millä ja miten

pääsisi

Hei!
Meitä on kuuden hengen porukka, joista ainoastaan minä olen käynyt Sri Lankassa. Matka oli juuri ennen tsunamia, ja sen jälkeenhän sinne ei ole matkatoimistot käsittääkseni reissuja järjestäneetkään.
Koska se oli kuitenkin paras, hienoin ja eksoottisin lomani haluaisin viedä muutkin paikan päälle -alkavat jo kyllästyä vakuuteluihini. :-)
Eli osaatteko neuvoa miten sinne pääsisi niin, että lompsassa olisi vielä rahaa tulla poiskin. Kiitos!

19

4308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin me

      Delhiin ja siitä Sri Lankan yhtiöllä Colomboon.
      Edestakainen lento n.750e. Tai Finnairilla Saksaan ja siitä Qatar Airwaysilla jatkolennot. Hinta vähän yli 1000e. Kannattaa netissä katsoa vertaa.fi. Sieltä saat edullisimmat yhteydet tietää.
      Asuminen siellä ei maksa maltaita ja on valinnanvaraa.

      • Extreme-matka

        Jos lennät Delhin tai yleensä Intian kautta omatoimisesti (=ei yhdistelmälippua), pitää olla viisumi. Sain tämän kokea lokakuussa kun yritin järjestää itselleni halvan lennon Sri Lankaan.
        Kaikkiaan matka tuli maksamaan ylimääräisten lippujen kera lähes 2.000 euroa. Nyt suunnittelen matkaa jälleen sinne vuoden vaihteen paikkeilla ja ajattelin tehdä sen niin.. että otan halvan lennon esim. Frankfurtista Colomboon. Frankufurtiinhan pääsee Helsingistä millä vain ja milloin vain.


      • ???
        Extreme-matka kirjoitti:

        Jos lennät Delhin tai yleensä Intian kautta omatoimisesti (=ei yhdistelmälippua), pitää olla viisumi. Sain tämän kokea lokakuussa kun yritin järjestää itselleni halvan lennon Sri Lankaan.
        Kaikkiaan matka tuli maksamaan ylimääräisten lippujen kera lähes 2.000 euroa. Nyt suunnittelen matkaa jälleen sinne vuoden vaihteen paikkeilla ja ajattelin tehdä sen niin.. että otan halvan lennon esim. Frankfurtista Colomboon. Frankufurtiinhan pääsee Helsingistä millä vain ja milloin vain.

        on sitten tämä yhdistelmälippu?! Tulostettavassa e-lipussa on sekä Hki-Delhi että Delhi-Colombo. Samoin paluulennolla Mumbain kautta.
        Semmoinen tieto meillä on, ettei Intian viisumia tarvitsisi hankkia, ellei poistu Delhissä kansainväliseltä puolelta.


      • extreme-matka
        ??? kirjoitti:

        on sitten tämä yhdistelmälippu?! Tulostettavassa e-lipussa on sekä Hki-Delhi että Delhi-Colombo. Samoin paluulennolla Mumbain kautta.
        Semmoinen tieto meillä on, ettei Intian viisumia tarvitsisi hankkia, ellei poistu Delhissä kansainväliseltä puolelta.

        Hyvä niin. Teillä ei ole mitään hätää sitten, kun on ns. yhdistelmälippu. Ette siis todellakaan tarvitse viisumia.
        Minnepäin menette Sri Lankassa?
        Nimimerkkini on Amos, mutta en ole jaksanut kirjautua.


      • ka-sa
        extreme-matka kirjoitti:

        Hyvä niin. Teillä ei ole mitään hätää sitten, kun on ns. yhdistelmälippu. Ette siis todellakaan tarvitse viisumia.
        Minnepäin menette Sri Lankassa?
        Nimimerkkini on Amos, mutta en ole jaksanut kirjautua.

        ettei tarvitse Intian viisumia. Meillä on parast´aikaa Sri Lankan viisumihakemukset Tukholmassa. Pikkasen kalliimpaa, mutta paljon vaivottomampaa hakea ne sitä kautta!
        Meidän majapaikka on Hikkaduwassa. Olemme kokeilleet Negombon, Induruwan ja Beruwelan. Jostain syystä olemme ihastuneet Hikkaduwaan, vaikka sieltä onkin pitkä matka kaikkialle muualle paitsi Galleen.

        Ehkä olisi kohteliasta ottaa joku nimimerkki käyttöön kun tällä palstalla kirjoittelee. Joten olkoon se vaikka ka-sa.
        Täällä on saanut hyviä vinkkejä matkalle! Kiitos kaikille, jotka ovat niitä ystävällisesti antaneet.


