Puurosta

asiaa,,

Montako kertaa viikossa, yksi aterianne on puuroa?
Onko se aamupuuro, lounas vai iltapala?

Kiva olisi lukea myös millaisia puuroja olette kehittäneet, vai ainako sitä samaa?

23

3109

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ravanttila

Päiväsaikaan 3-4 kertaa viikossa syön puuroa maidon tai puolukkasopan kaa.

• uunissa?

Vai miten keität?

• ravanttila
        uunissa? kirjoitti:

Vai miten keität?

Uunissa rauhassa hauduttaen tulee pienellä vaivalla maittavaa ja ravitsevaa syötävää.

• koko talvikauden

ainakin kerran viikossa.
      Keitän 2l maitoon, ja pakastan. On yhtä hyvää kuin tuore, sulatettuna. Pussiin sopiva annos, ja joko illalla jääkaappiin sulamaan, tai joskus sulatan mikrossa.
      Usein lounaaksi nautin. Voisilmällä, tai mehukeiton kera. Joulun aikaan kanelin sokerin kera.
      Muitakin pitkän valmistuksen puuroja pakastan.

• ibiza

Esikypsennetyistä aineksista joko neljän viljan tai talkkuna... Ennen aamulenkkiä puuroainekset termos ruoka-astiaan... Kiehuva vesi päälle ( vedenkeitin ) ja kansi kiinni... Lenkiltä tultua haudutettua puuroa voisilmän tai marjojen kera... :)

• asiaa,,

Hauskaa, me olemme sukupolvi, jota puurolla ravittiin, niin koulussa kuin kotonakin.
        Varmaan moni päätti ettei puuroihin palaa, kun itse saa päättää.
        Huomannut nykyisin useimpien meistä syövän hyvällä mielellä puuroja.
        Sinulla on oiva konsti, tuo termari ;D
        Minä olin vuosia syömättä puuroa, kun sain sitä lapsilleni keitellä yli parikymmentä vuotta. Vaan niin ne maittavat itsellenikin nykyisin taas.
        Nuo esikeitetyt hiutaleet on nopeita kattilassakin, ja paljon on nykyisin eri makuja.
        Itse pidän ruishiutalepuurosta, voisilmällä. Jopa enemmän kuin ruisjauhoista tehdystä.

• no onhan mainio

asia, ei ole tullut mieleeni käyttää sitä puuron keittoon. Se on lojunut kaapissa turhan panttina.
        Joka aamu keitän yleensä kaurapuuroa (joskus jotain muuta)pikahiutaleista ja lisään ainekset kiehuvaan veteen ripaus suolaa, annan kiehahtaa ja sitten teräsritilä kattilan alle, kansi päälle, levy pois päältä. Joskus on jäänyt levy päälle, eli alanpa sitä termosta käyttämään.

Puuro voitelee mukavasti vatsaa ja eipähän närästä, kuten jugurtit.

Kiitos vinkistä!

• liian harvoin

tulee syötyä puuroa, terveellistä perusruokaa.

Oma suosikkini on uunissa haudutettu ohrasuurimopuuro.

• asiaa,,

Ohrapuuron ystävä. Ja kyselisin lisää.
        Siis haudutatteko ihan tavallisessa sähköuunissa, vai leivinuunissa?

Olen joskus saanut maistaa, tuttavien luona leivinuunissa haudutettua, ja se oli tosi hyvää.
        En siihen aikaan paljon puurosta välittänyt, mutta tuon maun muistan. En hoksannut silloin kysellä, joten kysyn tätä nyt.
        Jos sähköuunissa, niin voisihan joku sen ohjeen ehkä laittaa?

• marke-irmeli
        asiaa,, kirjoitti:

Ohrapuuron ystävä. Ja kyselisin lisää.
        Siis haudutatteko ihan tavallisessa sähköuunissa, vai leivinuunissa?

