Laitos- vai toimitilahuoltaja?

Siivoojaksi-haluava

Kannattaisiko opiskella laitoshuoltajaksi vai toimitilahuoltajaksi?

Minulla on takana jo ylioppilastutkinto ja keväällä valmistun suurtalouskokiksi. Haluaisin vielä opiskella siivoojaksi, koska kaikista tekemistäni töistä olen juuri siitä tykännyt eniten. En vain jaksaisi taas kaiken maailman opinnäytetöitä yms.

Olen etsinyt kummastakin tietoa. Laitoshuoltaja on lyhyempi väylä siivoojaksi ja toimitilahuoltaja perustutkinto siinä missä esim. kokkikin eli siihen kuuluu sitten varmasti myös opinnäytetyö ja kolme (kaksi) vuotta opiskelua.

Onko työllistymisen kannalta jotain eroa näissä koulutuksissa?

55

13194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaffat

      Laitoshuoltaja on ammattitutkinto ja toimitilahuoltaja perustutkinto. Laitoshuoltajan koulutus pitäisi olla laajempi. Jos nyt oikein olen käsittänyt, niin laitoshuoltajan palkka pitäisi olla parempi kuin toimitilahuoltajan. Ihan varma en ole asiasta. Saa korjata, jos olen väärässä.

      Olen sitä mieltä, että laitoshuoltajaksi parempi opiskella. Näin saat laajempaa tietoa asioista ja osaat pitää puolesi, jos tulevat työnantajat yrittävät kusettaa. Muistu mieleen 1. siivoustyöpaikkani, jossa työnantaja yritti kusettaa meitä siivoojia. Toinen siivooja on laitoshuoltajan koulutuksen käynyt ja tiesi mitoutus-asiasta minua enemmän.

      • 8kk opiskella

        laikkariksi. Tutkinto suoritetaan näyttöinä. Kaveri oli toimitilahuoltajaksi opiskellut ennen kurssille tuloa ja ei se tiennyt oikein sen enempää kuin me pystymetsäläisetkään. Ajallisesti toimitilahuoltajan kurssi olisi ollut 2vk lyhyempi :)


      • niin,,
        8kk opiskella kirjoitti:

        laikkariksi. Tutkinto suoritetaan näyttöinä. Kaveri oli toimitilahuoltajaksi opiskellut ennen kurssille tuloa ja ei se tiennyt oikein sen enempää kuin me pystymetsäläisetkään. Ajallisesti toimitilahuoltajan kurssi olisi ollut 2vk lyhyempi :)

        sanoa noin ,,ihan puppuu


    • laik

      Itse olen käynyt latoshuoltajan ammattitutkinnon ja suosittelen sitä myös sinulle, jos alalle haluat.
      Koulutus antaa sinulle laajemmat mahdollisuudet toimia ammatissa, joten töitäkin saat takuuvarmasti paremmin. Voit tyskennellä myös vaativissa sairaalakohteissa, kuten esim. leikkaus-salit.
      Toimitilahuoltajan koulutus on lähinnä perustutkinto ei ammattitutkinto. Ainakin sairaaloihin vaaditaan juuri tuo laitoshuoltajan pätevyys.

      Jos joskus haluat jatkaa opiskelua, vaaditaan siinäkin yleensä ammattitutkintoa pohjalle.

      Nyt en osaa sanoa, onko toimitilahuoltajan koulutuksessa miten näyttöjä, mutta laitoshuoltajan koulutuksessa näyttöjä oli itselläni viisi. Perussiivous-, ylläpitosiivous- ja valinnaiset. Itselläni oli ateriapalvelut ( vuodeosasto), välinhuolto- ja leikkaus-salinäyttö. En enää muista, oliko pakollista tehdä noin monta näyttöä.
      Varsinaista kirjaista opinnäytetyötä ei ollut. Muutamia kokeita vain.

      Jos sinulla on mahdollista, käy koulutus työkkärin kautta. Pääset lyhyemmällä koulutuksella ja harjoittelua on enemmän ja turhat teoria-aineet on karsittu pois.

      • Toimitilahuoltaja

        Anteeksi vaan! Kyllä Toimitilahuoltaja voi siivota Sairaalassa ja kaikki samat näytöt on tehtävä Toimitilahuoltajakurssi tai koulutus on laajempi ja parempi minä ainakin olen Sairaalassa töissä ja tiedän toimitilahuoltajia jotka ovat vaki työssä Sairaalassa että se siitä pidin itsekkin Toimitilahuoltajan koulutusta parempana,voit nimit,Päästä1vuoden lyhyem.opiskelulla jos haet esim.lähih.koulutukseen,kun olet käynyt toimitilah.Koulutukse. T:Toimitilahuoltaja


    • toimitilahuoltajaksi

      suosittelen

    • Siivoojaksi-haluava

      Minun täytyy itsekin vähän lukea lisää näistä vaihtoehdoista. Onneksi on vielä kuitenkin aikaa miettiä. Ja valinnanvaraakin on paljon, koska täällä on koulutusmahdollisuus sekä ammattikoululla että aikuisopistolla, ja työkkärikin järjestää koulutuksia. Oppisopimuskin olisi yksi vaihtoehto.

      • vkosiivous

        oppisopimusta.


    • nämä koulutukset

      mene suoraan töihin.

    • kohta toimitilah

      Minä opiskelen oppisopimuksella toimitilahuoltajaksi ja valmistun keväällä, jolloin tulee 3v täyteen. Työkaverini opiskeli laitoshuoltajaksi, palkallisesti meillä ei ole eroa. Jotenkin täällä huokuu sellainen, laitoshuoltaja on parempi henki. Valitset kumman tahansa niin samat valmiudet sinulla on työtäsi hoitaa.
      Minulla oli loistava tilaisuus opiskeluun kun voin palkallisena sen tehdä ja työssäoppimisen teen omaa työtäni.
      Viimeinen näyttö on kuukauden päästä, näyttöjä on kaikkiaan 5. Kolme pakollista ja kaksi valinnaista.
      Työnantajani ei ota enään palvelukseensa kouluttamatonta henkilökuntaa, vaatimuksena on laitoshuoltaja tai toimitilahuoltaja. Tämäkin jo osoittaa että samalla viivalla ollaan.

      • ei oletuksia

        Joku tuolla väitti että toimitilahuoltaja saa lähihoitajan pätevyyden vuotta lyhyemmällä koulutuksella.... EI PIDÄ PAIKKAANSA! Sitten että on sama, onko toimitilahuoltaja vai laitoshuoltaja... EI PIDÄ PAIKKAANSA! Laitoshuoltaja on korkeampi tutkinto..... Ja ei eroa palkassa, EI PIDÄ PAIKKAANSA! Jos joku viittii lukee PAM:in tessiä niin siellä on selvästi mainittu että perustutkinnosta palkkaan 2% lisää, ammattitutkinnosta 3% lisää ja erikoisammattitutkinnosta 5%....jos näitä ei tule niin työnantaja kusettaa.Tämä siis nimenomaan niissä esim. sairaaloissa joissa noudatetaan kiinteistöpalvelualan tessiä. Tiedän asiasta jotain ihan käytännössä!
        Olin ennen laitoshuoltaja ja nyt opiskelen lähihoitajaksi.