      • wenku,
        ka-sa kirjoitti:

        ettei tarvitse Intian viisumia. Meillä on parast´aikaa Sri Lankan viisumihakemukset Tukholmassa. Pikkasen kalliimpaa, mutta paljon vaivottomampaa hakea ne sitä kautta!
        Meidän majapaikka on Hikkaduwassa. Olemme kokeilleet Negombon, Induruwan ja Beruwelan. Jostain syystä olemme ihastuneet Hikkaduwaan, vaikka sieltä onkin pitkä matka kaikkialle muualle paitsi Galleen.

        Ehkä olisi kohteliasta ottaa joku nimimerkki käyttöön kun tällä palstalla kirjoittelee. Joten olkoon se vaikka ka-sa.
        Täällä on saanut hyviä vinkkejä matkalle! Kiitos kaikille, jotka ovat niitä ystävällisesti antaneet.

        Turistimatkalla ei tartte visumia, eli kaunaks aiotte siellä olla?


      • ka-sa
        wenku, kirjoitti:

        Turistimatkalla ei tartte visumia, eli kaunaks aiotte siellä olla?

        16.01 ja paluu 04.03.09


      • wenku, kirjoitti:

        Turistimatkalla ei tartte visumia, eli kaunaks aiotte siellä olla?

        Sri Lankaan tarvitaan viisumi ehdottomasti suomalaiselta, mikäli matka kestää yli 30 vuorokautta Colomboon saapumisesta. Eikä tällä asialla kannata leikkiä.

        Eli "wenkua" pyydän tarkentamaan mitä tarkoittaa "Turistimatkalla ei tartte visumia"??

        "visumia" ei tarvitse, siitä olen samaa mieltä mutta jos kyse viisumista niin se kyllä tarvitaan, kuten kirjoitin - "suomalaiselta" passin omistajalta.

        Kanntaa olla tarkka muotoseikoissa.

        dän honda nää


      • voi kun ite pääsis
        foxfi kirjoitti:

        Sri Lankaan tarvitaan viisumi ehdottomasti suomalaiselta, mikäli matka kestää yli 30 vuorokautta Colomboon saapumisesta. Eikä tällä asialla kannata leikkiä.

        Eli "wenkua" pyydän tarkentamaan mitä tarkoittaa "Turistimatkalla ei tartte visumia"??

        "visumia" ei tarvitse, siitä olen samaa mieltä mutta jos kyse viisumista niin se kyllä tarvitaan, kuten kirjoitin - "suomalaiselta" passin omistajalta.

        Kanntaa olla tarkka muotoseikoissa.

        dän honda nää

        Eihän me olla niin pilkun tarkkoja tällä palstalla.
        Kirutusvirheitä aina sattuu...
        Kiva lukea teidän Sri Lankaan matkustavien suunnitelmista.


      • voi kun ite pääsis kirjoitti:

        Eihän me olla niin pilkun tarkkoja tällä palstalla.
        Kirutusvirheitä aina sattuu...
        Kiva lukea teidän Sri Lankaan matkustavien suunnitelmista.

        Se mitä viisumeista puhuttiin, on kuten Foxeri kertoi. Turistina voidaan olla viikko tai vuosi. Mutta yli 30 vrk:n matka tarvitsee viisumin.
        Vaikka lankalaiset ovat letkeää kansaa, järjestelmä on ehdoton!
        Itse ole Gallessa suurimman osan siellä viettämistäni ajoista. Sieltä on kiva lähteä vaikka minne. Colombo ei kiinnosta, koska se on vain suuri kaupunki. Gallen lähellä on kaikenlaista mukavaa. Voi lähteä vaikka tuk tukilla sisämaahan päin 10-15km ja voi kokea jo vuoristoa ja todellisia lankalaisia, jotka eivät ole välttämättä edes nähneet kalpeanaamaa.


      • umeita
        amos kirjoitti:

        Se mitä viisumeista puhuttiin, on kuten Foxeri kertoi. Turistina voidaan olla viikko tai vuosi. Mutta yli 30 vrk:n matka tarvitsee viisumin.
        Vaikka lankalaiset ovat letkeää kansaa, järjestelmä on ehdoton!
        Itse ole Gallessa suurimman osan siellä viettämistäni ajoista. Sieltä on kiva lähteä vaikka minne. Colombo ei kiinnosta, koska se on vain suuri kaupunki. Gallen lähellä on kaikenlaista mukavaa. Voi lähteä vaikka tuk tukilla sisämaahan päin 10-15km ja voi kokea jo vuoristoa ja todellisia lankalaisia, jotka eivät ole välttämättä edes nähneet kalpeanaamaa.

