Päätalo

kiinnostunut!

Aloitin lukemaan Päätalo Iijoki sarjan kirjat. Mielenkiintoiselta vaikuttaa ja olevan alle 30 nainen =). Ei kirjat vaikuta vanhanaikaisilta, vaikka luulisi. Alkoi kiinnostamaan, että onko itse Päätalo ollut vanhempana lestadiolainen? Kallen äiti tietääkseni oli tätä uskontoa? Itse olen ihan tavallinen luterilainen, kysynkin, että kait tätä kirjasarjaa lukee me luterilaisetkin? =) Missähän ammatissa Päätalon tyttäret ovat, entä joka syntyi eri naiselle? Haluaisin yleistä keskustelua Päätalo kirjailijasta, kiinnostaa.

32

5046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äitinkyykkänä

      Kallen tyttäret ovat tietääkseni hoito- ja opetusalalla.Siitä aviottomasta lapsesta ei ole edes sensaatiolehdistö mitään keksinyt.Kalle maksoi elatusmaksut "varmuuden vuoksi" vaikka ei ollut varma isyydestään.
      Ei Kalle ollut tunnustuksellinen lestadiolainen.Mutta arvosti varmaan (tosi) lestadiolaisten arvomaailmaa.

      Myös lestadiolaiset ovat luterilaisia.Eri lestadiolaishaarat samaten körttiläiset ja rukoilevaiset ovat luterilaisen kansankirkon sisällä vaikuttavia herätysliikkeitä.
      Luterilaisia ovat myös osa lahkoista kuten vapaakirkkolaiset ja helluntailaiset.
      Jehovantodistajat ,mormoonit ,adventistit ym. ovat asia erikseen.

      Luehan tyttö Päätaloa.Tulet varmasti viihtymään hänen parissaan.Mutta! Olen sanonut tämän ennenkin:Älä lue Iijoki-sarjaa kuten uskovainen raamattua.Kaikkea totena pitäen.Se on romaanisarja jolla on vahva todellisuuspohja.
      Kalle on käyttänyt kirjailijan vapautta kerronnassa. Kaikki tärkeimmät tapahtumat ovat tietysti totta ,mutta kerronnan joustavuuden vuoksi hän on siirrellyt tapahtumia eri järjestykseen ja jopa eri henkilöille.
      Myös kaikki henkilöt eivät ole todellisia,vaan ovat saaneet piirteitä moneltakin .Toki kaikki sarjan alkupään henkilöt,Koillismaalla eläneet, ovat todellisia.

      Mielestäni tärkeintä juuri Iijoki-sarjassa on elävä kieli.Se on myös minulle tavallaan oppikirja maamme lähihistoriasta.Pienistä ihmisistä muutosten ja myllerrysten keskellä.
      "Siinä näkijä missä tekijä" tasolla kirjoitettu.

      Onhan täällä aina silloin tällöin Päätalosta keskusteltu. Tahtoo vain häiriköt juustoineen pilata homman.

    • Pää-fani

      Iijoki-sarjaa 18-kirja menossa ja lukuinto ei ole yhtään vähentynyt päin vastoin.
      Kirjoissa parasta on elävä kieli ja huumori historia jota oppii väistämättä, tottakai myös ihmiset ja tietty kiireettömyys kerronnassa joka vie hetkeksi väkisin hetkeksi pois tästä nykyisestä tehokkaasta hullunmyllystä. Väkisin tulee hyvälle mielelle kun ottaa kirjan käteen ja syventyy sen jatustelevaan kerrontaan, niin kuin eilen illallakin kävi. Onkohan meitä reilut 30 kymppisiä Kalle kirjojen lukijoita miten monta, en ainakaan minä tunne muita.

      • jimbu

        Meiksi on vähän vanhempi jo yli 5-kymppinen, mutta montakymmentä vuotta päätalon aikaisia nuorempi, silti ihastuin ii-jokisarjaan ja erittäin suurella mielenkiinnolla jo ii-jokisarjaa aikaisempiin teoksiin.
        Montakohan kertaa olen lukenut ii-jokisarjan läpi 4-5 kertaa. Ihastuin erityisesti ii-jokisarjan alkupään teoksiin ja ii-jokisarjan vihoviimeiseen teokseen. Jälleenrakennuksen aikaiset Taivalkosen kunnan rakennusmestariaikaiset kirjat kansakoulujen homevaurioiden kuivatteluineen ja Lainan kanssa tappeluineen ovat tylsinta ii-joki sarjassa. Alkupään kirjoja lukiessa pystyi samaistumaan sen aikaiseen koululaitokseen ja maaseudun elämänmenoon, vaikka itse sitä elin 60-luvulla, en tosin samanlaisissa armottoman kovissa metsä ja uittotöissä. Päätalon nuoruuden aikaiseen elämänmenoon tutustuminen on laittanut omiakin elämänarvoja kohdalleen.
        Päätalon kirjat on olleet vuosikausia unilukemistona niin usein, että kun kirjaa ei ole illalla luettavana, on tyhjä olo ja uni ei tule normaalisti. Aion aloittaa uuden lukukierroksen taas 1-2 vuoden kuluessa jos elämänpäiviä riittää.


    • kiinnostunut!

      Itse olen vasta 25-vuotias tyttö.=) Ei varmasti moni "nuori" tätä kirjasarjaa lue ja joka ei näistä murre sanoista, ennen aikaan tapahtuneista älyä tai ei ole kiinnostunut. Itse olen aika läheltä Taivalkoskea, Kainuusta joten siksikin tämä asia kiinnostaa ja olen käynytkin nuorempana pikaisesti Päätalon talolla Jokikylässä tutustumassa. Nyt vaan alkoi innostaa nämä kirjat. Elokuvat olen katsonut, mitä Päätalosta on tullut. Mukava uppoutua sen maailmaan aikuisiin juttuihin tämän arjen keskellä ja niin tarkkaan ja humoristisesti kerrottu.
      Mikähän Päätalon kirja kannattaisi sitten lukea, kunhan tämä Iijoki sarja on luettu läpi?? En ole niitä muita kirjoja lukenut.
      Jännä että siitä "aviottomasta" lapsesta ei kuulu julkisuudessa mitään?? :/
      Salaisuuksia monikin asia varmaan tarkoituksella...

      • Pää-fani

        Joku kirja uran alkutaipaleelta, Ihmisiä telineillä vaikka, siitä minä aloitin. Tosin kerronta on jalostunut varmaan vuosien varrella ja en tiedä kiinnostaisko se enää niin paljon kun on Iijoki-sarjan lukenut.
        Tai sitten uudestaan joku hyvä kerranluettu kirja käteen, varmaan se edelleen jaksaa hymyilyttää ja piristää


      • Herkko12
        Pää-fani kirjoitti:

        Joku kirja uran alkutaipaleelta, Ihmisiä telineillä vaikka, siitä minä aloitin. Tosin kerronta on jalostunut varmaan vuosien varrella ja en tiedä kiinnostaisko se enää niin paljon kun on Iijoki-sarjan lukenut.
        Tai sitten uudestaan joku hyvä kerranluettu kirja käteen, varmaan se edelleen jaksaa hymyilyttää ja piristää

        Kalle päätalon kirjailijan uran alkulähteillä>>>>>>


        http://www.youtube.com/watch?v=CkUyTWAN5rA


      • Synt.v 1941
        Herkko12 kirjoitti:

        Kalle päätalon kirjailijan uran alkulähteillä>>>>>>


        http://www.youtube.com/watch?v=CkUyTWAN5rA

        Olen viimeiset yli 50 vuotta lukenut Kalle Päätalon tuotantoa Ihmisistä telineilla 1958 alkaen, sitten aina uutta odottaen ja välillä sekä nykyisin vanhaa eestaas kelaten, enkä ole tämän tyhmemmäksi tullut ja olen varsin tyytyväinen lukunautintooni. Suosittelen.


