SAS+Lufthansa fuusioon?

ehkä sittenkin

Maanantaina saksalainen Süddeutsche Zeitung kertoi, että Lufthansa ja SAS ovat käynnistäneet uudelleen fuusioneuvottelut, jotka katkaistiin jokin aika sitten. Lehden mukaan neuvotelut katkaistiin siksi, että yhtiö keskittyi fuusioimaan Austrian airlinesin itseensä. Nyt se on tehty ja on jälleen aika keskittyä SAS:iin.

Aiemmissa arvioissa on veikkailtu, että fuusion yhteydessä osa SAS:n toiminnoista ajettaisiin alas ja reittiverkkoa supistettaisiin. Koneiden määrää supistettaisiin ja vanha kalusto korvattaisiin taloudellisemmalla. Spekulaatiota on ollut myös siitä, että SAS:n mannertenvälisten lentojen keskus siirettäisiin Köpiksestä Arlandaan. Tällöin keskus palvelisi entistä paremmin pohjoismaisia matkustajia ja ei kilpailisi Lufthansan hubien Frankfurt ja München kanssa. SAS:n tytäryhtiöiden (esim. Blue1) asemasta ei ole ollut julkisudessa mitään arvioita, mutta tuntuisi luontevalta, että kustannustehokkaat pikkuyhtiöt säilyisivät Lufthansan apuyhtiöinä, jollaisia sillä on muitakin (esim. Augsburg airways). Blue1 voisi otaa hoidettavakseen myös osan sen Suomen ja Saksan välisistä lennoista ja jatkossa keskittyisi nimenomaan siihen, mihin se alunperin perustettiin eli syöttöliikenne. Raskaasti tappiollisen Spanaiairin asema on varmasti kaikista vaikein ja se myytäneen hinnalla millä hyvänsä.

13

1505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näyttäää

      Tiedotusvälineetkin päässeen jyvälle.

      Sanoinkin jo tuossa aikaisemmassa aloituksessa että yhtiömuoto voi muuttua tai toiminta edelleen supistuu.
      Hienoa jos Blue1 selviytyy ja saadaan saksalaista jämäkkyyttä johtoon, eiköhän vapaamatkustuksen ajat ole nyt ohi.

    • ko???

      Oikea nimike taitaa olla: Lufthansa armollisesti ostanee SASia, mikä fuusio?

      • fuusio ja ostaminen

        juuri niin, lufthansa OSTI austrian airlinesin ja nyt sunnittelevat OSTAVANSA sas`n.
        ei se ole fuusio jos OSTAA toisen yhtiön.
        kutjun aloitti joku jolla ei ole tietoa ja käsitystä asioista


      • mLasss
        fuusio ja ostaminen kirjoitti:

        juuri niin, lufthansa OSTI austrian airlinesin ja nyt sunnittelevat OSTAVANSA sas`n.
        ei se ole fuusio jos OSTAA toisen yhtiön.
        kutjun aloitti joku jolla ei ole tietoa ja käsitystä asioista

        Vielä on liian aikaista sanoa millainen lopputulos neuvotteluilla on. Itse uskon, että Lufthansa ostaa SAS:n kannattavat reitit ja uudemman lentokaluston (esim. kaikki Airbussit). Kannattamattomista toiminnoista ja vanhasta, epätaloudellisesta kalustosta (esim. MD80 -sarjan koneet) luovutaan. Kaikesta huolimatta SAS eli Scandinavian airlines system on perinteinen, vanha liikemerkki ja uskon sen säilyvän Lufthansan aputoiminimenä. Myös Blue1 säilytettäneen, mutta siitä tehdään syöttöliikennettä ja muutamaa Suomen sisäistä reittiä hoitava yhtiö.


      • rea liSti
        mLasss kirjoitti:

        Vielä on liian aikaista sanoa millainen lopputulos neuvotteluilla on. Itse uskon, että Lufthansa ostaa SAS:n kannattavat reitit ja uudemman lentokaluston (esim. kaikki Airbussit). Kannattamattomista toiminnoista ja vanhasta, epätaloudellisesta kalustosta (esim. MD80 -sarjan koneet) luovutaan. Kaikesta huolimatta SAS eli Scandinavian airlines system on perinteinen, vanha liikemerkki ja uskon sen säilyvän Lufthansan aputoiminimenä. Myös Blue1 säilytettäneen, mutta siitä tehdään syöttöliikennettä ja muutamaa Suomen sisäistä reittiä hoitava yhtiö.

        Mitähän säilyttämisen arvoista blue1:ssa on? Yhtiö lentää 170-paikkaisilla, jeesuksen aikaisilla ylijäämä- MD- koneilla ja myy "halpoja" 1000€ meno-paluu lippuja ilman mitään hintaan sisältyvää (vesimuki, ok).

        Aika ajoi ohi yhtiöistä joilla ei ole varaa investoida ajanmukaiseen kalustoon!


      • hiljaa
        rea liSti kirjoitti:

        Mitähän säilyttämisen arvoista blue1:ssa on? Yhtiö lentää 170-paikkaisilla, jeesuksen aikaisilla ylijäämä- MD- koneilla ja myy "halpoja" 1000€ meno-paluu lippuja ilman mitään hintaan sisältyvää (vesimuki, ok).

        Aika ajoi ohi yhtiöistä joilla ei ole varaa investoida ajanmukaiseen kalustoon!

        kun et tiedä asioista mitään.


