Ensimmäiseksi linnuksi kyyhky?

Aikainen miettijä

Olen kovasti miettinyt linnun hankkimista, mutten juurikaan ole kiinnostunut papukaijoista tai kanarialinnuista. Kyyhky kiinnostaisi ja Papukaijayhdistyksen sivujen (http://www.papukaijayhdistys.fi/web/index.php?option=com_content&task=view&id=42&Itemid=93) pohjalta arvelin että naurukyyhky olisi mukava. Mutta sopiiko naurukyyhky ensimmäiseksi lemmikkilinnuksi? Kuinka kauan ne elävät? Ovatko koiraat liian äänekkäitä kerrostaloon?

Todennäköisesti en ole kuitenkaan hankkimassa mitään lintua piakkoin. Sitten vasta kun joskus hamassa tulevaisuudessa muutan omaan asuntoon koulun asuntolasta. Mutta haluaisin tietää hyvissä ajoin josko kyyhky on liian vaativa, sillä lentävän linnun hankkimisen luulisin vaikuttavan oleellisesti asunnon hankintaan ja sisustamiseen.

Vaihtoehtoisesti olen harkinnut lemmikiksi mm. viiriäisiä, joita olen kanojen ohella päässyt joskus käsittelemäänkin.

9

4181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Kyllä kyyhkyt sopivat ensimmäiseksi linnuksikin. Naurukyyhkyn ääni on jonkun verran voimakkaampi kuin esim timanttikyyhkyllä, mutta matalahko huhuilu ja kujertelu tuskin kerrostalossa kantaa seinien läpi niin pahasti kuin esim monien papukaijojen kimeämpi kiljahtelu, tietysti tuo vähän riippuu talon äänieristyksen tilasta (ja naapureista, onhan niitäkin jotka valittavat häiritsevästä koiran haukusta silloinkin kun omistaja lemmikkeineen on jossain ihan muualla lomailemassa...).

      Hoidon suhteen kyyhky on varsin vaatimaton, tärkeimmät asiat tuossa artikkelissa ovatkin. Lentotilaa tietysti pitää olla riittävästi ja häkin valinnassa on muistettava että pystykorkeutta kyyhky ei pysty hyödyntämään sitäkään vähää kuin kiipeilevät papukaijat, eli vaakamittaa saisi olla riittävästi edes pieneen pyrähdykseen häkissäkin, MMM:n puhtaasti linnun kokonaispituuteen perustuva minimisuositus on noilla minusta alakantissa.

      • Varhainen miettijä

        Sen verran mitä olen nyt esim. youtuben kautta kuunnellut noiden lintujen ääniä, niin ei tosiaan vaikuttaisi olevan mitenkään kovinkaan kovaääninen, vaikkakin jotkut videoilla olleista koiraista näköjään teki tuota kumarrusta ja kujerrusta melkein tauotta... Mutta kauhea kyyhkykuume tuli nyt, vaikka pitäisi jaksaa vielä ehkä pari vuotta odottaa ennen kuin vaihtaa asuntoa :)


      • näitä saa
        Varhainen miettijä kirjoitti:

        Sen verran mitä olen nyt esim. youtuben kautta kuunnellut noiden lintujen ääniä, niin ei tosiaan vaikuttaisi olevan mitenkään kovinkaan kovaääninen, vaikkakin jotkut videoilla olleista koiraista näköjään teki tuota kumarrusta ja kujerrusta melkein tauotta... Mutta kauhea kyyhkykuume tuli nyt, vaikka pitäisi jaksaa vielä ehkä pari vuotta odottaa ennen kuin vaihtaa asuntoa :)

        Eli kasvattajia tai joku jolla olisi myynnissä kyyhkyjä?

        Tuolta kaijulit foorumista ei ainakskaa löytynyt ketään jolla olisi enää jäljellä vapaita lintuja.

        Ja mitähän mahtavat eläinkaupoissa maksaa ja mitä kaupat näitä myyvät?


      • Espoossa
        näitä saa kirjoitti:

        Eli kasvattajia tai joku jolla olisi myynnissä kyyhkyjä?

        Tuolta kaijulit foorumista ei ainakskaa löytynyt ketään jolla olisi enää jäljellä vapaita lintuja.

        Ja mitähän mahtavat eläinkaupoissa maksaa ja mitä kaupat näitä myyvät?

        Lemikkiexpressiin jäi ainakin yksi kyyhkyherra vielä, kun sen siskon ostin meitille. :) H. oli 45€.


    • ...

      No, kyyhlyistä itselläni ei mitään kokemusta ole, mutta kun olin 9v., meille tui neitokakadu, joka oli uros, ja ei pitänyt meteliä olleskaan, kyllähän se välillä huusi, muttei paljoakaan (kunnes tyttölintu tuli taloon) sit alko huuto xD Neitokakadut on tosi mukavia, ja kasvattajalta saa varmemmin terveitä, ja paljon tietoa ja halvemmalla, kuin eläinkaupoista, jotkut kasvattajat myös käsinruokkivat lintunsa, jotka haluaa myydä, niin niistä tulee ERITTÄIN kivoja, sillä ne eivät käsinruokittuina pure, ja pitävät ihmisistä, ja niiden kanssaolemisesta :) Neitokakadu on helppohoitoinen, eikä vie rahaakaan paljoa, ja riittää, kun kerran, tai pari kertaa viikossa vaihtaa häkin pohjalla olevat sanomalehdet, ja joka päivä pitää antaa uusi vesi, ja tarkastaa, onko kalkkikivi riittävän iso vielä, ja vaikka kaikki kuulostaa vaikealta, se ei käytännössä tälläisen linnun pito ole vaikeaa... Niistä saa myös kivaa seuraa! Itse rakastuin neitsikoihin heti, eikä ne ole kovinkaan äänellisiä...

      • ketjun aloittaja

        Muuten neitokakadu olisikin varmasti kiva lemmikki, mutta minun makuuni ne vaikuttavat liian aktiivisilta. En itse ole mikään peuhaaja, joten paljon virikkeitä kaipaava eläin tylsistyisi minun kanssani.

        Asiaan vaikuttaa tietysti myös se että karsastan papukaijoja ja kakaduja ihan ylipäätäänkin. Minua motivoivat tutut ja arkiset asiat, siksi olin alunperin kiinnostunut kanoista ja viiriäisistä. Papukaijat ja muut ovat jotenkin... eksoottisia ja vieraita.


      • .......
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Muuten neitokakadu olisikin varmasti kiva lemmikki, mutta minun makuuni ne vaikuttavat liian aktiivisilta. En itse ole mikään peuhaaja, joten paljon virikkeitä kaipaava eläin tylsistyisi minun kanssani.

        Asiaan vaikuttaa tietysti myös se että karsastan papukaijoja ja kakaduja ihan ylipäätäänkin. Minua motivoivat tutut ja arkiset asiat, siksi olin alunperin kiinnostunut kanoista ja viiriäisistä. Papukaijat ja muut ovat jotenkin... eksoottisia ja vieraita.

        minä kylläkään en ollut ennen varmaan aitoa papukaijaa tai kakadua nähnytkään siis lemmikkinä, mutta kun linnut saimme, olimme kyllä ihan kuin ne olisivat meillä aina olleet, ja tosiaankin, ne ovat mukavia ja pieniä, mutta jos ostaa vaikkapa 2 sellaista, ne eivät edes tarvitse leluja, eikä sellaisia, ne viihtyvät yhdessä, jos vaikka ei muutamaan tuntiin ole kotona, ja linuntujahan voi pitää kokoajan vapaana, niin ne saavat tekemistä lentämisestä, ja linnut ovat hyvin uteliaita, ja niistä on mukavaa seuraakin :) (mun mielipide)


    • K. Lumivalo.

      Ota hyvä ihminen Turkinkyyhky. Se on kaveri heti, kaivaa korvat ja sukii hiukset ja nauraa mahdottomasti. On oikein iloinen veijari. Syö undulaatinsiemeniä ja juo vettä. Korkea häkki 2X3 sentin silmällä, linnun pitää liikkua vapaasti häkissäkin, ei stressit vaivaa silloin ja lennätä tuvassa vapaana, mutta älä aukaise ikkunaa, lintu saattaa hävitä luontoon.
      Kaskisissa näitä elää luonnonvaraisena muutaman kymmenen joukko, eivätkä moiti ulko-olosuhteitakaan, koska kestävät pakkasen, mutta haukalle ovat allergisia.
      Ikää ei tietty hankittaessa, mutta 10 vuotta on jo taivalta tehty ja vireys vaan on tallella. Kestää kauemmin kuin koira tai muu hankalampi hoidettava.
      Tutkituta kuitenkin mahdollinen linnunpölyallergia, ettet koe samaa yllätystä, kuin itselleni tuo pöly tuotti. Se vaiva oli lujemman hoitamisen tuloksena nujerrettavissa.

      Kuulumisiin Ylistarosta!

    • Lintukamu

      Eläinkaupasta ei kannata ostaa eläimiä tai minun mielestäni ei ole suositeltavaa esim. linnuilla kun voivat olla sairaita mutta yleensä sen näkee ja iästä ei olla varmoja ja sisaruksistakaan ei ehkä tiedetä ja voi olla stressaantunut ja yksinäinen.
      Kannattaa ostaa kasvattajilta ja tutustua tarkemmin lintuihin. Paitsi jos tuttu kasvattaa lintuja niin kannattaa kysyä.
      Kasvattajat tietävätkin sisarukset, sukupuolen jne. Ja kasvattajan linnut ovat kesyjä.
      Itse kaverillani on kyyhkyjä undui ja yks papukaija joten kyllä kai minä tiedän jotakin. Mutta kaikkea en laittanut tähän että älkää ihmetelkö eikä Internet tieto oikeaa älyä kata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      98
      6927
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2710
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2293
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1970
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1691
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      7
      1493
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1268
    Aihe