Olen joskus saanut maistaa, tuttavien luona leivinuunissa haudutettua, ja se oli tosi hyvää.
        En siihen aikaan paljon puurosta välittänyt, mutta tuon maun muistan. En hoksannut silloin kysellä, joten kysyn tätä nyt.
        Jos sähköuunissa, niin voisihan joku sen ohjeen ehkä laittaa?

Minä teen silloin tällöin uunipuuroa ohra- riisisuurimoista tai ohrasuurimoista ja laitan riisiä sekaan. Ohje löytyy oakkauksesta. Puuro on hyvä tehdä täys- tai kevytmaidosta. Teen sähköuunissa mutta myös puuhellan uunissa jos siinä on tuli pitemmän aikaa. Miedolla lämmöllä, n. 175 asteessa, puuro hautuu maukkaaksi. On hyvää mehukiisselin, puolukkahillon tai kaneli/sokerin kanssa. Näin joulun tienoissa riisipuuronkin voi tehdä uunissa, tulee entistä maistuvampaa.

• asiaa,,
        marke-irmeli kirjoitti:

Minä teen silloin tällöin uunipuuroa ohra- riisisuurimoista tai ohrasuurimoista ja laitan riisiä sekaan. Ohje löytyy oakkauksesta. Puuro on hyvä tehdä täys- tai kevytmaidosta. Teen sähköuunissa mutta myös puuhellan uunissa jos siinä on tuli pitemmän aikaa. Miedolla lämmöllä, n. 175 asteessa, puuro hautuu maukkaaksi. On hyvää mehukiisselin, puolukkahillon tai kaneli/sokerin kanssa. Näin joulun tienoissa riisipuuronkin voi tehdä uunissa, tulee entistä maistuvampaa.

Pitänee kokeilla, en puuroa ole koskaan uunissa tehnyt.
        Katson heti tänään kaupassa, noita ohraryynejä, näin tähän aikaan kun kuitenkin sitä uunia usein lämmittää.

• Aarre.

..on helppo pierrä...

• minuusko

se miehen tiellä pitää.2-3 krt viikossa on sopiva annos ja kaurapuuro menee,huom.miehet,suoraan tyveen.Ei tarvii mitään vihreitä/sinisiä pillereitä.Kaurapuuro muuten ei saa olla liian löysää.

• asiaa,,

Vaikka nainen olenkin, niin nauratti tuo asia. Siksikö niin monet miehet suosivat kaurapuuroa, oli minulle uusi asia.

Kaurapuuro maistuu minulle tosi harvoin, varmaan lapsena syötettiin liiaksi, sen kamalan vitaveliin lisäksi, missä akanat raapi kieltä ja nielua.

Kaurapuuroon on saatava jotain hilloa tai marjoja lisäksi, jos sitä syön.
        Vaikka puuroja muutoin syönkin.

• sitä samaa

Kaurapuuroa lasillinen maitoa aamulla viitenä päivänä viikossa. Halpaa ja ravitsevaa, pitää nälän poissa noin klo 13.00 . Silloin syön päivän pääaterian.
      Muita puuroja en juuri keittele, paitsi riisipuuroa jouluna.

• pikkumummukka

Juu ; Kyllä muutamana aamuna pitää saada kaura, ruislesepuuroa. Jos useampana aamuna joutuu syömään voikkalepää höysteineen niin alkaa tulla puuron ikävä.

Keitän puuron rasvattomaan maitoon ja laitan Oivariini silmän katselemaan aamuilmettäni. Piristää yksinäistä aamuhetkeä. Silloin kun mummun kullanmuru on täällä niin laitan puuron rasvattomaan luomumaitoon.

Yritämme tyttäreni kanssa antaa pikkuisellemme mahdollisimman luonnonmukaista ruokaa. Teemme miltei aina kaiken ruuan hänelle itse. Ei purkkiruokaa meidän taaperolle. Uunipuuro on tosi hyvää ja helppo tehdä. En juo maitoa muutoin niin on tärkeää tehdä puuro maitoon. Saa kalkkia. Elovena kauraryynit ovat mun juttuni. Kun hauduttaa puuroa pitkään saa samettisen pehmeän puuron.

En keittänyt puuroa vuosikymmeniin lasten lähdettyä. Ei kai aamuisin ehtinyt kun oli kiire duuniin. Liialisen kahvin juonnin ja stressin avulla vatsa kärsi. Nyt juon kahvia vai pari kupillista pär päivä. Puurolla vatsa voi hyvin ja säästyy suolisto vaivoilta. Maitohappobakteerit ovat hyödyllisiä.

• erilaisia paljon.
        pikkumummukka kirjoitti:

Juu ; Kyllä muutamana aamuna pitää saada kaura, ruislesepuuroa. Jos useampana aamuna joutuu syömään voikkalepää höysteineen niin alkaa tulla puuron ikävä.

Keitän puuron rasvattomaan maitoon ja laitan Oivariini silmän katselemaan aamuilmettäni. Piristää yksinäistä aamuhetkeä. Silloin kun mummun kullanmuru on täällä niin laitan puuron rasvattomaan luomumaitoon.

Yritämme tyttäreni kanssa antaa pikkuisellemme mahdollisimman luonnonmukaista ruokaa. Teemme miltei aina kaiken ruuan hänelle itse. Ei purkkiruokaa meidän taaperolle. Uunipuuro on tosi hyvää ja helppo tehdä. En juo maitoa muutoin niin on tärkeää tehdä puuro maitoon. Saa kalkkia. Elovena kauraryynit ovat mun juttuni. Kun hauduttaa puuroa pitkään saa samettisen pehmeän puuron.

En keittänyt puuroa vuosikymmeniin lasten lähdettyä. Ei kai aamuisin ehtinyt kun oli kiire duuniin. Liialisen kahvin juonnin ja stressin avulla vatsa kärsi. Nyt juon kahvia vai pari kupillista pär päivä. Puurolla vatsa voi hyvin ja säästyy suolisto vaivoilta. Maitohappobakteerit ovat hyödyllisiä.

Kait kerran päiväs tulee syötyä.
        Jos ei lämmint, niin vispipuuroo ainakin.
        Teen sitä punasist viinimarjoist ja puolukoist. Raparperiki sopii hyvin.
        Käy ilta tai välipalaks, ja päiväruoaks.
        Nallehiutaleet kans hyviä, ja paljo valinnan varaa. Mehukeiton kans täyttävii.
        Voisilmäki hyvä juttu.

• kaskinauris

tein tänä syksynä naurispuuroa. Nauriista tulee muuten parempi lanttulaatikko kuin lantusta.

Perunapuuroa, mannapuuroa ja mustikkasoppaa, riisi ja ohrapuuroja uunissa ja helalla, puolukkapuuro ns. vispipuuro/lappapuuro, puolukkapuuro uunissa ruisjauhoista, puolukkapuuro ohrajauhoista.
      Kaurapuuro ei pikahiutaleista ja voisilmä.
      Talkkuna (savolainen/kainuulainen)veteen keitetty voisilmällä.

• 1943

säännöllisesti. Joskus joka päivä esim. hotellin aamupalalla tai miesystäväni luona aamulla. Kotona teen, kun tulee puuronälkä tai jos maito on vanhenemassa. Viimeksi tein ison kattilallisen vatkattua puolukkapuuroa, kun nuoret olivat täällä. Syksyllä tein riisi-omenapuuroa. Melko usein teen spelttipuuroa ja niistä hiutaleista, joita on kotona.

• Otto-:

Eloveena kaurapuuroa ja joka aamu, marja
      hillolla tai pakaste marjoilla maustettuna.

Kone yskii muuten jollei saa kauraa kaasariin.:)

• asiaa,,

sitten voiton taitaa viedä!
        Ainakin te miespuoliset sitä harrastatte. ;D
        Ainoa puuro, joka minulla "tökkii". Varmaan nuo marjat ja hillot tekevät siitä "paremman". Itse sain lapsena vain voisilmän, ja kun sitä oli AINA, sain siihen loppuelämän inhon.

Riisipuuroa ei paljon näköjään harrasteta, se on oma suosikkini.
        Mannavelli, puuro ei myöskään näkynyt juuri, paitsi sitten vispipuurossa.

Meillä on suomessa rikas puuroperinne, ja koululaistenkin suosikkina, mehukeiton kera, olen lukenut. Johtuisiko siitä, ettei monissa kodeissa heidän ikäisilleen sitä aamuisin keitetä?

Kiitokset kaikille, mukavasta keskustelusta, pidetään huolta "masuistamme" ja nautitaan puuroista edelleen!

• 1943
        asiaa,, kirjoitti:

sitten voiton taitaa viedä!
        Ainakin te miespuoliset sitä harrastatte. ;D
        Ainoa puuro, joka minulla "tökkii". Varmaan nuo marjat ja hillot tekevät siitä "paremman". Itse sain lapsena vain voisilmän, ja kun sitä oli AINA, sain siihen loppuelämän inhon.

Riisipuuroa ei paljon näköjään harrasteta, se on oma suosikkini.
        Mannavelli, puuro ei myöskään näkynyt juuri, paitsi sitten vispipuurossa.

Meillä on suomessa rikas puuroperinne, ja koululaistenkin suosikkina, mehukeiton kera, olen lukenut. Johtuisiko siitä, ettei monissa kodeissa heidän ikäisilleen sitä aamuisin keitetä?

Kiitokset kaikille, mukavasta keskustelusta, pidetään huolta "masuistamme" ja nautitaan puuroista edelleen!

keittiössä taannoin työelämään tutustumassa. Tein annoksia mm. syöpäpotilaille, jotka saivat huonon ruokahalun vuoksi toivoa, mitä halusivat. Suosituimpia ruokia olivat riisi- ja mannapuuro sekä munakas. Syömme joulun aikaan usein riisipuuroa, keitän puurokattilassa vesihauteessa. Lapseni keittävät puuroa myös omissa kodeissaan. Hyvin täydennettynä puuroateria on myös ravitsemuksellisesti hyvä ja helppo. Hyvää puurojoulua.

• asiaa,,
        1943 kirjoitti:

keittiössä taannoin työelämään tutustumassa. Tein annoksia mm. syöpäpotilaille, jotka saivat huonon ruokahalun vuoksi toivoa, mitä halusivat. Suosituimpia ruokia olivat riisi- ja mannapuuro sekä munakas. Syömme joulun aikaan usein riisipuuroa, keitän puurokattilassa vesihauteessa. Lapseni keittävät puuroa myös omissa kodeissaan. Hyvin täydennettynä puuroateria on myös ravitsemuksellisesti hyvä ja helppo. Hyvää puurojoulua.

mukavaa puurojuhlaa. Sillälaillahan ennen usein pikkujouluja kutsuttiin.

Yllättävää tuo puurotoivomus. Kun mietin, niin kyllähän se itsellenikin yleensä sairaana maistuu, ei pihviä kyllä saisi alaskaan silloin.
        Ikääntyessä muutoinkin palannut "pehmeisiin" vatsalle hyvää tekeviin ruokiin. Keitot, laatikot, kiisselit, puurot.

mukavaa aattoa tyttäriesi kanssa, ja samoin joulupäivien aikaa ystäväsi luona.

Nuorimmaiseni oli tarkoitus tulla eteläamerikasta jouluksi tänne, vaan tulikin muutos.
        Saan silti yhden lapsistani luokseni, hyvä niinkin, vaikka illalla jo rientääkin kavereitaan tapaamaan. Riisipuuro maistuu hänellekin, onneksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5729
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe