Käsijarru pakkasilla jumissa..??

onkona.....

Melkekin joka kerta kun jättää seisontajarrun päälle yöksi. niin aina pakkas yön jälkeen jäässä ja jarru ei palaudu.On yritetty voidella mekaanisia osia mutta ei auta asiaa.. muilla samanlaisia ongelmia.. kyseessä 05 vuoden astra...

11

8355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Tuo on Rumpujarrullisen Opelin käsijarrulle. Siinä vaan jää muodostuu sinne kengän ja rummun väliin, joten ei siihen voitelut auta.Joko ajat auton pitävälle pinnalle, jolloin jumi lähtee tai sitten lekaa takarummulle, jotta jäät särkyvät.
      Ikävä ongelma, jonka kanssa moni Opel-kuski on taistellut jo Kadetinkin kanssa 80-luvulla. Mutta Suomi on pieni markkinalaue, ei sen takia kannata systeemiä muuttaa.

      • Petel.

        Tiedoksi, että 2005 Astrassa on takana levyjarrut. Tosin käsijarrua varten on pieni rumpujarru, eli sama systeemi kuin muissakin saksalaisissa.

        Kannattaa varmaankin viedä Astra huoltoon ja pyytää purkamaan, putsaamaan ja voitelemaan takajarrujen mekanismit.


      • 1,6 8V vm2002

        Eipä ole tuota "tyypillistä" ongelmaa ollut ennen kuin tänä talvena. Sen syynä vaijerin jäätyminen, eli se kaksihaarainen keskiosa, jonka pyörän puoleisen pään kosteudelta suojaavat kumitutit olivat hapertuneet puhki. Eikä siinä voitelut auta, vaan pitää vaihtaa vaijeri.

        Tämä on ikävä ongelma, joka kanssa moni autokuski on taistellut jo 70-luvulta lähtien. Viime talvena vielä käsijarru pelasi OK, mutta nyt kun autolla on ikää 6 vuotta ja 225 tkm takana, niin vaijeri menee jo vaihtoon. Samalla kannattanee vaihtaa (eka kerran) jarrukengät, etenkin kun niitä on hinkattu jonkun verran käsijarrun ollessa jumissa.


      • Wagon 2005 Cosmo
        Petel. kirjoitti:

        Tiedoksi, että 2005 Astrassa on takana levyjarrut. Tosin käsijarrua varten on pieni rumpujarru, eli sama systeemi kuin muissakin saksalaisissa.

        Kannattaa varmaankin viedä Astra huoltoon ja pyytää purkamaan, putsaamaan ja voitelemaan takajarrujen mekanismit.

        Tiedoksi nimim: Petelille, että 2005 Astrassa voi olla myös pelkkä levyjarru ilman sitä pientä rumpujarrua. Tarkempaa mallia kun ei tiedetä.


      • astraali.
        1,6 8V vm2002 kirjoitti:

        Eipä ole tuota "tyypillistä" ongelmaa ollut ennen kuin tänä talvena. Sen syynä vaijerin jäätyminen, eli se kaksihaarainen keskiosa, jonka pyörän puoleisen pään kosteudelta suojaavat kumitutit olivat hapertuneet puhki. Eikä siinä voitelut auta, vaan pitää vaihtaa vaijeri.

        Tämä on ikävä ongelma, joka kanssa moni autokuski on taistellut jo 70-luvulta lähtien. Viime talvena vielä käsijarru pelasi OK, mutta nyt kun autolla on ikää 6 vuotta ja 225 tkm takana, niin vaijeri menee jo vaihtoon. Samalla kannattanee vaihtaa (eka kerran) jarrukengät, etenkin kun niitä on hinkattu jonkun verran käsijarrun ollessa jumissa.

        omassa vm. 2000 G-astrassa. Käsijarrua ei voi pakkasella käyttää, kun jumii kiinni. Vaijerien päistä kumisuojukset rikki -> vesi/kosteus pääsee vaijerien sisään. Tänään päätin että leikki loppuu nyt. Motonetistä uusi vaijeri n. 25eur.


      • 1,6 8V vm2002
        astraali. kirjoitti:

        omassa vm. 2000 G-astrassa. Käsijarrua ei voi pakkasella käyttää, kun jumii kiinni. Vaijerien päistä kumisuojukset rikki -> vesi/kosteus pääsee vaijerien sisään. Tänään päätin että leikki loppuu nyt. Motonetistä uusi vaijeri n. 25eur.

        Saman ketjun kaupasta hommasin vaijerin, itseasiassa eilen, ja ostin myös Astran korjausoppaan. Tähän saakka tuo emännän auto on ollut vain ns. "ammattilaisten" huollossa, ensin merkkiliikkeessä ja nyt pari viimeistä huoltoa AD-huoltamolla.

        Luin vaihto-ohjeet, ja ihmetytti se että pakoputki pitää irroittaa vaijerin vaihtoa varten. Eikös sinne mahdu käpälät ynnä työkalut etuvaijerin irroittamiseksi vai? Onnistuukos tuo ensinkään autotallin lattialla peräpää pukeilla, vai pitäisikö hommata nosturipaikka jostain, vai suosiolla antaa homma tutulle AD-huollolle?

        Jäi vaivaamaan tuo yksi asiantuntijan mielipide, jossa kerrottiin kuinka Opelin jarrukengät jäätyvät kiinni jarrurumpuihin. Onhan tuota tapahtunut, ja useammin autoilu-uran alkutaipaleella, kun hölmöyttään meni vetämään kässärin päälle auton jäädessä nollakelillä seisomaan seuraavan pakkasyön yli. Kerran tuli uitettua jarrut merivedessä pikkupakkasessa (itsenäisyyspäivänä 1987 tai -88 huippukorkea merenpinta), ja silloin ne vasta olivatkin tiukassa vaikkei käsijarru ollut päällä (takapyörät lukossa, vaikka kolmen kilsan siirrossa lämpimään talliin oli muutama sata metriä sulaa asfalttiakin). Mikä tekee Opelin rumpujarrut herkemmiksi jäätymiselle kuin muut?


      • astraali.
        1,6 8V vm2002 kirjoitti:

        Saman ketjun kaupasta hommasin vaijerin, itseasiassa eilen, ja ostin myös Astran korjausoppaan. Tähän saakka tuo emännän auto on ollut vain ns. "ammattilaisten" huollossa, ensin merkkiliikkeessä ja nyt pari viimeistä huoltoa AD-huoltamolla.

        Luin vaihto-ohjeet, ja ihmetytti se että pakoputki pitää irroittaa vaijerin vaihtoa varten. Eikös sinne mahdu käpälät ynnä työkalut etuvaijerin irroittamiseksi vai? Onnistuukos tuo ensinkään autotallin lattialla peräpää pukeilla, vai pitäisikö hommata nosturipaikka jostain, vai suosiolla antaa homma tutulle AD-huollolle?

        Jäi vaivaamaan tuo yksi asiantuntijan mielipide, jossa kerrottiin kuinka Opelin jarrukengät jäätyvät kiinni jarrurumpuihin. Onhan tuota tapahtunut, ja useammin autoilu-uran alkutaipaleella, kun hölmöyttään meni vetämään kässärin päälle auton jäädessä nollakelillä seisomaan seuraavan pakkasyön yli. Kerran tuli uitettua jarrut merivedessä pikkupakkasessa (itsenäisyyspäivänä 1987 tai -88 huippukorkea merenpinta), ja silloin ne vasta olivatkin tiukassa vaikkei käsijarru ollut päällä (takapyörät lukossa, vaikka kolmen kilsan siirrossa lämpimään talliin oli muutama sata metriä sulaa asfalttiakin). Mikä tekee Opelin rumpujarrut herkemmiksi jäätymiselle kuin muut?

        piilossa pakoputken lämpösuojan takana ( peltilevy, joka pulteilla kiinni auotn alustassa). levy pitää irroittaa, muuten ei pääse vaijeria vaihtamaan.
        Samalla meinaan vaihtaa koko pakoputkiston. Sitten näkee, olisko vaijerin voinut vaihtaa, pakoputkistoa irroittamatta. Ahtaa paikat pakoputken ja vaijerin välissä.


      • 1,6 8V vm2002
        astraali. kirjoitti:

        piilossa pakoputken lämpösuojan takana ( peltilevy, joka pulteilla kiinni auotn alustassa). levy pitää irroittaa, muuten ei pääse vaijeria vaihtamaan.
        Samalla meinaan vaihtaa koko pakoputkiston. Sitten näkee, olisko vaijerin voinut vaihtaa, pakoputkistoa irroittamatta. Ahtaa paikat pakoputken ja vaijerin välissä.

        Tänä iltana yritän vaijerin vaihtoa. Huomenna olen asiassa viisaampi.

        Koputellaan puuta kun kehaisen että -02 vuosimallin Astra jolla ajetty yli 220tkm, ei yhtä ainutta pätkää pakoputkistosta ole vielä tarvinnut uusia. Takimmaisesta äänenvaimentajasta tosin lähti äskettäin "ulommainen kerros" eli liekö ollut joku lämpösuoja tuokin vai miksi kaksinkertainen kuori pöntössä, mutta eipä tunnu menoa haittaavan kun alla oli ihan terve pelti.


      • 1,6 8V vm2002
        1,6 8V vm2002 kirjoitti:

        Tänä iltana yritän vaijerin vaihtoa. Huomenna olen asiassa viisaampi.

        Koputellaan puuta kun kehaisen että -02 vuosimallin Astra jolla ajetty yli 220tkm, ei yhtä ainutta pätkää pakoputkistosta ole vielä tarvinnut uusia. Takimmaisesta äänenvaimentajasta tosin lähti äskettäin "ulommainen kerros" eli liekö ollut joku lämpösuoja tuokin vai miksi kaksinkertainen kuori pöntössä, mutta eipä tunnu menoa haittaavan kun alla oli ihan terve pelti.

        Nyt on uusi vaijeri paikallaan, olihan se aika savotta, kolmisen tuntia kaverin kanssa ähräten. Tässä huomioita eli vinkkejä:
        - pakoputki ja lämpösuoja pitää irrottaa. Katkaistiin putki etupöntön, sen pitkän, etupuolelta olevasta liitoksesta. Etuosa tuettiin tunkilla, jottei se pääsisi retkahtamaan ja repimään lambda-anturin johtoja ym... Lämpösuojasta riitti kun otti kaksi takimmaista paria kiinnityspultteja auki, sen jälkeen taipui mukavasti alaspäin.
        - jarrujen päässä vaijeri oli tosi tiukasti kiinni holkeissa, jotka ovat puolestaan kiinni taka-akselin päissä. Nämä kannattaa irroittaa jotta saa holkit ruuvipenkkiin - huom. torx kannat pulteissa.

        Jarrukengät olivat yllättäen ihan kohtalaisessa kunnossa, joten niitä ei vaihdettu, putsailtiin vaan.

        Joten, onnistuu autotallin lattiallakin kun nostaa peräpään pukeille, mutta nosturilla homma olisi aika paljon helpompi sekä miellyttävämpi. Mitä lie korjaamon veloitus tuosta työstä, luulisi että ammattilaisellakin menee siihen tunti-pari?


      • opc1
        Wagon 2005 Cosmo kirjoitti:

        Tiedoksi nimim: Petelille, että 2005 Astrassa voi olla myös pelkkä levyjarru ilman sitä pientä rumpujarrua. Tarkempaa mallia kun ei tiedetä.

        OPC


    • ||||

      On ylellisyyttä, kun b Vectrassa ei jäädy. A-malli oli edellinen ja kannatti varata leka matkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      74
      4016
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3545
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      82
      3368
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      38
      2769
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      125
      1673
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1536
    7. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1154
    8. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1134
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1120
    10. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      14
      1061
    Aihe