        > Turistina voidaan olla viikko tai vuosi.

        turistina voi olla sri lankassa korkeintaan 6 kuukautta vuodessa - erityisehdoin maksimi on 9 kk.

        multiple entry -"monikäynti"viisumi on voimassa vuoden.

        ympärivuotiseen oleskeluun tarvitaan residentin status.

        http://www.slembassy.se/ConsulerBody.html#Visas-General

        http://www.immigration.gov.lk/html/visa/fees.html


      • voi kun ite pääsis kirjoitti:

        Eihän me olla niin pilkun tarkkoja tällä palstalla.
        Kirutusvirheitä aina sattuu...
        Kiva lukea teidän Sri Lankaan matkustavien suunnitelmista.

        Pyydän anteeksi. Tarkoitukseni ei ollut aiheuttaa pahaa mieltä kenellekään kirjoitusvirheestä, sillä "kirjoitusvirheitä.." sattuu - joskus minullekin, eikä se haittaa, kunhan ei satu niin tärkeässä asiassa kuin passiasiakirjat, johon viisumi myös kuuluu.

        Korostan edelleen, että Passi- ja viisumiasiat, ovat vakavasti otettavia asioita, niistä ohjeiden ja neuvojen antoon ei pidä kenenkään ryhtyä, jos ei VARMASTI tiedä miten asiat ovat, mitä niistä puhuu tai kirjoittaa. Sillä siinä voi tehdä kuulijalle arvaamattoman ns. "karhunpalveluksen".

        Älä luota kuin itseesi. Ota aina itse selvää asioista ja sieltä missä päätökset asiasta tehdään. Tässä kohdin lähin paikka Suomesta on Sri Lankan suurlähetystö Tukholamssa.

        Omakohtainen kokemus tästä, jonka toivon selventävän asiaa myös ns. asiantuntijoille.

        Valitan Sri Lankalaisilla hieman huonoja tapoja - ainakin minun kohdalla - perheystävälläni - ”paula´ yaaluwa” yli 10 vuotta sitten Sri Lankaan saapuessani. Hän antoi tuolloin oleskeluajan pituudesta/viisumin tarpeesta minulle aivan väärää tietoa, mikä johti sitten aikanaan 4 kk:n kuluttua maasta poistuessani lentoasemalla Colombossa erittäin vakavaan ja ikävään tilanteeseen passintarkastuksessa. Jouduin kuulusteluun, mikä erittäin pelottavaa ja ahdistavaa.

        Selvisin kuin onnen kaupalla: 1. peruste oli se, että olin suomalainen (sanoivat kuulustelijat), 2. peruste lentokone odotti hetken, 3. peruste: maksoin 2000 markkaa sakkoa tuosta 3 kk ylityksestäni - paikallisen "yaaluwa" eli ystävän neuvosta. Onneksi minulla oli rahaa tai paremminkin Visakortti matkassani, mikä muuten kannattaa aina olla mukana matkoilla.

        Tilanne olisi ollut tiettävästi paljon vakavampi, jos olisin joutunut syystä tai toisesta poliisin kanssa tekemisiin tuona ns. "lainsuojattomuuden" aikana. Sitä seikkailua ja tarinaa siitä en lähde arvailemaan.

        Omaa typeryyttäni tämä kaikki pääsi tapahtumaan, koska tiesin viisumisäännön, niin minun ja vain minun olisi pitänyt lähteä sitä myös hakemaan. Mutta kun luottaa "ystävään" - "yaaluwa", eikä itseen niin näin pääsi käymään. Ystäväni korosti ja väitti kiven kovaan, että olen hänen perheensä vieraansa, hän on selvittänyt asian ja asia on kunnossa. Noloa olisi ollut alkaa kinaamaan tästä, vaikkakin se minua koko ajan 4 kk vaivasi ja häiritsi.

        Hyvää matkaa Sri Lankaan


      • ka-sa
        foxfi kirjoitti:

        Pyydän anteeksi. Tarkoitukseni ei ollut aiheuttaa pahaa mieltä kenellekään kirjoitusvirheestä, sillä "kirjoitusvirheitä.." sattuu - joskus minullekin, eikä se haittaa, kunhan ei satu niin tärkeässä asiassa kuin passiasiakirjat, johon viisumi myös kuuluu.

        Korostan edelleen, että Passi- ja viisumiasiat, ovat vakavasti otettavia asioita, niistä ohjeiden ja neuvojen antoon ei pidä kenenkään ryhtyä, jos ei VARMASTI tiedä miten asiat ovat, mitä niistä puhuu tai kirjoittaa. Sillä siinä voi tehdä kuulijalle arvaamattoman ns. "karhunpalveluksen".

        Älä luota kuin itseesi. Ota aina itse selvää asioista ja sieltä missä päätökset asiasta tehdään. Tässä kohdin lähin paikka Suomesta on Sri Lankan suurlähetystö Tukholamssa.

        Omakohtainen kokemus tästä, jonka toivon selventävän asiaa myös ns. asiantuntijoille.

        Valitan Sri Lankalaisilla hieman huonoja tapoja - ainakin minun kohdalla - perheystävälläni - ”paula´ yaaluwa” yli 10 vuotta sitten Sri Lankaan saapuessani. Hän antoi tuolloin oleskeluajan pituudesta/viisumin tarpeesta minulle aivan väärää tietoa, mikä johti sitten aikanaan 4 kk:n kuluttua maasta poistuessani lentoasemalla Colombossa erittäin vakavaan ja ikävään tilanteeseen passintarkastuksessa. Jouduin kuulusteluun, mikä erittäin pelottavaa ja ahdistavaa.

        Selvisin kuin onnen kaupalla: 1. peruste oli se, että olin suomalainen (sanoivat kuulustelijat), 2. peruste lentokone odotti hetken, 3. peruste: maksoin 2000 markkaa sakkoa tuosta 3 kk ylityksestäni - paikallisen "yaaluwa" eli ystävän neuvosta. Onneksi minulla oli rahaa tai paremminkin Visakortti matkassani, mikä muuten kannattaa aina olla mukana matkoilla.

        Tilanne olisi ollut tiettävästi paljon vakavampi, jos olisin joutunut syystä tai toisesta poliisin kanssa tekemisiin tuona ns. "lainsuojattomuuden" aikana. Sitä seikkailua ja tarinaa siitä en lähde arvailemaan.

        Omaa typeryyttäni tämä kaikki pääsi tapahtumaan, koska tiesin viisumisäännön, niin minun ja vain minun olisi pitänyt lähteä sitä myös hakemaan. Mutta kun luottaa "ystävään" - "yaaluwa", eikä itseen niin näin pääsi käymään. Ystäväni korosti ja väitti kiven kovaan, että olen hänen perheensä vieraansa, hän on selvittänyt asian ja asia on kunnossa. Noloa olisi ollut alkaa kinaamaan tästä, vaikkakin se minua koko ajan 4 kk vaivasi ja häiritsi.

        Hyvää matkaa Sri Lankaan

        No sinä oletkin sitten ihan kantapään kautta saanut opin tuossa viisumiasiassa.
        Koska me viivymme maassa yli 30 päivää, niin haimme 3 kk:n viisumin.
        Tänään tuli passit viisumeineen Tukholman lähetystöstä. Viipyivät siellä 6 postipäivää ja maksoi 35e/per henk. Tosi kätevää näin.


      • ka-sa kirjoitti:

        No sinä oletkin sitten ihan kantapään kautta saanut opin tuossa viisumiasiassa.
        Koska me viivymme maassa yli 30 päivää, niin haimme 3 kk:n viisumin.
        Tänään tuli passit viisumeineen Tukholman lähetystöstä. Viipyivät siellä 6 postipäivää ja maksoi 35e/per henk. Tosi kätevää näin.

        Kantapää on hyvä opettaja..

        Kiitos vaan itsellesi. Viisumiasia oli sinulta hyvin ja oikein hoidettu.

        Sri Lanka on hieno, kaunis ja VEHREÄ maa matkustella. Tavalliset ihmiset ok., mutta suurien turistikohteiden alueilla syytä olla varovainen. Oikein hyvää matkaa ja muista aina ulkomaalaisten "ystävien" kanssa, myös Sri Lankalla, että ei kaikki ole aivan niin, kuin jotkut paikaliset turistille esittävät ja kertovat, silti heitä ihmisinä arvostaen. Sota, hätä ja kurjuus kun muokkaavat usein ja aina ihmistä. Moneen asiaan ja "totuuteen" saattaakin selvitä vastaus vasta myöhemmin ja useiden vuosien jälkeen, myös ns. "ystävistä".
        Eli, kaikki ei ole kultaa, mikä kiiltää.


      • vi-sa
        ka-sa kirjoitti:

        No sinä oletkin sitten ihan kantapään kautta saanut opin tuossa viisumiasiassa.
        Koska me viivymme maassa yli 30 päivää, niin haimme 3 kk:n viisumin.
        Tänään tuli passit viisumeineen Tukholman lähetystöstä. Viipyivät siellä 6 postipäivää ja maksoi 35e/per henk. Tosi kätevää näin.

        Yritin tuota tietoa löytää lähetystön sivulta, mutta ei löytyny... Miten tuo viisumi maksetaan?


      • Matkaillen
        ??? kirjoitti:

        on sitten tämä yhdistelmälippu?! Tulostettavassa e-lipussa on sekä Hki-Delhi että Delhi-Colombo. Samoin paluulennolla Mumbain kautta.
        Semmoinen tieto meillä on, ettei Intian viisumia tarvitsisi hankkia, ellei poistu Delhissä kansainväliseltä puolelta.

        Intian kautta matkustettaessa kannattaa varautua siihen, että kaikki ei suju niinkuin tanssi. Tuttavaperheeni sai sen kokea karvaasti Lankalle matkustaessaan pari vuotta sitten. Jatkolento olikin jo lähtenyt siinä vaiheessa kun he olivat Mumbaissa, eikä heitä oltu buukattu heti Helsingissä seuraavalle jatkolennolle. Kone oli täynnä ja he odottivat Mumbain kentän transitissa 1,5 vuorokautta, että pääsivät jatkamaan. Lähellä oli palautus Suomeen, koska heillä ei ollut viisumeja ja Intian säännösten mukaan transitissa voi odotella vain määräajan (olisikohan 24 h..?). No, tämä oli varmasti poikkeus. Toinen ystäväni tuli ja palasi Lankalle Intian kautta. Homma sujui muuten ok, mutta oli kuulemma aika kypsää odotella transitissa tuntitolkulla. Boardingpass annettiin vasta noin 1,5 tuntia ennen lentoa, jolloin hän pääsi tax-freen puolelle. Niin, ja siellä ei ainakaan silloin ollut mitään mukavuuksia, ravintolaa, kauppaa, pankkiautomaattia tms. Eli jos on pitkä odotus tiedossa, kannattaa varautua tähän.


      • Matkaillen
        Matkaillen kirjoitti:

        Intian kautta matkustettaessa kannattaa varautua siihen, että kaikki ei suju niinkuin tanssi. Tuttavaperheeni sai sen kokea karvaasti Lankalle matkustaessaan pari vuotta sitten. Jatkolento olikin jo lähtenyt siinä vaiheessa kun he olivat Mumbaissa, eikä heitä oltu buukattu heti Helsingissä seuraavalle jatkolennolle. Kone oli täynnä ja he odottivat Mumbain kentän transitissa 1,5 vuorokautta, että pääsivät jatkamaan. Lähellä oli palautus Suomeen, koska heillä ei ollut viisumeja ja Intian säännösten mukaan transitissa voi odotella vain määräajan (olisikohan 24 h..?). No, tämä oli varmasti poikkeus. Toinen ystäväni tuli ja palasi Lankalle Intian kautta. Homma sujui muuten ok, mutta oli kuulemma aika kypsää odotella transitissa tuntitolkulla. Boardingpass annettiin vasta noin 1,5 tuntia ennen lentoa, jolloin hän pääsi tax-freen puolelle. Niin, ja siellä ei ainakaan silloin ollut mitään mukavuuksia, ravintolaa, kauppaa, pankkiautomaattia tms. Eli jos on pitkä odotus tiedossa, kannattaa varautua tähän.

        Aina tulee tarkistaa omatoimimatkoilla viisumisäännökset lähetystöstä tai virallisilta nettisivuilta. Myös Sri Lankalla on kaavailtu muutosta rajalta saatavaan 30 päivän turistiviisumiin. Ilmeisesti järjen ääni kuitenkin voitti ja ko. säännös on edelleen voimassa. Viisumia voi pidentää Colombon immigration officessa, mutta se ei ole ihan yksikertaista. Onnistui kuitenkin ainakin itselläni yhdessä päivässä.


    • Ratharan

      En suosittele matkaa Delhin kautta, viisumiongelmien vuoksi, sekä pitkien transitaikojen vuoksi.
      Vertaa.fi etsii sinulle halvimmat lennot nopeasti. Tällä hetkellä 760-850€ pääsee reissuun ja takaisin hyvillä aikatauluilla ja 1 tai 2 vaihdolla.

      • sdlkj66

        Tuolla hinnalla saa jo vyölaukkumatkan, vaikka onkin se sillipurkkikyyti. Ja hintaan kuuluu majoitus, voi pitää jonkin sortin tukikohtana saarireissuilla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      308
      3137
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      272
      1213
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe