Miten valmistautua

opiskeluun?

Eli näillä näkymin olisin aikaisemmista suunnitelmista poiketen aloittamassa opiskelut Lappeenrannassa jo nyt tammikuussa. Nyt kuitenkin mietityttää että mitenhän sitä itse opiskelussa pärjää - parin vuoden takaiset lukion asiat ovat jo unohtuneet reippaasti.

Eli miten kannattaa valmistautua? Tuskin sentään ihan perusasioista lähdetään itse opiskelussa niin joku pohjatieto kai pitää olla?

7

1091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -,.-.,-,.-,.

      Kyllä sitä aika pohjalta lähdetään. Esim matikassa leikitään ettei osata mitään ja kaikki asiat johdetaan alusta eli ei haittaa vaikka ei paljoa muistaisikaan. Mutta vaikka lähdetäänkin perusteista niin se ei tarkoita etteikö ne tehtävät olis vaikeita, etenkin parin ensimmäisen viikon jälkeen. Kyllä siellä on muitakin joilla on aikaa edellisistä opinnoista. Tosin kun aloitat tammikuussa niin et varmaan edes voi lukea kaikkia aineita heti, eli on aikaa kerrata.

    • tammitutor-09-lpr

      Asiat matikassa alkavat nopealla lukion kertauksella ja asioihin pääsee perille suht helposti. tammikuussa aloittaneet hyppäävät fysiikan kursseihin kesken kaiken mutta tähän mennessä se ei ole tuottanut kenellekkään vaikeuksia.

      • hienoa

        No sitten varmaan olen ensimmäinen jolla fysiikassa tulee ongelmia kun en lukiossa sitä opiskellut kuin sen yhden kurssin :/


      • tkk:lla
        hienoa kirjoitti:

        No sitten varmaan olen ensimmäinen jolla fysiikassa tulee ongelmia kun en lukiossa sitä opiskellut kuin sen yhden kurssin :/

        Eipä sitä fysiikka suurinosa tajua kunolla. eli ei hirveästi hätää.


    • 2 vuotta takana

      Peruskoulun matematiikka 5, fysiikka 5, kemia 5 jne ;D. 12 vuotta sitten suoritin autsentajan tutkinnon matematiikka 2, fysiikka 2 jne. ;D

      Hain Tampereen sähkötekniikan koulutusohjelmaan ja pääsin sisälle. Ennen pääsykokeita en tiennyt matematiikasta ja fysiikasta yhtään mitään. En osanut edes laskea yhteen ja vähennyslaskuja -2 4

      Opiskelin matematiikkaa ja fysiikkaa 4 kuukautta ennen pääsykokeita. Koulussa matematiikka, fysiikka ja muut aineet eivät ole vaikeita.

      • hassu trolli

        Heh, tuo jos olisi totta niin olisipa yllättävän helppoa päästä sisään.
        Ei kukaan todellisuudessa opiskele pitkää matematiikkaa ja fysiikkaa nollatasolta 4kk:ssa kunnolla. Jos se noin helppoa olisi niin lukulomakin olisi täysin turha lukiossa.


      • Vapaus.
        hassu trolli kirjoitti:

        Heh, tuo jos olisi totta niin olisipa yllättävän helppoa päästä sisään.
        Ei kukaan todellisuudessa opiskele pitkää matematiikkaa ja fysiikkaa nollatasolta 4kk:ssa kunnolla. Jos se noin helppoa olisi niin lukulomakin olisi täysin turha lukiossa.

        Lukiossa opiskellaan 3 vuotta äidinkieli, matematiikka, kuvaamataito, englanti, fysiikka, musiikki, ruotsi, biologia, yhteiskuntaoppi, maantieto, psykologia, yhteiskuntaoppi, uskonto, tietotekniikka, terveystieto, liikunta.

        Matematiikkaa ja fysiikkaa on lukiossa 5 tuntia viikossa.

        Pääsykokeissa vaaditaan vain matematiikan ja fysiikan tietämystä. Kyllä 5 kuukaudessa oppii hallitsemaan nolla tasolta matematiikan ja fysiikan tiedot ja jopa lyhyemmässä ajassa, jos on juuri peruskoulusta päässyt 8 arvosanoin. Opiskeleminen on myöskin huomattavasti helpompaa, kun voi opiskella samaa aihetta jatkuvasti.


        "Heh, tuo jos olisi totta niin olisipa yllättävän helppoa päästä sisään. "

        Tarkoitatko helppoudella sitä, ettei tarvitse opiskella lukiossa kolmea vuotta, jotta pääsisi jatko opiskelemaan vai sitä että pääsykokeet ovat helpot?

        Ammatillisella perustutkinnolla voi myöskin osallistua ylioppilaskirjoituksiin, ei tarvitse välttämättä käydä 3 vuotta lukiota. Perustutkintoja voi suorittaa vuodessa tai suoraan osallistumalla näyttökokeisiin kuukaudessa.

        1) äidinkielen koe

        2) toisen kotimaisen kielen koe

        3) vieraan kielen koe

        4) matematiikan koe

        5) ainereaali
        Pakolliset kokeet (neljä)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      182
      1981
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      274
      1499
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1305
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1097
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      72
      1082
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      77
      1017
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      180
      1010
    8. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      3
      848
    9. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      838
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      63
      825
    Aihe