      • eassa
        hiljaa kirjoitti:

        kun et tiedä asioista mitään.

        Olen myös minä.
        Eipä tarvitse pitkään pohtia kummalla työmatkani teen, Finnairilla vai tuolla toiseksi suurimmalla, vai onko Finncomm kasvanut jo ohi kakkoseksi?

        Finnairilla on se aamiainen koneessa ja pieni iltapala myös kotiinpäin matkustaessani, olkoonkin niin että annokset on tätä nykyä aika kehnoja, mutta vaatimaton kun olen niin osaan tuotakin vähää arvostaa, puhumattakaan reittitarjonnasta= B1 myy turistireittejä työmatkalaisille business luokan hinnalla-> ei tuu kesää.


      • eniten
        eassa kirjoitti:

        Olen myös minä.
        Eipä tarvitse pitkään pohtia kummalla työmatkani teen, Finnairilla vai tuolla toiseksi suurimmalla, vai onko Finncomm kasvanut jo ohi kakkoseksi?

        Finnairilla on se aamiainen koneessa ja pieni iltapala myös kotiinpäin matkustaessani, olkoonkin niin että annokset on tätä nykyä aika kehnoja, mutta vaatimaton kun olen niin osaan tuotakin vähää arvostaa, puhumattakaan reittitarjonnasta= B1 myy turistireittejä työmatkalaisille business luokan hinnalla-> ei tuu kesää.

        Finncomm on suurin tekijä kotimaan liikenteessä. Yhtiö on suurin operaattori Suomessa mitattuna kotimaan lentojen määrällä. Vuonna 2008 yhtiö kuljettaa n. 870 000 matkustajaa.
        FC ei lennäkkään kuin Viroon ja Saksaan ulkomaista.


      • Julkaistuadataa
        eniten kirjoitti:

        Finncomm on suurin tekijä kotimaan liikenteessä. Yhtiö on suurin operaattori Suomessa mitattuna kotimaan lentojen määrällä. Vuonna 2008 yhtiö kuljettaa n. 870 000 matkustajaa.
        FC ei lennäkkään kuin Viroon ja Saksaan ulkomaista.

        Finncommilta.
        Onneksi olkoon, ensin myivät SASssille airbotnian, nyk. B1 ja nyt ovat menneet ristuksen komiasti ohi.

        Tuon olisi luullut olevan tyhmänrohkiaa mutta ei meillä pohojanmaalla, meillä teherähän noon että hyvä tuloo.


      • Finncommille
        Julkaistuadataa kirjoitti:

        Finncommilta.
        Onneksi olkoon, ensin myivät SASssille airbotnian, nyk. B1 ja nyt ovat menneet ristuksen komiasti ohi.

        Tuon olisi luullut olevan tyhmänrohkiaa mutta ei meillä pohojanmaalla, meillä teherähän noon että hyvä tuloo.

        Seuraavaksi myydään Finncomm Finnairille ja
        perustetaan uusi yhtiö joka lyö laudalta koko
        Finnairin.
        Seinäjoeltakin suorat lennot Bangkokiin 4x päivässä.


      • Provo Kaatio
        rea liSti kirjoitti:

        Mitähän säilyttämisen arvoista blue1:ssa on? Yhtiö lentää 170-paikkaisilla, jeesuksen aikaisilla ylijäämä- MD- koneilla ja myy "halpoja" 1000€ meno-paluu lippuja ilman mitään hintaan sisältyvää (vesimuki, ok).

        Aika ajoi ohi yhtiöistä joilla ei ole varaa investoida ajanmukaiseen kalustoon!

        No tuliko vuodatuksesta parempi mieli?

        Vedetääs vastaavaa asiantuntemusta ja totuuspohjaa hyödyntäen:
        "Finnair, joka rahtaa turistia pattayalle minkä kerkeää ja tarjoaa kotimaassa "halpoja" 1000€ lippuja joiden hinnasta on puolet sen murjottaen tarjoillun nahistuneen sämpylän ansiota."

        Suoli24, nimetöntä huutelua vieraisiin pöytiin jo vuodesta...


      • diiba daaba

        Olin vastaamassa että "vielä kun tähän saadaan sankarillisesti Finnair jotenkin mukaan, niin ollaan tämän palstan alkulähteillä"

        Kunnes luin pari postia eteenpäin... :D


      • Kartsa
        diiba daaba kirjoitti:

        Olin vastaamassa että "vielä kun tähän saadaan sankarillisesti Finnair jotenkin mukaan, niin ollaan tämän palstan alkulähteillä"

        Kunnes luin pari postia eteenpäin... :D

        Finnairiin kun päästiin, niin kun Lufthansa ostaa Sassin (kuten nyt Spanairin osakkeiden eurolla myynnin jälkeen tapahtuu) ja ryhtyy lentämään Tukholmasta Aasiaan, päästään tästä kotoisesta Finnair-kiusasta lopullisesti eroon. Lufthansa on sellainen jättiläinen, ettei Finnair sen puristusta kestä. Jäljelle finskistä jää jokin valtion ruokkima tynkäyhtiö. Lopulta se taitanee tietää lentohintoihin aikamoisia korostuksia, kun kilpailua ei enää asiallisesti ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1944
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1690
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1306
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      73
      1265
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1008
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      916
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      913
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      872
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      830
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      830
    Aihe