 10 000km.

    • Nykyajan Lada

      Aika monilla on ollut se ensimmäinen ja viimeinen Fortti.

      • 10+10

        Älä sekoita Opelia Fordiin!


    • galaksi1

      Kylläpä on hyva auto kehutaan urakalla ei muka ruostu ja paskat.

      • Kestää isältä pojal

        Kyllä ne Mondeot näyttää kestävän!
        yli 500000km ajettujakin on 6kpl myynnissä ja useita lisää on vielä kovassa ajossa!!
        yli 350tkm ajettuja löytyy 74kpl, joka ikäisiä!
        http://www.nettiauto.com/ford/mondeo?show_search=1&mileageFrom=350000

        -08 1.8TDCi 399tkm ajetussa on vielä hintanakin 9700€, siitä hyvä mondeo vielä moniksii vuosiksi!!

        Itellä on 2002 2.0i ajettuna vasta 274tkm, ja hyvin pelaa! Ruostettakaan ei ole, kun on takuuseen vaihdettu -03etuovet! Laakerit taakse ja etu iskarit on isoimmat remontit.
        Saas nähdä miten pitkään matka jatkuu kun poika saa kortin 2vkon päästä ja saa Mondeon....


    • Henry Savosta

      Oma on 2,0 TDCI man sedan vm. -09. Nyt ajettu 161tkm. Ostaessa oli mittarissa 70 tkm. Tähän mennessä korjattu seuraavaa (hinnat noin hintoja, kun en laskuja säilyttele):
      Vakionopeussäädin 280 €
      Konepellin vaijeri 110€
      Korjausta odottaa ohjaustehostin, joka huollon mukaan tihkuu öljyä, itse en ole huomannut. Kunnostettu vaihto-osa n.400 €
      Seuraavassa huollossa pitää huollon mukaan vaihtaa etu- ja takajarrupalat ja -levyt yhteensä 850 €. Jarrut on tietysti kulutustavaraa, eikä kysymys ole rikkoutumisesta.
      Olen autoon tyytyväinen vaikka minulla oli epäilykseni kestävyydestä Avensiksen jälkeen. Siihenkin olin tyytyväinen, mutta kun vetopainot ei siinä riittänyt. Montukka on kyllä parempi ajaakin, mutta laskee arvonsa nopeammin. Seuraavakin auto on tod.näk. vähän ajettu Mondeo.

    • teeeeitseman

      "Seuraavassa huollossa pitää huollon mukaan vaihtaa etu- ja takajarrupalat ja -levyt yhteensä 850 €. "


      Huh..huh..mitä hintoja. Taitaa merkkihuolto vedättää nyt oikein olan takaa.
      Älä nyt vain usko merkkihuollon määräyksiin ja vie auto jollekin nyrkkipajalle, missä jarrupalat ja levyt vaihdetaan. Sääästät satasia monia.
      Itse aina vaihdan palat levyt itse. Ei ole vaikea homma, jos vähän osasee korjata.

      • Henry Savosta

        Samaa ajattelin itsekin. Että kuulostaa suolaiselta. Biltemasta tai motonetistä osat ja tarjoukset asennustyöstä parista monimerkkikorjaamosta. Mietin vaan noita levyjä kun vaimon autoon vaihdettiin, niin olivat tosi kulahtaneen näköiset. Montukassa kiiltelevät ja mitään ruostetta tai uria ei näy.


      • älämenekusetukseen
        Henry Savosta kirjoitti:

        Samaa ajattelin itsekin. Että kuulostaa suolaiselta. Biltemasta tai motonetistä osat ja tarjoukset asennustyöstä parista monimerkkikorjaamosta. Mietin vaan noita levyjä kun vaimon autoon vaihdettiin, niin olivat tosi kulahtaneen näköiset. Montukassa kiiltelevät ja mitään ruostetta tai uria ei näy.

        Jos levyn ulkoreunaan ei ole kulunut useamman millin pykälää, niin ei kannata vaihtaa. Katsastuksessa mittaavat siitä kuluneesta kohtaa ja jos on liian kuluneet niin merkintä tulee. Tästä mainitsemastani pykälästä voi itsekkin vähän seurata sitä levyjen kuluneisuutta.


    • Muuta oo ku vikaa

      Entisellä appiukolla oli sellanen Mondeo, että esimerkki opetti pysymään kaukana niistä.

    • Vatto vak?!

      "Älä sekoita Opelia Fordiin."
      No kuka täällä on mistään Opeleista puhunut? On luetun ymmärtämisessä näköjään pikkasen opettelun varaa. Huh huh ja voi pyhä yksinkertaisuus.

      • 10+10

        Luetun ymmärtämistä nimenomaan... Lue uudestaan ajatuksella, kerro jos ymmärsit.


      • Vatto vak?!
        10+10 kirjoitti:

        Luetun ymmärtämistä nimenomaan... Lue uudestaan ajatuksella, kerro jos ymmärsit.

        emmää mittään ymmärräkkä...ajan ******** ja provoilen vaan!


    • Just joo

      HAH HAH HAH!

    • Olipa hauska juttu

      No kukahan se täällä provoilee. Hitto käyttää vielä toisten nimimerkkejäkin, että on jo ihan v...n lapsellista ja tyhmää touhua.
      Joo-o. Huh huh teitä jauhopäitä.

    • 850 volvo myyntiin..

      Tiedossa 2005(käyt otto 3/05) 1.8 110hp mondeo. ajettu 190tkm. Wagon. Hp 6000e.
      Uskaltaako ostaa?
      Ruostuuko tuon ikäinen hullun lailla?
      Pikkurempat ja huollot ei pelota mutta jos jotain vetoniveliä tai sähköt renaa menee niin sitten menee pajalle.
      Onko lämmitettävä tuulilasi kuinka kallis vaihdattaa?(nyt halki)

      • foordisti

        Eipä ole paha hinta, kyllä nykyautot ovat kestäviä, osta pois.


      • surmajoussa

        Kallis tehoton paska. Lämmitettävä lasi 100e


      • Mondeo 02 tdci
        surmajoussa kirjoitti:

        Kallis tehoton paska. Lämmitettävä lasi 100e

        Lämmitettävän tuulilasin vaihto 350,- 03.2014. pitää vain kuukkeloida... Ostin tämän laitteen vasta 1kk sitten, eli omaa kokemusta ei ole paljon. Tdci 130.
        Ja teho kyllä riittää. Nyt kun laitteella on ajettu vasta 244000, niin en tuunaa sitä. Ehkä sitten kun kytkin ja vauhtipyörä uusittu. Toistaiseksi ei mitään ongelmia sillä puolen. Sähkö ym ongelmat koskevat lähes kaikkia merkkejä. Itsellä ollut 6 kpl relluja. Kannattaa vetää henkeä ennen kommentteja ja mulla edelleen lagu 2 pihalla...
        Näin rellujen jälkeen ja n. 60000 vuodessa ajavana voin sanoa, että mondeo on prkle hyvä tien päällä.
        Tehoista puheen ollen, ajoin pakollista työnantajan autoa, Masta 6 2l 145hp, ripeä ja pieni kulutus, 6,5. 200tkm etupyörän laakerit ja takaluukun mikrokytkin.
        Kevyesti rajoittimelle. Siis sama kone kuin voortissa.


    • henry

      Alusta alkaa ruostumaan, kässäri skeida, öljyvuodot, vetoakselin rasvat pursuaa, mut ajovalo polttimon vaihto on kätevää suorastaan nerokasta!

    • stokman ford

      Kestää kestää niin kuin hiivatin kiihdytys kahteensataan eli kauan!

    • Anonyymi

      Itselläni 1.8 i VM 2006 Farkku mittarissa 380.000 km. Hyvin toimii ei savuta eikä syö nesteitä.

    • Anonyymi

      1.8 bensa moottori todella kestävä. 375 000 km ajettuna (vm 2003) vielä hyvin pelittää.

      • Anonyymi

        Tuon aikakauden moottorit kestää lähes kaikki.

        Vuonna 2008 tulleet pakokaasupäästömääräykset johti pienten turboahdettujen moottoreiden julkistamiseen, joiden kestävyys on vähintäänkin kyseenalainen.


    • Anonyymi

      2.0 Diesel vm 2002 n. 390.000km ja pelaa kuin unelma! On vielä autoa vuosikausiksi!

    • Anonyymi

      Mondeo 2006. 1.8 125hv ja mittarissa on kohta 270 tkm. Ei ruostetta juuri ollenkaan, ei syö öljyä ja bensaa menee satkulle 7.2 litraa, mikä ei ole noin isolle autolle paha. Matka jatkuu!

    • Anonyymi

      2001, 2.0L automaatti 250tkm. Pakoputken pää öljyinen jo tässä kohtaa, starttaa iloisesti, kulkee hyvin, mutta öljyä saa lisäillä.

    • Anonyymi

      2001 2.5 v6 Mondeo 310000km tällä hetkellä eikä tunnu missään, tekniikan puolesta tällä ajaa vielä pitkään mutta kori alkaa varmasti luovuttaa jo aikaisemmin ruosteen muodossa, mutta uutta peltiähän saa kaupasta, ei kiirettä vaihtaa mihinkään, yli kymmenen vuotta yhteistä taivalta takana.

    • Anonyymi

      Hyvä jos duratecillä pääset yli 300000. On ollu noilla mazdan moottoreilla tapana hajota silloin.
      Sylinterit menee soikeaksi ja männän renkaat kuluu olemattomiin.
      Jos olisi vielä mk2 niin sillä ajaa kuuhun ja takaisin 3kertaa eikä tee edes pahaa. (700000km)
      Kokemuksella pystyn sanomaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      342
      8652
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2551
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2328
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1945
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1522
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1371
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1337
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      179
      1307
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1300
    10. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1207
    Aihe