Melkekin joka kerta kun jättää seisontajarrun päälle yöksi. niin aina pakkas yön jälkeen jäässä ja jarru ei palaudu.On yritetty voidella mekaanisia osia mutta ei auta asiaa.. muilla samanlaisia ongelmia.. kyseessä 05 vuoden astra...
Käsijarru pakkasilla jumissa..??
11
8224
Vastaukset
- .....
Tuo on Rumpujarrullisen Opelin käsijarrulle. Siinä vaan jää muodostuu sinne kengän ja rummun väliin, joten ei siihen voitelut auta.Joko ajat auton pitävälle pinnalle, jolloin jumi lähtee tai sitten lekaa takarummulle, jotta jäät särkyvät.
Ikävä ongelma, jonka kanssa moni Opel-kuski on taistellut jo Kadetinkin kanssa 80-luvulla. Mutta Suomi on pieni markkinalaue, ei sen takia kannata systeemiä muuttaa.- Petel.
Tiedoksi, että 2005 Astrassa on takana levyjarrut. Tosin käsijarrua varten on pieni rumpujarru, eli sama systeemi kuin muissakin saksalaisissa.
Kannattaa varmaankin viedä Astra huoltoon ja pyytää purkamaan, putsaamaan ja voitelemaan takajarrujen mekanismit. - 1,6 8V vm2002
Eipä ole tuota "tyypillistä" ongelmaa ollut ennen kuin tänä talvena. Sen syynä vaijerin jäätyminen, eli se kaksihaarainen keskiosa, jonka pyörän puoleisen pään kosteudelta suojaavat kumitutit olivat hapertuneet puhki. Eikä siinä voitelut auta, vaan pitää vaihtaa vaijeri.
Tämä on ikävä ongelma, joka kanssa moni autokuski on taistellut jo 70-luvulta lähtien. Viime talvena vielä käsijarru pelasi OK, mutta nyt kun autolla on ikää 6 vuotta ja 225 tkm takana, niin vaijeri menee jo vaihtoon. Samalla kannattanee vaihtaa (eka kerran) jarrukengät, etenkin kun niitä on hinkattu jonkun verran käsijarrun ollessa jumissa. - Wagon 2005 Cosmo
Petel. kirjoitti:
Tiedoksi, että 2005 Astrassa on takana levyjarrut. Tosin käsijarrua varten on pieni rumpujarru, eli sama systeemi kuin muissakin saksalaisissa.
Kannattaa varmaankin viedä Astra huoltoon ja pyytää purkamaan, putsaamaan ja voitelemaan takajarrujen mekanismit.Tiedoksi nimim: Petelille, että 2005 Astrassa voi olla myös pelkkä levyjarru ilman sitä pientä rumpujarrua. Tarkempaa mallia kun ei tiedetä.
- astraali.
1,6 8V vm2002 kirjoitti:
Eipä ole tuota "tyypillistä" ongelmaa ollut ennen kuin tänä talvena. Sen syynä vaijerin jäätyminen, eli se kaksihaarainen keskiosa, jonka pyörän puoleisen pään kosteudelta suojaavat kumitutit olivat hapertuneet puhki. Eikä siinä voitelut auta, vaan pitää vaihtaa vaijeri.
Tämä on ikävä ongelma, joka kanssa moni autokuski on taistellut jo 70-luvulta lähtien. Viime talvena vielä käsijarru pelasi OK, mutta nyt kun autolla on ikää 6 vuotta ja 225 tkm takana, niin vaijeri menee jo vaihtoon. Samalla kannattanee vaihtaa (eka kerran) jarrukengät, etenkin kun niitä on hinkattu jonkun verran käsijarrun ollessa jumissa.omassa vm. 2000 G-astrassa. Käsijarrua ei voi pakkasella käyttää, kun jumii kiinni. Vaijerien päistä kumisuojukset rikki -> vesi/kosteus pääsee vaijerien sisään. Tänään päätin että leikki loppuu nyt. Motonetistä uusi vaijeri n. 25eur.
- 1,6 8V vm2002
astraali. kirjoitti:
omassa vm. 2000 G-astrassa. Käsijarrua ei voi pakkasella käyttää, kun jumii kiinni. Vaijerien päistä kumisuojukset rikki -> vesi/kosteus pääsee vaijerien sisään. Tänään päätin että leikki loppuu nyt. Motonetistä uusi vaijeri n. 25eur.
Saman ketjun kaupasta hommasin vaijerin, itseasiassa eilen, ja ostin myös Astran korjausoppaan. Tähän saakka tuo emännän auto on ollut vain ns. "ammattilaisten" huollossa, ensin merkkiliikkeessä ja nyt pari viimeistä huoltoa AD-huoltamolla.
Luin vaihto-ohjeet, ja ihmetytti se että pakoputki pitää irroittaa vaijerin vaihtoa varten. Eikös sinne mahdu käpälät ynnä työkalut etuvaijerin irroittamiseksi vai? Onnistuukos tuo ensinkään autotallin lattialla peräpää pukeilla, vai pitäisikö hommata nosturipaikka jostain, vai suosiolla antaa homma tutulle AD-huollolle?
Jäi vaivaamaan tuo yksi asiantuntijan mielipide, jossa kerrottiin kuinka Opelin jarrukengät jäätyvät kiinni jarrurumpuihin. Onhan tuota tapahtunut, ja useammin autoilu-uran alkutaipaleella, kun hölmöyttään meni vetämään kässärin päälle auton jäädessä nollakelillä seisomaan seuraavan pakkasyön yli. Kerran tuli uitettua jarrut merivedessä pikkupakkasessa (itsenäisyyspäivänä 1987 tai -88 huippukorkea merenpinta), ja silloin ne vasta olivatkin tiukassa vaikkei käsijarru ollut päällä (takapyörät lukossa, vaikka kolmen kilsan siirrossa lämpimään talliin oli muutama sata metriä sulaa asfalttiakin). Mikä tekee Opelin rumpujarrut herkemmiksi jäätymiselle kuin muut? - astraali.
1,6 8V vm2002 kirjoitti:
Saman ketjun kaupasta hommasin vaijerin, itseasiassa eilen, ja ostin myös Astran korjausoppaan. Tähän saakka tuo emännän auto on ollut vain ns. "ammattilaisten" huollossa, ensin merkkiliikkeessä ja nyt pari viimeistä huoltoa AD-huoltamolla.
Luin vaihto-ohjeet, ja ihmetytti se että pakoputki pitää irroittaa vaijerin vaihtoa varten. Eikös sinne mahdu käpälät ynnä työkalut etuvaijerin irroittamiseksi vai? Onnistuukos tuo ensinkään autotallin lattialla peräpää pukeilla, vai pitäisikö hommata nosturipaikka jostain, vai suosiolla antaa homma tutulle AD-huollolle?
Jäi vaivaamaan tuo yksi asiantuntijan mielipide, jossa kerrottiin kuinka Opelin jarrukengät jäätyvät kiinni jarrurumpuihin. Onhan tuota tapahtunut, ja useammin autoilu-uran alkutaipaleella, kun hölmöyttään meni vetämään kässärin päälle auton jäädessä nollakelillä seisomaan seuraavan pakkasyön yli. Kerran tuli uitettua jarrut merivedessä pikkupakkasessa (itsenäisyyspäivänä 1987 tai -88 huippukorkea merenpinta), ja silloin ne vasta olivatkin tiukassa vaikkei käsijarru ollut päällä (takapyörät lukossa, vaikka kolmen kilsan siirrossa lämpimään talliin oli muutama sata metriä sulaa asfalttiakin). Mikä tekee Opelin rumpujarrut herkemmiksi jäätymiselle kuin muut?piilossa pakoputken lämpösuojan takana ( peltilevy, joka pulteilla kiinni auotn alustassa). levy pitää irroittaa, muuten ei pääse vaijeria vaihtamaan.
Samalla meinaan vaihtaa koko pakoputkiston. Sitten näkee, olisko vaijerin voinut vaihtaa, pakoputkistoa irroittamatta. Ahtaa paikat pakoputken ja vaijerin välissä. - 1,6 8V vm2002
astraali. kirjoitti:
piilossa pakoputken lämpösuojan takana ( peltilevy, joka pulteilla kiinni auotn alustassa). levy pitää irroittaa, muuten ei pääse vaijeria vaihtamaan.
Samalla meinaan vaihtaa koko pakoputkiston. Sitten näkee, olisko vaijerin voinut vaihtaa, pakoputkistoa irroittamatta. Ahtaa paikat pakoputken ja vaijerin välissä.Tänä iltana yritän vaijerin vaihtoa. Huomenna olen asiassa viisaampi.
Koputellaan puuta kun kehaisen että -02 vuosimallin Astra jolla ajetty yli 220tkm, ei yhtä ainutta pätkää pakoputkistosta ole vielä tarvinnut uusia. Takimmaisesta äänenvaimentajasta tosin lähti äskettäin "ulommainen kerros" eli liekö ollut joku lämpösuoja tuokin vai miksi kaksinkertainen kuori pöntössä, mutta eipä tunnu menoa haittaavan kun alla oli ihan terve pelti. - 1,6 8V vm2002
1,6 8V vm2002 kirjoitti:
Tänä iltana yritän vaijerin vaihtoa. Huomenna olen asiassa viisaampi.
Koputellaan puuta kun kehaisen että -02 vuosimallin Astra jolla ajetty yli 220tkm, ei yhtä ainutta pätkää pakoputkistosta ole vielä tarvinnut uusia. Takimmaisesta äänenvaimentajasta tosin lähti äskettäin "ulommainen kerros" eli liekö ollut joku lämpösuoja tuokin vai miksi kaksinkertainen kuori pöntössä, mutta eipä tunnu menoa haittaavan kun alla oli ihan terve pelti.Nyt on uusi vaijeri paikallaan, olihan se aika savotta, kolmisen tuntia kaverin kanssa ähräten. Tässä huomioita eli vinkkejä:
- pakoputki ja lämpösuoja pitää irrottaa. Katkaistiin putki etupöntön, sen pitkän, etupuolelta olevasta liitoksesta. Etuosa tuettiin tunkilla, jottei se pääsisi retkahtamaan ja repimään lambda-anturin johtoja ym... Lämpösuojasta riitti kun otti kaksi takimmaista paria kiinnityspultteja auki, sen jälkeen taipui mukavasti alaspäin.
- jarrujen päässä vaijeri oli tosi tiukasti kiinni holkeissa, jotka ovat puolestaan kiinni taka-akselin päissä. Nämä kannattaa irroittaa jotta saa holkit ruuvipenkkiin - huom. torx kannat pulteissa.
Jarrukengät olivat yllättäen ihan kohtalaisessa kunnossa, joten niitä ei vaihdettu, putsailtiin vaan.
Joten, onnistuu autotallin lattiallakin kun nostaa peräpään pukeille, mutta nosturilla homma olisi aika paljon helpompi sekä miellyttävämpi. Mitä lie korjaamon veloitus tuosta työstä, luulisi että ammattilaisellakin menee siihen tunti-pari? - opc1
Wagon 2005 Cosmo kirjoitti:
Tiedoksi nimim: Petelille, että 2005 Astrassa voi olla myös pelkkä levyjarru ilman sitä pientä rumpujarrua. Tarkempaa mallia kun ei tiedetä.
OPC
- ||||
On ylellisyyttä, kun b Vectrassa ei jäädy. A-malli oli edellinen ja kannatti varata leka matkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397810Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412009Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251940- 911653
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5979- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822