    • Kalle Päälato
    • 23+45

      Päätalon kirjoissa minua viehättää nopea maailman muuttuminen. Kallen aikoina matkattiin suksilla pitkiä matkoja, yövyttiin taloissa johon aina mahtui ja moni asia oli toisella tavalla. Oltiin enemmän oman onnensa seppiä, eikä vielä osa ns. hyvinvointiyhteiskuntaa.

    • KP-fani

      Ihmettelen miksi kirjailijaprofessori Kalle P ä ä t a l o ei saanut koskaan kirjallisuuden Nobel-palkintoa. Sen hän olisi kyllä selvästi ansainnut!

      Olen viime keväästä asti lukenut hänen kirjojaan ja olen jäänyt niihin koukkuun. Ihmisenäkin P ä ä t a l o vaikkuttaa olleen tavattoman kiinnostava ja mielenkiintoinen. Harmi ettei minulla ollut tilaisuutta tutustua häneen.

      P ä ä t a l o n tyttäristä sen verran -mikä on julkista tietoa ja muualla netissä- että esikoinen Riitta (s. 1956) on psykologi ja kuopus Elina (1959-2008) on valitettavasti kuollutkin jo yli kolme vuotta sitten.

      http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/81/Kalle_Päätalon_sukupuu.png

      • koopeetalo

        No eiköhän syynä ole se, ettei niitä juuri ole käännetty. En tiedä onko ruotsiksikaan (mikä olisi voinut Nobelin suhteen riittää), ei ainakaan monta.


      • Anonyymi

        Minusta jo professorin arvonimestä osa kuuluisi Heikki Ingetille, Koston viisaalle. Jollei sekin olkut Kallen keksintöä että UKK opetti Heikkiä kirjottamaan. Ajoitus nimittäin osuu yksiin.
        Kalle on hyvä kuvaaja, mutta vajaan kansakoulun sivistystasso paistaa ikävästi läpi. No, tosin on lukijoita joihin kaikki uppoaa.


    • Äitin kyykkänä

      Kirjallisuuden Nobel Päätalolle! Olet huumori-ihmisiä ja huumorimielessä vissiin noin kirjoitat!?
      Kyllä kirjailijan pitää olla tunnettu maailmalla tuotannostaan ja muutenkin .Eihän, minunkin mielestä Suomen parhaimpiin kuuluvaa kirjailijaa , tunneta ulkomailla juuri ollenkaan. Viimeinen savotta käännetty ruotsiksi. Ennen ruskaa viroksi ja Koillismaa-sarja englanniksi Yhdysvalloissa. Sen lukijakunta pääasiassa on siellä suomalaislähtöistä.
      Päätalon teksti on niin perin suomalaista eikä se mikrohistoriatasollaan kiinnosta toisenlaisissa kulttuureissa eläviä.
      Ei Waltari eikä Linnakaan saaneet Nobelia. Olivat ihan eri tasolla mitä tunnettavuuteen tuleen. Esim. Waltarin Sinuhe ja Linnan "Tuntematon" ovat luettu kautta maailman.
      Sillanpään saama kirjallisuus-Nobel syksyllä-39 oli ainakin osittain myötätunnon osoitus sodanuhan alla elävälle Suomelle.

    • törviötärviä

      "Sillanpään saama kirjallisuus-Nobel syksyllä-39 oli ainakin osittain myötätunnon osoitus sodanuhan alla elävälle Suomelle. "
      Jo vain tokkiinsa. Suomi olikin tuolloin maailman ainoa maa, joka oli sodan uhkaama.
      Nauran itseni tärviölle. Pitäisikö lukea historiaa.

      • Äitin kyykkänä

        Siis Ruotsin taholta tullut myötätunnon osoitus sodanuhan alla olevalle naapurimaalle! Ei ole minun oma tulkintani!! Kirjallisuushistoriasta löytyy viitteitä ja vihjailuja siihen suuntaan. Jopa Wikipediassa on seuraavasti:" Palkintoa ei myönnetty pelkästään myötätunnoksi Suomelle....,"mutta sitäkin siis oli joukossa.


    • KP-fani

      Kirjailijaprofessori Kalle P ä ä t a l o on tietyllä tavalla ajaton kirjailija. Hän kuvaa niin tarkasti ja mielenkiintoisesti tavallisen ihmisen näkökulmasta elämänmenoa metsissä, rakennuksilla ja koko yhteiskunnassa 1920-luvulta 1990-luvulle, että hänen kirjallisen tuotantonsa arvo vain kasvaa koko ajan.

      Tietyt piirit pääasiassa kateuttaan ovat nyrpistelleet nenäänsä P ä ä t a l o l l e koko ajan hänen ollessaan aktiivinen ja edelleenkin sitä on nähtävissä. Ne piirit eivät ikinä voineet sulattaa hänen valtavaa suosiotaan ja siksi häntä piti mollata.

    • Kalle 2

      Hienoa! Johan Juice Leskinen sanoi, että voi nukkua kotimaan historian tunnit Iijoki-sarjan ajalta, jos lukee sarjan.

    • FT emeritus

      Kyllä Kalle Päätalo oli todellinen kirjailijamestari. Hänen laaja tuotantonsa oli, kuten n.m. Äitinkyykkänä toteaa, supisuomalaista, eikä ole levinnyt maailmalle siinä laajuudessa, että olisi herättänyt kansainvälistä mielenkiintoa riittävästi, mutta se on sivuseikka: Pitäkäämme Iijoki-sarja ja muut tekijänsä teokset suomalaisuutta aidosti ja tyylikkäästi kuvaavana mikrohistoriana omanamme ja olkaamme tyytyväisiä, että meillä oli ja on Kalle ja hänen kirjansa! Olen itse korkeasti koulutettu akateeminen kansalainen, eikä mieeni ole tullut koskaan katsoa alentuvasti professori Päätalon henkistä antia kirjojen muodossa koko kansalle kirjoitettuna. Luen nyt eläkkeellä ollessani edelleen hänen kirjojaan, kuten olen lukenut miltei alusta lähtien.

    • Hiltu Jakki
    • Erikoisinta Päätalon tekstissä on se, miten arvaamatta siihen jää koukkuun.

      Minulla on muutama hajanainen teos tuotannostaan. En uskalla hankkia lisää ennen kesälomaa, sillä muutoin päivätyö menee valvottujen lukuöiden takia piloille. Ja se on tavattoman vaikea taiteen laji, kirjoittaa vangitsevasti. Siinä hän onnistuu mielestäni loistavasti.

      • KP-fani

        Kalle P ä ä t a l o oli loistava kirjailija, aivan erikoislaatuinen. Hän jos kuka oli erittäin taitava rakentamaan jopa jännityskirjallisuutta lähestyvän draaman kaaren teoksiinsa.

        Jos hänellä olisi ollut pitempi elämänkaari, olisi ollut mielenkiintoista lukea myös viimeisten vuosikymmenten tapahtumat yhtä yksityiskohtaisesti kerrottuina kuin vuodet 1922-1958.

        Silloin tosin Iijoki-sarjasta olisi tullut noin 60-osainen...:)!


      • minusta hyvä näin
        KP-fani kirjoitti:

        Kalle P ä ä t a l o oli loistava kirjailija, aivan erikoislaatuinen. Hän jos kuka oli erittäin taitava rakentamaan jopa jännityskirjallisuutta lähestyvän draaman kaaren teoksiinsa.

        Jos hänellä olisi ollut pitempi elämänkaari, olisi ollut mielenkiintoista lukea myös viimeisten vuosikymmenten tapahtumat yhtä yksityiskohtaisesti kerrottuina kuin vuodet 1922-1958.

        Silloin tosin Iijoki-sarjasta olisi tullut noin 60-osainen...:)!

        Eikös tuo Iijoki-sarjan päättyminen ensimmäisen romaanin ilmestymiseen ja sen saamaan vastaanottoon ollut harkittua? Sitten tuli vähän myöhemmin vielä yksi kirja, jossa käytiin tiiviimmin läpi myöhempiä vaiheita sisarussarjan elämästä. Jälkimmäisen avioliittonsa ajasta pääosan ja lastensa elämät Kalle fiksusti jättikin käsittelemättä tarkemmin. Tältä ajalta on jo ja lisää tulee aikalaiskirjailijoita.


    • Lukeva leskirouva 76

      Oliko kirjailijamestari yhtä hanakka sitten naisten perään kuin oli ollut ahne työlle ja suorastaan ahmatti Koskenlaskija-juustolle sekä kaiketi kaikkien juustojen hyvä ystävä, etenkin kainuulaisen leipäjuuston, jota sipullettiin kahvin tai korvikkeen sekaan, tai sitten syötiin jälkiruokana lakkahillon kera. Eikös se Kallen 1. vaimo munannut kirjailijan suvun ja etenkin Kallen mukaan itsensä moittimalla lakkojen marjakivien jäämistä hampaiden väliin Taivalkosken atimareissulla Kallen kotona ja syljeskelemällä niitä salaa nyrkkiin kylässä ja julkisesti niin että tapetit ropisivat ainakin kotosalla, v ai m uistanko väärin? Lukenut olen kylläkin, mutta alkaa ikä tehdä tepposia. Eikös tännekin kirjoittanut joku Juustomestari niistä asioista? Vai muistanko senkin väärin. Sen muistan, että hauskoja juttuja oli, ja että Juhani Leskinen olisi antanut Kallelle lahjaksi kaksi pakettia nimen omana Koskenlaskijaa? Se muistelija oli Kalle itse tai nimimerkki ÄitinKyykkänä, vai onko sekin harhatieto. Muistan mieheni ainakin nauraneen niitä juttuja. Sekin että oli yritetty keittää juustokeittoa armeijan jollain kenttäkeittiöllä, jolla oli ollut joku ihmenimi, oliko se Tulivuori? Ehkä joku muistaa paremmin. Voisi se Juustomies ottaa kantaa, Kalle tai Juhani eli Jiuceko se oli, ei kun Juike, eivät enää voi. Entäs se sukulainen, eli Kyykkänä?

    • Äitin kyykkänä

      Rouva ei ole yksin muistiongelmiensa kanssa! Heitä on kymmeniä tuhansia ja paljon nuorempiakin!
      Ensinnäkin se Juustomies oli pahemmanpuoleinen häirikkö!! Tai itseasiassa niitä juustohäiriköitä oli useampiakin.Pilasivat jokaisen viestiketjun jossa keskusteltiin Päätalosta ja hänen tuotannostaan .Toivottavasti eivät aktivoidu uudestaan!!

      Nimimerkkini "Äitin kyykkänä" tulee eräästä Päätalon Iijoki-sarjan henkilöstä. Kalle ja Herkko olivat sodan edellä tukkisavotassa Kummun Patruunan metsässä Salmisenkankaalla. Toisen kaatomies-parin ajomiehenä oli taivalkoskelainen mökin mies.Empä muista hänen nimeään lonkalta! Miehen vaimo oli joskus herkistellyt sanomalla miestään "minun kyykkänäni"...
      Muuta ei tarvittu!Taivalkoskella sai korkonimen helpommallakin!
      Ihan sattumalta omin nimen "merkikseni"!
      Olen täysin eri sukua ja huonetta mitä Päätalo. Pohjanmaalla asusteleva mieshenkilö.
      Päätaloa en koskaan tavannut.Tunnen hänet vain tuotantonsa kautta.Taivalkoskella olen käynyt jo työnikin puolesta useita kertoja,joten tunnen paikkoja ja henkilöitä sieltä.

      • Lukeva leskirouva 76

        Kiitos oikaisuista nimerkki Äitin kyykkänä. Olin osin oikeassa, mutta suurimman osan väärässä olettamuksieni kanssa. En ollut ymmärtänyt niitä juustojuttuja että olisivat olleet härintää, kun en ollut lukenut alusta lähtien enkä muista kaikkea. Edesmennyt mieheni tuskin otti tosissaan kaikkea, mutta otti kaiketi huvina osan, koska ei oikaissut minua. Arvostan kovin Päätalon tuotantoa, enkä salli turhaa härintää edes leikinlaskun varjolla. Hyvää lukukesää!


    • Lukeva nuorimies22v

      Mikä on tämä juustojuttu? Toivon tarkempaa "selevitystä" Lukeva leskirouva ja Äitin kyykkänä.

      • Minua loukkasi

        Unohda koko juustojuttu. Joku älykääpiö kiusasi vuositolokulla Päätalon tuotantoa arvostavia lukijoita. Itse kirjailijaa ei onneksi saanut loukatuksi. Se hyvä. Typerys, on joskus vahinko että moinen tyyppi on oppinut lukemaan ja kirjoittamaan vähän.


      • Lehtovaarassa tavata
        Minua loukkasi kirjoitti:

        Unohda koko juustojuttu. Joku älykääpiö kiusasi vuositolokulla Päätalon tuotantoa arvostavia lukijoita. Itse kirjailijaa ei onneksi saanut loukatuksi. Se hyvä. Typerys, on joskus vahinko että moinen tyyppi on oppinut lukemaan ja kirjoittamaan vähän.

        Mitä vasten tiällä yritettään tahallaan vettää lokkaan koko juustuva arvottava vähäväkisten työmiesten joukko?
        Minen muuta muistakkaan koko Kallio-pojan novellista kun sen,miten hyvälle oli kun Suomi-sulatejuustuva (vai oliko Vijolaa?)sai puukonkärellä lohnija siinä vaarankuppeella ihan mielimmäärin!
        Sitä ei tiijä nykyajan immeinen miten hyvvää se on nälänkiusoomalle pennusta asti savotoilla reppiytynneelle jätkänkuvalle semmonen juustonkipare!
        Ja sitte tulloo lehtorija ja maisterija sanomaan että nyt häpästään pyhhää assiaa kun kirjutettaan mitä on tullunna nähtyvä ja koettuva...


      • Kämpällätavataanniin
        Lehtovaarassa tavata kirjoitti:

        Mitä vasten tiällä yritettään tahallaan vettää lokkaan koko juustuva arvottava vähäväkisten työmiesten joukko?
        Minen muuta muistakkaan koko Kallio-pojan novellista kun sen,miten hyvälle oli kun Suomi-sulatejuustuva (vai oliko Vijolaa?)sai puukonkärellä lohnija siinä vaarankuppeella ihan mielimmäärin!
        Sitä ei tiijä nykyajan immeinen miten hyvvää se on nälänkiusoomalle pennusta asti savotoilla reppiytynneelle jätkänkuvalle semmonen juustonkipare!
        Ja sitte tulloo lehtorija ja maisterija sanomaan että nyt häpästään pyhhää assiaa kun kirjutettaan mitä on tullunna nähtyvä ja koettuva...

        Ja mitä vasten semmoset vaen suap lukkee ja kirjuttoo jotka on sammoo mieltä kun tämänhi palstan maesterit,saateri?


    • Paavo M. E. V.

      Tulin nuo lukaisseeksi eilen iltapäivällä - alkoi lievästi kiinnostamaan, kun olen kotoisin samoilta selkosilta - vaikka nyt jo asunut Hesassa kauan. Kesy juttu. Ihan tavallinen senaikuinen perusperhe. Olisin itse kirjoittanut paremman; demareitakin Päätalo kannatti.

    • kurttikurkki11

      Tätä on ollut jo kauan pitänyt kysyä, mutta kuka se Ii:ssä ollut "Eini" oli?!?!
      Siis miksi hänen piti valehdella menneisyydestään ja mistä ja millainen menneisyys hänellä oikeasti oli?!?? Tämä on ehkä keskeisin hahmo Päätalo - kirjoissa, jonka oikeasta "minästä" en ole juuri kuulut ... Kertokoon, jos joku tietää ...

      • lkjhhhggffddds

        Eikös se ollut Enni, eikä Eini.

        Henkilöä on käsitelty toisessa Päätaloa koskevassa keskusteluketjussa.

        Koska Kalle käytti hänestä sukunimeä Ainipuro, arvelimme oikean nimen olleen Kala- ja Pyhäjokilaaksoissa esiintyvä Ainasoja.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10792
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      208
      2882
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1686
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1536
    Aihe