      • "siistija"

        Sama kumman tutkinnon on suorittanut, kumpikin yhtä arvokkaita. No sulla on sitten hyvin pullat uunissa, vai? jatkuuko työ kun paperit on kädessä? Jos jatkuu niin hyvä.

        Itse olen ollut kunnallisella sektorilla yli kaksikymmentä vuotta. Nyt täällä ollaan vähän hukassa kun ei tiedetä mitä tuleman pitää. Kun on näitä kuntaliitoksia ja pelkona se että koko ruokahuolto/siivous ulkoistetaan. Meitä on monta joilla ei ole koulutusta mutta työkokemusta senkin edestä. Jos joudutaan irtisanomaan niin kummat lähtee ja kummat jää? Tietenkin he joilla on koulutus saavat paikan ja kouluttamaton väki joutuu pois ja näinhän sen pitääkin olla. Ei kai tässä muu auta kuin mennä itsekkin vielä koulun penkille ja hankkia "virallinen paperi". Työvuosia on edessä vielä kymmenen.

        Mutta onnea Sinulle viimeiseen näyttöön! Ole ylpeä itsestäsi ja arvosta omaa ammattiasi ja ammattitaitoasi. Nimittäin jos et arvosta sitä itse, ei kukaan muukaan sitä arvosta!


      • kohta toimitilah
        ei oletuksia kirjoitti:

        Joku tuolla väitti että toimitilahuoltaja saa lähihoitajan pätevyyden vuotta lyhyemmällä koulutuksella.... EI PIDÄ PAIKKAANSA! Sitten että on sama, onko toimitilahuoltaja vai laitoshuoltaja... EI PIDÄ PAIKKAANSA! Laitoshuoltaja on korkeampi tutkinto..... Ja ei eroa palkassa, EI PIDÄ PAIKKAANSA! Jos joku viittii lukee PAM:in tessiä niin siellä on selvästi mainittu että perustutkinnosta palkkaan 2% lisää, ammattitutkinnosta 3% lisää ja erikoisammattitutkinnosta 5%....jos näitä ei tule niin työnantaja kusettaa.Tämä siis nimenomaan niissä esim. sairaaloissa joissa noudatetaan kiinteistöpalvelualan tessiä. Tiedän asiasta jotain ihan käytännössä!
        Olin ennen laitoshuoltaja ja nyt opiskelen lähihoitajaksi.

        palkkaeroa, mutta meidän laitoshuoltajien täytyy varmaan nostaa metakka 1% takia on se sen väärti.


      • kohta toimitilah
        "siistija" kirjoitti:

        Sama kumman tutkinnon on suorittanut, kumpikin yhtä arvokkaita. No sulla on sitten hyvin pullat uunissa, vai? jatkuuko työ kun paperit on kädessä? Jos jatkuu niin hyvä.

        Itse olen ollut kunnallisella sektorilla yli kaksikymmentä vuotta. Nyt täällä ollaan vähän hukassa kun ei tiedetä mitä tuleman pitää. Kun on näitä kuntaliitoksia ja pelkona se että koko ruokahuolto/siivous ulkoistetaan. Meitä on monta joilla ei ole koulutusta mutta työkokemusta senkin edestä. Jos joudutaan irtisanomaan niin kummat lähtee ja kummat jää? Tietenkin he joilla on koulutus saavat paikan ja kouluttamaton väki joutuu pois ja näinhän sen pitääkin olla. Ei kai tässä muu auta kuin mennä itsekkin vielä koulun penkille ja hankkia "virallinen paperi". Työvuosia on edessä vielä kymmenen.

        Mutta onnea Sinulle viimeiseen näyttöön! Ole ylpeä itsestäsi ja arvosta omaa ammattiasi ja ammattitaitoasi. Nimittäin jos et arvosta sitä itse, ei kukaan muukaan sitä arvosta!

        Olen tosi tyytyväinen että sain tällä iällä vielä mahdollisuuden. Olen sen ikäluokan siivooja että arvostan omaa työtäni ja pidän siitä.
        Kiitos, onnea tarvitaankin :9


      • Tilta-Maria
        ei oletuksia kirjoitti:

        Joku tuolla väitti että toimitilahuoltaja saa lähihoitajan pätevyyden vuotta lyhyemmällä koulutuksella.... EI PIDÄ PAIKKAANSA! Sitten että on sama, onko toimitilahuoltaja vai laitoshuoltaja... EI PIDÄ PAIKKAANSA! Laitoshuoltaja on korkeampi tutkinto..... Ja ei eroa palkassa, EI PIDÄ PAIKKAANSA! Jos joku viittii lukee PAM:in tessiä niin siellä on selvästi mainittu että perustutkinnosta palkkaan 2% lisää, ammattitutkinnosta 3% lisää ja erikoisammattitutkinnosta 5%....jos näitä ei tule niin työnantaja kusettaa.Tämä siis nimenomaan niissä esim. sairaaloissa joissa noudatetaan kiinteistöpalvelualan tessiä. Tiedän asiasta jotain ihan käytännössä!
        Olin ennen laitoshuoltaja ja nyt opiskelen lähihoitajaksi.

        missä kohdassa työehtosopimuksessa on maininta %-korotuksista koulutuksen mukaan?


    • vai ihan väärässä

      Laitoshuoltajan ammattitutkinto on laaja alaisempi kuin Toimitilahuoltajan joka kestää vähän lyhyemmän ajan ja näytöissä voi viellä kysyä, " olikohan näin " mutta Laitoshuoltaja ei voi kysyä mitään, pakko osata joka alue.
      Laitos sekä Toimitila huoltajat voivat olla töissä sairaalassa.
      Ero on ehkä siinä että laitoshuoltaja voi toimia esim kerroshoitajana, aulaemäntänä sekä sairaan avustajana
      hoitaa potilaita jos on suorittanut hoivapalvelu osion.
      Olisko viellä niin että laitoshuoltaja suorittaa myös koulussa ensiapukurssin.
      Eli todellakin laaja alaisenpi.

      • kohta toimitilah

        opiskelija voi suorittaa jopa työturvallisuuskortin, ensiapukurssin ja hygieniapassin. Toimitilahuoltaja voi olla kerroshoitaja, minulle tarjottiin paikkaa kunhan valmistun. Minä en nyt oikein ymmärrä kuinka paljon laaja alaisempi laitoshuoltajan tutkinto on, mielestäni siinä ei ole paljoakaan eroa.
        Jokainen tutkintotilaisuus on oppimistilanne ihan kaikkea ei viimesen päälle tarvitse osata, apua saa.
        Valinnaisista riippuu mitä työtä olet "oikeutettu tekemään".


      • perustutkinnosta

        Laaja-alaisuudesta en tiedä. Minulle on epäselvää miksi näitä tutkintoja on kaksi eri nimistä. Näköjään harhaluuloja on toimitilahuoltajan tutkinnosta. Oikaisen tässä vähän harhaluuloja:

        Kerroshoitajana voi toimia se, joka osaa siivota pilkulleen ja kestää sen jatkuvan paineen ja kiireen (kokemusta on). Sekä laitos- että toimitilahuoltajan tutkinto sopii kerroshoitajan työhön.

        Mainitsemaasi aulaemännän työhön saattaa kuulua mm kokouspalveluiden järjestäminen, kukkien asettelu, kopiointi, postitus, lähettipalvelut, audiovisuaalisten laitteiden käyttökuntoon laittaminen (=tietokoneen ja videotykin avaaminen sekä projektorin lampun vaihtaminen) - nämä opiskellaan ainakin toimitilahuoltajan perustutkinnossa, kuten myös ensiaputaidot.

        Helsingissä Palmian käytämässä oppilaitoksessa Edupolissa oppisopimuksella toimitilahuoltajaksi opiskelu kestää työn ohessa 30 kuukautta. Koulutus on työaikaa eli siitä saa palkan. Silloin ollaan yleensä puoli päivää viikossa koulussa ja lisäksi suoritetaan näytöt. Toimitilahuoltajan näytöissä ei voi kysyä asioita vaan näytössä todellakin näytetään omat taidot. Jollei osaa niin näyttö hylätään.

        Helsingissä sairaalat palkkaavat siivoustyöhön myös ilman koulutusta olevia ihmisiä ja kouluttavat sitten itse. Koulutettuja hakijoita ei ole riittävästi ja työt on pakko tehdä.


      • tuubeli
        perustutkinnosta kirjoitti:

        Laaja-alaisuudesta en tiedä. Minulle on epäselvää miksi näitä tutkintoja on kaksi eri nimistä. Näköjään harhaluuloja on toimitilahuoltajan tutkinnosta. Oikaisen tässä vähän harhaluuloja:

        Kerroshoitajana voi toimia se, joka osaa siivota pilkulleen ja kestää sen jatkuvan paineen ja kiireen (kokemusta on). Sekä laitos- että toimitilahuoltajan tutkinto sopii kerroshoitajan työhön.

        Mainitsemaasi aulaemännän työhön saattaa kuulua mm kokouspalveluiden järjestäminen, kukkien asettelu, kopiointi, postitus, lähettipalvelut, audiovisuaalisten laitteiden käyttökuntoon laittaminen (=tietokoneen ja videotykin avaaminen sekä projektorin lampun vaihtaminen) - nämä opiskellaan ainakin toimitilahuoltajan perustutkinnossa, kuten myös ensiaputaidot.

        Helsingissä Palmian käytämässä oppilaitoksessa Edupolissa oppisopimuksella toimitilahuoltajaksi opiskelu kestää työn ohessa 30 kuukautta. Koulutus on työaikaa eli siitä saa palkan. Silloin ollaan yleensä puoli päivää viikossa koulussa ja lisäksi suoritetaan näytöt. Toimitilahuoltajan näytöissä ei voi kysyä asioita vaan näytössä todellakin näytetään omat taidot. Jollei osaa niin näyttö hylätään.

        Helsingissä sairaalat palkkaavat siivoustyöhön myös ilman koulutusta olevia ihmisiä ja kouluttavat sitten itse. Koulutettuja hakijoita ei ole riittävästi ja työt on pakko tehdä.

        Siivous on kyllä yksi niistä aloista joita pystyt tekemään ilman koulutustakin, kuten myös esim. kaupan kassakin. Vaikka siinäkin nyt jotain omia niksejä ja laitteita onkin. Veikkaisin, että erilaisten pesuaineiden ja pintojen, ja joidenkin siivouslaitteiden käytön oppii jossain 2h - viikossa, kohteesta riippuen. Jos on normaali-älyinen ihminen (äo100>...) Kyse on kuitenkin aika yksinkertaisista asioista - ei mistään rakettitieteestä. Jos alaa täytyy oikein opiskella 2-3v täytyy kyllä olla vähän nuija. Ja ylipäänsä miksi? Miksei jotain muuta? No joo.. Onhan siivoojankin työ tärkeää. Jonkunhan sekin täytyy tehdä, mutta kyllä joskus hiukan mietin, että mistä sillekkin alalle työntekijät tulevaisuudessa oikein saadaan? Ala ei varmasti kauhean monia nuoria tänä päivänä vedä puoleensa. Raskas työ, paska palkka, heikko arvostus. Hyvä että sentään joku sitäkin tekee. Siitä dropsit, mutta älä nyt kuitenkaan 2-3 vuodeksi mene sellaisen takia kouluun, vaan opiskele mielummin jotain järkevämpää.

        Hyvä juttu tässä on se että olet jo ylioppilas. Sinulla on siis jo pohjakoulutus joka antaa kunnollisen pohjan mihin vaan jatko-opiskeluun. Jos siivous tosiaankin on haaveesi, niin kokeile sitten sitä, siis toki, mutta älä nyt moisen takia kouluun mene. Töitä saa varmasti ilman lappujakin ja työ tekijäänsä opettaa, niin kuin aina ennenkin. Kukaan ei siis ole siinä hyvä aloittaessaan, mutta kaikki asiat opit töitä tekemällä.


      • siistija
        tuubeli kirjoitti:

        Siivous on kyllä yksi niistä aloista joita pystyt tekemään ilman koulutustakin, kuten myös esim. kaupan kassakin. Vaikka siinäkin nyt jotain omia niksejä ja laitteita onkin. Veikkaisin, että erilaisten pesuaineiden ja pintojen, ja joidenkin siivouslaitteiden käytön oppii jossain 2h - viikossa, kohteesta riippuen. Jos on normaali-älyinen ihminen (äo100>...) Kyse on kuitenkin aika yksinkertaisista asioista - ei mistään rakettitieteestä. Jos alaa täytyy oikein opiskella 2-3v täytyy kyllä olla vähän nuija. Ja ylipäänsä miksi? Miksei jotain muuta? No joo.. Onhan siivoojankin työ tärkeää. Jonkunhan sekin täytyy tehdä, mutta kyllä joskus hiukan mietin, että mistä sillekkin alalle työntekijät tulevaisuudessa oikein saadaan? Ala ei varmasti kauhean monia nuoria tänä päivänä vedä puoleensa. Raskas työ, paska palkka, heikko arvostus. Hyvä että sentään joku sitäkin tekee. Siitä dropsit, mutta älä nyt kuitenkaan 2-3 vuodeksi mene sellaisen takia kouluun, vaan opiskele mielummin jotain järkevämpää.

        Hyvä juttu tässä on se että olet jo ylioppilas. Sinulla on siis jo pohjakoulutus joka antaa kunnollisen pohjan mihin vaan jatko-opiskeluun. Jos siivous tosiaankin on haaveesi, niin kokeile sitten sitä, siis toki, mutta älä nyt moisen takia kouluun mene. Töitä saa varmasti ilman lappujakin ja työ tekijäänsä opettaa, niin kuin aina ennenkin. Kukaan ei siis ole siinä hyvä aloittaessaan, mutta kaikki asiat opit töitä tekemällä.

        Vai onko tämä muuten vaan provo-viesti? Et varmaankaan ole ollut koskaan siivoojana? Jos olisit minun pomo niin tappelu meille tulisi, on asenteesi sen verran alentava ja loukkaava.
        No joo, sinä odotat että porukka täällä parahtaa. Mutta ainakin minulla on sen verran ammattiylpeyttä että en viitsi kovin käydä sinua solvaamaan. Sanon vaan että viisaampi on hiljaa...

        Sen verran tuosta koulutuksesta kuitenkin sanon että jos jotain paikkaa hakee juuri paperit saanut laitoshuoltaja ja kymmeniä vuosia alalla ollut ammattinsa osaava henkilö, niin paikan saa tämä jolla on alalle koulutus. Ja niin pitää ollakkin. Niin että kyllä sillä paperilla jotain tekee ja joku sitä edes arvostaa. Kyllä siellä koulussa kuules opetetaan muutakin kuin siivousta!


      • on tietämätön .
        tuubeli kirjoitti:

        Siivous on kyllä yksi niistä aloista joita pystyt tekemään ilman koulutustakin, kuten myös esim. kaupan kassakin. Vaikka siinäkin nyt jotain omia niksejä ja laitteita onkin. Veikkaisin, että erilaisten pesuaineiden ja pintojen, ja joidenkin siivouslaitteiden käytön oppii jossain 2h - viikossa, kohteesta riippuen. Jos on normaali-älyinen ihminen (äo100>...) Kyse on kuitenkin aika yksinkertaisista asioista - ei mistään rakettitieteestä. Jos alaa täytyy oikein opiskella 2-3v täytyy kyllä olla vähän nuija. Ja ylipäänsä miksi? Miksei jotain muuta? No joo.. Onhan siivoojankin työ tärkeää. Jonkunhan sekin täytyy tehdä, mutta kyllä joskus hiukan mietin, että mistä sillekkin alalle työntekijät tulevaisuudessa oikein saadaan? Ala ei varmasti kauhean monia nuoria tänä päivänä vedä puoleensa. Raskas työ, paska palkka, heikko arvostus. Hyvä että sentään joku sitäkin tekee. Siitä dropsit, mutta älä nyt kuitenkaan 2-3 vuodeksi mene sellaisen takia kouluun, vaan opiskele mielummin jotain järkevämpää.

        Hyvä juttu tässä on se että olet jo ylioppilas. Sinulla on siis jo pohjakoulutus joka antaa kunnollisen pohjan mihin vaan jatko-opiskeluun. Jos siivous tosiaankin on haaveesi, niin kokeile sitten sitä, siis toki, mutta älä nyt moisen takia kouluun mene. Töitä saa varmasti ilman lappujakin ja työ tekijäänsä opettaa, niin kuin aina ennenkin. Kukaan ei siis ole siinä hyvä aloittaessaan, mutta kaikki asiat opit töitä tekemällä.

        Oppisopimuskoulutus on hyvä vaihtoehto jollei halua päätoimisesti opiskella. Siinä koulu käydään työajalla. Niksejä onkin yllättävän paljon. Ilman tietoa ei nykyisin enää oikein pärjää.

        Ammattitaidoton siivooja raahaa vettä sangossa ja huljuttelee ja vääntää moppejaan siinä likaantuvassa vedessä ja samalla siirtää likaa veden mukana paikasta toiseen , jolloin lika kiinnittyy pesuaineen kanssa tiukasti lattiaan. Sen jälkeen lattiaa onkin sitten paljon vaikeampi saada puhtaaksi. Kymmenen vuoden kuluttua hänellä on ranteissa pysyvät kulumat ja työura pahimmassa tapauksessa lopussa.

        Ammattitaitoinen siivooja tietää, että vettä säästävällä siivouksella säästää paitsi luonnonvaroja niin myös pitkään alalla olevana omaa kropaansa. Se on kullan arvoinen asia siinä vaiheessa, kun jää eläkkeelle. Ammattitaidoton siivooja jää ennen aikojaan työkyvyttömyyseläkkeelle ja tulee kalliiksi yhteiskunnalle. Ammattitaitoinen siivooja on terveenä jäädessään ajallaan vanhuuseläkkeelle.

        Rätin vääntäminen likavesisangossa on kivikautista historiaa, jota ammattitaidoton siivooja ei ymmärrä. Nykyisin ammattitaitoinen siivooja pesee ja kostuttaa mopit ja pyyhkeet pyykkikoneella, jolla myös annostellaan valmiiksi pesuainetta oikea määrä moppeihin.

        Perussiivouksen asemasta voi työn tehdä kevyemminkin esim pintapesulla, joka on oma kikkansa. Tai sitten vielä kevyemmin riippuen tilanteesta. SuperHighSpeed-koneella voidaan siirtää perussiivouksen tarvetta jopa vuosilla eteenpäin.

        Koneita on ammattisiivouksessa käytössä monenlaisia, joilla ihminen säästää itseään; lattianhoitokoneita on eri nopeuksisia, joilla voi sitten ammattitaidoton polttaa sulakkeiden lisäksi lattiankin ja aiheuttaa lisäkustannuksia. Ammattitaitoinen osaa hyödyntää koneita oikein aiheuttamatta tuhoja.

        Ammattitaidoton siivooja kosteapyyhkii kuraisia lattioita käsipelillä ja käyttää kroppaansa koneena. Työpäivän jälkeen hän on väsynyt. Ikävä vain ettei kroppaan saa helposti varaosia. Ammattitaitoinen ei käytä kroppaansa, vaan yhdistelmäkonetta. Hän on myös pirteä työpäivänsä päätteksi.

        Ammattitaitoinen siivooja osaa siivota sairaalassa siten ettei kuljeta potilashuoneesta bakteereja muihin tiloihin ja levitä siten itse sairauksia ympäriinsä ja aiheuta katastrofia sairaalassa. Leikkaussalin siivooja ja välinehuoltaja osaavat puhdistaa näkymättöman lian siten, että leikattava potilas on hengissä vielä leikkauksen jälkeenkin.

        Elintarviketehtaan siivooja osaa puhdistaa ja desinfioida koneet siten ettei tuhannet ihmiset saa ruokamyrkytystä.

        Työ ei todellakaan opeta tekijäänsä - kuten asian ilmaisit. Siivoustyö on keskiraskasta työtä, mutta sitä on helppo keventää ja säästää ammattitaitonsa avulla ympäristöä ja itseään.

        Koulutus on kunnollinen reitti opiskella siivoustyö kunnolla. Pitkäänkin työssä ollut siivoustyöntekijä tarvitsee päivitettyä tietoa uutuuksista.

