Me emme mieheni kanssa kuulu kirkkoon, joten varsinaista kastejuhlaa emme lapsellemme järjestä. Haluame kuitenkin pitää vauvan nimenantojuhlat. Onko vinkkejä tai omakohtaisia kokemuksia tällaisista juhlista? Kannattaisiko valita joku läheinen pitämään puhe ja paljastamaan lapsen nimi? Tarkoituksenamme ei ole tehdä tilaisuudesta jäykkää, vaan juhlia suvun kesken vastasyntynyttä pikkuista.
kirkkoon kuulumattoman lapsen nimijuhlat
7
4767
Vastaukset
- gddf
en olisi halunnut kastaa omia lapsia mutten viitsinyt loukata äitiäni ku se on niin niin uskovaista että....
ja muutenkaan en katso kirkon olevan mikään niin armollinen paikka että siihen olisi kuuluttava.
ainoo juttu minkä takii oon kirkossa on se että hautaaminen on halvempaa kirkkoon kuuluvalle ettei sitte omaisten tarvii alkaa maksaa mun hautauskuluja ku se aika koittaa.
se että minkälaiset juhlat voi lapselle järjestää
niin nehän voi olla samanlaiset ku kastejuhlat ainoo vaan että leipäpappi puuttuu ja itse kaste.
ei ne nyt niin hääppöset oo.
suurin osa sukulaisistakin tulee sinne vaan kun on pakko tyyliin.
nykyään ei enään osata arvostaa mitään ja kaikki mikä liittyy sukuun on enemmänkin vastenmielistä kuin mukavaa.
tehkää booli niinkuin jenkeissäkin tehään ollaanhan me jo niitten käskyn alasii jo muutenki.- Kirkosta aikoinaan eronnut
Uuden lain mukaan hautaaminen ei-kirkkoonkuuluvana ei ole yhtään sen kalliimpaa, kuin kirkkoon kuuluvienkaan, tiedoksi!
- Päivi
Kirkosta aikoinaan eronnut kirjoitti:
Uuden lain mukaan hautaaminen ei-kirkkoonkuuluvana ei ole yhtään sen kalliimpaa, kuin kirkkoon kuuluvienkaan, tiedoksi!
jopa halvempaa ja hauskempaa. Silloinhan on itse ihminen pääosassa eikä Jeesus tai jumala. Kenenkään ei tarvitse teeskennellä mitään uskovaista tms.
Niin, ihmettelen aina, miksi jotkut ihmiset aina yrittävät miellyttää kaikkia, paitsi itseään. Eihän kaikille voi olla mieliksi. Vai pelätäänkö silloin ettei tule hyväksytyksi tms? Toisen ihmisen kunnioitus alkaa omasta itsestään. Jos esim. äitimuori järkyttyy tai suuttuu lapsensa kirkosta eroamisella, hän ei arvosta jälkikasvuaan itsenäisenä yksilönä pätkän vertaa. Itse olisin ainakin syvästi loukkaantunut äidilleni jos hän olisi vähänkin negetiivisesti kommentoinyt kirkostaeroamiselleni.
- Meeri
Tässä linkki:
http://www.pro-seremoniat.fi/juhlat/nimiaiset.phtml
Itse en kuulu luterilaiseen kirkkoon, joten emme kasta lapsiamme. Emme kyllä ole nimiäisiäkään pitäneet, mutta kyllä muuten olemme kutsuneet sukulaisia ym. kylään kun lapsi on syntynyt.
Kai tilaisuus voi olla rento ja mukava, kahvittelun merkeissä. - eräs
Olen suunnitellut, että samassa tilanteessa itse paljastaisin lapsen nimen, ei kukaan muu. Aion varmaankin pyytää lapselle kuitenkin "kummeja", joten ehkä joku heistä esittäisi jotain, puheen, musiikkia tai runoja. Itsekin voisin lukea jotain. Sitten kahviteltaisiin...
- Merja
Emme kuulu kirkkoon, mutta molemmille lapsille on järjestetty ns. nimenantojuhla, jonne olemme kutsuneet ihan virallisella kutsulla, tyyliin " TERVETULOA LAPSEMME NIMENANTOJUHLAAN silloin ja silloin.
Lapsillamme on myös haltijakummit (kummallakin 4 eli 2 pariskuntaa) eli vastannevat kummeja kirkollisessa versiossa. Kukaan kummeista ei ole kieltäytynyt, vaikka suurin osa heistä kuuluukin kirkkoon. Ihania ihmisiä!
Itse tilaisuuteen on kutsuttu, ketä on haluttu eli käytännössä lähisuku (myös tädit, enot sedät laskettu lähisukuun) ja kummit. Meillä se tarkoittaa sitä, että vierasmäärä on pyörinyt aina 50 ympärillä... Ehkä liikaa...
Tilaisuus on kummallakin kertaa aloitettu sillä, että olemme ottaneet vauvan syliimme ja keränneet myös kummit ympärillemme. Sitten isä on pitänyt pienen, improvisoidun puheen, jossa on kertonut, mikä vauvan nimeksi tulee ja miksi vauva on saanut tämän nimen. Sitten on esitelty kummit.
Nimen julkistamisen jälkeen on sitten kahviteltu ja ihasteltu vauvaa ja napsittu kuvia. Kavereiden vauvojen ristiäisissä käyneenä voisin sanoa, että eipä paljon eroa kirkollisesta versiosta, ainostaan pappi puuttuu. Ja sitä meillä ei tarvita. Jäytkkää meillä ei ole kertaakaan ollut. - mmm
Kastehan ei ole virallisesti mikään nimenanto tai -julkaisemis tilaisuus, vaikka monet julkaisevatkin vauvansa nimen ristiäisissä.
Kirkkoon kuulumatonkin voi julkaista lapsensa nimen vaikka heti kun vauva on syntynyt, ja pitää sitten vaikka "sukuun liittämisjuhlan" tms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1482879Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3672037- 401767
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371722Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321411Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328955Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782