        Ala on mennyt eteenpäin paljon, kuten koulutetut ammattisiivoojat tietävätkin. Maallikkojen asenteet vain eivät näköjään alaa kohtaan kovin helposti muutu.

        Huvittaa vieläkin se herrashenkilö, joka takavuosina haki siivoustyönjohtajan paikkaa minulta. Kysyin häneltä millainen kokemus siivousalasta herralla oli takanaan. Vastauksena naureskelun saattelemana hän kertoi, että kyllähän siellä armeijassa jouduttiin siivoamaan. Hämmästyksestäni toivuttuani kiitin häntä ja kerroin hakevani kuitenkin mieluummin ammattitaitoista siivousalan esimiestä sillä siivoojani ovat sellaisen ansainneet.


      • siistijäksi?
        siistija kirjoitti:

        Vai onko tämä muuten vaan provo-viesti? Et varmaankaan ole ollut koskaan siivoojana? Jos olisit minun pomo niin tappelu meille tulisi, on asenteesi sen verran alentava ja loukkaava.
        No joo, sinä odotat että porukka täällä parahtaa. Mutta ainakin minulla on sen verran ammattiylpeyttä että en viitsi kovin käydä sinua solvaamaan. Sanon vaan että viisaampi on hiljaa...

        Sen verran tuosta koulutuksesta kuitenkin sanon että jos jotain paikkaa hakee juuri paperit saanut laitoshuoltaja ja kymmeniä vuosia alalla ollut ammattinsa osaava henkilö, niin paikan saa tämä jolla on alalle koulutus. Ja niin pitää ollakkin. Niin että kyllä sillä paperilla jotain tekee ja joku sitä edes arvostaa. Kyllä siellä koulussa kuules opetetaan muutakin kuin siivousta!

        Minun mielestäni (en ole edellinen kirjoittaja!) kirjoituksessasi on loukkaavaa, että nimität itseäsi siistijäksi. Mikä ammatti se on, ja missä heitä koulutetaan?

        EI MISSÄÄN!

        Ammattinimike voi olla laitoshuoltaja, toimitilahuoltaja, mutta siistijä ei ole yhtään mitään. Se kuulostaa joltakin kouluttamattomalta ihmiseltä, joka käy vähän jotakin sutaisemassa kun ei muuta osaa. Minä ainakin loukkaantuisin kyseisestä nimittelystä.

        Muuten olen kanssasi samaa mieltä. Koulutus kannattaa aina.


      • toim.tilah.osaaja
        tuubeli kirjoitti:

        Siivous on kyllä yksi niistä aloista joita pystyt tekemään ilman koulutustakin, kuten myös esim. kaupan kassakin. Vaikka siinäkin nyt jotain omia niksejä ja laitteita onkin. Veikkaisin, että erilaisten pesuaineiden ja pintojen, ja joidenkin siivouslaitteiden käytön oppii jossain 2h - viikossa, kohteesta riippuen. Jos on normaali-älyinen ihminen (äo100>...) Kyse on kuitenkin aika yksinkertaisista asioista - ei mistään rakettitieteestä. Jos alaa täytyy oikein opiskella 2-3v täytyy kyllä olla vähän nuija. Ja ylipäänsä miksi? Miksei jotain muuta? No joo.. Onhan siivoojankin työ tärkeää. Jonkunhan sekin täytyy tehdä, mutta kyllä joskus hiukan mietin, että mistä sillekkin alalle työntekijät tulevaisuudessa oikein saadaan? Ala ei varmasti kauhean monia nuoria tänä päivänä vedä puoleensa. Raskas työ, paska palkka, heikko arvostus. Hyvä että sentään joku sitäkin tekee. Siitä dropsit, mutta älä nyt kuitenkaan 2-3 vuodeksi mene sellaisen takia kouluun, vaan opiskele mielummin jotain järkevämpää.

        Hyvä juttu tässä on se että olet jo ylioppilas. Sinulla on siis jo pohjakoulutus joka antaa kunnollisen pohjan mihin vaan jatko-opiskeluun. Jos siivous tosiaankin on haaveesi, niin kokeile sitten sitä, siis toki, mutta älä nyt moisen takia kouluun mene. Töitä saa varmasti ilman lappujakin ja työ tekijäänsä opettaa, niin kuin aina ennenkin. Kukaan ei siis ole siinä hyvä aloittaessaan, mutta kaikki asiat opit töitä tekemällä.

        kirjoitus. ihmiseltä joka ei todennäköisesti tiedä mistä kirjoittaa. Kannattaisi varmaa ottaa asioista selvää ennenkuin kommentoi, äö:si ei varmasti sataan yllä.
        Koulutus on tätä päivää, laitoshuoltajien ja toimitilahuoltajien työ on todellakin muutakin kuin siivousta. Jos haluaa kunnon työpaikan niin kannattaa opiskella, paskalla palkalla tekevät ne joita koulutus ei kiinnosta, hyvä niin. Täsmentäisitkö minkä alan opiskelu olisi JÄRKEVÄMPÄÄ ? Koulutuksella saa arvostusta, kevyempää työtä ja parempaa palkkaa.Koulutettu on moniosaaja joka pystyy tekemään erilaisia töitä, esim. kokousjärjestelyjä, toimistotöitä ym. ala on laaja. Päinvastoin ala vetää nuoria alalle juuri monimuotoisuutensa vuoksi, ei ole enään pelkkää siivousta raskain menetelmin.
        Töitähän saa toki ilman "lappujakin" mutta mistä ja millaisella palkalla ?
        Jokainen joka arvostaa itseään ja työtään tarttuu varmasti tilaisuuteen päästä opiskelemaan, vaikka olisi siivonnut "pienen ikänsä". Kunta-alan työnantajat ainakin antavat siivoojilleen mahdollisuuden opiskella oppisopimuksella, joka on tänä päivänä mahtava tilaisuus. Kannattaa pitää silmänsä auki, eläkkeelle jäävien joukko on suuri.

        On kyllä todella hyvä että joku vielä, kirjoituksesi alentavan sävyn jälkeen" jaksaa tehdä työtään siivoojana, etten sinäkin raukka huku jätteisiisi.


      • g
        toim.tilah.osaaja kirjoitti:

        kirjoitus. ihmiseltä joka ei todennäköisesti tiedä mistä kirjoittaa. Kannattaisi varmaa ottaa asioista selvää ennenkuin kommentoi, äö:si ei varmasti sataan yllä.
        Koulutus on tätä päivää, laitoshuoltajien ja toimitilahuoltajien työ on todellakin muutakin kuin siivousta. Jos haluaa kunnon työpaikan niin kannattaa opiskella, paskalla palkalla tekevät ne joita koulutus ei kiinnosta, hyvä niin. Täsmentäisitkö minkä alan opiskelu olisi JÄRKEVÄMPÄÄ ? Koulutuksella saa arvostusta, kevyempää työtä ja parempaa palkkaa.Koulutettu on moniosaaja joka pystyy tekemään erilaisia töitä, esim. kokousjärjestelyjä, toimistotöitä ym. ala on laaja. Päinvastoin ala vetää nuoria alalle juuri monimuotoisuutensa vuoksi, ei ole enään pelkkää siivousta raskain menetelmin.
        Töitähän saa toki ilman "lappujakin" mutta mistä ja millaisella palkalla ?
        Jokainen joka arvostaa itseään ja työtään tarttuu varmasti tilaisuuteen päästä opiskelemaan, vaikka olisi siivonnut "pienen ikänsä". Kunta-alan työnantajat ainakin antavat siivoojilleen mahdollisuuden opiskella oppisopimuksella, joka on tänä päivänä mahtava tilaisuus. Kannattaa pitää silmänsä auki, eläkkeelle jäävien joukko on suuri.

        On kyllä todella hyvä että joku vielä, kirjoituksesi alentavan sävyn jälkeen" jaksaa tehdä työtään siivoojana, etten sinäkin raukka huku jätteisiisi.

        Perus ja ammattitutkinnon vaikutus siivousalan palkkoihin. Joku saa 2% ja jouku 3% enemmän. Joku jopa viisi, mutta mitä väliä. Ihan sama saako 6,80 vai 7,00e/h. Palkka silti ihan perseestä. Ihan koiran palkka! Mikähän on siivoojien maksimi? joku 9e vai jopa 10e...uu..Ihan perseestä. Ihan kuin jonkun kesätyöntekijä nuoren tai työttömän palkka/työt.korvaus. kuka tuollaisilla palkoilla pystyy edes elämään?


      • oot pöljä
        g kirjoitti:

        Perus ja ammattitutkinnon vaikutus siivousalan palkkoihin. Joku saa 2% ja jouku 3% enemmän. Joku jopa viisi, mutta mitä väliä. Ihan sama saako 6,80 vai 7,00e/h. Palkka silti ihan perseestä. Ihan koiran palkka! Mikähän on siivoojien maksimi? joku 9e vai jopa 10e...uu..Ihan perseestä. Ihan kuin jonkun kesätyöntekijä nuoren tai työttömän palkka/työt.korvaus. kuka tuollaisilla palkoilla pystyy edes elämään?

        saa noin huonoa palkkaa, voiko tuollaista ollakkaan ? Kun et asioista tiedä niin koitas nukkua yös ettet tyhmyile täällä.


      • --------
        g kirjoitti:

        Perus ja ammattitutkinnon vaikutus siivousalan palkkoihin. Joku saa 2% ja jouku 3% enemmän. Joku jopa viisi, mutta mitä väliä. Ihan sama saako 6,80 vai 7,00e/h. Palkka silti ihan perseestä. Ihan koiran palkka! Mikähän on siivoojien maksimi? joku 9e vai jopa 10e...uu..Ihan perseestä. Ihan kuin jonkun kesätyöntekijä nuoren tai työttömän palkka/työt.korvaus. kuka tuollaisilla palkoilla pystyy edes elämään?

        No minä olen opiskellut laitoshuoltajaksi 2008. Olen sairaalassa kaksivuorotyössä eli työskentelen välillä 7-20. Työaikoihini voin vaikuttaa aika vapaasti oman elämäntilanteeni tai päivän jaksamisen mukaan. Työ ei rasita fyysisesti ja rennolla asenteella ei potilasmateriaalikaan pääse rasittamaan henkisesti. Palkkaa tulee bruttona 1970-2500e kuussa. Tienaan siis hieman paremmin kuin kouluttamaton sollin orja :) Työhöni kuuluu siivouksen lisäksi ateriapalvelu, työn omatoiminen suunnittelu, kukaan kun ei tule kysymään koska teet mitäkin ja miten . Meillä kun ei ole omaa esimiestä vaan OH on esimies ja hän ei ole puhtaanapidon ammattilainen. Opastamme hygienia-asioissa ja puutumme tarvittaessa epäkohtiin ja opastamme niin asiakkaita, hoitajia kuin omaisiakin. Osallistumme osaltamme hoitotyöhön opiskelemalla potilaamme eli tiedämme heidän terveydentilansa, osastolle joutumisen syyn, tarvittavat apuvälineet, paljon lääkityksistä ym, joka vaikuttaa heidän terveydentilaansa ja näin ollen osaamme myös ilmoittaa jos potilas käyttäytyy poikkeavasti. Kyllä minusta kouluttautuminen kannattaa, vaikka parempaa palkkaa ei saadakaan, eli ei ole koulutuslisää, mutta saapahan paremman duunin :)


      • siistija
        siistijäksi? kirjoitti:

        Minun mielestäni (en ole edellinen kirjoittaja!) kirjoituksessasi on loukkaavaa, että nimität itseäsi siistijäksi. Mikä ammatti se on, ja missä heitä koulutetaan?

        EI MISSÄÄN!

        Ammattinimike voi olla laitoshuoltaja, toimitilahuoltaja, mutta siistijä ei ole yhtään mitään. Se kuulostaa joltakin kouluttamattomalta ihmiseltä, joka käy vähän jotakin sutaisemassa kun ei muuta osaa. Minä ainakin loukkaantuisin kyseisestä nimittelystä.

        Muuten olen kanssasi samaa mieltä. Koulutus kannattaa aina.

        Olen kaupungin palveluksessa, nimikkeellä laitoshuoltaja. Meillä on väkeä muillakin nimikkeillä ja olemme kouluissa, toimistoissa ja muissa laitoksissa. Työnantaja käyttää meistä yhteistä nimikettä kaupungin siistijät! Joskus pomot sanoi että on "kunniakkaampaa" olla olla siistijä kuin siivooja!

        Itse olen töissä uimahallilla ja teen raskasta siivoustyötä. ja tämä ei todellakaan ole siistimistä vaan siivoamista! Mutta ollaan nyt siistijä kun kerran pomokin on sitä mieltä!


      • no

        no melko väärässä oot. ihan yhtä hyvin, jopa paremmin toimitilahuoltaja voi toimia kerroshoitajana tai aulaemäntänä. toimitilahuoltajaksi opiskeleva voi nykyisin jopa ottaa valinnaisena kerroshoidon. että silleen. ja ensiapukurssi kuuluu myös toimitilahuoltajakoulutukseen.


      • no
        no kirjoitti:

        no melko väärässä oot. ihan yhtä hyvin, jopa paremmin toimitilahuoltaja voi toimia kerroshoitajana tai aulaemäntänä. toimitilahuoltajaksi opiskeleva voi nykyisin jopa ottaa valinnaisena kerroshoidon. että silleen. ja ensiapukurssi kuuluu myös toimitilahuoltajakoulutukseen.

        niin edellinen kommentti oli tarkotettu tuolle "oonko oikeessa vai ihan väärässä"..miks se hyppääpi tännne ketjun loppuun...hölmösti.


      • vain siivooja parka
        no kirjoitti:

        no melko väärässä oot. ihan yhtä hyvin, jopa paremmin toimitilahuoltaja voi toimia kerroshoitajana tai aulaemäntänä. toimitilahuoltajaksi opiskeleva voi nykyisin jopa ottaa valinnaisena kerroshoidon. että silleen. ja ensiapukurssi kuuluu myös toimitilahuoltajakoulutukseen.

        jos toimitilahuoltaja voi ottaa vallinaisena kerroshoidon niin miten näytöt annetaan


    • .

      Itellä siivouskokemusta kohta 4v, toimitilahuoltajan koulua alottelemassa. Palkka yleisiltä tunneilta 9,19 ja hotelli 8,71 huonelisä 1,16e. Eli ei näillä palkoilla rikastuta ainakaan.... Siivous hommista kuitenki pidän joten en haluisi alaakaan vaihtaa.

    • hmmmmmmmmmm

      Millainen on toimitilahuoltaja alalle haettaessa järjestettävä pääsykoe??

    • lue laitoshuoltajaks

      Toimitilahuoltajan ja laitoshuoltajan tutkintojen eron huomaa esim. työpaikkailmoituksissa. Ensisijaisesti haetaan laitoshuoltajaa, mutta hyvin arvosanoin suoritettu toimitilahuoltajakin voidaan huomioida.
      Näytöissä todellakin on se ero, että laitoshuoltaja tekee ne kyselemättä apua, eli hallitsee työt. Toimitilahuoltaja saa kysellä apuja ja neuvoja näyttöjen aikana.
      Viimeaikaisissa avoimissa työpaikoissa täällä etsitään ehdottomasti vain laitoshuoltajia, enää ei edes mainita toimitilahuoltajaa vaihtoehdoksi.
      Olen suorittanut laitoshuoltajan tutkinnon aikuisopistolla, täällä ei edes kouluteta toimitilahuoltajia. Työvoimapoliittisena koulutuksena se kesti 10 kk ja oli melkoisen tiivis paketti. 5 pakollista näyttöä, joista suoritin perus- ja ylläpitosiivouksen, kiinteistöhuollon, ympäristöhuollon ja aula- ja kokouspalvelut. Ylläpitosiivouksen näyttön kanssa voi suorittaa muitakin näyttöjä. Itse suoritin ylläpidon lisäksi samanaikaisesti 2 muutakin näyttöä.
      Suosittelen laitoshuoltajan tutkintoa, koska siitä on helpompi jatkaa esim. siivoustyönohjaajaksi ja muihinkin jatko-opintoihin. Siitähän on suora tie ammattikorkeakouluun ja sen jälkeen vaikka yliopistoon. Onhan meillä Suomessa siivousalan kouluttajana tunnettu filosofian tohtori Tuula Suontamo, joten ei tämä nyt ihan mitään älykääpiöiden hommaa ole! Olen nähnyt hänen mittaustuloksiaan ennen ja jälkeen siivouksen, eli vähenikö mikrobien määrä tai lisääntyikö se väärän menetelmän myötä. Tehtiin koulutuksen aikan itsekin näitä mittauksia Hygikultilla kosketuspinnoista.

    • atse8

      koulutusta et tarvi, opit homman työssä jos opit ja työtä kestät. et koulutuksesta saa lisäpalkkaa tai edes työtä ellet halua 9 euron harjoittelijaksi tai ilmaistyöntekijäksi. voisi jopa sanoa että työkkärin kurssi antaa vaikutelman ettet normaalista työstä selviä. älä haaskaa aikaasi typerillä kursseilla.

    • vkosiivous

      et koulutuksesta saa lisäpalkkaa

      Saapas koulutuslisän nykyään. Mikä tollo siellä nyt taas kirjoittaa :-((

    • senkin sellainen

      Koulutislisää maksetaan..

    • ISSistitaas

      koulutuslisä laitoshuoltajan tutkinnosta on 3% palkasta, joten revi siitä!
      Pienipalkkainen ei tosiaan koulutuksesta paljon hyödy!

    • toimitilahuoltaja..

      Kummatkin nimikkeet on arvokkaita :)

      Laitoshuoltajan ammattitutkinnossa käydään hieman tarkemmin asiat kun perustutkinnossa. Mutta itse ainakin olen ollu tasavertonen työntekijä laitoshuoltajien kanssa toimitilahuoltajana.


      Nykypäivänä ainakin täällä suunnalla ei saa koulutettua työväkeä, niin kummallakin nimikkeellä täällä päin otetaan huutaen töihin. Ja mitä olen oman esimiehen kanssa jutellu, niin kummatkin ovat samalla viivalla oli sitten laitoshuoltaja tai toimitilahuoltaja.

      Kumpaan päädytkin,niin varmasti töitä löytyy!:)

      Kannattaa katsella olisiko koulutuksia työvoimapoliittisena, täällä päin ainakin kestää 1v5kk koulutus ja koulutus käydään työpaikalla suurimmaksi osaksi ja näytöt suoritetaan myös.

    • Tässäkin

      Huijaus on käynnissä.

    • Ihmisiksi

      Ehkä hlökoht-huoltaja olisi parasta.

    • pemi kertoo

      myös täällä samaa ongelmaa

      itse esimiehen asemassa olen huomannut että paikkakunnaltani on vaikea/lähes mahdotonta saada motivoitunutta, itsenäiseen työskentelyyn kykenevää ja luotettavaa työntekijää joka sitoutuu 100% työhönsä.

      Jos omistat edes joitain näistä ominaisuuksista, ottaisin sinut riemusta kiljuen töihin. Viis välitän koulutustaustasta, persoona ratkaisee!
      Tietysti kannustan väkeäni kouluttautumaan esim. oppisopimuksella jotta työn tekeminen muuttuu ammattimaisemmaksi (ja työntekijä saa parempaa palkkaa kun se nousee koulutuslisän verran)

      • dellaW

        Pemi puhuu asiaa. Koulutus ilman työkokemusta on aika heikko pohja, kyllä siivoustyössä se kokemus on aika kova sana edelleen. Koulutuksen pointti on tietenkin se, että tietää,miten tehdä työtään ergonomisesti, ekologisesti ja ylipäätään ymmärtää siivoustyön ja alan ominaislaadun. On hyvin tärkeää ymmärtää työkohteensa puhtaustasovaatimukset (työohje!), eli siivota niinkuin on sovittu ja niinkuin asiakas odottaa. Ei yli, ei ali. Ja sittenkin vielä olosuhteet (esim sää) huomioiden.

        Ammattikoulutus antaa valmiuksia erilaisiin työkohteisiin ja työkaluja oman työnsä kehittämiseen.


      • dellaW
        dellaW kirjoitti:

        Pemi puhuu asiaa. Koulutus ilman työkokemusta on aika heikko pohja, kyllä siivoustyössä se kokemus on aika kova sana edelleen. Koulutuksen pointti on tietenkin se, että tietää,miten tehdä työtään ergonomisesti, ekologisesti ja ylipäätään ymmärtää siivoustyön ja alan ominaislaadun. On hyvin tärkeää ymmärtää työkohteensa puhtaustasovaatimukset (työohje!), eli siivota niinkuin on sovittu ja niinkuin asiakas odottaa. Ei yli, ei ali. Ja sittenkin vielä olosuhteet (esim sää) huomioiden.

        Ammattikoulutus antaa valmiuksia erilaisiin työkohteisiin ja työkaluja oman työnsä kehittämiseen.

        alalla on tällähetkellä kova tarve kouluttaa väkeä ammatillisesti, jotta päästäisiin tuosta "siivota osaa kuka vaan pystymetsästä"- asenteesta. Ihan hyvä niin. Palkkaan koulutus ei vaikuta (vielä??) juurikaan. Voi myös käydä, että koulutus ilman minkäänlaista työkokemusta ei vielä työpaikkaa takaa. Oppisopimus on siitä hyvä, että työn ohessa opiskellaan ja samalla pedataan vakityösuhdetta/ parannetaan ainakin omaa työsuhdeturvaa.

        Suurin osa työnantajista siivousalalla kouluttaa työntekijöitään myös lyhytkursseilla. Ammattikoulutettu ja kokemustaomaava on vapaampi itse valitsemaan työkohteensa, osittain myös saamaan sitä parempaa palkkaakin. Ja ala tosiaan tarvitsee niitä työhönsä sitoutuneita ja ammatistaan ylpeitä tyyppejä. Siivoustyössä on paljon hyviä puolia,mm itsenäisyys ja palkitsevuus - asiakkaat arvostavat työnsä hyvin tekevää ja persoonaltaan mukavaa siivoojaa.


    • Laikkari=)

      Riippuu hyvin pitkälle työnantajasta, haluataanko kouluttautunut hlö, jolla on ajantasaiset ja moderit työväline-ja työskentelytiedot hallussaan vai halutaanko se minimipalkasta onnellinen, pompoteltava ja nöyrä kynnysmatto, joka ei ihan heti ole huonoakaan työpaikkaa vaihtamassa, joka ei tiedä oikeuksistaan tuon taivaallista eikä ainakaan uskalla epäkohdista inahtaakkaan. Esim. lahden takaa tullut.

      Laitoshuoltajakoulutus on nykyisin lähes pakollinen, jos haet sairaalaan/laitokseen töihin. Siellä sitä arvostetaan, muualla ei niinkään, jopa päinvastoin. Pääkaupunkiseudulla sairaala-alan töihin alkaa olemaan useita kymmeniä hakijoita, joista valitaan haastatteluun asti muutama.

    • Oppisopimus!!!

      Hommaa vaan ensin siivoojan työpaikka esim Iss,Lujapalvelut,Sol,et tarvitse niihin koulutusta ja kokemusta aluksi,sulle kyllä neuvotaan aina aluksi mitä pitää tehdä.Nämä 3 järjestävät myös oppisopimuskoulutusta.Kannattaa kertoa jo heti haastattelussa että on kiinnostunut oppisopimuksesta. Heti kun mahdollista hae oppisopimuskoulutukseen. Saat laitoshuoltajan paperit sillä alle 2 vuodessa. Lisäksi olet saanut koko aika työkokemusta. Kun olet saanut laitoshuoltajan paperit pääset helposti hakemaan parempi palkkaisiin siivoustöihin,esim sairaalasiivoukseen,elintarviketeollisuus siivoukseen,kunnalle ym.

    • asta879

      koulutukset on alalla työttömien päivähoitoa. töissä oppii, mitä oppii. asia erikseen on kielitaidottomat.

    • työnantajana 15 v.

      Palkkaan mieluummin kotihoito-yritykseeni laitoshuoltajan tutkinnon suorittaneen henkilön koska kyseiseen koulutukseen kuuluu myös jonkinverran opetusta avustavasta hoivatyöstä. Lisäksi laitoshuoltajat ovat yleensä jo työskennelleet hoiva-alalla ja suorittaneet ea-kurssin ja hygieniaosaamispassin. Toimitilahuoltajan koulutus on ihan ok. myös mutta keskittyy huomattavasti enemmän siivous- ja puhdistustehtäviin, ympäristönhuoltoon, ateriapalveluun ym.
      Itse maksan samaa palkkaa olipa hakija suorittanut kumman koulutuksen hyvänsä - palkkahan määräytyy tehtävänimikkeen mukaan ja jo tehtävänkuvauksessa määritellään pätevyystaso (edellytettävä koulutus ja työkokemus). Itse maksan pienen osaamislisän työntekijän omaehtoisesta lisäkoulutuksesta.

    • hfgfhsdg

      Laitoshuoltajan koulutus alkaa olla vanhan aikainen. Koska siivouspalveluja ulkoistetaan isslle ja solleille. Ei kukaan käy koulua jos pääsee 8 e tunti jonnekkin köykistelemään hiki hatus

      Muuten kyllä kannattaa vaan kunnan töihin mennä tai pienemmän siivous firman töihin.

    • Hei aloo

      Ei Laitoshuoltajan ammatitutkinnon suorittanut saa noin pientä palkaa...

      • Tätä olen kuullut

        Mä olen ymmärtänyt, että sairaalassa vuorotöissä työskentelevä laitoshuoltaja tienaa suunnilleen saman verran kuin vaikkapa lähihoitaja tai osastonsihteeri. Eli ei todellakaan mitään huippupalkkaa, mutta ei nyt ihan surkeaakaan! Kyllä varmaan muista siivoustöistä saa vähemmän. Mutta jos olen ihan väärässä, niin korjatkaa!


    • laikkari sairaalassa

      Olet väärässä ei ihan samaa mitä lähihoitaja koska meillä ei ole yötöitä

      • Melkein on

        No, niin mutta periaatteessa kuitenkin... :)


      • jdsoh

        yötöitä on ainakin ensiavussa, leikkaussaleilla (jos 3 vuoroa muillakin), synnärillä....


      • Anonyymi
        jdsoh kirjoitti:

        yötöitä on ainakin ensiavussa, leikkaussaleilla (jos 3 vuoroa muillakin), synnärillä....

        Sairaalasiivouksen ja terveydenhuollon kohteiden laitoshuoltajan hakukelpoisuus:


        Laitoshuoltajan ammattitutkinto tai toimitilahuoltajan perustutkinto.

        Toimitilahuoltajan tutkinnon suorittanut katsotaan päteväksi tehtävään. Kelpoisten ja tehtävään soveltuvien hakijoiden puuttuessa työnantaja voi palkata määräajaksi henkilön, jolla on riittävä kokemus alalta.

        Edellytämme asiakas- ja potilastiloissa työskentelevältä tartuntatautilain mukaista rokotussuojaa, ja terveydenhuollon toimintayksiköissä työskentelevältä terveydentilan selvitystä keuhkotuberkuloosista ja salmonellasta.


    • Anonyymi

      Toimitilahuoltajaksi opiskelen ja yksi kurssi olisi huippuosaajana toimiminen.. Onko kellään antaa neuvoja tai kertoa mitä itse on tähän näyttöön sitten tehnyt?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe